تری گلیسیرید

15 قاتل تری گلیسرید و چربی خون بالا را بشناسید | راهکار های طلایی درمان چربی خون

برای آشنایی با مقدار چربی خون نرمال و 15 قاتل تری گلیسرید بالا این مطلب را مطالعه کنید. دکتر آرزو خسروی فوق تخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی، 14 راهکار طلایی کاهش سطح تری گلیسیریدبالا را بیان می کنند.

14 روش درمان و قاتل تری گلیسرید بالا

1- حفظ وزن نرمال اولین قاتل چربی خون بالا

اولین قاتل تری گلیسرید بالا داشتن وزن نرمال است. هر وقت کالری دریافتی شما بیشتر از نیاز بدنتان باشد، بدن کالری اضافی را به تری گلیسیرید تبدیل کرده و آن را در سلول های چربی ذخیره می کند. به همین دلیل است که کاهش وزن روشی مناسب برای کاهش این نوع از چربی خون است.

در حقیقت تحقیقات انجام شده نشان داده اند که حتی کاهش 5 تا 10 درصد از وزن بدن می تواند تری گلیسیرید را تا حدود 40 میلی گرم بر دسی لیتر کاهش دهد.

کاهش مصرف شیرینی ها به ع نوان قاتل چربی خون یا تری گلیسرید راهی موثر در کنترل و درمان تری گلیسیرید بالا
کاهش مصرف شیرینی ها به ع نوان قاتل چربی خون یا تری گلیسرید راهی موثر در کنترل و درمان تری گلیسیرید بالا

2- حذف کردن شکر

دومین قاتل تری گلیسرید بالا کاهش مصرف شکر و شیرینی های صنعتی و قنادی است. شیرینی های صنعتی بخش مهمی از رژیم غذایی بسیاری از افراد را تشکیل می دهد.میزان شکر افزوده شده در این نوع از خوراکی ها بسیار بالاست. از این رو توصیه می شود که روزانه بیش از 6 تا 9 قاشق چای خوری شکر مصرف نشود.

شکر مخفی معمولا در شکلات ها، نوشیدنی های غیر الکلی و آب میوه ها وجود دارد. شکر اضافی موجود در رژیم غذایی به تری گلیسیرید تبدیل شده و باعث افزایش سطح تری گلیسیرید و سایر عوامل خطر بیماری قلبی می شود.

نتایج حاصل از بیش از 15 سال مطالعه نشان داده است افرادی که حداقل 25 درصد از کالری مورد نیاز روزانه خود را از شکر دریافت می کنند دو برابر بیشتر از افرادی که کمتر از ده درصد از کالری روزانه خود را از شکر دریافت می کنند، در معرض مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی قرار دارند.

3- استفاده از جو

جو یکی از سالم ترین غلات کاملی است که مملو از ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و فیبر میباشد. این ماده غذایی ضمن اینکه انرژی روزانه مورد نیاز بدن شما را به خوبی تامین میکند، از افزایش وزن و افزایش سطح چربی خون جلوگیری می کند. همچنین موجب کاهش سطح کلسترول، سطح قند خون می شود. از طرفی بسیار سیر کننده است و نقش مهمی در کاهش وزن و لاغری ایفا می کند.

جو همچنین منبع عالی بتا گلوکان است. بتا گلوکان نوعی فیبر محلول که به هضم و جذب مواد مغذی کمک می کند. رژیم های غذایی غنی از بتا گلوکان می تواند کلسترول بد LDL و کلسترول کل را کاهش دهد.

4- استفاده از فیبر 

فیبر در میوه ها، سبزیجات سبز رنگ و غلات کامل وجود دارد.  گنجاندن فیبر بیشتر در رژیم غذایی به عنوان قاتل تری گلیسرید بالا باعث کاهش جذب چربی و شکر در روده کوچک شده و به کاهش سطح تری گلیسیرید خون کمک می کند.

به جای سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی، از سبزیجات غیر نشاسته ای مانند اسفناج، هویج، گل کلم، کلم بروکلی و … استفاده کنید.

5- ورزش منظم، قاتل تری گلیسرید بالا

کلسترول خوب یا HDL رابطه معکوسی با تری گلیسرید دارد به این معنی که بالا بودن سطح کلسترول HDL به کاهش چربی خون کمک می کند.

انجام ورزش های هوازی سطح کلسترول HDL در خون را افزایش داده و در نتیجه چربی خون را کاهش می دهد. مطالعات انجام شده نشان می دهند که اگر انجام ورزش های هوازی با کاهش وزن همراه باشد، به عنوان قاتل تری گلیسرید بالا ،تاثیر چشمگیری در کاهش چربی خون خواهد داشت. نمونه هایی از ورزش های هوازی عبارتند از:

  • پیاده روی
  • دویدن آرام
  • دوچرخه سواری
  • شنا

توجه: فواید ورزش روی تری گلیسیرید در طولانی مدت مشخص می شود.

✅مطلب مرتبط: 12 نشانه سکته قلبی خفیف را بشناسید!

6- کاهش مصرف چربی های ترانس

چربی های ترانس و مصنوعی نوعی چربی هستند که به غذاهای فرآوری شده افزوده می شوند تا طول عمر این غذاها و مدت زمان مجاز برای فروش آنها را افزایش دهند.

چربی های ترانس در غذاهای سرخ شده صنعتی و آن دسته از مواد غذایی پخته شده که با روغن های هیدروژنه صنعتی تهیه شده اند، وجود دارد.

از آنجا که چربی های ترانس خاصیت التهابی دارند، باعث ایجاد مشکلات بسیار، از جمله افزایش سطح کلسترول بد خون یا LDL  و بیماری قلبی می شوند. همچنین مصرف چربی های ترانس، سطح تری گلیسرید خون را نیز بالا می برند. بنابراین به افرادی که سطح چربی خونشان بالا است، توصیه می شود از غذاهای سالم و خانگی که قاتل چربی خون و تری گلیسرید بالا است ،بهره ببرند. استفاده از روغن کنجد و روغن زیتون و روغن های حیوانی در طبخ غذا، جایگزین مناسب روغن های صنعتی هستند.

7-ماهی چرب

ماهی چرب به دلیل فوایدی که برای سلامت قلب دارد و توانایی آن در کاهش سطح تری گلیسیرید خون شناخته شده است.

این خواص ماهی چرب به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا ۳، نوعی اسید چرب چند اشباع نشده و ضروری است که فرد باید این اسید چرب را از مواد غذایی دریافت کند.

متخصصان قلب همواره توصیه می کنند که در هفته دو وعده ماهی چرب مصرف شود. در حقیقت دوبار مصرف این ماهی ها در هفته به عنوان قاتل تری گلیسرید بالا ،می تواند خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی را تا ۳۶ درصد کاهش دهد.

توجه: ماهی های سالمون، قزل آلا، ساردین، تون برخی از ماهی‌های غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ و قاتل تری گلیسرید بالا هستند.

8-روغن زیتون

نتایج مطالعات انجام شده نشان می دهند که چربی های تک اشباع نشده و چند اشباع نشده می توانند سطح تری گلیسیرید خون را پایین آورند. مخصوصا زمانی که جایگزین دیگر انواع چربی ها شوند.

چربی های تک اشباع نشده در غذاهایی همچون روغن زیتون، روغن شحم گاو، آجیل و آووکادو یافت می شوند. چربی های چند اشباع نشده در روغن سبزی ها و ماهی چرب وجود دارند.

برای کاهش هر چه بیشتر تری گلیسیرید، از چربی های اشباع نشده یک نوع چربی سالم مانند روغن زیتون را انتخاب کرده و از آن برای جایگزینی انواع دیگر چربی در رژیم غذایی خود استفاده کنید. بنابراین روغن زیتون میتواند به عنوان قاتل تری گلیسرید بالا، در وعده های غذایی روزانه عمل کند.

۹- برنامه غذایی منظم 

مقاومت در برابر انسولین عامل دیگری است که باعث افزایش سطح تری گلیسرید خون می شود. پس از هر وعده غذایی سلول های پانکراس سیگنالی برای ترشح انسولین به جریان خون می فرستند. انسولین مسئول انتقال گلوکز به سلول ها برای استفاده و تولید انرژی است.

اگر مقدار انسولین موجود در جریان خون  زیاد باشد، بدن نسبت به آن مقاوم شده و نمی تواند به طور موثر از آن استفاده کند. این عامل باعث تشکیل گلوکز و تری گلیسیرید در خون می شود. خوشبختانه رعایت یک برنامه غذایی منظم مانع مقاومت ‌در برابر انسولین و افزایش سطح تری گلیسرید می شود.

10- حذف کردن مصرف الکل

مقدار کالری و شکر موجود در الکل زیاد است. اگر کالری دریافتی از طریق الکل استفاده نشود، به تری گلیسیرید تبدیل شده و در سلول های چربی ذخیره می گردد.اگر سطح این نوع از چربی خون در شما بیش از حد نرمال است، توصیه می کنیم از نوشیدنی های غیر الکلی که قاتل تری گلیسرید بالا هستند استفاده کنید.

11- پروتئین 

سفیده تخم مرغ و گوشت گوسفند منبع غنی از پروتیین به شمار می روند. مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین برای کاهش کلسترول LDL نیز مفید است. ثابت شده است که پروتیین به عنوان قاتل تری گلیسرید بالا در کاهش سطح این نوع از چربی خون، تاثیر چشمگیری دارد.

12- آجیل درختی قاتل چربی خون یا تری گلیسرید بالا

آجیل مقدار زیادی فیبر، اسیدهای چرب، امگا 3 و چربی های اشباع نشده به بدن می رساند که تمام این موارد با هم می توانند تری گلیسیرید خون را کاهش دهند.

بررسی 61 مطالعه انجام شده نشان داد که هربار مصرف آجیل درختی مقدار تری گلیسرید خون را 2.2 میلی گرم بر دسی لیتر کاهش می دهد. این آجیل ها عبارتند از:

  • بادام درختی
  • گردو
  • پسته
  • و …

در نظر داشته باشید که آجیل کالری زیادی دارد. یک وعده مصرف بادام درختی، شامل 23 عدد بادام، 163 کالری دارد بنابراین آجیل را در حد اعتدال مصرف کنید.

13- از شوید بیشتر استفاده کنید

ترکیبات موجود در سبزی شوید به طرز موثری میتواند سطح چربی خون را کاهش دهد.تری گلیسیرید نرمال

14- آبغوره قاتل تری گلیسرید خون بالا

تحقیقی که بر روی ترکیبی از افراد 20 تا 30 ساله سالم، 30 تا 60 ساله مبتلا به چربی خون و 30 تا 60 ساله مبتلا به فشار خون و پربی خون انجام شد، نشان داد که مصرف آبغوره می تواند نتایج شگفت انگیزی را برای آنها رقم بزند.

در افراد سالم این درمان باعث شد نسبت کلسترول خوب HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا) به کلسترول بد LDL (لیپوپروتئین با چگالی پایین) افزایش یابد. علاوه بر این، افرادی که با مشکلات پیش از این مواجه بودند، دریافتند که میزان تری گلیسیرید خون آن ها، غلظت کلسترول و میزان LDL بعد از مصرف ماهانه کاهش پیدا کرده است.

15- استفاده از غلات کامل

طبق مطالعات انجام شده، افرادی که به میزان بیشتری غلات کامل استفاده می‌کنند، نسبت به افرادی که کمترین مقدار را مصرف می‌کنند، کمتر دچار تری گلیسیرید بالا می‌شوند. غلات کامل مثل : جو، گندم، ذرت و نان های سبوس دار.

درمان چربی خون بالا در طب سنتی

از منظر طب سنتی افزایش مقدار تری گلیسیرید یا چربی خون در اثر مصرف زیاد مواد غذایی یا بروز اختلال در سوخت و ساز چربی اتفاق می افتد. چنانچه میزان کالری و مواد غذایی که به صورت روزانه مصرف می شوند بیشتر از نیاز طبیعی بدن باشد، چربی خون  افزایش پیدا خواهد کرد. مقدار کلسترول نرمال، کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر است.

در این صورت برای درمان چربی خون بالا توصیه می شود روغن هایی مثل روزغن زیتون و روغن های حیوانی جایگزین روغن های صنعتی شوند. همچنین استفاده از سنای مکی به کاهش میزان چربی خون کمک بسیاری میکند.

حقایقی درباره ی تری گلیسیرید خون

  • پس از غذا خوردن، بدن شما کالری اضافی را به تری گلیسیرید یا چربی خون تبدیل کرده و آن را در سلول های چربی ذخیره می کند، تا در آینده از آن استفاده کند.
  • با این که بدن برای تامین انرژی خود به این نوع از چربی نیاز دارد، اما چنانچه بیشتر از نیاز بدن خود، کالری استفاده کنید، خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد.
  • آمارها نشان می دهند مقدار تری گلیسیرید یا چربی خون خون در 25 درصد از جوانان، از حد طبیعی بالا تر است. چاقی، دیابت کنترل نشده، مصرف دائمی الکل و بالا بودن کالری دریافتی موجود در رژیم غذایی، باعث افزایش سطح این از چربی خون می شوند.

مقدار تری گلیسرید (چربی خون) بالا 

در اینجا سطوح مختلف تری گلیسیرید خون در آزمایش خون ناشتا آمده است.

  • طبیعی: مقدار کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر ،محدوده نرمال تری گلیسرید تلقی می شود.
  • روی مرز: بین 150 تا 199 میلی گرم در دسی لیتر
  • تری گلیسیرید بالا: بین 200 تا 499 میلی گرم در دسی لیتر. اگر میزان تری گلیسرید خونتان در این محدوده قرار دارد ضروریست هر چه سرعتر نسبت به کاهش این نوع از چربی خون اقدام کنید.پس از مشورت با پزشک و دریافت دارو راه حل هایی که در ادامه این مطلب برای شما قرار می دهیم میتوانند به شما کمک کنند.
  • خیلی بالا: 500 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر. در این موارد علاوه بر مصرف داروهای مورد نیاز باید از روش هایی که در ادامه به تشریح آنها میپردازیم استفاده کنید تا سطح چربی خونتان را اصلاح کرده و به محدوده طبیعی بازگردانید.

علائم چربی خون و تری گلیسیرید بالا

متاسفانه افزایش این نوع چربی خون با علامتی همراه نیست.حتی میتواند ناشی از عوامل ژنتیکی باشد، ممکن است بخش‌های چربی قابل مشاهده‌ای در زیر پوست (غده زردفام) تشکیل شوند.

ممکن است افرادی که دارای این نوع از چربی خون هستند، مبتلا به التهاب لوزالمعده (پانکراتیت) شوند. این بیماری می تواند باعث ایجاد درد ناگهانی و شدید در ناحیه شکم، تب، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ شود.

علت بالا بودن تری گلیسیرید یا چربی خون

چه چیزی باعث افزایش سریع تری گلیسیرید می شود؟ تری گلیسیرید می تواند به سرعت بالا برود:

  • وقتی بیش از حد غذا می خورید
  • وقتی غذاهای پرچرب می خورید
  • وقتی غذاهای پر کربوهیدرات ساده می خورید

اگر انرژی اضافی در بدن وجود داشته باشد که بلافاصله استفاده نشود، تری گلیسیرید افزایش می یابد. این انرژی اضافی درذ بدن به صورت چربی ذخیره می شود. شایع ترین علت تری گلیسیرید بالا, چاقی و دیابت کنترل نشده است. اگر اضافه وزن دارید و فعال نیستید، ممکن است تری گلیسیرید بالا داشته باشید، به خصوص اگر مقدار زیادی کربوهیدرات یا غذاهای شیرین می خورید یا الکل زیادیمی نوشید.

نوشیدن زیاد الکل می تواند باعث افزایش خطرناک سطح تری گلیسیرید خون شود. سایر دلایل افزایش چربی خون شامل کم کاری تیروئید، بیماری کلیوی و برخی از اختلالات چربی ارثی است.

در کل تری گلیسیرید بالا معمولاً به دلیل شرایط زیر ایجاد می شود:

  • چاقی
  • کنترل ضعیف دیابت
  • تیروئید کم کار ( کم کاری تیروئید )
  • بیماری کلیوی
  • نوشیدن الکل زیاد

داروهای خاص نیز ممکن است باعث افزایش تری گلیسیرید خون شوند. این داروها عبارتند از:

  • تاموکسیفن
  • استروئیدها
  • مسدود کننده های بتا
  • داروهای ادرار آور
  • استروژن
  • قرص های جلوگیری از بارداری

عوارض تری گلیسیرید بالا

سطح بالای این نوع از چربی خون ممکن است منجر به تصلب شرایین (تصلب شرایین) شود، که خطر سکته، حمله قلبی و بیماری های قلبی را افزایش می دهد. تری گلیسیرید بالا می تواند باعث فشار خون بالا ، قند خون بالا و سطح غیر طبیعی کلسترول نیز شود. دکتر آرزو خسروی در مطلبی به صورت کامل، عوارض تری گلیسیرید بالای 200  را توضیح داده اند. جهت مطالعه  کلیک کنید.

چه غذاهایی تری گلیسیرید را بالا می برد؟

قند ها: قندهای ساده مانند فروکتوز منبع مشترک افزایش تری گلیسیرید است. خوردن بیش از حد فروکتوز آسان است زیرا به نظر می رسد سیگنال های سیری بدن را دور می زند. این مورد می تواند منجر به افزایش وزن و ایجاد مقاومت به انسولین شود.

کربوهیدرات های ساده: نوع و میزان کربوهیدرات های ساده که می خورید تأثیر مستقیمی بر میزان تری گلیسیرید شما دارد.

کربوهیدرات های ساده عامل افزایش تری گلیسیرید و چربی خون بالا
کربوهیدرات های ساده عامل افزایش تری گلیسیرید و چربی خون بالا

چربی های اشباع: چربی های اشباع باعث افزایش سطح تری گلیسیرید خون از مقدار نرمال آن می شود. این چربی ها در دمای اتاق جامد هستند. این مواد در غذاهای سرخ شده، گوشت قرمز، پوست مرغ، زرده تخم مرغ، لبنیات پرچرب، کره و فست فود ها یافت می شوند. پس از مصرف بیش از حد این غذاها خودداری کنید. نوع بد دیگر چربی، چربی های ترانس، چربی های هیدروژنه هستند که در غذاهای بسته بندی شده کارخانه ای وجود دارند.تری گلیسیرید نرمال

الکل : مصرف زیاد الکل باعث افزایش تولید تری گلیسیرید در کبد می شود. نرمال

غذاهای پرکالری : کالری اضافی سطح تری گلیسیرید را افزایش می دهد. به کالری هایی که مصرف می کنید توجه کنید و سعی کنید از خوردن کالری بیشتر از آنچه می توانید در اثر فعالیت بدنی بسوزانید خودداری کنید.

غلات تصفیه شده یا غذاهای نشاسته ای: دانه های تصفیه شده یا فرآوری شده می توانند باعث افزایش طح تری گلیسیرید از محدوده نرمال می شوند. سعی کنید از نان سفید، نان گندم یا ماکارونی غنی شده یا سفید شده خودداری کنید. همچنین از مصرف غلات شیرین، شیرینی و پیتزا خودداری کنید.

علاوه بر این برای حفظ تری گلیسیرید در محدوده نرمال، مصرف غذاهایی مانند آب نبات، بستنی، ماست های شیرین طعم دار، آب میوه های شیرین و صنعتی و سایر نوشیدنی ها، مربا، ژله، اسموتی ها و میوه های کنسروی را محدود کنید.


دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی.‍‌‍‍‌‍‌‌‌‌‌
جهت مراجعه حضوری به مطب با شماره ۰۲۱۲۲۸۹۴۰۸۶ تماس بگیرید.

امتیاز به این مطلب :

جهت درج امتیاز بر روی ستاره کلیک کنید

امتیاز متوسط 3.6 / 5. امتیاز شما: 29

هیچ نظری تا کنون ثبت نشده ! اولین نفر باشید.

مطب دکتر آرزو خسرو متخصص قلب و عروق

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

دکتر آرزو خسروی از برجسته ترین متخصصین قلب و عروق در تهران و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران می باشند. دکتر خسروی، عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، اروپا و آمریکا در زمینه انجام انواع تست قلب، انواع اکوکاردیو گرافی برای خانم ها و آقایان محترم آماده ویزیت بیماران عزیز در مطب و بیمارستان های طرف قرارداد می باشد.

اشتراک گذاری :