بیماری قلبی ناشی از سوزش معده

درد معده و قلب، شباهت و تفاوت این دو

هر دردی که در قلب احساس می کنیم، به دلیل وجود بیماری قلبی نیست! این مطلب بیان می کند که گاهی اوقات برخی بیماری ها مربوط به اعضای دیگری از بدن است، مانند درد قلبی ناشی از سوزش معده. بنابراین باید در تشخیص علائم آن دقت کافی به خرج دهیم تا بتوانیم به درستی به درمان آن بپردازیم.

دکتر آرزو خسروی فوق تخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه در این مطلب از تفاوت بین درد معده و قلب می گویند.

شباهت‌ها و تفاوت‌های بین درد معده و قلب را در ادامه بیان میکنیم :

شباهت‌ درد معده و قلب

1. مکان درد: هر دو مشکل معده و بیماری‌های قلبی می‌توانند درد در قسمت قفسه سینه ایجاد کنند.

2. نوع درد: هر دو می‌توانند درد تیز، احساس فشار، یا سوزش در این قسمت ایجاد کنند.

3. عوامل تحریک‌کننده: مصرف غذاهای چرب و سنگین، استرس، فعالیت بدنی شدید و… می‌تواند عوامل تحریک‌کننده برای هر دو نوع درد باشد.

تفاوت‌ بین درد معده و قلب

1. مدت زمان و شدت درد: درد قفسه سینه ناشی از مشکلات معده معمولاً زودگذر هستند و به‌طور کلی شدت کمتری دارد، در حالی که درد قفسه سینه ناشی از بیماری‌های قلبی ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد و شدت بیشتری داشته باشد. اگر درد قفسه سینه به دلیل فعالیت بدنی بیشتر شدت یابد یا با استراحت تسکین یابد، این ممکن است نشانه بیماری قلبی باشد.

2. علائم همراه: در موارد درد ناشی از بیماری‌های قلبی، علائمی مانند تنگی نفس، تپش قلب، ضعف عمومی و حتی تعریق شدید ممکن است همراه باشد که در موارد مشکلات معده اغلب دیده نمی‌شود.

3. پاسخ به درمان: در صورتی که درد ناشی از مشکلات معده باشد، معمولاً با مصرف داروهای ضد اسید و تغییرات در رژیم غذایی تسکین می‌یابد. اما در مواردی که درد ناشی از بیماری‌های قلبی باشد، نیاز به اقدامات درمانی فوری و متناسب با وضعیت قلبی بیمار است، مثل مصرف داروهای ضد درد یا درمان‌های پیشرفته‌تر مانند آنژیوپلاستی یا عمل جراحی.

تفاوت مشکل گوارشی و مشکل قلبی

گاهي اوقات تشخيص تفاوت بین مشکل گوارشی و مشکل قلبی برای پزشک دشوار است.

 به همین دلیل در صورتی که درد مداوم معده دارید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و خود درمانی نکنید. علائم خود را خیلی دقیق و واضح توصیف کنید.  هرچه دقيق تر در مورد علائم خود به پزشک خود بگویید، كمك بيشتري برای تشخیص مشکل می کنید.

بعضی اوقات افراد، درد خود را مانند مشت زدن و محكم فشار آوردن به چيزي توصیف می کنند. وقتی بیماري دردش را اينگونه توصيف مى كند “هر وقت فعالیت بدنی دارم مثل مواقعی که در حال ورزش کردن هستم این درد ايجاد مي شود ” اغلب مربوط به بیماری قلبی است. سرنخ مهم دیگر این است که درد به بازو يا فك منتشر مي شود. چنانچه شما هم این علائم را در خود احساس می کنید به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

درد کتف ناشی از قلب

علائم درد قلبی

 علائم را يك پزشك متخصص بايد تفسير كند. حتما به يك پزشك حرفه اى مراجعه كنيد.

به عنوان یک قاعده کلی، درد قفسه سینه اي که شدید یا مداوم باشد، باید مورد توجه قرار گیرد. وقتی بیماری با شکایت از درد معده به پزشک مراجعه میکند در اولین قدم یک عارضه قلبی مانند حمله قلبی باید به سرعت بررسي شود. پس از رد احتمال حمله قلبی، می توان علل دیگری که کمتر خطرناک هستند را مورد بررسی قرار داد.

درد قفسه سینه ناشی از اختلالات دستگاه  گوارش

درد قفسه سینه می تواند ناشی از اختلالات سیستم گوارش و معده باشد از جمله:

 نفخ معده و درد قفسه سینه

در افراد دچار یبوست و یا افراد مبتلا به بیماری سندروم روده ی تحریک پذیر، به دلیل نفخ شدید، دردهایی مشابه درد قلبی در زیر سینه ایجاد می شود که هیچ ارتباطی با درد قلبی ندارند .در حقیقت درد قفسه سینه میتواند ناشی از نفخ معده باشد.درد قفسه سینه ناشی از معده

 سوزش سر دل

این حس دردناک سوزش معده و سوزش پشت سینه زمانی رخ می دهد که اسید معده از معده به داخل مری بیاید.در اینگونه موارد درد قفسه سینه می تواند ناشی از سوزش سر دل و مشکلات معده باشد.

 اختلالات بلع

اختلالات مری می تواند منجر به بلع سخت و حتی دردناک شود.

 مشکلات کیسه صفرا یا پانکراس

سنگ های صفراوی یا التهاب کیسه صفرا یا پانکراس می توانند درد شکمی که به قفسه سینه منتشر می شود را ایجاد کند.

درد قفسه سینه پس از غذا خوردن

برخی از افراد پس از بلع و غذا خوردن به خصوص غذای چرب احساس درد در ناحیه سینه می کنند. دلیل این اتفاق می تواند ریفلاکس معده، التهابات مری و … باشد. در این مواقع می توانید با نوشیدن سرکه ی سیب یا یک نوشیدنی گرم ،درد خود را تسکین دهید. اما در زمانی که درد شما شدید می باشد و بهبود نمی یابد حتما باید به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید تا علت اصلی درد مشخص و درمان شود.

عواملی که باعث رفلاکس معده می شوند:

  • خوردن بیش از حد در وعده های غذایی
  • خوردن غذاهای چرب و سرخ کردنی
  • سیگار کشیدن
  • چاقی

پرسش بیمار: سلام خانم دکتر یه سوالی داشتم‌. نزدیک یک هفته ست که قلبم انگار اکسیژن بهش نمیرسه.مثل کسی که داره خفه میشه. بعد بعضی روزها ریتم قلبم غیرطبیعی میشه. یه نقطه زیر سینه چپم هم هست که وقتی فشار میدم درد میگیره.

از طرفی من آی بی اس دارم و باردارم. ماه پیش خیلی استرس بالایی داشتم. به نظرتون مشکل قلبی برام پیش اومده؟


دکترخسروی: سلام علائم شما ارتباطی با درد قلبی ندارد و مساله به دلیل مشکلات گوارشی است. پیشنهاد می کنم از شربت آلومینیوم ام جی هر 8 ساعت یکبار استفاده کنید.

درد قلبی ناشی از سوزش معده

درد قفسه سینه خفیف ناشی از معده، که مربوط به مواد غذایی است و با مصرف آنتی اسیدها به راحتی از بین می رود (داروئی که اسیدیته معده را خنثی می کند)، خطرناک و فوریتی نبوده و جای نگرانی ندارد.

 با این حال، اگر درد با اقدامات ساده ای مانند آنتی اسیدها تسکین نمى يابد، شدیدتر یا مداوم مى شود باید فورا به پزشک مراجعه کنید.  به عنوان یک قاعده هر چه درد شدیدتر باشد مراجعه به پزشک بايد سريع تر باشد.

تشخیص درد معده و قلب در مطب دکتر آرزو خسروی

 برای تشخيص اين که آیا اختلال گوارشی باعث ایجاد درد در قفسه سینه شما شده است يا خير یا بیماری قلبی و درد قفسه سینه ناشی از سوزش معده باشد، متخصص گوارش ممکن است برای معاینه مری، معده یا روده کوچک، آندوسکوپی را انجام دهد.  این پروسه یک پروسه غیر جراحی است که در آن آندوسکوپ، یک لوله انعطاف پذیر با نور و دوربین متصل به آن، از طریق دهان و گلو به داخل مری منتقل می شود.

گاهی اوقات درد حمله قلبی به عنوان درد معده یا درد در وسط بالای شکم توصیف می شود. این درد معمولاً بیشتر به صورت ناراحتی شدید و ضربان دار احساس مي شود و درد بیشتر از چند دقیقه ادامه مي یابد.  این حالت می تواند با یا بدون درد در  قفسه سینه رخ دهد.

 امروزه با پیشرفت آندوسکوپی امکان تشخیص علل علائم دستگاه گوارش فوقانی مانند درد قفسه سینه وجود دارد. اگر اقدام درمانی لازم باشد، بسیاری از تکنیک ها نیز به راحتی در دسترس هستند.

به عنوان مثال، می توان قسمت باریک شده ي مری را گشاد کرد، از لیزر یا پرتو پلاسما آرگون استفاده کرد. با این کار میتوان انسداد موضعی ناشی از سرطان مري را از بین برد و از ابزارهایی برای برداشت مواد غذایی یا شئ خارجی که در مری گير كرده، استفاده کرد.

رفلاکس معده و درد قلب

 از نظر تشخیص اختلالات حرکتی، اگر یافته های بصری توسط آندوسکوپی اطلاعات کافی در اختيار پزشك قرار ندهد، دستگاه های پیچیده ای برای اندازه گیری فشار در قسمت های مختلف مری، ریفلاکس اسید به مری و جریان مایعات در مری وجود دارد. تجزیه و تحلیل این اندازه گیری ها می تواند به پزشکان در تشخيص نوع اختلال حرکتی که باعث ایجاد علائم شما می شود، كمك كند.

محل درد قلبی
درد معده و قلب محل درد قلبی

علائم حمله قلبی چیست؟

علائم حمله قلبی شامل احساس فشار شدید بر روی قفسه سینه و درد قفسه سینه از جمله فشار یا احساس کامل است. این ناراحتى می تواند با درد در یک یا هر دو بازو، فک، پشت، معده یا گردن همراه باشد. از دیگر علائم حمله قلبی می توان به تنگی نفس، حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه و احساس سبكي سر و عرق سرد اشاره کرد.

 اگر در مرکز قفسه سینه یا در بازوها، پشت، فک، گردن یا معده، درد، فشار یا ناراحتی جدید یا غیر قابل توضیح تجربه کرده اید- به همراه تنگی نفس، عرق سرد، حالت تهوع، خستگی یا سبکی سر- براى حداقل  پنج دقیقه- سريعا با اورژانس تماس بگیرید.

 این علائم ممکن است نشانه حمله قلبی یا انفارکتوس میوکارد باشد. درمان فوری برای نجات عضلات قلب ضروری است.

 اما هنگامی که درد قفسه سینه زودگذر است، غالباً متفاوت است.

کدام درد قلب مهم نیست؟

 علائمی که مشکل دیگری را مطرح می کنند:

 علائم زیر بعید است که علامت حمله قلبی را اعلام کنند:

  • ناراحتی قفسه سینه گذرا
  • ناراحتی يا درد قلبی شدیدی که معمولاً برای چند دقیقه احساس میشود.

ناراحتی قفسه سینه گذرا به احتمال زیاد ناشی از آسیب دیدگی عضلانی اسکلتی یا التهاب یا درد عصبی است (به عنوان مثال، یک دنده ترک خورده، یک عضله کشیده در دیواره قفسه سینه یا زونايي که شامل قفسه سینه باشد). البته باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که در مواردی که ضربه ای به قفسه سینه وارد می شود، احتمال آسیب رسیدن به قلب هم وجود دارد. لذا زمانی که ضربه ای به قفسه سینه اصابت میکند، باید در اولین فرصت قلب را بررسی کرد.

درد قفسه سینه ناشی از بیماری قلبی

ناراحتی قفسه سینه نقطه ای که با تنفس، بدتر می شود.

درد قلب معمولاً پراکنده یا منتشر شونده است. ناراحتی قفسه سينه نقطه اي که با انبساط قفسه سینه بدتر می شود (مثل وقتی که نفس عمیق میکشیم و قفسه سینه همراه با پر شدن ریه از هوا، بزرگتر می شود) احتمالاً مربوط به درگیري ریه ها می شود.

ناراحتی قفسه سینه که با ورزش بهتر می شود.

درد ناشی از گرفتگی قلبی به طور معمول با ورزش بدتر می شود. درد ناگهانی قفسه سینه که با حرکت بهبود می یابد، احتمالاً دلایل دیگری دارد (مثل بازگشت اسید معده به گلو).

اگرچه درد و فشار در این قسمت از بدن از علائم بارز مشکلات مربوط به معده به شمار می رود، اما احتمال حمله قلبي يا علائم غير معمول در زنان تا حدودی از مردان بيشتر است. درعوض، ممکن است برخی از زنان علائم ديگري از سکته قلبی را مانند موارد زير تجربه کنند:

  • سبكي سر
  • حالت تهوع
  • خستگی شدید
  • غش
  •  سرگیجه
  • فشار در قسمت فوقانی پشت.
  • علائم و نشانه هاي هشدار دهنده حمله قلبی: مشکلات گوارشی
  • حالت تهوع

حالت تهوع یا احساس ناراحتى در معده یک علامت کمتر شایع حمله قلبی است. برخی از بیماران احساسی مانند سوء هاضمه مرتبط با حمله قلبی را توصیف مي كنند.  زنان احتمالاً بیش تر نسبت به مردان این علائم کمتر شايع قلبی را گزارش مي کنند، و برخی از بیماران این احساس را به عنوان پيشرفت آنفولانزا توصیف مي كنند.

  • استفراغ
  • حالت تهوعي که همراه با گرما است می تواند آنقدر شدید شود که استفراغ رخ دهد.
  • ناراحتی اپیگاستریک  (قسمت بالايي و مياني شکم)

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی در تهران

جهت ارتباط با نوبت دهی مطب کلیک کنید.


امتیاز به این مطلب :

جهت درج امتیاز بر روی ستاره کلیک کنید

امتیاز متوسط 5 / 5. امتیاز شما: 1

هیچ نظری تا کنون ثبت نشده ! اولین نفر باشید.

مطب دکتر آرزو خسرو متخصص قلب و عروق

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

دکتر آرزو خسروی از برجسته ترین متخصصین قلب و عروق در تهران و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران می باشند. دکتر خسروی، عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، اروپا و آمریکا در زمینه انجام انواع تست قلب، انواع اکوکاردیو گرافی برای خانم ها و آقایان محترم آماده ویزیت بیماران عزیز در مطب و بیمارستان های طرف قرارداد می باشد.

اشتراک گذاری :

مقالات اکو