آنوریسم آئورت شکمی

آنوریسم آئورت شکمی چیست و چه علائمی دارد؟

آئورت، اصلی ترین رگ خونی ست؛ که خون مورد نیاز شکم، لگن و پاها را تأمین می کند. آنوریسم آئورت شکمی، زمانی اتفاق می افتد که ناحیه ای از آئورت، بسیار بزرگ یا بادکنکی شود. دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق در ادامه بشتر توضیح می دهند.

انواع آنوریسم آئورت شکمی

✅فیوزیفرم

شکل رایج آن، فیوزیفرم است که از هر طرف آئورت، برآمدگی هایی مانند بادکنک خارج می شود. تا زمانی که برآمدگی شریان، عرض آن را تا 50 درصد افزایش ندهد، به عنوان آنوریسم واقعی طبقه بندی نمی گردد.

✅ساکولار

نوع ساکولار، به وجود برآمدگی، تنها در یک نقطه از آئورت گفته می شود. گاهی اوقات این وضعیت را شبه آنوریسم می نامند.  معمولاً به این معنی است که لایه داخلی دیواره شریان، در اثر آسیب یا زخم، پاره شده است.

علت بروز 

علت دقیق آنوریسم مشخص نیست و به دلیل ضعف در دیواره شریان ایجاد می گردد. عواملی که می توانند خطر ابتلا به این مشکل را افزایش دهند عبارتند از:

  • سیگار کشیدن
  • فشار خون بالا
  • جنسیت مردانه
  • عوامل ژنتیکی

دلیل آنوریسم شکمی

آنوریسم آئورت شکمی، اغلب در مردان بالای 60 سال که یک یا چند عامل خطر دارند، دیده می شود. هر چه آنوریسم بزرگتر باشد، احتمال باز شدن یا پارگی آن بیشتر است. این امر می تواند تهدید کننده حیات باشد.

علائم آنوریسم شکمی

اکثر افراد مبتلا علائمی ندارند. اما اگر آنوریسم بزرگتر شده و اندام های اطراف را تحت فشار قرار دهد، علائم ممکن است بروز نمایند.درمان خانگی آنوریسم آئورت

شایع ترین علامت آن، درد یا ناراحتی عمومی در شکم است که ممکن است مکررا ایجاد شود و از بین برود، و یا ثابت باشد.

علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:درمان خانگی آنوریسم آئورت

  • درد در قفسه سینه، شکم (شکم)، کمر یا پهلو (روی کلیه ها). ممکن است به کشاله ران، باسن یا پاها گسترش یابد. درد ممکن است عمیق، آزاردهنده، گزشی یا ضربان دار باشد و ممکن است تا ساعت ها یا روزها ادامه یابد. همچنین به طور کلی تحت تأثیر حرکت قرار نمی گیرد. اما قرارگیری در برخی پوزیشن های خاص، ممکن است راحت تر از موقعیت های دیگر باشد.
  • احساس ضربان در شکم.
  • سرد شدن پاها، سیاه یا آبی شدن انگشت شست پا. اگر آنوریسم سبب ایجاد لخته خونی گردد که تکه تکه شده و جریان خون در پاها را مسدود کند، این وضعیت ممکن است بوجود آید.
  • تب یا کاهش وزن، در صورتی رخ می دهند که آنوریسم ناشی از عفونت یا التهاب باشد (آنوریسم التهابی آئورت).

علائم این بیماری، مشابه علائم سایر مشکلاتی ست که باعث درد قفسه سینه یا شکم می گردند. از حجمله بیماری عروق کرونر، ریفلاکس معده و مری (GERD) و زخم معده.

علائم پارگی آنوریسم

اگر آنوریسم آئورت ترکیده یا پاره شود، منجر به ایجاد این موارد می گردد:

  • درد ناگهانی و شدید.
  • افت شدید فشار خون.
  • نشانه های شوک.

در صورتی که سریعا درمان نشود، می تواند فورا منجر به مرگ گردد.

تشخیص بیماری

پزشک از سابقه پزشکی فرد سوال کرده و معاینه فیزیکی انجام می دهد. سایر آزمایشات احتمالی عبارتند از:

  • اسکن توموگرافی تخمینی
  • تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)
  • اکوکاردیوگرافی (اکو نیز نامیده می شود).
  • اکوکاردیوگرافی از راه مری (TEE)
  • اشعه ایکس قفسه سینه
  •  آنژیوگرافی
آزمایش اکو در مطب دکتر آرزو خسروی فلوشیپ اکوکاردیوگرافی انجام می شود. جهت اطلاع از هزینه آن و دریافت نوبت با مطب تماس بگیرید.

درمان 

بیشتر آنوریسم ها کوچک هستند (بین 3 تا 5.4 سانتی متر) و نیازی به درمان ندارند. اما ممکن است رشد کنند، بنابراین اگر به این بیماری مبتلا هستید، برای بررسی اندازه آن به اسکن منظم نیاز دارید. اگر آنوریسم شما رشد کند، خطر ترکیدن آن بیشتر می شود. برای آشنایی با نحوه انجام آزمایش اسکن هسته ای قلب کلیک کنید.

در صورتی که آنوریسم بیش از 5.5 سانتی متر رشد نماید، برای درمان، باید به یک متخصص مراجعه نمایید.

برای درمان آنوریسم آئورت شکمی، دو روش درمانی اصلی وجود دارد:

✔️ترمیم اندوواسکولار (EVAR)

نوعی جراحی کلیدی ست. این امر، شامل قرار دادن پیوند استنت (یک لوله فلزی کوچک پوشیده شده با مش)، از طریق یک برش کوچک در کشاله ران، داخل رگ است. انجام این روش، معمولاً تحت بی حسی موضعی خواهد بود، اگرچه ممکن است برخی از افراد، به بیهوشی عمومی نیاز داشته باشند. باید بتوانید روز بعد از عمل، از جای خود بلند شوید و قدم بزنید. بیشتر افراد، دو یا سه روز بعد می توانند به خانه خود بازگردند. اگرچه این یک روش ساده و مطمئن نسبت به جراحی باز است، اما برای همه مناسب نیست. جراح گزینه های درمانی موجود را با شما در میان می گذارد.

✔️جراحی ترمیمی

شامل جایگزینی قسمت آسیب دیده آئورت، با یک لوله پلاستیکی (پیوند) ست. این جراحی، یک عمل بزرگ است و به بیهوشی عمومی نیاز خواهید داشت، بنابراین حین انجام عمل، خواب خواهید بود. بیشتر افرادی که این عمل را انجام می دهند، باید بیش از یک هفته در بیمارستان بمانند و ممکن است چند هفته تا حصول بهبودی کامل، طول بکشد.

اگر انجام جراحی برای شما مناسب نباشد، به طور منظم تحت اسکن و مشاوره درباره شیوه زندگی و مصرف داروها قرار خواهید گرفت.

عوارض آنوریسم شکمی

پارگی در یک یا چند لایه از دیواره آئورت (تجزیه آئورت)، یا پارگی آنوریسم، از عوارض اصلی این بیماری ست. پارگی، می تواند باعث خونریزی داخلی شود که تهدید کننده حیات است. به طور کلی، هرچه آنوریسم بزرگتر باشد و سریعتر رشد کند، خطر پارگی آن بیشتر است.

علائم و نشانه های پارگی آنوریسم آئورت می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد ناگهانی، شدید و مداوم شکم یا کمر، که می تواند به عنوان احساس پارگی توصیف شوددرمان خانگی آنوریسم آئورت
    فشار خون پایین
  • نبض سریع

آنوریسم آئورت، همچنین شما را در معرض خطر ایجاد لخته خون قرار می دهد. اگر لخته خون از دیواره داخلی آنوریسم خارج شود و رگ خونی را در جای دیگری از بدن مسدود نماید، می تواند باعث بروز درد یا انسداد جریان خون در پاها، انگشتان پا، کلیه ها و اندام های شکمی گردد.

آئورت آنوریسمی

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به بیماری (AAA) هستند؟

اگر دیواره های طرفین آئورت ضعیف شده و به سمت خارج بادکنکی شوند، آنوریسم آئورت شکمی (AAA) ایجاد می گردد. همیشه دلیل این اتفاق روشن نیست، اما مواردی وجود دارد که خطر را افزایش می دهد.

افرادی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا هستند، شامل تمام مردان 66 سال به بالا و زنان 70 ساله یا بالاتر می باشند، که دارای یک یا چند عامل خطر از موارد زیر هستند:

  • فشار خون بالا
  • بیماری مزمن انسداد ریوی
  • کلسترول خون بالا
  • سابقه خانوادگی AAA
  • بیماری های قلبی عروقی، مانند بیماری قلبی یا سابقه سکته
  • افراد سیگاری یا افرادی که سابقا سیگاری بوده اند

اگر نگران هستید که در معرض خطر ابتلا باشید، با پزشک عمومی صحبت نمایید. آنها ممکن است انجام اسکن و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی را برای کاهش خطر ابتلا  به شما پیشنهاد دهند.

جلوگیری از ایجاد بیماری

تمرکز بر سلامت قلب، می تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند. این امر به معنای دقت در داشتن تغذیه مناسب، ورزش مناسب برای قلب و جلوگیری از سایر عوامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی مانند سیگار کشیدن است. پزشک همچنین ممکن است داروهایی برای درمان فشار خون بالا، کلسترول یا کنترل دیابت برای شما تجویز نماید.

اگر به دلیل استعمال دخانیات و سایر عوامل، در معرض خطر بیشتری قرار دارید، ممکن است پزشک از شما بخواهد تا در سن 65 سالگی، در آزمایش غربالگری AAA شرکت نمایید. در آزمایش غربالگری، از سونوگرافی شکمی برای اسکن آئورت و بررسی وجود برآمدگی استفاده می شود. این آزمایش بدون درد است و فقط باید یکبار انجام می شود.


دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، اروپا و آمریکا.

برای ارتباط با نوبت دهی مطب کلیک کنید.

امتیاز به این مطلب :

جهت درج امتیاز بر روی ستاره کلیک کنید

امتیاز متوسط 5 / 5. امتیاز شما: 1

هیچ نظری تا کنون ثبت نشده ! اولین نفر باشید.

مطب دکتر آرزو خسرو متخصص قلب و عروق

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

دکتر آرزو خسروی از برجسته ترین متخصصین قلب و عروق در تهران و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران می باشند. دکتر خسروی، عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، اروپا و آمریکا در زمینه انجام انواع تست قلب، انواع اکوکاردیو گرافی برای خانم ها و آقایان محترم آماده ویزیت بیماران عزیز در مطب و بیمارستان های طرف قرارداد می باشد.

اشتراک گذاری :

مقالات اکو