آدرس مطب دکتر آرزو خسروی: تهران، خیابان ولیعصر، جنوب به شمال، نرسیده به توانیر، بن بست بخشندگان، ساختمان مدیکو + سنتر، طبقه ۷، واحد ۷۰۱.

درباره دکتر

دکتر آرزو خسروی – متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اکو کاردیوگرافی
عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه
رئیس بخش اکوکاردیوگرافی بیمارستان بقیه الله اعظم
عضو انجمن قلب و عروق ایران
عضو انجمن اکو کاردیوگرافی ایران
عضو انجمن قلب اروپا (ESC)
عضو انجمن اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری اروپا (EACVI)
عضو انجمن اکو کاردیوگرافی آمریکا (ASE)
عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات اترواسکلروز

تنگی دریچه سه لتی

تنگی دریچه سه لتی (تری کوسپید) قلب چیست؟

علت تنگی دریچه تری کوسپید

تنگی دریچه سه لتی (تنگی تری کوسپید) اغلب به علت تب روماتیسمی است. این دریچه معبر بین حفره های راست (دهلیز و بطن) قلب است. دکتر آرزو خسروی متخصص قلب در رابطه با این بیماری بیشتر توضیح می دهند.

بزرگترین دریچه در بین دریچه های قلب، دریچه سه لتی است که بین حفره های بالا و پایین سمت راست قلب (دهلیز و بطن راست) قرار دارد. تنگی به عنوان فضای تنگ یا محدود تعریف شده، بنابراین تنگی زمانی تشخیص داده می شود که یک رگ یا معبر، تنگ یا محدود شود.

دریچه سه لتی نرمال، عبور جریان خون از دهلیز راست به بطن راست را تنظیم می کند. ورودی دریچه سه لتی تنگ، باریک و سفت است که جریان خون از دهلیز به بطن را محدود می کند.

با افزایش شدت تنگی دریچه سه لتی، عبور خون از دهلیز راست به بطن راست سخت تر شده بنابراین خون در دهلیز جمع شده و آن را بزرگ می کند، در حالی که بطن به مقدار کافی خون دریافت نمی کند و شروع به کوچک شدن می کند، در نتیجه بطن کوچک شده و برون ده قلبی کاهش می یابد.

دومین علت که به ندرت گزارش شده، تومور یا بیماری های بافت همبند است. درصد بسیار کمی از این افراد با این وضعیت متولد می شوند و تنگی مادرزادی دریچه سه لتی دارند. این وضعیت تحت تاثیر سابقه خانوادگی قرار نمی گیرد.

دکتر آرزو خسروی در رابطه با تب روماتیسمی مطلبی منتشر کرده اند که میتوانید آن را در لینک زیر مطالعه کنید.

تب حاد روماتیسمی چگونه ایجاد می شود؟

تشخیص تنگی دریچه تری کوسپید قلب

هنگامی که یک پزشک به ضربان قلب شما گوش می دهد، صدای خفیف ناشی از عبور خون از دریچه تنگ شنیده می شود. پزشک معمولا دستور اکوکاردیوگرافی می دهد تا تشخیص وی تایید و شدت بیماری تعیین شود. نحوه انجام آزمایش اکو قلب در مطب و هزینه انجام این آزمایش را میتوانید در لینک زیر بخوانید.

نحوه انجام اکو قلب در مطب.

نشانه های کمی برای این بیماری وجود دارد. بسیاری از بیماران علائم زیر را دارند:

❇ خستگی و بی حالی

❇ احساس لرزش در گردن

❇ ضربان قلب سریع و نامنظم که تپش قلب گفته می شود.

❇ درد در قسمت فوقانی سمت راست شکم که ممکن است به واسطه کبد بزرگ و محتقن ایجاد شود.

علائم به ندرت دراماتیک هستند و نیازمند جراحی برای جایگزینی دریچه سه لتی نیستند.

درمان

درمان بستگی به شدت وضعیت دارد. این نوع از اختلال دریچه ای به خودی خود به طور معمول نیازی به درمان ندارد. درمان می تواند شامل موارد زیر باشد:

✔هولتر

اگر تنگی دریچه ملایم تا متوسط ​​باشد، پزشک ممکن است تصمیم به تحت نظر گرفتن بگیرد. آزمایش هولتر ریتم در مطب دکتر آرزو خسروی انجام می شود.

✔دارو

هیچ دارویی برای اصلاح تنگی این دریچه وجود ندارد. بعضی از داروها ممکن است برای کاهش کار قلب و تنظیم ریتم قلب تجویز شوند. با این حال، از آنجا که افراد مبتلا به این بیماری در معرض خطر ابتلا به عفونت های قلب هستند، ممکن است پزشک آنتی بیوتیک های پیشگیری کننده را تجویز کند. آنتی بیوتیک های پیشگیری کننده برای جلوگیری از اندوکاردیت باکتریایی (عفونت بافت قلب) در مواقع جراحی دندان مورد استفاده قرار می گیرند.

✔ جراحی

پزشک ممکن است تصمیم به اصلاح و یا جایگزینی این دریچه با دستگاه های بیولوژیکی و مکانیکی بگیرد.

دکتر خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

نوبت دهی مطب با شماره گیری 02122894086 امکان پذیر است.