سیتالوپرام و تپش قلب

تاثیر داروهای ضد افسردگی (سیتالوپرام) بر تپش قلب

تاثیراتی که داروی سیتالوپرام و سایر داروهای درمان افسردگی روی تپش قلب دارند، نباید عاملی برای قطع سرخود مصرف آنها شود. چرا که نقش استرس عاطفی و ناراحتی های روحی در مشکلات قلبی عروقی بسیار پر رنگ است. عدم درمان مسائل عاطفی ممکن است بیماری قلبی را بدتر کند.

عوارض داروهای ضد افسردگی بر قلب

سیتالوپرام و تپش قلب
سیتالوپرام و تپش قلب

باید بدانید که داروهای ضد افسردگی مثل : (Celexa ، Paxil ، Prozac و Zoloft ) یا سایر درمان های ضد افسردگی می توانند در مدیریت بیماری های قلبی مفید و تاثیر گذار باشند. با توجه به اینکه استرس عاطفی می تواند به سلامت قلب و عروق آسیب برساند، به نظر می رسد استفاده از داروی ضد افسردگی Lexapro به شما کمک می کند تا از یک بیماری قلبی ناشی از استرس جلوگیری کنید.

این بیماری به عنوان “ایسکمی میوکارد ناشی از استرس ذهنی” شناخته می شود. اگر چه ممکن است علائم قابل توجهی در افراد مبتلا به این بیماری مشاهده نشود. اما عضله قلب آنها خون کافی دریافت نمی کند. افرادی که داروی ضد افسردگی لکساپرو (اس سیتالوپرام) مصرف می کنند، کمتر تحت تأثیر این بیماری قرار می گیرند.

که می تواند توسط استرس عاطفی تحریک شود. با این حال این داروها ممکن است سطح پیام رسان های شیمیایی مانند سروتونین و نوراپینپرین را افزایش دهند. که به نوبه خود ممکن است باعث انقباض یا سفت شدن رگ های خونی و افزایش فشار خون و در نهایت باعث تصلب شرایین شود.

آیا سیتالوپرام باعث تپش قلب می شود؟

طبق مطالعات انجام شده داروهایی نظیر سیتالوپرام و اس سیتالوپرام و آمیتریپتیلین، که در گروه داروهای ضد افسردگی قرار دارند می توانند باعث ایجاد اختلال در ریتم قلب و تپش قلب شوند و خطر آریتمی قلب را افزایش دهند.

✔ اگر چه عوارض داروهای ضد افسردگی بسیار نادر است و در بیشتر موارد منافع دارو بیشتر از خطرات آن است اما افرادی که از قبل بیماری قلبی دارند باید تحت نظر پزشک متخصص قلب و عروق قرار بگیرند. تا پزشک وجود اختلال در ریتم ، معروف به فاصله طولانی QT را ارزیابی کند.

فاصله QT، مدت فعالیت الکتریکی عضله قلب است. یک فاصله QT طولانی نشانگر ناهنجاری های ریتم قلب است. پزشک متخصص قلب و عروق فاصله QT بیمار را با نوار قلب اندازه گیری می کند. البته برخی از تغییرات طبیعی است. اما اگر فاصله QT بیش از حد طولانی شود می تواند مشکلاتی از قبیل سرگیجه، بیهوشی و به ندرت مرگ ناگهانی را در بیمار ایجاد کند. که این تاثیرات در دوزهای بالاتر دارو افزایش می یابد.
فاصله QT نرمال ، معمولاً برای مردان و زنان کمتر از ۴۲۰ میلی ثانیه است. در افرادی که مقدار QT ریتم قلب آنها بالاتر از ۴۲۰ میلی ثانیه باشد احتمال خطر ناهنجاری های جدی ریتم قلب بیشتر خواهد بود.

خطرات در مقابل مزایا

اگرچه محققان بر این باورند که فاصله QT طولانی تر یک عامل خطر برای ریتم های غیر طبیعی قلب است. اما این ریتم های غیر عادی بسیار به ندرت در بیماران مشاهده شده است.

بنابراین برای اکثر بیماران، مزایای درمان افسردگی یا اضطراب با استفاده از این گروه دارویی بسیار بیشتر از خطر و عوارض آنهاست.

یشتر بخوانید: چه داروهایی برای قلب ضرر دارند؟

عوارض قطع دارو

اگر با استفاده از داروی سیتالوپرام به تپش قلب مبتلا شده اید نباید نگران نشوید. بدون مشورت با پزشک خود از مصرف داروهای خود دست نکشید. چرا که مزایای داروهای ضد افسردگی، بیش از خطرات آنهاست. اگر نگرانی در این زمینه دارید با مراجعه به پزشک متخصص قلب و کنترل و پایش سطح کلسترول، فشار خون، عادات زندگی و سایر عوامل، خطر قلبی عروقی را با دقت ارزیابی کنید.

عوارض قطع داروهای ضد افسردگی

ورزش به جای دارو در پیشگیری از عوارض داروهای ضد افسردگی

ورزش منظم می تواند به پیشگیری و درمان بیماری های قلبی عروقی و افسردگی کمک کند. به طوری که موارد بسیاری از افسردگی را می توان از طریق تغییر در عادات رفتاری افراد کنترل کرد تا با استفاده از دارو. همچنین از مصرف روزانه ترکیب شیر و زعفران (سرد یا گرم) در درمان افسردگی خود میتوانید کمک بسیار موثری بگیرید.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

جهت مراجعه حضوری به مطب با 02122894086 تماس بگیرید.

امتیاز به این مطلب :

جهت درج امتیاز بر روی ستاره کلیک کنید

امتیاز متوسط 0 / 5. امتیاز شما: 0

هیچ نظری تا کنون ثبت نشده ! اولین نفر باشید.

مطب دکتر آرزو خسرو متخصص قلب و عروق

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

دکتر آرزو خسروی از برجسته ترین متخصصین قلب و عروق در تهران و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران می باشند. دکتر خسروی، عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، اروپا و آمریکا در زمینه انجام انواع تست قلب، انواع اکوکاردیو گرافی برای خانم ها و آقایان محترم آماده ویزیت بیماران عزیز در مطب و بیمارستان های طرف قرارداد می باشد.

اشتراک گذاری :

مقالات اکو