تاثیر وزنه برداری بر قلب

بدنسازی و وزنه برداری برای قلب مفید است؟

دکتر آرزو خسروی فوق تخصص قلب و عروق در این مقاله به بررسی تاثیر بدنسازی بر قلب پرداخته اند و چندین مزیت ورزش با وزنه برای سلامت قلب را بیان کرده اند. در صورت عدم تمایل به دویدن، شنا یا سپری کردن زمان زیادی در باشگاه برای انجام ورزش های هوازی، تمرین با وزنه می تواند گزینه مناسبی باشد. تحقیقات اثبات کرده اند که استفاده مناسب از وسایلی همچون دمبل می تواند به تقویت قلب کمک کند.

بیماری های قلبی عروقی شماره یک علت مرگ و میر در سراسر جهان است. چاقی، قندهای بیش از حد ساده، فعالیت بدنی ناکافی، استفاده بیش از حد از چربی ها و سطح بالای کلسترول و تری گلیسیرید از دلایل اصلی مشکلات سلامتی قلب است.

وزنه برداری و بدنسازی چه فوایدی برای قلب دارد؟

بر اساس یک مطالعه جدید، وزنه برداری و بدنسازی کمتر از یک ساعت در هفته ممکن است خطر حمله قلبی یا سکته را 40 تا 70 درصد کاهش دهد.

✅ تاثیرات مثبت بدنسازی و وزنه برداری در بهبود گردش خون

داشتن گردش خون مناسب برای سلامت قلب اهمیت دارد. هنگامی که گردش خون عملکرد مناسبی دارد، بدن اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می کند. افراد می توانند تمرینات ورزشی بالا یا پایین تنه خود را با هدف بهبود گردش خون برنامه ریزی کنند. استفاده از دستگاه های مقاومتی روشی موثر برای تقویت بخش های مشخصی از بدن است.

برای مثال، با استفاده از دستگاه پرس پا می توان گردش خون را در نیمه پایینی بدن بهبود بخشید. کار کردن با دستگاه های قایقی نشسته و لت (زیر بغل سیم کش از بالا) گردش خون در ناحیه کمر را افزایش می دهد.

انجام تمرینات مقاومتی با وزنه نه تنها به بهبود گردش خون در بدن کمک می کند، بلکه بدن ورزشکار را قوی نگه می دارد.

فواید وزنه برداری برای قلب
فواید وزنه برداری

✅ بدنسازی و وزنه برداری موثر در کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی

یکی از بزرگ ترین مزایای تمرین با وزنه کاهش احتمال ابتلا به حملات قلبی و سکته های مغزی مرگ بار است. اگر با وزنه تمرین می کنید، حتی در صورت عدم انجام متداول ورزش های هوازی همچون کوه نوردی یا دویدن، از این مزایا بهره مند خواهید شد.

از آنجایی که تمرین قدرتی توده عضلانی بدون چربی را افزایش می دهد، خون بهتر در سیستم قلبی عروقی گردش می کند. این وضعیت سبب کاهش فشار در شریان ها و کاهش احتمال بروز مشکلات قلبی می شود. با انجام مداوم تمرینات قدرتی، قلب به مدت سالیان طولانی سلامت خود را حفظ خواهد کرد.

✅ بهبود کیفیت خواب

ورزش با وزنه همگام با اینکه سیستم قلبی عروقی را بهبود می دهد، تجربه خواب بهتری را نیز برای فرد به ارمغان می آورد. مطالعات در این زمینه نشان داده اند با انجام متداول تمرینات قدرتی می توان کیفیت خواب را ارتقا بخشید. با افزایش کیفیت خواب، فرد به خوبی استراحت کرده و آماده انجام فعالیت های روزانه خواهد بود که در نتیجه آن کیفیت کلی زندگی بهتر می شود. با داشتن خواب بهتر، احتمال ابتلا به بیماری و میزان استرس کاهش یافته و فرد در دانشگاه یا محل کار عملکرد بهتری خواهد داشت.

چه ورزشی برای قلب مفید است؟

✅ مقابله با چربی شکم

چربی شکم یا همان چربی احشایی، در اطراف اندام های داخلی همچون قلب یافت می شود. انجام مداوم تمرین با وزنه چربی های شکم را کاهش داده و توده عضلانی خالص را بیشتر می کند. کاهش چربی شکم به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و مرگ کمک می کند. به همین دلیل، از اضافه کردن تمرین با وزنه به روتین روزانه خود نترسید. ابتدا با مقادیر اندک شروع کرده و با اضافه کردن تمرینات قدرتی به برنامه ورزشی خود مزایای قلبی را تجربه کنید.

اطلاعات بیان شده در این مطلب تنها برای افزایش آگاهی افراد است. موارد گفته شده جایگزین توصیه های پزشکی نبوده و نباید جهت تشخیص یا درمان مشکلات و بیماری های قلبی به کار گرفته شوند. در صورت داشتن هر گونه سوال یا نگرانی باید با متخصص قلب و عروق تماس بگیرید.

دکتر آرزو خسروی فوق تخصص قلب و عروق و عضو انجمن قلب و عروق ایران، اروپا و آمریکا

برای ارتباط با نوبت دهی مطب کلیک کنید.


امتیاز به این مطلب :

جهت درج امتیاز بر روی ستاره کلیک کنید

امتیاز متوسط 5 / 5. امتیاز شما: 1

هیچ نظری تا کنون ثبت نشده ! اولین نفر باشید.

مطب دکتر آرزو خسرو متخصص قلب و عروق

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

دکتر آرزو خسروی از برجسته ترین متخصصین قلب و عروق در تهران و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران می باشند. دکتر خسروی، عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، اروپا و آمریکا در زمینه انجام انواع تست قلب، انواع اکوکاردیو گرافی برای خانم ها و آقایان محترم آماده ویزیت بیماران عزیز در مطب و بیمارستان های طرف قرارداد می باشد.

اشتراک گذاری :