درد قفسه سینه وسط | نشانه ها و درمان

علت درد قفسه سینه وسط چیست؟

به گفته دکتر آرزو خسروی بهترین متخصص قلب در تهران : درد قفسه سینه وسط می تواند ناشی از یک مشکل قلبی باشد. البته دلایل دیگری نیز وجود دارد که می تواند در ایجاد این درد دخیل باشد از قبیل: انقباض عضلانی قفسه سینه، عفونت ریه، وارد شدن ضربه یا حمله وحشت و ترس.

در برخی افراد که این درد را تجربه می کنند دلایل جدی وجود نداشته و صرفاً به دلیل گرفتگی عضلانی رخ میدهد که با استفاده از مکمل های منیزیم و ویتامین دی میتوان آن را درمان کرد.

ولی در برخی افراد علت درد قفسه سینه وسط، میتواند نشانه بیماری های خطرناک قلبی مثل : گرفتگی عروق قلب، بیماری های دریچه ای قلب و عفونت غشای اطراف قلب باشد. در این صورت چنانچه اختلالات سیستم قلب و عروق به موقع توسط یک متخصص قلب و عروق با تجربه شناسایی و درمان نشود، میتواند عواقب خطرناکی ار جمله سکته قلبی را برای بیمار به همراه داشته باشد.

1) انقباض عضلات سینه

در بعضی افراد انقباض عضلانی قفسه سینه باعث احساس درد شدید و مداوم می شود. برای تسکین این درد میتوان پس از انجام آزمایشات اولیه و اطمینان از سلامت سیستم قلب و عروق از مکمل هایی که حاوی150 الی 200 میلی گرم منیزیم هستند کمک گرفت. در حقیقت کمبود منیزیم در بدن باعث انقباض عضلات است.

2) حمله قلبی

دومین علت درد قفسه سینه وسط می تواند حمله قلبی باشد. به این نکته توجه داشته باشید که یکی از علامت های اصلی حمله قلبی، درد قفسه سینه است. بقیه عبارتند از:

• درد فک، گردن یا کمر
  • سبکی سر یا ضعف
  • درد در بازوها یا شانه ها
  • تنگی نفس
  • خستگی ناگهانی، تهوع یا استفراغ (این علامت در زنان بیشتر از مردان مشاهده می شود)

با مشاهده این 5 علامت اصلی ضروریست هر چه سریع تر درمان شروع شود. درمان سریع شانس بقای فرد را افزایش می دهد و شدت آسیب به قلب را کاهش می دهد.

3)کشیدگی عضلانی

التهاب عضلات و تاندون‌های اطراف دنده‌ها می‌تواند منجر به درد مداوم قفسه سینه شود. اگر درد با فعالیت بدتر شود، ممکن است علامتی از کشیدگی عضله باشد.

4) التهاب عضله قلب

زمانی که قلب ملتهب می شود نشانه هایی شبیه حمله قلبی ایجاد می شود، مانند:

• تپش قلب یا ضربان نامنظم
میوکاردیت التهاب عضله قلب

5) آنژین صدری

آنژین دردی است که شبیه به فشار روی قفسه سینه احساس می شود. این بیماری قلبی در پی بیماری عروق کرونر رخ می دهد. دلیل آن این است که خون کافی به قلب نمی رسد. در مواردی درد آنژین صدری به شانه، گردن، بازوها و فک منتشر می شود. دردی که آنژین ایجاد می کند میتواند با سوء هاضمه اشتباه گرفته شود.

6) بزرگ شدن و پارگی آئورت

دایسکشن آئورت پارگی یا جدا شدن لایه های داخلی آئورت است. آئورت از شریان های اصلی قلب به شمار می رود که پارگی آن می تواند منجر به جمع شدن خون در این رگ شود. دایسکشن آئورت وضعیتی خطرناک محسوب می شود که به درمان اورژانسی نیاز دارد.  همچنین آنوریسم آئورت نیز که به معنی بزرگ شدن آئورت است میتواند درد قفسه سینه را ایجاد کند. ولی به اندازه پارگی آئورت خطر آفرین نیست.

دایسکشن و آنوریسم آئورت می توانند باعث پارگی یا ترکیدن آئورت شوند.

آئورت آنوریسمی

7) پارگی عروق کرونر

در پارگی عروق کرونر چنانچه درونی‌ترین لایه پاره شود، با نشت کردن خون  و تجمع داخل رگ، باعث برآمدگی عروق می شود. اگر سریعاً تشخیص داده نشود می تواند منجر به حمله قلبی شود. درد شدید و ناگهانی که در سرتاسر قفسه سینه، گردن، پشت یا شکم منتشر می شود می تواند از علائم پارگی عروق کرونر باشد.

پارگی عروق کرونر وضعیتی نادر اما جدی است و می‌تواند بر افرادی تأثیر بگذارد که سابقه بیماری قلبی را ندارند. اگر به دنبال راه کار درمانی برای درد قفسه سینه خود هستید روی دکمه زیر کلیک کنید.

برای درد قفسه سینه چه قرصی بخوریم؟

8)  پریکاردیت

قلب با پرده نازکی پوشیده شده است. التهاب این کیسه پریکاردیت نامیده می شود که از بیماری های قلبی به شمار می رود. پریکاردیت می تواند علائم زیر را ایجاد کند.

• درد شدید پشت استخوان سینه
  • جمع شدن آب دور قلب
  • فشاری که آب جمع شده اطراف قلب ایجاد می کند
  • شوک انسدادی، زمانی که خون نمیتواند وارد قلب شود

دردی که پریکاردیت ایجاد می کند زمانی که فرد نفس می‌کشد یا دراز می‌کشد بدتر  می شود، اما زمانی که فرد می‌نشیند یا به جلو خم می‌شود از بین می رود. با کلیک روی تصویر زیر درباره این بیماری بیشتر بخوانید.

قلب پریکاردیتی

9) افتادگی دریچه میترال

پرولاپس یا افتادگی دریچه میترال زمانی است که این دریچه قلب قادر به بسته شدن کامل نباشد. در موارد خفیف، این وضعیت ممکن است علائم واضحی نداشته باشد اما در موارد حاد تر موجب درد قفسه سینه وسط، تپش قلب و احساس خستگی می شود. با کلیک روی تصویر زیر درباره خطرات و عوارض این بیماری بیشتر بخوانید.

افتادگی دریچه میترال

10) کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک زمانی است که قلب به دلیل عوامل ژنتیکی بیش از حد ضخیم می شود. ضخیم شدن قلب مانع از جریان صحیح خون از قلب می شود و باعث می شود که قلب برای پمپاژ خون، بیشتر تلاش کند.

علائم کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک شامل موارد زیر است:

• ضربان نامنظم قلب
  • سبکی سر
  • غش کردن
  • تورم در پاها، مچ پا، ساق پا و شکم

فردی که علائم ذکر شده را در خود میبیند باید با متخصص قلب در این باره مشورت کند، زیرا ممکن است شرایط با گذشت زمان بدتر شود و منجر به عوارض دیگری مانند لخته شدن خون و نارسایی قلبی شود.

11) بیماری های ریه

عفونت ریوی، فشار خون بالای ریوی، التهاب غشای ریه و ایجاد لخته خون در شریان های ریوی از جمله مهم ترین بیماری هایی هستند که میتوانند علت درد قفسه سینه وسط باشند.

نشانه های رایج آن عبارت است از :

• درد قفسه سینه، به خصوص هنگام تنفس
  • کمر درد
  • سرفه کردن خون
  • درد یا تورم پا
  • تعریق
  • سبکی سر، سرگیجه یا غش
  • کبودی لب یا ناخن که به عنوان هیپوکسی شناخته می شود.

– فروپاشی ریه

هنگامی که هوا در فضای بین ریه ها و دنده ها جمع می شود، منجر به فروپاشی ریه می شود که به آن پنوموتوراکس نیز می گویند.

پنوموتوراکس در بعضی افراد هیچ علامتی ندارد، اما موارد زیر ممکن است رخ دهد:

• درد قفسه سینه، که ممکن است به شانه گسترش یابد.
  • ناراحتی هنگام تنفس
  • سرعت تنفس سریعتر
  • تورم در یک طرف قفسه سینه
  • کاهش صداهای تنفسی

سوراخ شدن ریه یکی دیگر از علل پنوموتوراکس است.

12) مشکلات گوارشی

گاهی مشکلات گوارشی همچون رفلاکس معده، زخم معده و فتق هیاتال یا مسائل مربوط به مری مثل پارگی، انقباض و حساسیت مری علت درد قفسه سینه هستند.

درد قفسه سینه ناشی از معده چه زمانی خطرناک است؟

13) حمله پانیک

حمله پانیک در اثر وحشت یا ترس اتفاق می افتد و ممکن است نشانه ای از وضعیتی باشد که به نام اختلال هراس شناخته می شود.

علائمی که در این وضعیت در فرد مشاهده می شود شامل موارد زیر است:

• ضربان قلب سریع
  • ترس
  • تعریق
  • لرزیدن و لرزیدن

این علائم شبیه به علائم حمله قلبی هستند.

14) کوستوکندریت

التهاب قضروف قفسه سینه با نام کوستوکندریت شناخته می شود میتواند باعث احساس درد شدید در این ناحیه از بدن شود. در حالات خاصی این درد شدت بیشتری دارد. از جمله:

• دراز کشیدن
  • انجام ورزش
  • عمیق نفس کشیدن
  • سرفه یا عطسه کردن

درد اسكلتي قفسه سينه وسط

آسیب دیدگی دنده و صدمات وارده به دنده ها مانند کبودی، شکستگی می تواند باعث درد اسکلتی قفسه سینه وسط شود. اگر فردی دچار شکستگی دنده شده باشد ممکن است در زمان آسیب احساس درد شدید کرده باشد. فردی که دچار شکستگی دنده شده است ممکن است علائم زیر را داشته باشد:

• درد یا ناراحتی در قفسه سینه یا پشت کمر
  • ناتوانی در تنفس عمیق
  • حرکت غیر معمول در دیواره قفسه سینه

در این گونه موارد متخصص قلب پس از تایید سلامت قلب و عروق برای درمان این درد استخوانی از مکمل ویتامین دی استفاده می کند.

کدام درد قفسه سینه جدی است؟

احساس درد شدید در این ناحیه که با احساس فشار همراه است، می‌تواند نشانه حمله قلبی باشد. مشکل در تنفس یکی دیگر از علائم درد قفسه سینه است که می تواند جدی باشد. افرادی که این علائم را دارند باید فوراً به متخصص قلب و عروق مراجعه کنند.

4 علامت درد قلب خطرناک که باید جدی گرفته شوند

درد قفسه سینه وسط چه احساسی دارد؟

به علت آن بستگی دارد. دردی که شدید، همراه با احساس فشار یا دردی پخش شونده در شانه و کتف و گردن و کمر است ممکن است نشانه مشکل قلبی باشد. اگر ریفلاکس و مشکل در بلع وجود داشته باشد، ممکن است به دلیل مشکل گوارشی رخ دهد. مشکل تنفس ممکن است نشان دهنده شکستگی دنده، بیماری قلبی یا بیماری ریه باشد.

درد قفسه سینه ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد. اغلب، علائم دیگری که با آن اتفاق می‌افتد، دلیل بروز درد قفسه سینه را نشان می‌دهد.

با این حال، هر درد شدید قفسه سینه نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد، به خصوص اگر به بازو، پشت یا گردن سرایت کند، اگر ضربان قلب تغییر کند، یا اگر فرد دچار مشکل تنفسی باشد.

هر کسی که این درد را تجربه می کند، باید برای رد کردن علل خطرناک و تهدید کننده  و درمان به موقع، به متخصص مربوطه مراجعه کند.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی.‍‌‍‍‌‍‌‌‌‌‌
جهت مراجعه حضوری به مطب با شماره ۰۲۱۲۲۸۹۴۰۸۶ تماس بگیرید.

امتیاز به این مطلب :

جهت درج امتیاز بر روی ستاره کلیک کنید

امتیاز متوسط 0 / 5. امتیاز شما: 0

هیچ نظری تا کنون ثبت نشده ! اولین نفر باشید.

مطب دکتر آرزو خسرو متخصص قلب و عروق

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

دکتر آرزو خسروی از برجسته ترین متخصصین قلب و عروق در تهران و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران می باشند. دکتر خسروی، عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، اروپا و آمریکا در زمینه انجام انواع تست قلب، انواع اکوکاردیو گرافی برای خانم ها و آقایان محترم آماده ویزیت بیماران عزیز در مطب و بیمارستان های طرف قرارداد می باشد.

اشتراک گذاری :

مقالات اکو