تست آی ان آر

آزمایش inr و pt چیست و چگونه تفسیر می شود؟

آزمایش inr چیست؟ میزان نرمال inr چقدر است؟ عوارض بالا بودن inr چیست؟ عوارض بالا بودن پی تی خون کدام است؟ تفسیر آزمایش inr. دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و وعضو انجمن قلب و عروق ایران، اروپا و آمریکا در ادامه درباره هر یک توضیح می دهند.

اگر شما هم داروهای موثر در انعقاد خون مانند وارفارین مصرف می کنید که لخته هاى خون شما را تغییر مى دهد، ممکن است به تست آی ان آر (INR) نیاز داشته باشید. پزشک متخصص قلب ابتدا تست پی تی را درخواست مى کند که از جواب آن مى توان براى محاسبه آی ان آر استفاده کرد.

inr چیست؟

این آزمایش، لخته هاى خون را بررسى مى کند. آی ان آر (INR) یک عدد استاندارد است که در آزمایشگاه تشخیص داده مى شود. اگر از داروهای ضد انعقاد استفاده مى کنید باید آی ان آر شما چک شود. آی ان آر با استفاده از نتایج زمان پروترومبین (PT) محاسبه مى شود که زمان مورد نیاز برای ایجاد لخته را محاسبه مى کند. INR یک استاندارد بین المللی برای پی تی است.

inr مخفف چیست؟

(INR) واحد اندازه گیری آزمایشگاهی است که بیان میکند چقدر طول می کشد تا خون لخته شود. از این معیار برای تعیین اثرات ضد انعقاد خوراکی بر روی سیستم لخته استفاده می شود.

مقدار نرمال inr

اگر داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین مصرف نمی کنید، دامنه طبیعی برای نتایج پی تی  2 تا 3می باشد. INR از 5 یا بالاتر بدان معنی است که شما در معرض خطر ابتلا به کبودی یا خونریزی عمده هستید. INR از 1.5 یا پایین تر شما را در معرض خطر بیشتری برای ایجاد لخته خون تهدید کننده زندگی قرار می دهد.

کاربرد آزمایش inr 

اگر شما داروهایی مانند وارفارین مصرف می کنید که لخته هاى خون شما را تغییر مى دهد، ممکن است به این آزمایش نیاز داشته باشید. اگر در معرض خطر سکته هستید، داروهای ضد انعقاد برایتان مفید هستند.

اما اگر تصادف کنید و خون شما به سرعت لخته نشود، ممکن است در خطر خونریزی خطرناک باشید. پزشک شما از آی ان آر استفاده مى کند تا بفهمد داروها براى شما مناسب هستند یا اینکه نیاز به تغییر در مقدار دوز مصرفى دارید.

داروهای ضد انعقاد جدیدتر مانند وارفارین نیازی به نظارت بر آی ان آر  و تغییرات دوز دارند، بنابراین این آزمایش برای این داروها استفاده نمى شود. هم چنین از این آزمون براى تشخیص اختلالات انعقادى استفاده مى شود.

تفسیر آزمایش inr

نتایج در تفسیر آزمایش inr ممکن است بسته به سن، جنسیت، سابقه بیمارى، روش مورد استفاده برای آزمون و سایر موارد متفاوت باشد. بهترین فردی که میتواند تفسیر آزمایش inr شما را ارائه کند، متخصص قلب و عروق است. متخصص قلب با توجه به سابقه بیماری قلبی و وضعیت سلامتی شما بهترین مقدار مصرف وارفارین را به شما توصیه خواهد کرد.

آی ان آر یک نسبت است، بنابراین فقط یک عدد است، نه یک عدد وابسته به زمان و یا یک مقدار دیگر. نتایج با توجه به سن، داروهای مصرفى و هرگونه بیمارى زمینه اى متفاوت خواهد بود. به طور کلی، هر چه عدد آن بزرگتر باشد بیشتر طول مى کشد تا خون شما لخته شود .

اگر داروى ضد انعقاد مصرف مى کنید، میزان نرمال inr بین 2 تا 3 است، اما بسته به شرایط شما، ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال، میزان نرمال inr ابرای بیمارانی که اختلال مکانیکى دریچه هاى قلبى دارند و یا براى لخته خون در پاهایشان باشد متفاوت است . معمولا میزان نرمال inr برای اختلال مکانیکى دریچه های قلبى، به ویژه دریچه میترال بالاتر است. میزان نرمال inr در این افراد بین 2.5 تا 3.5 است.

پایین بودن inr  

INR پایین به معنای این است که دوز ضد انعقاد خون شما خیلی کم است و خون شما خیلی سریع لخته می شود. ممکن است برخی از بگویند خون شما بسیار غلیظ است. این شما را در معرض خطر ابتلا به شرایط ناشی از لخته خون قرار می دهد.

عوارض بالا بودن پی تی خون در آزمایش inr

هرچه PT یا INR شما بیشتر باشد، خون شما طی مدت زمان بیشتری لخته می شود (دیرتر لخته می شود). هنگامی که PT یا INR شما خیلی زیاد باشد، خطر خونریزی بیشتر وجود دارد. بدین ترتیب میتوان گفت از عوارض بالا بودن inr در آزمایش خون، دیر لخته شدن خون در بیمار است که باید برای رفع این عارضه از دوز معینی از وارفارین که توسط پزشک تعیین می شود استفاده شود.

عوارض بالا بودن پی تی خون ، دیر لخته شدن خون و خونریزی بیشتر است

چه تست های دیگری همراه با این تست انجام مى شود ؟

پزشک ابتدا تست پی تی را درخواست مى کند که از جواب آن مى توان براى محاسبه ى آی ان آر استفاده کرد. در آزمایش پی تی، مواد شیمیایی به نمونه خون اضافه می شوند و آزمایشگاه زمانى که به لخته تبدیل مى شود را اندازه گیری می کند.

اگر پزشکتان درباره عملکرد کبد شما یا خطر خونریزی نگران باشد ممکن است این آزمایشات را نیز درخواست کند:

  • شمارش پلاکت
  • زمان پروترومبین
  • زمان ترومبوپلاستین جزئی فعال شده
  • فیبرین D-دایمر
  • سطح فیبرینوژن
  • زمان ترومبین

درمان بالا بودن پی تی خون

گزینه های درمان بالا بودن inr یا همان pt شامل موارد زیر است:
استفاده مجدد از ویتامین K می تواند باعث مقاومت وارفارین در هنگام شروع مجدد ضد انعقاد شود که بیمار را در معرض خطر افزایش ترومبوز قرار می دهد. قبل از تجویز ویتامین K، پتانسیل مقاومت به وارفارین باید در برابر خطر خونریزی متعادل باشد – براساس نشانه بیمار برای ضد انعقاد تعیین می شود.

گزینه های درمانی برای بیمارانی که بیش از حد ضد انعقاد خون دارند عبارتند از:

  • حذف دوز
  • فیتونادیون خوراکی (ویتامین K1)
  • فیتونادیون داخل وریدی
  • پلاسما یخ زده تازه (FFP)
  • کنسانتره های پیچیده پروترومبین (PCC)

مطلب پیشنهادی دکتر آرزو خسروی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی: بهترین رقیق کننده خون چیست؟

میزان نرمال inr و تفسیر آزمایش inr

تست آی ان آر چگونه انجام می شود؟

آزمایش با گرفتن نمونه خون انجام می شود. یک سوزن برای گرفتن خون از یک رگ در دست شما استفاده می شود.

آیا آزمایش inr خطرناک است؟

آزمایش خون با یک سوزن، که به ندرت ممکن است با خونریزی، عفونت، کبودی و احساس سرگیجه همراه باشد. ولی در کل مانند سایر آزمایش های خون بی خطر و ایمن است.

چه چیز هایی ممکن است بر روى نتیجه آزمایش inr شما تاثیر بگذارند؟

برخی از غذاها و هر نوع داروئی که مصرف می کنید ممکن است نتایج شما را تحت تاثیر قرار دهد، به ویژه اگر داروهای وارفارین، هپارین یا سایر داروهای ضد انعقاد را مصرف می کنید و یا برای بیماری کبد با ویتامین K تحت درمان هستید . بسیار مهم است که دستورالعمل های پزشک را به طور کامل انجام دهید .

چگونه برای آزمایش inr آماده شوید؟

از شما ممکن است خواسته شود تا قبل از این آزمون غذاهای حاوى ویتامین K نخورید. اطمینان حاصل کنید که پزشکتان در مورد تمام داروها، گیاهان، ویتامین ها و مکمل هایی که مصرف می کنید اطلاع دارد.


دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

جهت ارتباط با مطب با شماره ۰۲۱۲۲۸۹۴۰۸۶ تماس بگیرید.

امتیاز به این مطلب :

جهت درج امتیاز بر روی ستاره کلیک کنید

امتیاز متوسط 5 / 5. امتیاز شما: 1

هیچ نظری تا کنون ثبت نشده ! اولین نفر باشید.

مطب دکتر آرزو خسرو متخصص قلب و عروق

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

دکتر آرزو خسروی از برجسته ترین متخصصین قلب و عروق در تهران و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران می باشند. دکتر خسروی، عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، اروپا و آمریکا در زمینه انجام انواع تست قلب، انواع اکوکاردیو گرافی برای خانم ها و آقایان محترم آماده ویزیت بیماران عزیز در مطب و بیمارستان های طرف قرارداد می باشد.

اشتراک گذاری :