درد قفسه سینه و کرونا

آیا درد و سوزش قفسه سینه یکی از علائم ابتلا به کرونا است؟ 

درد و سوزش قفسه سینه یکی از علائم در کرونا است که شما به هیچ عنوان نباید آن را نادیده بگیرید. احتمالا، تا کنون از رایج ترین علائم بیماری کووید ۱۹ یا همان کرونا از جمله تب، سرفه، خستگی مفرط، از دست دادن چشایی یا بویایی و مشکلات گوارشی مانند اسهال کاملا آگاه هستید.

ارتباط درد قفسه سینه با کرونا

درد و سوزش قفسه سینه در لیست رسمی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (مرکز CDC) در رابطه با علائم کرونا اعلام نشده است، اما این بدان معنا نیست که نمی تواند نشانه ای از ابتلا به یک بیماری تنفسی نباشد، به خصوص که این مرکز همچنین ذکر کرده است که لیست علائم اعلام شده کامل و شامل همه ی موارد نیست.

این بدان معناست که سایر علائم و عوارض جانبی این ویروس که توسط بیماران گزارش شده است، مانند بثورات پوستی، ریزش مو و البته درد قفسه سینه نباید به عنوان نشانه بالقوه عفونت ویروس کرونا رد شود.

در حقیقت، بسیاری از افراد در طول دوره ی ابتلا به کووید ۱۹ عنوان کرده اند که احساس درد در قفسه سینه را تجربه کرده اند.

درد قفسه سینه بسیار شدید و سردرد فلج کننده و سرفه های مداوم از جمله مواردی هستند که بیماران مبتلا به کرونا آنها را تجربه کرده اند.

📌مقاله پیشنهادی دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عضو انجمن قلب و عروق ایران، اروپا و آمریکا :تاثیر کرونا بر تپش قلب

طبق نظر متخصصان بیماری های عفونی”بیماران مبتلا به کرونا ،گاهی از درد و سوزش قفسه سینه ناشی از سرفه شکایت دارند.”

در این مقاله، در مورد درد قفسه سینه به عنوان علامت احتمالی یا عارضه جانبی بیماری کرونا، و این که معنی آن چیست و چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود، مورد بررسی قرار گرفته است.

علائم کرونا یا کووید- ۱۹ چیست؟

مواردی که مرکز CDC در حال حاضر به عنوان اصلی ترین علائم کرونا ذکر کرده است عبارت است از:

  • تب و لرز
  • سرفه
  • تنگی نفس یا دشواری در تنفس
  • خستگی مفرط
  • درد عضلانی یا بدن درد
  • سردرد
  • کاهش مجدد چشایی یا بویایی
  • گلو درد
  • احتقان یا آبریزش بینی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال

درد قفسه سینه و کرونا

آیا درد قفسه سینه یکی از علائم رایج کرونا است؟

با این که درد قفسه سینه در لیست علائم ذکر شده این بیماری ویروسی وجود ندارد، اما به عنوان یک علامت جدی ابتلا به آن توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) همراه با مشکل تنفسی، تنگی نفس، فشار قفسه سینه و از دست دادن گفتار حرکت ذکر شده است.

سازمان بهداشت جهانی WHO توصیه می کند در صورت بروز هر یک از این علائم، بلافاصله به فوریت های پزشکی مراجعه کنید. اگر چه درد قفسه سینه می تواند در این بیماران ایجاد شود، اما تا کنون این علامت به طور مکرر ابراز نشده است.

طی تحقیقات بر روی 165 نفر که به بیماری کرونا مبتلا بودند، از بیماران خواسته شد که برای مدت معینی نفس خود را نگه دارند. آن ها پس از انجام آزمایش دچار احساس نارحتی و درد در قفسه سینه خود شدند.

علت درد قفسه سسنه ناشی از کرونا

متخصصان بیماری های عفونی بر این باورند که : “همه افراد مبتلا به این بیماری درد قفسه سینه را تجربه نخواهند کرد. اما جای تعجب هم ندارد اگر فردی این علامت را تجربه کند.

چند دلیل وجود دارد که کرونا می تواند باعث بروز درد یا سوزش در قفسه سینه شود.

📌بیشتر مطالعه کنید:  علت و درمان سوزش قفسه سینه

این دلائل می تواند موارد ذکر شده در زیر باشد:

  • اگر سرفه های شدیدی داشته باشید

سرفه های شدید می تواند باعث پارگی عضلات و شکسته شدن دنده ها شود.

  • اگر به ذات الریه مبتلا هستید

ذات الریه می تواند یکی از عوارض کووید ۱۹ باشد.

  • اگر ریه های شما ملتهب یا آلوده هستند

توجه داشته باشد که اگر ریه های شما ملتهب یا آلوده است، همین به تنهایی می تواند باعث درد قفسه سینه شود.

  • اگر آمبولی ریوی دارید

طبق تعریف موسسه ی ملی بهداشت (NIH)، آمبولی ریوی یعنی هنگامی که لخته خون شل می شود و از طریق جریان خون به ریه ها منتقل می شود.

رخ دادن این مساله می تواند جریان خون در ریه ها را محدود کند و حتی کشنده باشد. تحقیقات نشان داده است که این بیماران، بیشتر در معرض خطر آمبولی های ریوی قرار دارند.

دکتر آرزو خسروی فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

درد قفسه سینه ناشی از کووید ۱۹ چه حسی دارد؟

درد و سوزش قفسه سینه مرتبط با این ویروس، بسته به علت ایجاد کننده آن، می تواند کمی متفاوت باشد.

اگر این درد به دلیل شکستگی دنده باشد، ممکن است درد شدیدی داشته باشید و ناحیه ی درد در اثر لمس شدن احساس حساسیت و درد بیشتری می کند. اما اگر به دلیل کشیدگی عضلات باشد، ممکن است درد شدیدی داشته باشید که با حرکت بدتر می شود.

درد قفسه سینه ناشی از سرفه، اغلب به حالت یک درد عمومی در اطراف قفسه سینه است. اگر ذات الریه در پس قفسه سینه  شما باشد، فقط هنگامی که نفس عمیق می کشید احساس ناراحتی خواهید کرد.

احساس درد در قفسه سینه به طور قطع به معنای ابتلا به کووید ۱۹ نیست.

درد قفسه سینه می تواند علامت موارد مختلفی باشد. ممکن است نشانه اضطراب شدید تا کشیدگی عضلات ریه ها و یا حتی نشانه ی یک بیماری قلبی باشد. اگر شما در قفسه سینه خود احساس درد و ناراحتی دارید ، این درد می تواند مربوط به  قلب شما باشد. ممکن است مربوط به برخی دیگر از مشکلات ریوی باشد. حتی ممکن است مربوط به مشکلات اسکلتی عضلانی و یا بیماری های مربوط به مری باشد.

خیلی بعید است که فرد مبتلا شده فقط درد قفسه سینه را احساس کند. در صورت ابتلا به کرونا درد قفسه سینه را همراه با سرفه، تب و سایر علائم تنفسی تجربه خواهید کرد.

“آخ قلبم گرفت!!! قلبم درد میکنه” بارها پیش آمده که چنین حسی داشته ایم و دلیلش را نمی دانیم. حسی که به یکباره اتفاق می افتد. این روزها تیر کشیدن قلب بین جوان ها و حتی کودکان هم رایج است. این عارضه، سندرم PCS یا همان سندرم گرفتن قلب نام دارد. در لینک زیر، علائم، دلایل و روش درمان این سندرم بیان می کنیم.

تیر کشیدن قلب

اگر درد و سوزش قفسه سینه جزئی داشته باشید که با تب، از دست دادن چشایی و بویایی و سرفه همراه باشد، ممکن است به این ویروس مبتلا شده باشید. اگر درد قفسه سینه دارید و علائم دیگری را تجربه نمی کنید، باز هم باید بلافاصله به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. چرا که به احتمال زیاد این درد نشانه بیماری دیگری است.

اگر به یک بیماری قلبی مبتلا هستید و از وجود این عارضه آگاه هستید، در صورتی که درد غیر معمولی در قفسه سینه خود احساس کردید، باید در نظر بگیرید که این درد ممکن است نشانه  حمله قلبی باشد. سکته قلبی چندین نشانه اصلی دارد. برای آگاهی بیشتر روی 12 علامت سکته قلبی خفیف کلیک کنید.

حتی اگر در معرض خطر بیماری قلبی قرار ندارید، درد ناگهانی قفسه سینه چیزی نیست که بخواهید از آن چشم پوشی کنید.

طبق نظر متخصصان”دانستن این که چه عواملی باعث بروز درد و سوزش در قفسه سینه می شود، واقعا به همگی توصیه می شود.”

در این صورت اطمینان حاصل می شود که با آگاهی در مورد درد و سوزش قفسه سینه، اگر فردی دچار حمله ی قلبی شود می تواند فورا به اورژانس مراجعه کند.

به هر حال، در صورتی که در قفسه سینه خود احساس درد غیر معمولی دارید و به این درد مشکوک هستید، بهتر است هر چه سریع تر به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.


دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی.‍‌‍‍‌‍‌‌‌‌‌

جهت مراجعه حضوری به مطب با شماره ۰۲۱۲۲۸۹۴۰۸۶ تماس بگیرید.

امتیاز به این مطلب :

جهت درج امتیاز بر روی ستاره کلیک کنید

امتیاز متوسط 0 / 5. امتیاز شما: 0

هیچ نظری تا کنون ثبت نشده ! اولین نفر باشید.

مطب دکتر آرزو خسرو متخصص قلب و عروق

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

دکتر آرزو خسروی از برجسته ترین متخصصین قلب و عروق در تهران و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران می باشند. دکتر خسروی، عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، اروپا و آمریکا در زمینه انجام انواع تست قلب، انواع اکوکاردیو گرافی برای خانم ها و آقایان محترم آماده ویزیت بیماران عزیز در مطب و بیمارستان های طرف قرارداد می باشد.

اشتراک گذاری :

مقالات اکو