11 دلیل درد دنده ها

درد استخوان دنده می تواند تیز یا مبهم بوده و در هر ناحیه ای از قفسه سینه احساس شود. علت درد دنده می تواند به دنبال یک ضربه یا  بیماری زمینه ای رخ دهد. درد دنده عوامل مختلفی داشته که از کشیدگی عضلانی تا شکستگی استخوانی را شامل می شوند. درد یاد شده می تواند به صورت فوری یا مدتی بعد از آسیب نمایان شود.

علائم درد استخوان دنده

در هنگام بروز درد دنده، تجربه موارد زیر امکان پذیر است:

چنانچه در رابطه با درد استخوانی قفسه سینه سوالی دارید در بخش ثبت پرسش ارسال کنید و ظرف مدت چند روز پاسخ خود را دریافت کنید.

علت درد استخوان دنده و نواحی اطراف آن چیست؟

درد دنده یا درد داخل دیواره قفسه سینه دارای عوامل مختلفی است. آسیب به دیواره سینه جدی ترین علت درد دنده بوده که باعث بروز شکستگی دنده، شکستگی و درد جناغ سینه یا ترقوه و آسیب به ریه ها یا دیگر اندام های داخلی می شود. در صورت ابتلا به درد دنده پس از آسیب به قفسه سینه باید فورا به دنبال درمان اورژانسی بود. درد های دنده ای که آسیب فیزیکی عامل بروز آن ها نیست ممکن است در اثر کشیدگی عضلانی، التهاب مفصلی یا سندرم درد با علت ناشناخته به وجود آمده باشند. برخی بیماری های سیستمی همچون اختلالات خود ایمنی یا فیبرومیالژی نیز می توانند سبب درد دنده ها شوند.

بیشتر بدانید: علت درد وسط قفسه سینه و پشت قلب چیست؟

عوامل درد دنده پس از آسیب فیزیکی

آسیب های فیزیکی زیر می توانند به درد دنده منجر شوند:

شکستگی دنده

شکستگی دنده ها پس از ضربه دیدن قفسه سینه رایج بوده و می تواند به شدت دردناک باشد. شکستگی دنده معمولا با دردی متمرکز، تغییر شکل قفسه سینه یا مشکل در تنفس همراه است. شکستگی همزمان چندین دنده در آسیب هایی همچون زمین خوردن یا سوانح رانندگی رایج است.

شکستگی دنده

شکستگی جناغ یا ترقوه

استخوان های جناغ یا ترقوه نیز ممکن است در اثر آسیب دچار شکستگی شده و دردی همچون درد دنده را در قفسه سینه ایجاد کنند.

کوفتگی ریه ها

آسیب به قفسه سینه ممکن است به کوفتگی و ضربه خوردن بافت ریه منتهی شود. کوفتگی یا آسیب ریوی می تواند دردی قابل توجه و مشابه با درد دنده را در دیواره قفسه سینه به وجود آورد. بروز همزمان شکستگی دنده و کوفتگی ریوی به دنبال آسیب قفسه سینه امکان پذیر است.

آسیب های داخلی

هر گونه ضربه فیزیکی قابل توجه به دیواره قفسه سینه می تواند به آسیب های داخلی منجر شود. هر گونه آسیب به قفسه سینه نیازمند ارزیابی اورژانسی توسط یک پزشک است.

عوامل درد اسکلتی عضلانی سینه

درد دنده می تواند در اثر مشکلات اسکلتی عضلانی از جمله موارد زیر باشد:

التهاب مفصل دنده

التهاب محل اتصال بین استخوان و غضروف دنده می تواند درد دنده را ایجاد کند. عامل این التهاب و درد تاکنون ناشناخته باقی مانده است.

کوستوکندریت

این مشکل هنگامی بروز می دهد که محل اتصال بین دنده و جناغ دچار التهاب می شوند.

کشیدگی عضلانی

عضلات کوچکی بین دنده ها وجود دارند که ممکن است به کشیدگی یا گرفتگی دچار شوند. بلند کردن اجسام سنگین یا سرفه شدید از عوامل کشیدگی عضلانی دیواره قفسه سینه هستند. کشیدگی عضلانی در قفسه سینه می تواند دردی شبیه به درد دنده ایجاد کند.

دلایلر تیر کشیدن قلبمقاله پیشنهادی دکتر آرزو خسروی: علت تیر کشیدن قلب چیست؟

سندرم های درد

سندرم های درد متعددی وجود دارند که با درد دنده همراه هستند. سندرم درد به دردی مزمن و مشخص اما با علت نامعلوم گفته می شود. سندرم درد دنده، جناغ، تیتز از جمله نمونه های این سندرم ها هستند.

دیگر عوامل

دیگر عوامل درد دنده می توانند شامل موارد زیر باشند:

فیبرومیالژی

فیبرومیالژی یک سندرم درد مزمن است که با اختلال خواب، افسردگی و حساسیت به لمس در چندین نقطه همراه است. درد قفسه سینه در مبتلایان به فیبرومیالژی رایج بوده و می تواند همچون درد دنده احساس شود.

اختلالات خود ایمنی

برخی اختلالات خود ایمنی همچون آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک و اسپوندیلیت آنکیلوزان با درد قفسه سینه همراه هستند. این درد معمولا در محل اتصال استخوان دنده و غضروف آن احساس می شود.

دیگر بیماری های سیستمیک

برخی بیماری های با رواج کمتر نیز می توانند سبب درد قفسه سینه یا دنده شوند. سرطان ریه، سرطان پستان یا کم خونی داسی شکل از جمله این بیماری ها هستند.

علت و درمان درد استخوان دنده

درمان درد استخوان دنده

درمان خانگی درد دنده: برخی عوامل درد دنده همچون کشیدگی عضلانی قابل درمان در خانه هستند. اما برخی از اسیب های جدی نیاز به درمان توسط پزشک را دارند.

مسکن های بدون نسخه: در صورتی که درد دنده ناشی از التهاب غضروفی یا کشیدگی عضلانی باشد مسکن های بدون نسخه ای همچون ایبوپروفن (موترین یا آدویل) در رفع درد موثر خواهند بود.

استراحت: در درد دنده ناشی از التهاب غضروفی یا کشیدگی عضلانی، استراحت نیز می تواند کمک کننده باشد. اجتناب از فعالیت های تشدید کننده درد به مدت یک یا دو هفته امکان بهبودی را برای التهاب موجود فراهم می کند.

✅تجویز دارو های مسکن توسط پزشک: آسیب قفسه سینه منتهی به شکستگی دنده، کوفتگی ریوی یا موارد دیگر به شدت دردناک هستند. در این موارد، پزشک جهت کمک به فرایند التیام چند داروی مسکن برای بیمار تجویز می کند.

مطلب مرتبط:علت درد سینه چپ در زنان چیست؟

تشخیص علت درد استخوان دنده

در صورت تداوم درد باید به دنبال درمان پزشکی بود زیرا امکان ابتلا به بیماری های زمینه ای وجود دارد. پزشک فرد را معاینه کرده، درباره علائم او سوال پرسیده و تعدادی از موارد زیر را پیشنهاد می دهد:

تصویر برداری

در صورتی که پزشک به شکستگی دنده یا آسیب به اندام های داخلی قفسه سینه مشکوک باشد جهت کمک به تشخیص علت درد دنده انجام تصویر برداری اشعه ایکس، سونوگرافی یا موارد دیگر را پیشنهاد می دهد.

آزمایش های خون

در صورتی که پزشک ابتلا به یک اختلال خود ایمنی را احتمال دهد، جهت تعیین علت زمینه ای انجام آزمایش های خون را تجویز می کند.

چه زمانی درد دنده یک مشکل اورژانسی است؟

اگر درد دنده پس از یک ضربه یا آسیب به وجود آمده و شدید یا مختل کننده توانایی تنفس باشد، باید فورا به دنبال درمان اورژانسی بود. در این موارد، جهت تعیین علت درد و بررسی آسیب های احتمالی ریه ها و اندام های دیگر معمولا تصویر برداری پزشکی انجام می شود.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

نوبت دهی مطب با شماره گیری 02122894086 امکان پذیر است.

جهت مشاهده ادرس مطب روی نقشه کلیک کنید.