بیماری قلبی در بارداری

آیا بیماری قلبی در بارداری خطرناک است؟

گرچه به نظر می رسد که بارداری فرایندی طبیعی است و با سلامت هیچ مغایرتی ندارد، اما بارداری در شرایطی که مادر دچار بیماری قلبی باشد، می بایست تحت مراقبت پزشک انجام شود. دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی در این مقاله به بررسی تمام نکاتی که شما باید درباره بیماری قلبی در بارداری بدانید، می پردازند. 

بارداری به قلب و سیستم گردش خون شما فشار وارد می کند، ولی اکثر خانم هایی که ناراحتی قلبی دارند کودکان سالم به دنیا می آورند. اگر یک ناراحتی قلبی دارید، باید در طی بارداری تحت مراقبت ویژه متخصص قلب و عروق حاذق باشید. دکتر آرزو خسروی عضو انجمن قلب و عروق ایران،اروپا و آمریکا در ادامه توضیحاتی در این باره ارائه میکنند.

 در طی بارداری، فشار خون شما 30 تا 50 درصد افزایش می یابد، تا کودک در حال رشد شما را تغذیه کند. قلب شما هر دقیقه خون بیش تری پمپاژ می کند و ضربان قلب شما بالا می رود. در طی فعالیت، به ویژه وقتی که چیزی را هل می دهید، تغییرات ناگهانی در جریان و فشار خون خواهید داشت.

خطرات بیماری قلبی در بارداری

خطرات بیماری قلبی در بارداری به نوع بیماری قلبی زمینه ای و شدت ناراحتی قلبی بستگی دارند، برای نمونه:

✅آریتمی قلبی در بارداری

باید بدانید آریتمی یا ضربان نامنظم قلب، در طی بارداری معمولی است. اما گاهاً عامل نگرانی در خانم های باردار هستند. اگر به درمان برای بی نظمی در ضربان قلب نیاز دارید، بهتر است به متخصص قلب و عروق حاذق مراجعه کنید. ضروریست هر کسی که آریتمی قلب را تجربه میکند، چه باردار باشد یا نباشد، برای بررسی علت و درمان به متخصص مربوطه مراجعه نماید.

مشکلات دریچه قلب

داشتن یک دریچه قلب مصنوعی یا زخم یا بد شکلی قلب و دریچه ها، ممکن است خطر دردسر را در زمان بارداری افزایش دهند. اگر دریچه های قلب شما به خوبی کار نمی کنند و یا مشکل دریچه قلب دارید، ممکن است مشکل تحمل جریان خون فزاینده ای را داشته باشید که در طی بارداری روی می دهد.

به علاوه، دریچه های مصنوعی یا غیرنرمال، خطر فزاینده عفونت بالقوه مرگبار آستری قلب (آماس درونی) و دریچه های قلب را به همراه دارند.

دریچه های قلب مصنوعی مکانیکی هم، به خاطر نیاز به سازگاری استفاده از تینرهای قلب، قابلیت لختگی (ترموبوسیس) دریچه های قلب، خطراتی جدی در طی بارداری را موجب می شوند.

مقاله پیشنهادی دکتر آرزو خسروی : بیماری های دریچه قلب، از تنگی نفس در خواب تا تپش قلب

ضعف انقباض قلب

وقتی فشار خون زیاد می شود، ممکن است ضعف انقباض قلب بدتر شود.

مقاله پیشنهادی دکتر آرزو خسروی : فشار خون بالا در بارداری چه طور درمان می شود؟

نقص مادرزادی قلب

اگر شما با مشکلات قلبی متولد شده اید، نوزاد شما دارای احتمال بیشتری برای ابتلا به نوعی نقص قلب است.

آیا بیماری قلبی در بارداری خطرناک است؟

ناراحتی قلبی، به ویژه تنگ شدن دریچه میترال و تنگی دریچه آئورت، می تواند خطراتی مرگبار برای مادر یا جنین به وجود بیاورد. بسته به شرایط، برخی از ناراحتی های قلبی به درمان های اصلی – مانند جراحی قلب – نیاز دارند.

بارداری به زنانی که سندروم آیزنمنگر و یا فشار خون بالا دارند، پیشنهاد نمی شود، زیرا فشار خون بالا بر روی شریان های ریه و طرف راست قلب فشار وارد می کند.

دارو

درمان بیماری قلبی در بارداری

دارویی که در طی بارداری مورد استفاده قرار میدهید، می تواند بر روی کودک شما تأثیر بگذارد. ولی اغلب اوقات مزایا بیشتر از خطرات هستند. اگر برای کنترل ناراحتی قلبی به درمان نیاز دارید، متخصص قلب و عروق باید ایمن ترین درمان را در مناسب ترین دوز تجویز کنند. دارو را طبق تجویز مصرف کنید.

اقدام به بارداری در بیماران قلبی

قبل از اینکه برای بارداری اقدام کنید، به یک متخصص قلب و عروق حاذق مراجعه کنید تا با دقت به بارداری شما رسیدگی کند.

دکتر آرزو خسروی، متخصص قلب و عروق ارزیابی می کنند که باید به چه صورتی ناراحتی قلبی خود را مدیریت کنید و برنامه های درمانی را که ممکن است پیش از اقدام به بارداری به آنها نیاز داشته باشید را برای شما در نظر می گیرند تا به این وسیله بتوانید بارداری بی خطری و ایمنی را تجربه کنید.

درمان های خاصی که برای ناراحتی قلبی به کار می روند، در طی بارداری به کار نمی روند. دکتر خسروی بسته به شرایط شما داروهایی را که ممکن است با دوز درمان شما سازگار نباشد یا جایگزینی مناسب تر داشته باشد را به شما توصیه کنند و در صورتی که خطری وجود داشته باشد توضیحات لازم را به شما ارائه خواهند کرد.

خطر بیماری قلبی در بارداری برای جنین

تصاویر سونوگرافی رشد کودک را در سراسر بارداری به تصویر میکشند. همچنین آزمایش اکوکاردیوگرافی قلب جنین را می توان برای بررسی کردن وضعیت سلامت قلب جنین به کار برد. کودک شما ممکن است پس از تولد نیز به اکوکاردیوگرافی یا درمان پس از زایمان هم نیاز داشته باشد.

📌مقاله پیشنهادی دکتر آرزو خسروی: اکوی قلب جنین برای چه کسانی است؟

دکتر آرزو خسروی فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

مراجعه به متخصص قلب و عروق در بارداری

 متخصص قلب و عروق در دوران بارداری وزن و فشار خون شما را در هر مراجعه بررسی میکند. در برخی مواقع ممکن است به آزمایش خون و آزمایش های ادرار نیاز باشد.

دفعات ملاقات شما با متخصص قلب در طی بارداری، به شدت ناراحتی قلبی شما بستگی دارد. پزشک ممکن است از آزمایش های خاصی برای ارزیابی عملکرد قلب شما استفاده کند، از جمله:

❇اکوکاردیوگرافی قلب

 این آزمایش ساده و سرپایی کاملا مثل سونوگرافی های معمول در دوران بارداری انجام میشود. نگران خطر این آزمایش برای خود و جنین نباشید چرا که از امواج صوتی بی خطر برای تولید تصاویر قلب و ساختارهای موجود در قلب شما استفاده می کند. برای آشنایی با نحوه انجام آزمایش اکو قلب در مطب کلیک کنید.

❇نوار قلب

 این آزمایش فعالیت الکتریکی قلب شما را ثبت می کند. برای اینکه بدانید آزمایش نوار قلب چه چیزی را نشان میدهد؟ کلیک کنید.

اکو-مطب

از آزمایش های لازم آگاهی دارید: انواع تست قلب در بارداری

علائم بیماری قلبی در بارداری

اگر علائم یا نشانه های زیر را داشتید، حتما با متخصص قلب و عروق مشورت کنید:

  • مشکل تنفس

  • تنگی نفس با فعالیت یا حین استراحت

  • تپش قلب، ضربان سریع قلب یا نبض نامنظم

  • درد قفسه سینه

  • سرفه خونی یا سرفه حین خواب

پیشگیری از بیماری قلبی در بارداری

مراقبت خوب از خودتان، بهترین راه مراقبت از کودک است. برای نمونه:

☑ حتما در طی بارداری به صورت دوره ای به متخصص قلب مراجعه کنید.

☑ درمان را به صورت تجویز شده مصرف کنید. متخصص قلب ایمن ترین درمان را در مناسب ترین دوز تجویز خواهد کرد.

☑ زیاد استراحت کنید. اگر می توانید، یک چرت روزانه داشته باشید و از فعالیت های جسمی شدید اجتناب کنید.

☑ افزایش وزن خود را کنترل کنید. افزایش مقدار درست وزن از رشد و بزرگ شدن کودک پشتیبانی می کند. افزایش وزن فشار اضافی بر قلب شما وارد می کند.

☑ آرامش خود را حفظ کنید. درباره نگرانی های خود با متخصص صحبت کنید و مشورت بگیرید. دانستن اینکه در بارداری با وجود بیماری قلبی چه اتفاقی می افتد، می تواند به احساس خوب شما کمک کند.

☑ از سیگار کشیدن، مصرف الکل، کافئین و داروهای غیرمجاز پرهیز کنید.

بیماری قلبی در بارداری

زایمان در بیماران قلبی

چنانچه شما هم به بیماری قلبی مبتلا هستید، نگران زایمان خود نباشید چرا که دکتر آرزو خسروی برای وضح حمل شما، مرکز پزشکی را پیشنهاد خواهند کرد که در بارداری با خطر بالا، تخصص دارند. اگر نگرانی هایی درباره قلب یا جریان خون شما وجود داشته باشد، شما را به متخصص های مربوطه ارجاع میدهند.

در هنگام زایمان در مراکز تخصصی، انقباض ها و ضربان قلب شما به صورت مکرر کنترل خواهند شد. به جای به پشت خوابیدن، شاید توصیه شود که روی پهلو دراز بکشید و زانوی خودتان را به سمت قفسه سینه بکشید.

برای کاهش استرس و درد، پزشک ممکن است توصیه کند که شما دارو را از طریق یک کاتتر به ستون فقرات (اپیدورال) یا تزریق به ستون فقراتتان (اسپاینال) دریافت کنید.

پزشک شما ممکن است با استفاده از انبرک یا یک مکش خلاء برای کمک به تولد نوزاد به شما کمک کند. اگر در خطر آماس قلبی قرار دارید، ممکن است درمان آنتی بیوتیک را درست قبل و بعد از زایمان دریافت کنید.

غیرطبیعی نیست که به خاطر یک ناراحتی قلبی، به بخش –C نیاز داشته باشید. اگر یک مشکل زایمان شما به این بخش ارتباط داشته باشد، احتیاط های لازم برای نمایش عملکرد قلب شما در طی زایمان اتخاذ می شوند.


دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

جهت ارتباط با نوبت دهی مطب با شماره ۰۲۱۲۲۸۹۴۰۸۶ تماس بگیرید.


امتیاز به این مطلب :

جهت درج امتیاز بر روی ستاره کلیک کنید

امتیاز متوسط 0 / 5. امتیاز شما: 0

هیچ نظری تا کنون ثبت نشده ! اولین نفر باشید.

مطب دکتر آرزو خسرو متخصص قلب و عروق

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

دکتر آرزو خسروی از برجسته ترین متخصصین قلب و عروق در تهران و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران می باشند. دکتر خسروی، عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، اروپا و آمریکا در زمینه انجام انواع تست قلب، انواع اکوکاردیو گرافی برای خانم ها و آقایان محترم آماده ویزیت بیماران عزیز در مطب و بیمارستان های طرف قرارداد می باشد.

اشتراک گذاری :

مقالات اکو