آدرس مطب دکتر آرزو خسروی: تهران، خیابان ولیعصر، جنوب به شمال، نرسیده به توانیر، بن بست بخشندگان، ساختمان مدیکو + سنتر، طبقه ۷، واحد ۷۰۱.

درباره دکتر

دکتر آرزو خسروی – متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اکو کاردیوگرافی
عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه
رئیس بخش اکوکاردیوگرافی بیمارستان بقیه الله اعظم
عضو انجمن قلب و عروق ایران
عضو انجمن اکو کاردیوگرافی ایران
عضو انجمن قلب اروپا (ESC)
عضو انجمن اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری اروپا (EACVI)
عضو انجمن اکو کاردیوگرافی آمریکا (ASE)
عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات اترواسکلروز

درد قفسه سینه بعد از غذا خوردن

فهرست مطالب

چرا بعد از غذا خوردن دچار درد قفسه سینه می شویم؟

درد قفسه سینه بعد از غذا خوردن، یکی از دردهای شایعی ست که اکثر افراد آن را تجربه می کنند. اغلب دلیل اصلی آن خوردن غذای زیاد و ناسالم است. دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و  عروق در ادامه از علت و راهکار درمان درد قفسه سینه بعد از صرف غذا می گویند.

درد قفسه سینه 

درد قفسه سینه علامتی است که در آن هنگام بروز مشکل در ناحیه ی بالای شکم و حتی گردن احساس درد و ناراحتی می کنید. این درد ممکن است با هر گونه ناراحتی در شکم بروز پیدا کند. همچنین می تواند در هر زمانی نیز رخ دهد. این درد یا ناراحتی بیشتر در افراد میانسالی احساس می شود که ممکن است درگیر رژیم ناسالم، کمبود ورزش یا مشکلات قلبی و ریوی باشند.

دلایل بروز درد قفسه سينه بعد از صرف غذا

تجربه درد قفسه سینه بعد از غذا خوردن نشان دهنده این است که شما زیاد غذا خورده اید و یا غذای نامناسبی میل کرده اید. با این حال طبق مطالعات بالینی دلایل زیادی وجود دارد که باید مد نظر داشت تا علت این که چرا شخصی پس از خوردن یک وعده غذایی در قسمت از بدن خود دچار درد می شود مشخص شود. در اینجا برخی از دلایل رایج ذکر شده است:

  • درد قفسه سینه و رفلاکس اسید

هنگامی که اسید معده وارد مری می شود، این اسید به مخاط ها آسیب می رساند و همین باعث بروز این درد  می شود. رفلاکس اسید معمولا زمانی رخ می دهد که دریچه ی معده و مری ضعیف شده و اسفنکتر مری در حالت غیر طبیعی باشد. ورود اسید معده به مری باعث سوزش سر دل، استفراغ، نفخ معده، حالت تهوع خفیف و ترش کردن (سوزش گلو) می شود. بیماری بازگشت اسید به مری (یا GERD) به دلیل مزمن شدن رفلاکس اسید ایجاد می شود.

در این بیماری، درد ممکن است ثابت باشد و یا ممکن است تشدید شود، به ویژه شب و در هنگام خواب.

از دیگر عوارض این بیماری که باعث بروز درد قفسه سینه بعد از صرف غذا می شود، به شرح زیر است:

  • زخم مری
  • آشالازی (عدم انبساط عضلات مجاری بدن و باقی ماندن آنها در حالت انقباض دائم)
  • پارگی مری
  • ورم معده و زخم معده
  • فتق هیاتال
  • انسداد روده
  • بیماری صفراوی و کیسه صفرا
  • پانکراتیت

قرص برای درد قفسه سینه را در این لینک ببینید.

  • زخم ها و درد قفسه سینه و درمان آن

زخم ها مانند چاه هایی کوچک هستند که در پوشش معده درست در زیر ناحیه معده در ابتدای روده کوچک در اثنی عشر ایجاد می شوند.این زخم ها به عنوان یک زخم باز توصیف شده اند که به دلیل عفونت باکتریایی در داخل پوشش دستگاه گوارش ایجاد می شود و باعث می شود فرد بلافاصله بعد از خوردن غذا در قفسه سینه خود دچار درد شود. هر فردی که به دلیل زخم دچار درد می شود، حتما باید به متخصص گوارش مراجعه کنید. برای درمان درد قفسه سینه بعد از صرف غذا و جهت بررسی وجود زخم اثنی عشر لازم است پرهیزهای غذایی را رعایت کنید.

  • مشکلات قلبی و درد قفسه سینه

در بیشتر موارد، درد وسط قفسه سینه به عنوان یک مشکل قلبی در نظر گرفته می شود.

اگر چه مشکلات قلبی می توانند بسیار مبهم باشند، اما شایع ترین آنها آنژین یا حمله قلبی است که باعث بروز درد در قفسه سینه می شود.

مقاله پیشنهادی دکتر خسروی ⬅  ۱۲ علامت سکته قلبی خفیف در زنان و مردان

اگر کمبود خون و اکسیژن در قلب منجر به بروز درد در قفسه سینه شود ممکن است این درد به بازو، شانه، فک یا کمر نیز منتشر شود.

یکی دیگر از مشکلات قلبی که باعث بروز درد در قفسه سینه می شود وجود پارگی در دیواره ی دریچه ی آئورت است. آئورت یک رگ خونی بزرگ است که خون را از قلب به دیگر اعضای بدن می رساند. پارگی دیواره ی آئورت می تواند منجر به درد شدید در قسمت فوقانی کمر و در ناحیه قفسه سینه شود. همچنین، التهاب قلب نیز باعث ایجاد درد در ناحیه ی وسط قفسه سینه می شود.

  • سوء هاضمه شدید

سوء هاضمه شدید معمولا وقتی اتفاق می افتد که در جویدن و یا قورت دادن غذایی که می خوریم مشکل داشته باشیم. این اتفاق زمانی رخ می دهد که غذا به طور مناسبی از مری به سمت معده حرکت نکند. پرخوری کردن، بلع هوا هنگام غذا خوردن و خستگی ممکن است باعث سوء هاضمه شدید می شود.

همچنین مصرف غذاهای بیش از حد چرب، زیاده روی در مصرف کافئین، چای و الکل نیز ممکن است منجر به بروز درد شدید در معده شود. در این باره برای درمان درد قفسه سینه بعد از غذا خوردن میتوانید غذا را به ارامی و به طور کامل بجوید. به این صورت از بروز سوء هاضمه و درد قفسه سینه پیشگیری می کنید.

رژیم غذایی ناسالم 

خوردن انواع غذاهای ناسالم می تواند دلیل اصلی بروز درد قفسه سینه بعد از صرف غذا باشد. با مصرف غذاهای ناسالم بدن شما مواد ناسالمی را جذب می کند و سپس در سراسر بدن توزیع می کند. غذاهایی مانند: غذاهای حاضری و فست فود ها، غذاهای چرب یا شیرین، نوشیدن الکل، نوشیدنی های شیرین و مانند آن احتمالا همین می تواند باعث بروز درد قفسه سینه پس از صرف غذا شود.

پس برای درمان درد قفسه سینه بعد از غذا ساده ترین کار، مصرف غذا های سالم و خانگی است. چراکه با میزان نمک و چربی کمتری طبخ شده اند.

رژیم غذایی ناسالم و عادات غذایی نامناسب منجر به ورم معده و سوزش معده و نهایتاً بروز درد قفسه سینه می شود.

سایر دلایل عمده درد قفسه سینه عبارت است از:

  • مشکلات ریوی مانند ذات الریه و آمبولی ریوی
  • حملات وحشت زدگی (حملات پانیک)
  • التهاب در مفاصل دنده ها و استخوان سینه

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی.‍‌‍‍‌‍‌‌‌‌‌

جهت مراجعه حضوری به مطب با شماره ۰۲۱۲۲۸۹۴۰۸۶ تماس بگیرید.