معرفی بیماری کوستوکندریت (کوستوکندریت یا درد قفسه سینه)

کوستوکندریت یک بیماری محدود کننده است که به صورت التهاب مزمن دردناک از اتصالات کاستوکندرال دنده ها یا مفاصل کندروسترنال دیواره قدامی قفسه سینه تعریف می شود. درد قفسه سینه چیزی است که اکثر مردم گاهی اوقات تجربه می کنند. از علت های درد قفسه سینه، التهاب و عفونت غضروف متصل به دنده ها و جناغ است .

کوستوکندریت چیست؟

کستوکندریت به معنی التهاب غضروف بین دنده ای، نوعی بیماری خود ترمیم کننده است که در آن التهاب در چندین غضروف بین دنده ها (معمولاً دنده های دو تا پنج) و جناغ وجود دارد. اگرچه مفصل ۲ تا ۵ کوستوکندرال معمولاً ملتهب هستند، به خصوص ۳ و ۴، اما همه ۷ مفصل کوستوکندر ممکن است درگیر شوند.
این بیماری باعث ایجاد درد در قسمت جلوی قفسه سینه می شود. در مطالعاتی که سالها پیش منتشر شده، ابتلا به کوستوکندریت در خانم ها فراوانی بیشتری دارد و می تواند کودکان و بزرگسالان را تحت تأثیر قرار دهد. ۱۰ الی ۳۰ درصد درد قفسه سینه در بزرگسالان‌ مربوط به این بیماری است.

چرا به کوستوکندریت مبتلا می شویم؟

در کستوکندریت، التهاب در غضروف چندین دنده وجود دارد و علت اصلی ابتلا به این بیماری هنوز شناخته نشده است ولی بسیاری از بیماران مبتلا به این بیماری ممکن است سرفه طولانی مدت را تجربه کرده باشند یا فعالیت جسمی (جا به جا کردن جسمی سنگین) یا فعالیت بدنی را گزارش کنند که موجب خستگی بازوهایشان شده باشد.

درمان کوستوکندریت یا عفونت غضروف متصل به دنده

علائم کستوکندریت

علامت اصلی کستوکندریت درد در قفسه سینه است. اما میزان این درد متغیر است و به عنوان یک درد تیز یا کسل کننده توصیف می شود. دردی که اغلب با حرکات بالا تنه، با تنفس عمیق و اعمال جسمی سنگین تشدید می شود. دردی که هنگام فشار دادن قفسه سینه در قسمت های کاستوکندرال احساس می شود، نشان دهنده کوستوکندریت است و همچنین حرکات بازو با احساس درد همراه است. درد اغلب، در یک طرف قفسه سینه احساس می شود.
بیماران شروع تدریجی  درد و تورم غضروف فوقانی محل اتصال کوستوکندر را گزارش می کنند. علائم ممکن است به تدریج رخ دهد و پس از چند روز خود به خود از بین بروند، اما ممکن است سالها طول بکشد تا از بین برود.حتی پس از برطرف شدن علائم، ممکن است درد در همان نقطه یا در دنده دیگری برگردد. از دیگر علائم این بیماری، از دست دادن حرکت طبیعی ستون فقرات همراه با درد قفسه سینه است.

تشخیص کستوکندریت:

پزشک متخصص قلب و عروق جهت تشخیص کستوکندریت بر اساس سابقه بیماری و یافته های معاینات پزشکی عمل می کند.
با توجه به اینکه هیچ آزمایشی نمیتواند وجود این عفونت غضروفی را تایید کند و از طرفی درد آن بسیار شبیه درد بیماری های قلبی، بیماری های ریوی، مشکلات دستگاه گوارش و آرتروز است. بنابراین پزشک با بررسی کردن این موارد و تجویز آزمایشاتی،به تشخیص دقیق این بیماری می پردازد.

آزمایشاتی مثل نوار قلب، سی تی اسکن، ام آر ای. که سلامت قلب و ریه و دستگاه گوارش را تایید کرده و به تشخیص دقیق کستوکندریت کمک می کند.

درمان کستوکندریت:

مسکن های موضعی یا خوراکی

تزریق موضعی با استروئید به مفصل، غلاف تاندون یا اطراف عصب، التهاب را مهار می کند، تورم و درد را کاهش می دهد و در نهایت حرکات را بهبود می بخشد‌ و استفاده از دارو هایی که از سرفه جلوگیری می کنند برای قطع سرفه و کاهش فشار وارد شده بر غضروف.

درمان خانگی کستوکندریت:

✅ به حداقل رساندن فعالیت هایی که علائم را تحریک می کنند به عنوان مثال کاهش دفعات یا شدت ورزش یا فعالیتهای کاری.

✅ از کمپرس گرم و سرد و ماساژ برای جلوگیری از خستگی عضلات و کاهش درد استفاده کنید.کمپرس گرم و سرد هر دو به یک اندازه موثر هستند ، بنابراین میتوانید از هر کدام که بیشتر مایل هستید استفاده کنید.

درمان خانگی درد قفسه سینه چگونه است؟

✅ جهت حفظ وضعیت صحیح اندام ها ، در فعالیت های روزمره، میتوانید فعالیت های ساده ای مانند وضعیت صحیح ایستادن ، نشستن و بالا رفتن از پله را در خود اصلاح کنید.

✅ تمرینات ورزشی ساده و به خصوص حرکات کششی می تواند مفید باشد . به مدت 10 ثانیه در گوشه ای بایستید و هر دو دست خود را روی دیوار قرار داده و فشار دهید. چند بار در روز به مدت ۱ الی۲ دقیقه آن را تکرار کنید.

در موارد حاد اگر بیماران دچار کوستوکندریت شدید یا مقاوم به درمان هستند ، فیزیوتراپی یک گزینه درمانی مناسب برای انهاست.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق