درباره دکتر

رئیس بخش اکوکاردیوگرافی بیمارستان بقیه الله اعظم
عضو انجمن قلب و عروق ایران
عضو انجمن اکو کاردیوگرافی ایران
عضو انجمن قلب اروپا (ESC)
عضو انجمن اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری اروپا (EACVI)
عضو انجمن اکو کاردیوگرافی آمریکا (ASE)
عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات اترواسکلروز

سوزش قفسه سینه

سوزش قفسه سینه نشانه چیست؟ + درمان در مطب دکتر آرزو خسروی

علت سوزش قفسه سینه، که میتواند برای شما ترسناک باشد، در بسیاری از مواقع جدی نیست. در حقیقت، فقط 15-25٪ از افرادی که با سوزش قفسه سینه به اورژانس مراجعه می کنند، به یک مشکل حاد قلبی مبتلا هستند. درمان سوزش قفسه سینه با توجه به عامل ایجاد کننده این احساس ناخوشایند تتعیین میگردد، که دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، اروپا و آمریکا در ادامه به آن می پردازند.

علت سوزش قفسه سینه چیست؟

شرایط متعددی می تواند این احساس را به وجود آورد از جمله:

✅ سوزش سر دل (سوزش معده)

یکی از دلایل عمده سوزش قفسه سینه سوزش سر دل یا ریفلاکس اسیدی می باشد. این احساس از ناراحتی خفیف تا درد شدید متغیر است.

سوزش سر دل هنگامی اتفاق می افتد که اسید معده به سمت بالا به مری برگردد. این اتفاق بیشتر در خانم های باردار افراد مبتلا به ریفلاکس معده و مری و کسانی که فتق هیاتال دارند رخ می دهد.

مصرف غذاها و نوشیدنی های اسیدی مانند گوجه فرنگی و الکل همچنین استعمال دخانیات ممکن است خطر سوزش معده را افزایش دهد.

برخی دیگر از علائم سوزش سر دل عبارتند از:

• باد گلو

• سوزش در گلو

• دردی که کمی بعد از غذا شروع می شود

• دردی که هنگام خوابیدن بدتر می شود

پرسش بیمار: 24 سالم هست و حدود دو ماه که وقتی فعالیت انجام میدم و در حال کارم بطور ناگهانی در قفسه سینه و سوزش به همراه درد شدید احساس میکنم. به نظر شما علتش چیه؟

پاسخ دکتر خسروی : سلام نوار قلب بگیرید و در صورت نیاز اکو تست ورزش انجام بدید.

✅ سایر مشکلات دستگاه گوارش

سایر مشکلات گوارشی نیز ممکن است باعث این ناراحتی شوند. برخی از این مشکلات ممکن است علائمی مشابه دل درد ایجاد کنند.

به عنوان مثال افرادی که دچار سنگ کیسه صفرا یا مشکلات کبدی هستند ممکن است به سوزش معده شدید نیز مبتلا گردند.

اگر بعد از مصرف داروی ضد اسید یا سایر داروهای مناسب سوزش معده دردتان بهتر نشود ممکن است مشکل به دلیل ابتلا به بیماری دیگری مانند سنگ صفرا بیماری کبد یا پانکراتیت بروز کرده باشد.

برخی علائم دیگر مشکلات جدی دستگاه گوارش عبارتند از:

• ادرار بسیار تیره
  • حرکات روده ای بسیار کم
  • درد شدید در هر نقطه از شکم، به ویژه در سمت راست بالا، زیر یا نزدیک دنده ها

پرسش بیمار : با سلام خدمت شما مدت یک سال است در هنگام استراحت تپش قلب دارد و هر چند وقت یکبار احساس سوزش بالای سینه ورود خفیف سینه اکو و نوار قلب دادم نرمال بوده. ممنون میشم راهنمایی کنید در ضمن گاهی اوقات درد سرشانه و بازو نیز دارم.

پاسخ دکتر خسروی: سلام از لحاظ گوارشی و سنگ کیسه صفرا بررسی کنید اگر نرمال بود مجدد از نظر قلبی بررسی بشید.

📌مقاله پیشنهادی دکتر آرزو خسروی : درد معده و قلب را چطور از یکدیگر تشخیص دهیم؟

آسیب های عضلانی یا استخوانی

آسیب های عضلانی به ویژه هنگام استفاده از عضله آسیب دیده برای بلند کردن اجسام سنگین می تواند باعث سوزش شدید در قفسه سینه گردد. همچنین آسیب به غضروف یا استخوان نیز ممکن است این درد را ایجاد کند.

در صورت وجود علائم زیر، سوزش ممکن است نشانه عضله آسیب دیده مشکل استخوان یا غضروف باشد:

• درد فقط در موقعیت های خاص یا هنگام بلند کردن اجسام سنگین ظاهر گردد.
  • شدت درد با ماساژ یا فشار روی ناحیه تغییر کند.
  • تورم در ناحیه دردناک قفسه سینه وجود داشته باشد.
پرسش بیمار : سلام و عرض ادب خدمت شما سرکار خانم دکتر خسروی. اکو و نوار قلب و آزمایش قلب انجام دادم که همگی سالم بود. مشکل درد سمت چپم و قفسه سینه ام مشکل قلبی نیست حتی عکس رنگی از قفسه سینه ام سالم بود و دکتر می گوید مشکل التهاب عضلات بین دنده ای است . خانم دکتر دائم احساس انقباض و سنگینی و درد قفسه سینه دارم حتی در حالت استراحت ممنون می شوم راهنمایی کنید.
پاسخ دکتر خسروی : سلام سطح ویتامین دی را چک کنید، ترکیب کلسیم و منیزیم و ویتامین های گروه ب مثل کپسول مولتی ویتامین مَگنیفورت بخورید به متخصص گوارش هم مراجعه کنید.
📌مقاله پیشنهادی دکتر آرزو خسروی: ۱۱ علت درد دنده

حملات پنیک و سوزش قفسه سینه

هنگامی که فرد احساس اضطراب یا ترس شدید داشته باشد حمله پنیک می تواند رخ دهد. ممکن است تپش قلب سریع شده و باعث درد یا ناراحتی در قفسه سینه گردد. هرچه پنیک بدتر باشد درد نیز ممکن است بیشتر شود.

حمله پنیک باعث بروز حمله قلبی نمی شود اما این دو می توانند احساس مشابهی داشته باشند. هنگامی که این علائم به دنبال یک ضربه یا در شخصی که سابقه اضطراب یا پنیک دارد رخ دهند حمله پنیک بیشتر از حمله قلبی محتمل است. در صورتی که از علت بروز این علائم مطمئن نباشیم، باید فرد را به اورژانس برسانیم.

پرسش بیمار : سلام خانم دکتر مدتی میشه ک دچار استرس و دلهره های ناگهانی و شدید میشم . چند روز پیش رفتم متخصص قلب و نوار قلب اکو و ازمایش تیرویید انجام دادم که خداروشکر نرمال بود . ۲۴سالمه صبح با اضطراب شدید و با سوزش فسه سینه که بیشترم سمت چپم هست از خواب بیدار شدم. به نظر شما دلیلش چیه ؟

پاسخ دکتر خسروی : سلام ممکنه حملات پانیک باشه، به روانپزشک مراجعه کنید.

شیردهی

با بزرگ شدن و انقباض پستان ها برای تغذیه نوزاد شیردهی می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از احساسات جدید و ناشناخته در قفسه سینه شود.

بعضی از زنان به عنوان بخشی از مراحل شیردهی دردهای شدید عمیق تیر کشیدن یا سوزش را تجربه می کنند. عده ای دیگر به عفونت موسوم به ورم پستان مبتلا می شوند که می تواند باعث احساس سوزش در پوست و بافت پستان شود.

بعضی از افراد پس از شیردهی به اسپاسم مختصری در رگ های خونی نوک سینه دچار می شوند. درد در این مورد می تواند تیز سوزاننده و به شدت آزاردهنده باشد اما معمولاً فقط چند دقیقه طول می کشد.

اگر موارد زیر رخ دهد شیر دهی می تواند دلیل ایجاد درد سوزشی قفسه سینه باشد:

• خانم شیرده، اخیراً زایمان کرده یا به تازگی شیردهی را متوقف کرده باشد.
  • درد در درجه اول در یک یا دو طرف قفسه سینه اتفاق بیوفتد، نه در وسط قفسه سینه
  • سایر تغییرات پستان ها – مانند درد در نوک پستان افزایش اندازه پستان یا تغییرات پوستی – در کنار وجود درد رخ دهد.

تشخیص علت سوزش قفسه سینه در مطب دکتر آرزو خسروی متخصص قلب

بیماری قلبی

اگرچه بسیاری از انواع درد قفسه سینه از جمله برخی از سوزش ها می تواند نشان دهنده وجود مشکلی در قلب باشد اما همیشه به این معنی نیست که فرد دچار حمله قلبی شده است.

آنژین اصطلاحی است که پزشکان برای درد قفسه سینه در هنگامی که اکسیژن کافی به قلب نمی رسد، استفاده می کنند. شایعترین علت آنژین بیماری کرونری قلب می باشد. این بیماری در هنگام انسداد جریان خون به خاطر تجمع پلاک در رگ های خونی رخ می دهد.

پزشک ممکن است آنژین را به عنوان علامتی هشدار دهنده مبنی بر اینکه فرد در معرض حمله قلبی قرار دارد درمان کند.

تشخیص درد آنژین از حمله قلبی دشوار است. حتی پزشکان معمولاً فقط براساس علائم نمی توانند تفاوت این دو را تشخیص دهند.

به همین دلیل افراد در هنگام داشتن هرگونه آنژینی که از بین نرفته یا با گذشت زمان بدتر شود باید به اورژانس مراجعه کنند. فردی که قبلاً آنژین داشته اما الگوی آن تغییر کرده است (آنژین ناپایدار) نیز باید تحت مراقبت های اضطراری قرار گیرد.

برخی از علائم آنژین عبارتند از:

• احساس درد، فشار یا سوزش در قفسه سینه
  • دردی که ایجاد می شود و از بین می رود
  • نفس نفس زدن یا تنگی نفس
  • دردی که به فک یا شانه کشیده می شود
📌مقاله پیشنهادی دکتر خسروی : آنژین قلبی چیست؟

سایر مشکلات عروقی که علت سوزش قفسه سينه هستند

وجود مشکل در رگ های خونی که خون را به قلب و ریه ها منتقل و از آن دور می کنند، ممکن است باعث درد قفسه سینه شود.

به عنوان مثال آئورت دایسکشن هنگامی اتفاق می افتد که آئورت که رگ خونی بزرگی است پاره شود. این عارضه درصورت عدم درمان سریع می تواند کشنده باشد.

آمبولی ریوی یکی دیگر از مشکلات رگ های خونی است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که لخته خون حرکت کرده و به ریه ها می رسد. این اتفاق می تواند به ریه ها و قلب آسیب برساند و همچنین ممکن است کشنده باشد. پیشنهاد میکنیم مطلب ” آیا آمبولی ریوی منجر به مرگ میشود” را حتماً ببینید.

برخی از علائم مشکل رگ های خونی عبارتند از:

• درد ناگهانی شدید پارگی سوزش در قفسه سینه که ممکن است بیانگر پارگی آئورت باشد.
  • احساس فشار یا سوزش در قفسه سینه که با ورزش بدتر می شود.
  • درد ناگهانی همراه با مشکل تنفس یا سرگیجه.
  • در صورت بروز این علائم افراد باید به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشند.

مسائل مربوط به سلامت ریه

مشکلات ریه ها همچنین می تواند باعث ایجاد سوزش شود.درم

به عنوان مثال، عفونت های ریوی و ذات الریه می تواند باعث درد سوزشی در قفسه سینه یا ریه ها به ویژه هنگام تنفس حین فعالیت یا ورزش گردد.درمان سوزش قفسه سينه

افرادی که درد سوزشی را تجربه می کنند و تنفس برایشان دشوار شده باید به پزشک مراجعه کنند زیرا تشخیص این علائم از علائم سکته قلبی دشوار است.درمان سوزش قفسه سينه

پزشکان همچنین می توانند سایر موارد مربوط به سلامت ریه مانند ذات الریه را تشخیص داده و درمان کنند.درمان سوزش قفسه سينه

دکتر آرزو خسروی بهترین متخصص فلب و عروق در تهران
دکتر آرزو خسروی بهترین متخصص قلب و عروق در تهران

تشخیص علت سوزش قفسه سينه در مطب دکتر آرزو خسروی

برای تشخیص علت متخصص قلب به طور معمول چندین آزمایش انجام می دهد. این آزمایش ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تهیه سابقه پزشکی کامل
  • معاینه فیزیکی برای بررسی ضربان قلب و نبض جستجوی تورم و ارزیابی سلامت عضلات و اندام ها
  • آزمایش خون برای بررسی وجود عفونت یا تغییراتی که ممکن است نشان دهنده حمله قلبی یا سایر مشکلات قلبی باشد
  • نوار قلب که فعالیت الکتریکی در قلب را اندازه گیری می کند
  • تصویربرداری اشعه ایکس از قفسه سینه
  • سی تی اسکن

رسیدن خون، تنها به بخشی از عضله قلب و عدم خونرسانی به سایر نقاط، نشانه‌ای از بیماری عروق کرونری است. این بیماری منجر به درد قفسه سینه، حمله قلبی و سایر مشکلات قلبی می شود.
اسکن هسته ای قلب روشی دقیق و ایمن و غیر تهاجمی است که جریان خون به قلب را مورد بررسی می دهد، تا در صورت تنگ شدن رگ های‌ کرونر قلب با درمان به موقع، از پیشرفت بیماری و خطرات بعدی جلوگیری شود.

📌برای آشنایی بیشتر با اسکن هسته قلب و چگونگی انجام آن کلیک کنید.

درمان سوزش قفسه سینه در مطب دکتر آرزو خسروی

درمان به علت آن، متفاوت است.

به عنوان مثال، سوزش معده ممکن است فرد را ملزم به مصرف داروی ضد اسید یا تغییر در رژیم غذایی کند، در حالی که بیماری های جدی قلبی یا ریوی اغلب نیاز به تغییراتی در سبک زندگی دارند.

فردی که دچار حمله قلبی شده برای درمان سوزش معده ممکن است به داروهای رقیق کننده خون یا جراحی مانند جراحی بای پس نیاز داشته باشد.درمان سوزش قفسه سينه

افراد نباید سعی کنند درد مزمن قفسه سینه را در خانه درمان کنند، خصوصاً اگر علت اصلی آن را نمی دانند. حتی سوزش مزمن معده می تواند باعث بروز مشکلات طولانی مدت در سلامتی شما گردد. فقط یک پزشک می تواند علت را تشخیص داده  و درمان مناسب را تجویز کند.

درمان خانگی سوزش قفسه سینه

برخی از استراتژی های درمان خانگی می تواند به تسکین جزئی آن کمک کند و تعیین کند که آیا فرد به مراقبت های اضطراری نیاز دارد یا خیر.

با این حال، اگر سوزش بهتر نشود شدید یا نشان دهنده حمله قلبی باشد بیمار باید فوراً به مراقبت های پزشکی مراجعه کند.درمان سوزش قفسه سينه

درمان های خانگی برای دلایل جزئی سوزش قفسه سینه عبارتند از:

• دراز کشیده و آرام و عمیق نفس بکشید
  • مصرف ضد اسید
  • ناحیه دردناک را به آرامی ماساژ دهید.
  • نوشیدن یک لیوان آب
  • تغییر حالت بدن
  • استفاده از کمپرس گرم یا داغ بر سینه های دردناک یا حساس

سوزش می تواند به دلایل زیادی رخ دهد. این اتفاق معمولاً به دلیل سوزش معده یا سایر مشکلات دستگاه گوارش است اما آسیب ها و حملات پنیک نیز می توانند باعث این احساس ناخوشایند شوند.درمان

شرایط جدی تر مانند حمله قلبی یا پارگی آئورت نیز می تواند باعث سوزش قفسه سینه شوند. درصورت بروز علائم مربوط به این شرایط باید به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشید. متخصص قلب و عروق می تواند به تشخیص و درمان شما کمک کند.درمان سوزش قفسه سينه

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی.‍‌‍‍‌‍‌‌‌‌‌

جهت مراجعه حضوری به مطب با شماره ۰۲۱۲۲۸۹۴۰۸۶ تماس بگیرید.