یائسگی و بیماری قلبی

آیا یائسگی و تغییرات هورمونی باعث تپش قلب می شود؟

یائسگی دوره جدیدی از زندگی را برای زنان رقم می زند. این پدیده با این که سبب بروز بیماری های قلبی نمی شود، اما احتمال ابتلا به آن ها را افزایش می دهد. در این مطلب از سایت دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق از تغییرات هورمونی در یائسگی و تپش قلب می گوییم.

تغییرات هورمونی در یائسگی و تپش قلب

تاثیرات این دوران بر روی قلب شما به صورتی است که تغییرات هورمونی می توانند سبب تپش قلب و افزایش پمپاژ قلب شوند. تپش قلب اغلب در نیمه یک دوره گر گرفتگی بروز داده که خود از دیگر علائم رایج این دوران است.

تغییرات هورمونی در یائسگی و تپش قلب چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

سطح هورمون استروژن افزایش و کاهش می یابد. همزمان با به پایان رسیدن دوره یائسگی، بدن تولید هورمون استروژن را متوقف می کند. تغییر سطح  هورمون استروژن در بدن می تواند محرک تپش قلب باشد. زنان، تپش قلب ناشی از تغییرات هورمونی را در دوران های دیگری همچون بارداری یا قاعدگی نیز تجربه می کنند.

نقش تغییرات هورمونی بر قلب

محققان بر این باورند که استروژن تاثیر مثبتی بر لایه داخلی دیواره شریان ها داشته و عبور جریان خون را آسان تر می کند. سطح طبیعی استروژن زنان در طول این دوران کاهش می یابد.

مطالعات بیان دارند زنانی که در سن کمتر از میانگین (51 سالگی) وارد یائسگی می شوند، از نظر ابتلا به بیماری های قلبی در معرض احتمال بالا تری قرار دارند. احتمال کلی ابتلا به حمله قلبی، حدود 10 سال پس از یائسگی ممکن است افزایش یابد. در حالی که درمان تغییرات هورمونی می تواند برخی علائم این دوران همچون گر گرفتگی و تپش قلب یا درد های واژنی را تسکین بخشد.

مطلب مرتبط: عللت تپش قلب هنگام ورزش کردن چیست؟

متخصصان استفاده از این درمان را تنها به دلیل فواید قلبی توصیه نمی کنند. در واقع، درمان هورمونی در زنان مسن می تواند آن ها را در معرض خطر تشکیل لخته های خونی یا سکته مغزی قرار دهد. تغییرات هورمونی در حین یائسگی، ممکن است به تغییرات دیگری در بدن منجر شوند.

برای مثال، فقدان استروژن می تواند سبب سفتی و کاهش انعطاف شریان ها شده و زمینه فشار خون بالا را فراهم کند. همچنین، سطح کلسترول خون نیز در این دوره تغییر می کند.

چنانچه شما هم فشار خون بالاتر از حد طبیعی دارید و مایل هستید در کنار استفاده از داروی خود از خوراکی های خانگی نیز کمک بگیرید میتوانید مطلب : 13 خوراکی ساده برای پایین آوردن فوری فشار خون در منزل را مطالعه کنید.

متخصصان بیان دارند که جهت شناخت کامل اثرات یائسگی بر سلامت قلب زنان، به تحقیقات بیشتری نیاز است. علاوه بر یائسگی عوامل دیگری از جمله وزن بدن، سابقه بیماری قلبی در خانواده، دیابت و سلامت عمومی فرد نیز می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهند.

خطرات یائسگی برای قلب
پس از یائسگی ممکن است دچار کدام بیماری های قلبی شویم؟
تپش قلب در یائسگی اغلب در طول گر گرفتگی بروز داده و ضربان قلب تا 8 الی 16 عدد افزایش می یابد.

یائسگی و بیماری کرونری قلب

به طور کلی، زنان قبل از آغاز این دوره از نظر ابتلا به بیماری کرونری قلب در معرض خطر پایینی قرار دارند. با این حال، خطر یاد شده پس از این دوره  افزایش یافته و به رشد خود ادامه می دهد.
در صورت تجربه علائم ناخوشایند آن امکان دارد جهت تسکین آن ها درمان جایگزینی هورمونی تجویز شود.

در گذشته باور بر این بود که درمان جایگزینی هورمونی به محافظت از زنان در برابر بیماری قلبی کرونری کمک می کند. با این حال، پس از تحقیقات بیشتر نادرستی این باور عنوان شد. علاوه بر این موارد، برخی انواع درمان های جایگزینی هورمونی می توانند خطر ابتلا به سکته مغزی، بیماری قلبی کرونری، آمبولی ریوی و ترومبوز ورید های عمقی را اندکی افزایش دهند.آمبولی ریه

این خطرات در یک سال اول درمان جایگزینی هورمونی بیشتر دیده می شوند. البته باید در نظر داشت که درمان یاد شده در تسکین علائم بسیار موثر بوده و مزایای آن در زنان یائسه مخصوصا افراد بالای 60 سال بیشتر از معایب هستند.

درمان و تسکین علائم یائسگی

لازم به ذکر است که هیچ روشی برای همه افراد مناسب نبوده و هر زنی با دیگری تفاوت دارد. بنابراین باید قبل از شروع یک روش درمانی با پزشک خود مشورت کرد. با این که خطر حمله قلبی در همه افراد همگام با افزایش سن بیشتر می شود. اما این خطر در زنان پس از آغاز این دوره به طور قابل توجهی افزایش می یابد. بنابراین انجام اقدامات لازم جهت حفظ سلامت قلب اهمیت دارد.

تغذیه مناسب نقش مهمی در این زمینه داشته و افراد باید مقادیر زیادی از میوه ها، سبزیجات، ماهی ها و گوشت ماکیان (همچون مرغ) را در رژیم غذایی خود جای دهند. از آن جایی که داشتن اضافه وزن علاوه بر افزایش فشار خون بر قلب نیز فشار وارد می کند افراد باید جهت کاهش آن تلاش کنند. تپش قلب ناشی از یائسگی معمولا موقت است. بسیاری از زنان پس از اتمام این دوره بازگشت ریتم قلب به حالت طبیعی را تجربه می کنند. البته رفع تپش قلب به معنای به پایان رسیدن مشکلات قلبی نیست.

خطر ابتلا به بیماری های قلبی در زنان پس از این دوره به طرز قابل توجهی افزایش می یابد. هورمون استروژن تا قبل از یائسگی از آسیب دیدن عروق خونی جلوگیری کرده. و با توقف تولید آن در پایان آن خطر حمله قلبی و سکته مغزی بالا می رود. داشتن رژیم غذایی سالم ورزش منظم و ترک مصرف سیگار همگی می توانند به کاهش این خطر کمک کنند. یائسگی و تپش قلب در برخی زنان می تواند هشداری اولیه از ابتلا به مشکلات قلبی باشد. در یک مطالعه بیان شد که یائسگی و تپش قلب با آترواسکلروزیس یا سفت شدن شریان ها ارتباط دارد. آترو اسکلروزیس می تواند به حمله قلبی و سکته مغزی منجر شود.


دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و عضو انجمن قلب و عروق ایران، اروپا و آمریکا.

برای ارتباط با نوبت دهی مطب کلیک کنید.


امتیاز به این مطلب :

جهت درج امتیاز بر روی ستاره کلیک کنید

امتیاز متوسط 0 / 5. امتیاز شما: 0

هیچ نظری تا کنون ثبت نشده ! اولین نفر باشید.

مطب دکتر آرزو خسرو متخصص قلب و عروق

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

دکتر آرزو خسروی از برجسته ترین متخصصین قلب و عروق در تهران و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران می باشند. دکتر خسروی، عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، اروپا و آمریکا در زمینه انجام انواع تست قلب، انواع اکوکاردیو گرافی برای خانم ها و آقایان محترم آماده ویزیت بیماران عزیز در مطب و بیمارستان های طرف قرارداد می باشد.

اشتراک گذاری :

مقالات اکو