دریچه قلب

بیماری های دریچه قلب، از تنگی نفس در خواب تا تپش قلب

علت تنگی نفس و تپش قلب در برخی افراد می تواند به دلیل وجود بیماری در دریچه های قلب باشد. مشکلات در دریچه قلب گاهی بدون علامت یا دارای نشانه هایی مانند تنگی نفس، تپش قلب و ایست تنفسی در زمان دراز کشیدن و یا فعالیت است. دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکواکردیوگرافی در ادامه از علائم تنگی نفس قلبی و درمان آن توضیح می دهند.
دریچه های قلب علت تنگی نفس و تپش قلب

علائم تنگی نفس قلبی و بیماری دریچه قلب

بیماری های دریچه قلب شامل علائمی از جمله موارد زیر هستند:

تنگی نفس و حبس شدن نفس در سینه

این حالت پس از انجام فعالیت و دراز کشیدن اتفاق می‌افتد که توصیه می‌شود در هنگام خواب برای تنفس آسان‌تر زیر تنه خود پشتی قرار دهید.

مطلب مرتبط: چه چیزى باعث تنگى نفس هنگام دراز کشیدن مى شود؟

احساس ضعف و سرگیجه از علائم تنگی نفس قلبی

ممکن است هنگام انجام فعالیت‌های روزمره احساس ضعف داشته باشید. در مواردی ممکن است بیمار دارای حالت سرگیجه نیز باشد.

احساس درد قفسه سینه

بر اثر انجام برخی فعالیت‌های سنگین و در معرض هوای سرد بودن، احساس سنگینی و فشار را در ناحیه قفسه سینه به وجود می آورد.

تپش‌ قلب‌

ضربان قلب بصورت شدید و نامنظم احساس میشود.

مطلب مرتبط: چگونه تپش قلب را سریعا متوقف کنیم؟

ورم اندام‌های تحتانی مانند مچ پا، پا و شکم

به این حالت ادم گفته می‌شود. ورم شکم موجب احساس پری و سنگینی در فرد میشود.

اضافه‌وزن شدید

در این حالت ممکن است فرد بین 1 تا 1/5 کیلوگرم در یک روز به وزنش اضافه شود.

⚠ توجه: ممکن است بیماری دریچه قلب هیچ علامت خاصی نداشته باشد ولی نیاز به درمان و معالجه فوری داشته باشد.

دکتر آرزو خسروی بهترنی متخصص تپش قلب و تنگی نفس
دکتر آرزو خسروی بهترین متخصص تپش قلب و تنگی نفس

علت تنگی نفس و تپش قلب

تنگی نفس دلایل زیادی دارد که بر معابر تنفسی و ریه ها یا قلب یا رگ های خونی تأثیر می گذارد. یک فرد بالغ (70 کیلوگرم) با استراحت به طور میانگین 14 تنفس در دقیقه تنفس می کند.از علت های تنگی نفس و تپش قلب میتوان به :

• آسم
  • برونشیت
  • ذات الریه
  • پنوموتوراکس
  • کم خونی
  • سرطان ریه
  • آسیب استنشاق
  • آمبولی ریوی
  • اضطراب
  • COPD
  • ارتفاع زیاد با سطح اکسیژن پایین
  • نارسایی احتقانی قلب
  • آریتمی
  • واکنش آلرژیک

و … اشاره کرد.

مقاله پیشنهادی دکتر خسروی👈🏻 استرس و ضربان نامنظم قلب چه رابطه ای با هم دارند؟

علت درد قلب در هنگام خواب

این درد ممکن است ناشی از آنژین باشد که معمولاً مربوط به بیماری عروق کرونر قلب است. اگر جریان خون کافی نباشد، به دلیل عدم دریافت اکسیژن کافی برای انجام کار خود، ممکن است باعث ایجاد درد مانند گرفتگی قلب شود.

تشخیص بیماری دریچه قلب در مطب دکتر آرزو خسروی

متخصص قلب و عروق در مورد علائم، انجام آزمایش‌های فیزیکی و برخی آزمایش‌های دیگر با بیمار صحبت می‌کند. پزشک در هنگام انجام آزمایش‌های فیزیکی به صدای ضربان قلب و باز و بسته شدن دریچه‌ها گوش می‌دهد.

هرگونه انسداد یا سوراخ شدگی دریچه از طریق دستگاه و توسط پزشک تشخیص داده می‌شود. همچنین ضربان نامنظم و افزایش سایز قلب هم از همین طریق قابل‌شناسایی هستند.

علاوه بر آن پزشک با بررسی ریه در صورت نگه‌داشتن مایعی درون خود، عملکرد غیرطبیعی قلب را تشخیص می دهد. با بررسی بدن عملکرد و جریان دیگر اندام‌های بدن نیز قابل‌ تشخیص است.

پس از انجام آزمایش‌های فیزیکی، نوبت به آزمایش‌های تشخیصی می‌رسد که عبارتند از:

✳ اکوکاردیوگرافی

آنژیوگرافی قلب

متخصص قلب و عروق از طریق انجام همه و یا برخی از آزمایش‌ها به‌مرور عملکرد دریچه‌های قلب را بررسی و آنگاه برای درمان بیمار اقدام می‌کند.اکو-مطب

درمان بیماری های دریچه ای در مطب دکتر آرزو خسروی

درمان بیماری دریچه قلب بستگی به نوع و شدت بیماری دارد. در درمان این بیماری سه هدف دنبال می‌شود که عبارت‌اند از:

• محافظت دریچه‌ها از آسیب بیشتر
  • کاهش علائم
  • بازسازی یا تعویض دریچه

درمان تپش قلب و تنگی نفس

مناسب ترین راه برای درمان تپش قلب در خانه جلوگیری از محرک هایی است که باعث ایجاد علائم شما می شود. استرس را کاهش دهید. تکنیک های آرامش ، مانند مدیتیشن، یوگا یا تنفس عمیق را امتحان کنید. از مصرف دخانیات و مواد مخدر غیرقانونی خودداری کنید.

محافظت دریچه‌ها از آسیب بیشتر

در صورت داشتن بیماری قلبی، خطر ابتلا به اندوکاردیت که نوعی عفونت قلبی است، افزایش می‌یابد. همچنین افرادی که عمل تعویض یا بازسازی دریچه انجام داده‌اند، در معرض بیشتر خطر ابتلا به اندوکاردیت هستند. به این افراد برای مراقبت از خود موارد زیر توصیه میشود:

• در هنگام مراجعه به پزشک و دندانپزشک، وی را از بیماری خودآگاه سازید.
  • هرگونه علائم عفونت و التهاب از قبیل گلودرد، بدن‌درد و تب را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • برای پیشگیری از التهاب مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشید و به‌صورت منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • درگذشته پزشک برای خونریزی‌های ناشی از شستشوی دهان، آزمایش خون، عمل جراحی آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کرد؛ اما اکنون تجویز آنتی‌بیوتیک بر اساس نوع بیماری دریچه قلب و نوع عمل است.

دارو

برخی داروها برای درمان علائم و همچنین کاهش خطر آسیب‌های بیشتر تجویز می‌شوند. مصرف برخی داروها نیز پس از عمل جراحی برای بیمار منع می‌گردند.

داروهایی هم هستند که پس از عمل باید به‌صورت مرتب مصرف شوند. در مصرف دارو باید دستورات پزشک را همواره مدنظر داشت و نام دارو، خواص آن و میزان دوز مصرفی را برای آنکه فراموش نشود، همیشه به‌صورت برگه‌ای یادداشت با خود همراه داشت.

عمل جراحی

آزمایش‌های تشخیصی، پزشک را برای تعیین موقعیت، نوع و میزان گستردگی بیماری یاری می‌کند. پزشک بر اساس نتایج آزمایش‌ها، ساختار قلب، سن و سبک زندگی بیمار بهترین روش درمان را وی تجویز می‌کند.

عمل جراحی معمولاً به‌منظور ترمیم یا تعویض دریچه قلب صورت می‌گیرد. ترمیم یا تعویض دریچه قلب از طریق عمل جراحی به شیوه گذشته انجام می‌شود. ترمیم دریچه قلب ممکن است به روش دیگری مانند بالون قلب صورت پذیرد.

مراقبت

بیمار مبتلابه چنین عارضه‌ای، اگرچه عمل دریچه قلب انجام داده‌است اما باید در برابر آسیب‌های احتمالی آتی از خود محافظت کند. از این‌رو توجه به نکاتی که در ادامه آمده است بسیار مفید است:

• در مورد نوع و شدت بیماری دریچه قلبی خود اطلاع داشته باشید.
  • در زمان مراجعه به پزشک و دندان‌پزشک، وی را نیز از بیماری خودآگاه کنید.
  • در صورت مشاهده هرگونه علائم عفونت و التهاب به پزشک خود مراجعه کنید.
  • همواره مراقب بهداشت دهان و دندان باشید.
  • قبل انجام هرگونه عمل و آزمایشی که موجب خونریزی است آنتی‌بیوتیک مصرف کنید.
  • نام آنتی‌بیوتیک خاصی را که مصرف می‌کنید همیشه همراه داشته باشید.
  • داروهای خود را به‌صورت منظم و بر اساس تجویز پزشک مصرف کنید. برخی از این داروها در کنترل علائم و پمپاژ جریان خون مفید است.
  • به‌صورت منظم برای ویزیت به پزشک مراجعه کنید. حتی در صورت بهبود کامل و رفع علائم یک‌بار در سال به پزشک مراجعه شود.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

جهت مراجعه حضوری به مطب با شماره ۰۲۱۲۲۸۹۴۰۸۶ تماس بگیرید.

امتیاز به این مطلب :

جهت درج امتیاز بر روی ستاره کلیک کنید

امتیاز متوسط 0 / 5. امتیاز شما: 0

هیچ نظری تا کنون ثبت نشده ! اولین نفر باشید.

مطب دکتر آرزو خسرو متخصص قلب و عروق

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

دکتر آرزو خسروی از برجسته ترین متخصصین قلب و عروق در تهران و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران می باشند. دکتر خسروی، عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، اروپا و آمریکا در زمینه انجام انواع تست قلب، انواع اکوکاردیو گرافی برای خانم ها و آقایان محترم آماده ویزیت بیماران عزیز در مطب و بیمارستان های طرف قرارداد می باشد.

اشتراک گذاری :

مقالات اکو