مطب دکتر آرزو خسرو متخصص قلب و عروق

آریتمی قلبی PVC چیست؟ | پیشرفته ترین مرکز تشخیص و درمان pvc قلبی | دکتر آرزو خسروی

آریتمی قلبی PVC ،ضربان های اضافی و غیر طبیعی هستند که در یکی از دو بطن پایینی قلب شروع می شوند. این ضربان های اضافی باعث اختلال در ریتم منظم قلب شده و گاهی اوقات باعث می شوند که در سینه تان احساس ضربه کنید. این اختلال در عملکرد قلب بسیار رایج است و در اکثر افراد اتفاق می افتد. دکتر آرزو خسروی متخصص آریتمی قلبی در ادامه بیشتر توضیح می دهند.

اگر گاه گاه این اختلال را تجربه میکنید، اما یک فرد سالم هستید، هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و درمانی لازم نیست. اگر مکرراً دچار آریتمی PVCمی شوید یا بیماری های قلبی زمینه ای دارید، ممکن است نیاز به درمان داشته باشید تا حالتان بهبود یافته و مشکل قلبی زمینه ای برطرف گردد.

آریتمی PVC قلب چیست؟

قلب شما از چهار حفره تشکیل شده است – دو حفره ی بالایی (دهلیز) و دو حفره ی پایینی (بطن). ریتم قلب شما به طور طبیعی توسط گره سینوسی-دهلیزی (گره SA) ، یک منطقه از سلول های تخصص یافته واقع در دهلیز راست ، کنترل می شود.
این ضربان ساز طبیعی موجب ایجاد ضربان الکتریکی و در نتیجه ضربان قلب طبیعی می شود. از گره سینوسی، امواج الکتریکی به بطن ها حرکت کرده و باعث انقباض بطن ها و پمپاژ خون به ریه ها و سراسر بدن می شوند.

انقباضات بطنی زودرس انقباضات غیر طبیعی هستند که در بطن ها آغاز می شوند. این انقباضات اضافی معمولاً زودتر از ضربان قلب بعدی که باید در حالت طبیعی باشد، پیش می آید و آن ها اغلب دستورالعمل های معمول پمپاژ را که ابتدا دهلیز ها، سپس بطن ها می باشد را متوقف نموده ؛ در نتیجه، پمپاژ خون به سراسر بدن کارآمد نخواهد بود.

دکتر آرزو خسروی بهترنی متخصص تپش قلب و تنگی نفس
دکتر آرزو خسروی بهترین متخصص تپش قلب و تنگی نفس

چرا ضربان اضافی اتفاق می افتند؟

دلیل آن همیشه روشن نیست. برخی از عوامل، بیماری های قلبی یا تغییرات بدنی می توانند سلول های بطنی را از لحاظ الکتریکی ناپایدار کنند. بیماری های قلبی زمینه ای یا اسکار قلب ممکن است موجب ایجاد ایمپالس های اشتباهی الکتریکی شوند.

آریتمی پی وی سی ممکن است با موارد زیر مرتبط باشند :

✅ تغییرات شیمیایی یا عدم تعادل در بدن

✅ برخی از داروها، از جمله داروهای رایج آسم

✅ الکل یا داروهای غیر قانونی

✅ افزایش سطح آدرنالین در بدن که ممکن است ناشی از کافئین، تنباکو، ورزش یا اضطراب باشد.

✅ آسیب به عضله قلب ناشی از بیماری عروق کرونر، بیماری قلبی مادرزادی، فشار خون بالا یا نارسایی قلبی
عوامل خطر

محرک ها، شرایط و عوامل زیر ممکن است خطر انقباض زودرس بطنی را افزایش دهند:

✅ کافئین، تنباکو و الکل

✅ ورزش

✅ فشار خون بالا (فشار خون بالا)

✅ اضطراب

✅ بیماری های قلبی زمینه ای شامل بیماری های مادرزادی قلبی، بیماری عروق کرونر، حمله قلبی، نارسایی قلبی و ضعف عضله قلب (کاردیومیوپاتی ها)

علائم آریتمی قلبی پی وی سی (PVC) چیست؟

اغلب علائمی را ایجاد نمی کنند. اما ممکن است در سینه خود احساس عجیبی داشته باشید، مانند:

# لرزش (مثل یک جریان شدید)

# تپش یا پرش

# احساس جا افتادن ضربان قلب

# شنیدن صدای ضربان قلب خود

انقباضات بطنی زودرس(آریتمی پی وی سی) ممکن است در شرایط دیگری نیز وجود داشته باشد که شامل مشکلات ریتم، مشکلات جدی قلب، اضطراب، کم خونی یا عفونت می باشد.

چنانچه هر یک از نشانه های ذکر شده را در خود یا عزیزانتان مشاهده می کنید، لازم است جهت بررسی هر چه دقیق تر به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

عوارض آریتمی pvc قلب

اگر متناوباً دچار انقباضات زودرس بطنی یا الگوهای خاصی از انقباضات زودرس بطنی می شوید، در معرض خطر ابتلا به مشکلات ریتم (آریتمی ها ) یا تضعیف عضله قلبی (کاردیومیوپاتی ) قرار دارید.
ندرتاً، بیماری قلبی زمینه ای همراه با انقباضات زودرس مکرر می توانند منجر به آشفتگی، ریتم های خطرناک قلب و احتمالا مرگ ناگهانی قلب شوند.

یکی از علائم سکته قلبی خفیف در زنان، آریتمی و ضربان قلب نامنظم می باشد.

تشخیص آریتمی pvc قلب در مطب دکتر آرزو خسروی

اگر پزشک مشکوک به انقباضات زودرس بطنی شود، ممکن است آزمایش نوار قلب(ECG) برای شما انجام دهد. این تست می تواند ضربان های اضافی ،الگو و منشا آن ها را شناسایی کرده و هر گونه بیماری قلبی زمینه ای را نشان دهد.

  • نوار قلب

بسته به فرکانس و زمان انقباضات زودرس بطنی، جواب های متفاوتی در نوار قلب مشهود خواهد بود. آزمایش نوار قلب در مطب دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق انجام میشود.

  • تست ورزش

در این آزمایش تشخیصی از نوار قلب برای ضبط فعالیت الکتریکی قلب در هنگام استفاده از دوچرخه یا تردمیل استفاده می شود. آزمایش تست ورزش قلب در مطب دکتر آرزو خسروی متخصص قلب انجام می شود.

    • هولتر ریتم

این وسیله ی قابل حمل در جیب یا روی کمربند به طور خودکار فعالیت قلب شما را طی 24 ساعت ثبت می کند. آزمایش هولتر ریتم در مطب دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق انجام می شود.

    • استرس اکو

برای آشنایی با نحوه انجام آزمایش استرس اکو در مطب دکتر آرزو خسروی، فلوشیپ اکوکاردیوگرافی به لینک زیر مراجعه کنید.

📌 استرس اکو چیست؟ استرس اکو در پیشرفته ترین مرکز اکوکاردیوگرافی در تهران

بهترین متخصص آریتمی دکتر آرزو خسروی

درمان آریتمی PVC قلب در مطب دکتر آرزو خسروی

اکثر افراد مبتلا به انقباضات زودرس بطنی (PVCs) درحالی که قلب طبیعی دارند دیگر نیاز به درمان ندارند. به ندرت، اگر علائم مکرر و ناراحت کننده ای دارید، ممکن است نیاز به درمان داشته باشید.

در برخی موارد، اگر بیماری قلبی زمینه ای دارید که می تواند مشکلات جدی ریتم را به دنبال داشته باشد، باید برای پیشگیری اقدام کنید :

تغییر سبک زندگی

حذف عوامل شایع PVC مانند کافئین یا تنباکو می توانند تناوب و شدت علائم شما را کاهش دهند.

 دارو

مسدود کننده های بتا، که اغلب در درمان فشار خون بالا و بیماری های قلبی نیز استفاده می شوند، می توانند انقباضات زودرس را نیز مهار کنند.

اگر مبتلا به تاکی کاردی بطنی یا انقباض های بطنی زودرس مکرر هستید که باعث اختلال در عملکرد قلب و علائم شده، سایر داروها مانند مسدود کننده های کانال کلسیم یا داروهای ضد آریتمی مانند آمیودارون یا فلکایینید نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرند.

تخلیه با کاتتر رادیوفرکانسی

در مواری که انقباضات زودرس بطنی به تغییرات شیوه زندگی و یا داروها پاسخ نمی دهند، پزشک ممکن است این درمان کمکی را توصیه کند. در این روش با استفاده از انرژی رادیوفرکانسی ناحیه ای از بافت قلب که موجب انقباض نامنظم می شود تخریب می شود.

تغییرات شیوه ی زندگی و درمان های خانگی

  •  شرایط خود را پیگیری کنید : چنانچه متناوباً علائم دارید ، علائم و فعالیت های خود را یادداشت کنید.
  •  مصرف کافئین، الکل، تنباکو و دیگر داروهای واکنش دهنده را متعادل کنید.
  •  استرس خود را مدیریت کنید.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی.

جهت دریافت نوبت ویزیت حضوری در مطب با شماره 02122894086 تماس بگیرید.

امتیاز به این مطلب :

جهت درج امتیاز بر روی ستاره کلیک کنید

امتیاز متوسط 1 / 5. امتیاز شما: 1

هیچ نظری تا کنون ثبت نشده ! اولین نفر باشید.

مطب دکتر آرزو خسرو متخصص قلب و عروق

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

دکتر آرزو خسروی از برجسته ترین متخصصین قلب و عروق در تهران و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران می باشند. دکتر خسروی، عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، اروپا و آمریکا در زمینه انجام انواع تست قلب، انواع اکوکاردیو گرافی برای خانم ها و آقایان محترم آماده ویزیت بیماران عزیز در مطب و بیمارستان های طرف قرارداد می باشد.

اشتراک گذاری :

مقالات اکو