کنترل فشار خون بالا

پایین اوردن فوری فشار خون بالا در منزل با 13 خوراکی ساده

چنانچه شما هم فشار خون بالایی دارید، ممکن است در مورد استفاده از دارو برای درمان و کاهش فشار خون خود نگران باشید. شاید برای شما جالب باشد که بدانید سرکه انگور و ۱۲ مورد دیگر که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد به عنوان قاتل فشار خون بالا عمل می کنند. برای پایین اوردن فشار خون بالا فوری در خانه میتوانید از این ۱۳ خوراکی استفاده کنید. همچنین با تغییر در سبک زندگی بکوشید تا از خطر ابتلا به بیماری های قلبی پیشگیری کنید. 

۱۳ قاتل فشار خون بالا را بشناسید!

در حالی که داروهایی وجود دارند که به درمان سریع فشار خون بالا کمک می کنند، میوه ها و نوشیدنی های خاصی وجود دارند که میتوانند در پایین اوردن فوری فشار خون بالا در منزل بسیار به شما کمک کنند. مواد غذایی و نوشیدنی هایی مثل:

  • سرکه انگور 
  • سرکه سیب
  • آبغوره 
  • سنای مکی 
  • آبلیمو 
  • گریپ فروت

ترکیبات موجود در میوه گریپ فروت به صورت موثری قادر است فشار خون بالا را کاهش داده و در محدوده طبیعی حفظ کند. چنانچه به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستید، روزانه یا چندین مرتبه در هفته استفاده از گریپ فروت را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

  • زرشک

چنانچه سوال شما هم این است که برای فشار خون بالا چی خوبه؟ باید در جواب شما بگوییم استفاده از میوه زرشک یا آب زرشک گزینه مناسبی برای درمان فشار خون بالا است.

❓ پرسش بیمار: با سلام و روز بخیر خدمت خانم دکتر خسروی. پدر من چند روزه فشار بالا همراه با سردرد شدید داره. دکتر رفتیم فشار ۲۲ بود بعد قرص پوزارکس و چند قرص کمکی مانند لوزار داد. فشار کمی پایین آمده ولی سردرد هنوز شدیده و آزارشون میده ممنون میشم کمکم کنید. البته ایشون چند ساله سابقه فشار خون بالا دارن و قرص لوزارمیکس استفاده میکنن.

✅ پاسخ دکتر : سلام با توجه به فشارشون داروهایی که استفاده میکنن کافی نیست، و داروی لوزامیکس و پوزارکس هر دو از یک دسته دارو هستند نیاز به داروهای قوی تری هست.

برای فشار بالا چی خوبه؟

  • ماست و دوغ بدون نمک
  • عرق کاسنی
  • اسفرزه
  • آب چغندر
  • آب توت
  • آب آلو

پایین آوردن فشار خون بالا به صورت فوری در خانه به شیوه طب سنتی

راهکارهای طب سنتی به منظور پایین اوردن فشار خون بالا فوری در منزل:

  1. حجامت
  2. استفاده از سرکه انگور یا سرکه سیب یا آبغوره
  3. استفاده از آب کرفس تازه به اندازه یک لیوان
  4. استفاده از سنای مکی و چیزی که باعث اسهال می شود. ( تا به واسطه آن فشار خون کاهش یابد)
  5. ماساژ پشت ساق پا (به مدت 15 دقیقه)

فشار خون بالا یا bp چیست؟

فشار خونی که بالاتر از حد طبیعی باشد را فشار خون بالا یا BP می نامیم . و براساس فعالیت های شما در طول روز تغییر می کند.

اغلب متخصصین، فشار خونی را که به طور مداوم (سیستولیک) ۱۳ روی (دیاستولیک) ۸،  یا بالاتر باشد را فشار خون بالا می دانند.

سطح فشار خون نرمال :
فشار خون سیستولیک ۱۲
فشار خون دیاستولیک: ۸

سطح فشار خون در معرض خطر :
فشار خون سیستولیک: ۱۲ تا ۱۲/۹
فشار خون دیاستولیک: کمتر از ۸

سطح فشار خون بالا:
فشار خون سیستولیک بالا: ۱۳ یا بیشتر
فشار خون دیاستولیک: ۸ یا بیشتر

کنترل فشار خون بالا در منزل

سبک زندگی نقش مهمی در درمان فشار خون بالا دارد. اگر فشار خون خود را به وسیله ی یک سبک زندگی سالم با موفقیت کنترل کنید، ممکن است نیاز شما به دارو کمتر یا با تاخیر باشد و یا اینکه اصلا به دارو نیاز پیدا نکنید. در اینجا به 10 تغییر در سبک زندگی و روش های خانگی می پردازیم که فشار خون را شما کاهش میدهد و آن را پایین نگه می دارد.

  •  نمک تصفیه شده صنعتی، مهمترین علت ایجاد فشار خون بالا

استفاده از نمک های تصفیه شده و ید دار موجود در بازار از مهمترین عوامل ایجاد بیماری فشار خون بالا در کشور شناخته شده است. اولین گام در درمان فشار خون بالا، جایگزین کردن نمک دریا به جای نمک های تصفیه شده صنعتی است. نمک دریا با ترکیبات ارزشمند خود به تنهایی به درمان و کنترل فشار خون بالا کمک بسیار موثری میکند. پس اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید، از نمک دریا غافل نشوید که معجزه ای در درمان این بیماری شایع است.

برای کاهش نمک تصفیه شده رژیم غذایی خود، به نکات زیر توجه کنید:

  • برچسب مواد غذایی را بخوانید: در صورت امکان، به جای غذاهایی که نمک تصفیه شده ید دار دارند، نوشیدنی ها و غذاهایی را مصرف کنید که در طبخ آنها از نمک دریا استفاده شده است.
  • غذاهای فرآوری شده ی کمتری بخورید: در خود مواد غذایی به طور طبیعی نمک کمی وجود دارد. اما غالباً در هنگام طبخ غذا نیز به آن نمک اضافه می شود. بنابراین تا حد امکان از مصرف غذا های صنعتی خودداری کنید.

❓ پرسش بیمار : باسلام خدمت خانم دکتر خسروی. من سه سال پیش انژیوپلاستی کردم غیر از آسپرین، واستاتین، کونکور 2.5 نصف میخوردم . اخیرا فشارم بین 13تا14.5 در نوسانه . پیش یک متخصص رفتم ایشون کونکور ایرانی 2.5 را دوبار در روز تجویز کردند. ولی باز تاثیر نداشت. لطفا راهنمایی کنید. در ضمن دست چپم هم در حالت عادی واستراحت درد میکند. با تشکر

✅ پاسخ دکتر : سلام کونکور برای کنترل فشار کافی نیست نیاز به داروهای بهتری هست. امکان تجویز دارو به این صورت نیست به متخصص قلب جهت دریافت نسخه مراجعه کنید. فشار حتما باید از 80 / 130 (13 روی 8) کمتر باشه.

 منظم ورزش کنید

فعالیت جسمانی منظم –مانند 150 دقیقه در هفته، یا حدود 30 دقیقه در بیشتر روزهای هفته- می تواند در صورت اینکه فشار خون تان بالا باشد، حدود 5 تا 8 میلیمتر جیوه فشار خون شما را کاهش دهد. مهم است که پشت کار داشته باشید، زیرا اگر ورزش را متوقف کنید، فشار خون شما میتواند دوباره افزایش یابد.

اگر فشار خون شما بالا باشد، جهت درمان فشار خون بالا در منزل، ورزش میتواند بسیار موثر باشد. فعالیت جسمانی منظم میتواند فشار خون شما را کاهش دهد و به مقدار سالم برساند.

بعضی از ورزش های هوازی را می توانید برای پایین آوردن فشار خون بالا امتحان کنید، مثل قدم زدن، پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا کردن یا رقصیدن. همچنین می توانید ورزش های با شدت بیشتر را امتحان کنید، مثل فعالیت انفجاری بعد از یک دوره استراحت از ورزش های سبک تر. همچنین تمرین های کششی میتوانند در درمان و پایین آوردن فشار خون بالا در منزل به شما کمک زیادی کند. هدف این است که تمرینات کششی حداقل دو روز در هفته انجام شود. با پزشک خود برای برنامه ریزی ورزشی صحبت کنید.

غذای سالم بخورید

رژیم غذایی سرشار از دانه های کامل، میوه ها، سبزیجات، لبنیات کم چرب و غذای بدون چربی اشباع و کلسترول میتواند در صورتی که مبتلا به فشار خون باشید، فشار خون شما را تا 11 میلیمتر جیوه کاهش دهد. این برنامه ی غذایی به عنوان رژیم توصیه شده برای توقف فشار خون بالا و درمان فشار خون بالا در منزل شناخته می شود.

غذای مناسب فشار خون بالا

آسان نیست که عادات غذایی خود را تغییر دهید، اما با این نکات، میتوانید با یک رژیم سالم برسید:

  • غذاهای مصرفی خود را یادداشت کنید: هر چیزی که می خورید را بنویسید، حتی برای مدت یک هفته، این کار میتواند واقعیات شگفت انگیزی از عادت های غذایی شما را روشن کند. چیزی که میخورید، مقدار آن، زمان و علت آن را ثبت کنید.
  • مصرف پتاسیم را افزایش دهید: پتاسیم میتواند اثر سدیم روی فشارخون شما را کاهش دهد. بهترین منبع پتاسیم غذاهایی مانند میوه ها و سبزیجات هستند که بیشتر از مکمل ها پتاسیم دارند.

وزن خود را کم کنید

اغلب با افزایش وزن، فشار خون نیز افزایش می یابد. همچنین داشتن اضافه وزن می تواند سبب مشکلات تنفسی در هنگام خواب شود (آپنه)، که همین موضوع نیز فشار خون را بالاتر می برد. درباره اختلالات تنفسی در خواب در لینک زیر بیشتر بخوانید.

آپنه یا وقفه تنفسی در خواب چیست؟

کاهش وزن یکی از کارآمد ترین تغییرات سبک زندگی برای کنترل کردن فشار خون است. حتی کاهش مقدار کمی از وزن شما، در صورتی که دارای اضافه وزن یا چاق باشید میتواند به کاهش فشار خون شما کمک کند. درکل، ممکن است به ازای هر کیلوگرم کاهش وزش، فشارخون شما 1 میلی متر جیوه کاهش یابد.

علاوه بر کاهش وزن، شما باید حواستان به درو کمرتان باشد. چاقی شکمی میتواند خطر ابتلای شما به فشار خون بالا را خیلی بیشتر کند.

در کل:

  • اگر دور کمر مردان بیشتر از 102 سانتی متر باشد، خطر بیشتری برای ابتلا به فشار خون دارند.
  • اگر دور کمر خانم ها بیشتر از 89 سانتی باشد، خطر ابتلا به فشار خون در آن ها بیشتر است.
  • البته این مقدار برای نژاد های مختلف متفاوت است. از پزشک خود در مورد مقدار دور کمر سالم برای خودتان بپرسید.

مصرف الکل را محدود کنید

در صورت مصرف بیش از حد این اثر محافظتی الکل از بین می رود. نوشیدن مقدار بیشتری الکل میتواند فشارخون شما را به چند علت افزایش دهد. همچنین میتواند اثربخشی داروهای فشار خون شما را نیز کاهش دهد. پس برای پایین آوردن فشار خون بالا به صورت فوری در منزل کافیست مصرف مشروبات الکلی را به حداقل برسانید.

سیگار را ترک کنید

هر سیگاری که می کشید فشار خون شما را تا چندین دقیقه بعد از تمام شدنش افزایش می دهد. ترک سیگار می تواند به درمان فشار خون بالا فوری ،در منزل به شما کمک کند. ترک سیگار خطر ابتلای شما به بیماری های قلبی را کمتر می کند و سلامت کلی شما را نیز بهبود می بخشد. کسی که سیگار را ترک می کند ممکن است مدت طولانی تری از کسی که سیگار را ترک نکرده است زندگی کند.

کاهش مصرف کافئین

نقشی که کافئین(چای، قهوه، نسکافه و …) در افزایش فشار خون دارد هنوز مورد بحث می باشد. کافئین در کسانی که آن را به ندرت مصرف می کنند میتواند باعث افزایش 10 میلیمتر جیوه در فشار خون شود. اما افرادی که همیشه از کافئین استفاده می کنند تاثیر کمتری در فشار خونشان ایجاد می شود.

گرچه تاثر مصرف طولانی مدت کافئین (چای، قهوه، نسکافه) روی فشار خون شفاف نیست، اما ممکن است که فشارخون به آرامی افزایش پیدا کند.

کنترل استرس

زمانی برای اندیشیدن به علت های استرس خود بگذارید، مانند علل کاری، خانوادگی، سرمایه گذاری یا بیماری. وقتی به آن پی بردید که چه چیزی موجب استرس در شما می شود، در نظر داشته باشید چگونه آن را حذف یا کم کنید. به این موضوع توجه داشته باشید که حفظ آرامش و کنترل کردن احساسات منفی میتواند در درمان فشار خون بالا در منزل بسیار مؤثر باشد.

دکتر آرزو خسروی بهترین متخصص فلب و عروق در تهران
دکتر آرزو خسروی بهترین متخصص قلب و عروق در تهران

اگر نمی توانید همه ی استرس های خود را از بین ببرید، می توانید با راه های سالم به مقابله با آن ها بپردازید. این ها را امتحان کنید:

  • انتظارات خود را تغییر دهید. برای مثال، روز خود را بر اساس اولویت های خودتان برنامه ریزی کنید. از انجام کارهای زیاد بپرهیزید و یاد بگیری چگونه بگویید “نه”. این موضوع را درک کنید که چیز هایی وجود دارند که شما نمی توانید آن ها را تغییر دهید یا کنترل کنید، اما می توانید روی مقابله با آن ها تمرکز کنید. روی موضوع هایی که میتوانید آن ها را کنترل کنید تمرکز کنید و برای حل آن ها برنامه ریزی کنید. اگر در کار خود موضوعی دارید، صحبت کردن با مدیر خود را امتحان کنید. اگر با همسر یا کودک خود مناقشه ای دارید، برای حل آن ها قدم بردارید.
  • از عوامل استرس زا دوری کنید. سعی کنید از عوامل استرس زا دوری کنید. برای مثال، در صورتی که چندین ساعت برای رفتن به سرکار در ترافیک می مانید و باعث ایجاد استرس در شما میشود، سعی کنید صبح زودتر از خانه خارج شوید، یا از حمل و نقل عمومی استفاده کنید. در صورتی که شخصی باعث ایجاد استرس در شما میشود، از او دوری کنید.
  • زمانی به استراحت اختصاص دهید و فعالیت های که لذت میبرید را انجام دهید. هر روز زمانی را به نشستن و تنفس عمیق اختصاص دهید. زمانی به فعالیت های لذت بخش یا برنامه های سرگرم کننده اختصاص دهید. مانند پیاده روی، آشپزی یا کارهای مورد علاقه تان.
  • قدر دان بودن: قدر دانی از دیگران میتواند به کاهش استرس شما کمک کند.

فشار خون خود را در خانه ثبت کنید و مرتب به پزشک مراجعه کنید

ثبت فشارخون در خانه به شما کمک می کند تا مواظب آن باشید، تغییرات خاصی در شیوه زندگیتان مؤثر است و شما و پزشکتان را از عوارض احتمالی هوشیار می کند. دستگاه فشار سنج در دسترس است و برای خرید آن نیازی به نسخه نیست. قبل از شروع با پزشک خود در مورد انجام این کار صحبت کنید.

همچنین ویزیت منظم پزشک کلید کنترل فشارخون تان است. اگر فشارخونتان به خوبی کنترل شود، با پزشک خود صحبت کنید که هرچند وقت یک بار نیاز به چک کردن آن دارید. ممکن است پزشکتان توصیه کند که هر روز یا کمتر آن را چک کنید. اگر تغییری در داروها یا درمان های دیگرتان انجام شود، ممکن است پزشکتان توصیه کند بعد از گذشت دو هفته از این تغییر یا یک هفته قبل از ویزیت بعدی شروع به چک کردن فشار خونتان کنید.

از دیگران کمک بگیرید

پشتیبانی دوستان و خانواده می تواند به بهبود سلامت شما کمک کند. آن ها ممکن است شما را تشویق کنند تا از خود مراقبت کنید، شما را به مطب پزشک ببرند یا با شما به فعالیت ورزشی بپردازند تا فشار خونتان پایین بیاید.


دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

جهت مراجعه حضوری در مطب با نوبت دهی به شماره ۰۲۱۲۲۸۹۴۰۸۶ تماس بگیرید.


امتیاز به این مطلب :

جهت درج امتیاز بر روی ستاره کلیک کنید

امتیاز متوسط 1 / 5. امتیاز شما: 1

هیچ نظری تا کنون ثبت نشده ! اولین نفر باشید.

مطب دکتر آرزو خسرو متخصص قلب و عروق

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

دکتر آرزو خسروی از برجسته ترین متخصصین قلب و عروق در تهران و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران می باشند. دکتر خسروی، عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، اروپا و آمریکا در زمینه انجام انواع تست قلب، انواع اکوکاردیو گرافی برای خانم ها و آقایان محترم آماده ویزیت بیماران عزیز در مطب و بیمارستان های طرف قرارداد می باشد.

اشتراک گذاری :