میوکاردیت

میوکاردیت چیست و با چه دارویی درمان می شود؟

هنگامی که عضله قلب ملتهب می شود عارضه میوکاردیت رخ می دهد. به دلیل آسیب دیدن سلول ها و تورم ایجاد شده، قلب نمی تواند به درستی پمپاژ کند. در این صورت فرد دچار بیماری میوکاردیت شده است.

دکتر آرزو خسروی فوق تخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی در ادامه درباره این بیماری قلبی بیشتر توضیح می دهند.

میوکاردیت چیست؟

میوکاردیوم، دیواره عضلانی قلب یا همان عضله قلب است. با منقبض شدن این عضله، خون از قلب پمپاژ می شود و با برگشتن خون به قلب این عضله دوباره شل (ریلکس) می شود. غشای خارجی صاف میوکاردیوم را اپی کاردیوم می نامند.  پوشش داخلی آن آندوکاردیوم نامیده می شود. میوکاردیت، التهاب میوکاردیوم است.

هنگامی که قلب ملتهب می شود، به دلیل تورم و آسیب رسیدن به سلول هایش نمی تواند خون را پمپاژ کند. اگر سیستم ایمنی بدن شما برای مقابله با التهاب ایجاد شده شروع به تولید و ارسال آنتی بادی کند، ممکن است عضله قلب حتی آسیب بیشتری هم ببیند. گاهی اوقات، آنتی بادی های تولید شده برای مقابله با التهاب، به بافت های قلب حمله می کنند.اگر سلول های عضله قلب بیش از حد آسیب ببیند، عضله قلب ضعیف می شود.

در برخی موارد، این روند خیلی سریع اتفاق می افتد و منجر به نارسایی قلبی یا حتی مرگ ناگهانی می شود. در اکثر مواقع، قلب سعی می کند با تغییر دادن سلول های آسیب دیده یا مرده ی عضله قلب به بافت اسکار، خود را بهبود بخشد.

بافت اسکار مانند بافت عضله قلب نیست زیرا منقبض نمی شود و نمی تواند به پمپاژ قلب کمک کند. اگر میزان بافت اسکار تشکیل شده در قلب زیاد باشد، می تواند منجر به نارسایی احتقانی قلب یا کاردیومیوپاتی متسع (گسترده) شود.

علت بروز میوکاردیت

میوکاردیت یک بیماری نادر است. التهاب عضله قلب ممکن است در اثر موارد ذکر شده در زیر ایجاد شود:

• یک عفونت ویروسی، باکتریایی و یا قارچی
  • تب روماتیسمی، که در صورتی رخ می دهد که حمله آنتی بادی هایی که بدن شما برای مقابله با عفونت استرپتوکوکی تولید و ارسال کرده است، به جای حمله به عفونت به بافت های مفاصل یا قلب شما حمله کند
  • مسمومیت دارویی یا شیمیایی
  • بیماری های بافت همبند، مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی)

علائم بیماری میوکاردیت

1. ممکن است در موارد خفیف ، هیچ علائمی نداشته باشید.
  2. ممکن است تب کنید و یا در قفسه سینه خود احساس درد داشته باشید و یا حس خستگی مفرط داشته باشید، به صورتی که تصور کنید دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا شده اید.
  3. در برخی از افراد، ضربان قلب نامنظم (آریتمی) و یا مشکل در تنفس نیز مشاهده شده است.
  4. در اکثر مواقع، اگر خفیف باشد بدون هیچگونه آسیب دائمی از بین می رود.
  5. در رابطه با موارد جدی، تا زمانی که علائم نارسایی قلبی نداشته باشید، تشخیص داده نمی شوند.
  6. گاها پیش می آید که موارد حاد بیماری نیز خود به خود از بین بروند، ولی در اکثر مواقع میوکاردیت قلبی باعث به وجود آمدن آسیب های مداوم و برگشت ناپذیر به عضله ی قلب می شود.

تشخیص میوکاردیت در مطب دکتر آرزو خسروی

تشخیص این بیماری بسیار سخت است، چرا که علائم این بیماری می تواند به بسیاری از بیماری های دیگر شباهت داشته باشد.

اگر علائم شما شش ماه پس از تشخیص عفونت در بدن شما بهبود پیدا نکرد، ممکن است پزشک به میوکاردیت مشکوک شود.

برای تائید تشخیص این بیماری ممکن است از چند آزمایش مختلف استفاده شود:

• با استفاده از استتوسکوپ

پزشکان می توانند ضربان قلب سریع (که تاکی کاردی نامیده می شود) را با استفاده از استتوسکوب بشنوند و مورد بررسی قرار دهند.

• آزمایش خون

با آزمایش خون می توان عفونت های موجود و یا علائم التهاب را در بدن مورد بررسی قرار داد.

• تصاویر اشعه ایکس

پزشک می تواند با استفاده از تصاویر اشعه ی ایکس از قفسه سینه، تجمع مایعات در ریه (ادم ریوی) را مورد بررسی قرار دهد. ادم ریوی یکی از نشانه های نارسایی قلبی است.

• نوار قلب یا ECG

الکتروکاردیوگرافی (نوار قلب یا EKG) به پزشکان کمک می کند تا در مورد ریتم قلب و اندازه و عملکرد حجره های قلبی شما اطلاعات بیشتری کسب کنند.

• اکوکاردیوگرافی

با استفاده از اکوکاردیوگرافی، پزشک می تواند حرکت دیواره قلب و اندازه کلی قلب را مشاهده کند و آن را مورد بررسی قرار دهد. برای آشنایی با نحوه انجام اکو قلب در مطب دکتر آرزو خسروی فلوشیپ اکوکاردیوگرافی و فیلم اکو قلب روی تصویر زیر کلیک کنید.

اکو-مطب

• بیوپسی اندومیوکاردیال

در این آزمایش، ابتدا نمونه کوچکی از عضله قلب را با استفاده از دستگاه خاصی به نام بیوپسی خارج می کنند. به این روش بیوپسی اندومیوکاردیال گفته می شود. سپس برای بررسی علائم عفونتی، نمونه تهیه شده مورد آزمایش قرار می گیرد.

بیوپسی میوکاردیال

درمان و داروی میوکاردیت

این بیماری با استفاده از داروهای مسکن و داروهای ضد التهاب درمان می شود.

چنانچه بخشی از بیماری دیگری باشد (مانند آرتریت روماتوئید)، با درمان آن بیماری، این عارضه قلبی نیز درمان خواهد شد.

چنانچه ناشی از عفونت باکتریایی باشد، پزشک داروهای آنتی بیوتیکی تجویز خواهد کرد.

در برخی موارد نیز از داروهایی مانند دیورتیک ها (ادرار آور)، دیژیتال، آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE)، مهار کننده ها، و آنژیوتانسین استفاده می شود.

استفاده از مسدود کننده های گیرنده II یا گشاد کننده های عروق ممکن است برای کمک به پمپاژ قلب در حین بهبودی تجویز شود.

برای بیمارانی که آریتمی دارند، ممکن است داروهای ضد آریتمی تجویز شود.

چنانچه آسیب زیادی به قلب وارد نکرده باشد، برای درمان آن کافی است که داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص قلب و عروق را به صورت مرتب مصرف کنید و قرار ملاقات های بعدی با پزشک خود را به صورت مرتب پیگیری کنید.

سایر بیمارانی که قلب آنها آسیب بیشتری دیده است، ممکن است لازم باشد برخی از فعالیت های خود را محدود کرده و بسیاری از داروها را تا پایان عمر خود مصرف کنند.

برای بیمارانی که در اثر این بیماری آسیب بسیار شدیدی به قلب آنها وارد شده است، ممکن است پیوند قلب لازم باشد.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی.‍‌‍‍‌‍‌‌‌‌‌

جهت مراجعه حضوری به مطب با شماره ۰۲۱۲۲۸۹۴۰۸۶ تماس بگیرید.

امتیاز به این مطلب :

جهت درج امتیاز بر روی ستاره کلیک کنید

امتیاز متوسط 0 / 5. امتیاز شما: 0

هیچ نظری تا کنون ثبت نشده ! اولین نفر باشید.

مطب دکتر آرزو خسرو متخصص قلب و عروق

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

دکتر آرزو خسروی از برجسته ترین متخصصین قلب و عروق در تهران و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران می باشند. دکتر خسروی، عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، اروپا و آمریکا در زمینه انجام انواع تست قلب، انواع اکوکاردیو گرافی برای خانم ها و آقایان محترم آماده ویزیت بیماران عزیز در مطب و بیمارستان های طرف قرارداد می باشد.

اشتراک گذاری :

مقالات اکو