چه زمانی ضربان قلب شما طبیعی نیست؟

“آریتمی” به معنای بی نظمی در ضربان قلب می باشد. لزوما به معنی این نیست که قلب شما خیلی تند یا خیلی آهسته میتپد. فقط به این معنی است که ریتم طبیعی خود را ندارد.

ممکن است احساس کنید که قلبتان ضربان محکمی دارد، یا میلرزد، یا خیلی تند یا خیلی آهسته میتپد. یا ممکن است هیچ چیزی متوجه نشوید، در این مواقع آریتمی بی صدا است.

آریتمی می تواند یک اورژانس باشد، یا ممکن است بدون خطر باشد. اگر احساس کردید که در ضربان قلب شما چیز غیرمعمولی وجود دارد، با اورژانس تماس بگیرید، پزشک علت را کشف کرده و آن را درمان میکند.

علت ها و انواع آریتمی

حتی با وجود اینکه قلب شما سالم باشد، ممکن است دچار آریتمی شوید. یا ممکن است آریتمی در اثر موارد زیر بروز یابد:

• بیماری های قلبی
  • عدم تعادل الکترولیت ها (مانند سدیم و پتاسیم) در خون
  • تغیرات در عضله ی قلبی
  • صدمات ناشی از حمله ی قلبی
  • فرآیند بهبودی بعد از جراحی

ایمپالس قلبی

انواع مختلف آریتمی

• انقباض زودرس دهلیزی

این یک ضربان زودرس و اضافه ی قلبی است که در حفرات فوقانی قلب که دهلیز نامیده می شوند آغاز می شود. این ها بی خطر هستند و درکل نیازی به درمان ندارند.

• انقباض زودرس بطنی- PVC

PVC از شایعترین آریتمی است. این یک پرش ضربان قلبی است که همه ی ما گاهی احساس میکنیم. این ها میتوانند با اضطراب، مصرف زیاد کافئین یا نیکوتین در ارتباط باشند. اما بعضی اوقات ممکن است در اثر بیماری های قلبی یا عدم تعادل الکترولیکی به وجود بیایند. اگر شما این حالت را زیاد تجربه کردید، به یک تخصص قلب مراجعه کنید.

این ضربان نامنظم قلبی شایع، باعث میشود که حفره ی فوقانی قلب غیرطبیعی منقبض شود.

• فلاتر دهلیزی

این نوع آریتمی معمولا از فیبریلاسیون دهلیزی سازمان یافته تر و منظم تر به وجود می آید. این حالت معمولا در افرادی که بیماری قلبی دارند  یا در هفته ی نخست بعد از جراحی به وجود می آید. اغلب به فیبریلاسیون دهلیزی تغییر می یابد.

• تاکیکاردی پاروکسیسمال فوق بطنی یا pat

ضربان قلب سریع، معمولا با ریتم منظم، از بالای حفرات تحتانی قلب یا بطن ها آغاز میشود. ناگهانی آغاز شده و پایان می یابد.

• تاکیکاردی مسیر اضافه

شما ممکن است دچار ضربان قلب سریع شوید به این دلیل که یک راه اضافی ارتباطی بین حفرات فوقانی و تحتانی قلب شما وجود دارد. زمانی که این اتفاق در قلب شما به وجود می آید، میتوانند باعث ضربان قلب سریع تر شود که به آن تاکیکاردی میگویند. پالس هایی که ضربان قلب را کنترل میکنند خیلی سریع به اطراف قلب میرسند و باعث ضربان سریع و غیرطبیعی قلب میشوند.

• تاکیکاردی چند مدخلی گره AV

این نوع دیگری از ضربان قلب سریع میباشد. میتواند باعث تپش قلب، غش کردن یا نارسایی قلبی شود. در بعضی از موارد این موضوع با یک راه حل ساده که نفس کسیدن عمیق است برطرف میشود. همچنین بعضی از دارو ها باعث توقف این حالت میشوند.

• تاکیکاردی بطنی

ضربان قلب سریع که از حفرات تحتانی قلب آغاز میشود. به دلیل اینکه قلب خیلی سریع میتپد، نمیتواند به اندازه ی کافی خونگیری کند. این میتواند یک آریتمی خطرناک باشد، به خصوص در افرادی که بیماری های قلبی دارند، و ممکن است با علائم دیگری همراه باشد.

• فیبریلاسیون بطنی

زمانی این موضوع اتفاق می افتد که حفرات تحتانی قلب میتپند اما نمیتوانند به خوبی منقبض شوند و خون را به بدن برسانند. این یک اورژانس پزشکی است و باید سریعا با CPR و از بین بردن فیبریلاسیون درمان شود.

• سندرم QT طولانی

این موضوع میتواند باعث ایجاد یک آریتمی خطرناک وحتی مرگ ناگهانی شود. پزشکان میتوانند این حالت را با دارو یا دستگاهی به اسم دفیبریلاتور درمان کنند.

• برادی آریتمی

ضربان قلب آهسته میباشد که ممکن است در اثر بیماری های سیستم الکتریکی قلب به وجود بیاید. زمانی که این اتفاق می افتد، ممکن است احساس کنید که درحال مردن هستید، یا حتی بمیرید. همچنین این حالت ممکن است در اثر مصرف دارو ها نیز ایجاد شود. درمان ممکن است قرار دادن ضربان ساز باشد.

اگر این موارد را تجربه کردید، به پزشک خود بگویید.

• عملکرد غیرطبیعی گره سینوسی

این ضربان قلب آهسته ی قلب در اثر مشکلات گره سینوسی ایجاد میشود. بعضی از افرادی که این مشکل را دارند باید ضربان ساز بگیرند.

• بلاک قلبی

یک نوع تاخیر با بلاک (انسداد) کامل در مسیر پالس هایی است که باید از گره سینوسی به قسمت های تحتانی قلب بروند. قلب ممکن است نامنظم و اغلب آهسته بتپد. در موارد شدید به افراد ضربان ساز داده میشود.

علائم آریتمی

آریتمی میتواند بدون صدا باشد، به معنی این که شما علائمی را احساس نمیکنید. پزشکان میتوانند در حین معاینه ی جسمی با گرفتن نبض یا به وسیله ی نوار قلب، ضربان نامنظم قلبی را متوجه شوند.

اگر علائم داشته باشید، آن علائم شامل موارد زیر هستند:

• تپش قلب
  • احساس کوبیده شدن در قفسه ی سینه
  • سرگیجه یا احساس سبکی سر
  • غش کردن
  • درد قفسه ی سینه یا تنگی آن
  • ضعف یا خستگی

تشخیص آریتمی

برای تشخیص آریتمی یا کشف علت آن پزشکان از آزمایش های زیر استفاده میکنند:

• نوار قلب

این آزمایش فعالیت الکتریکی قلب شما را ضبط میکند. در قفسه ی سینه، بازو و پاهای شما وسایل کوچکی قرار خواهند داد تا یک آزمایش سریع و بدون درد برای شما انجام شود. آزمایشی که حتی میتوانید در مطب پزشکتان نیز انجام دهید.

• مانیتور هولتر

این یک وسیله ی قابل حمل برای گرفتن نوار قلب است که میتوانید برای ۱ تا ۲ روز از آن استفاده کنید. یک الکترود هایی روی پوست شما تعبیه میشوند. این کار بدون درد است و شما میتوانید به کارهای روزانه ی خود برسید.

• مانیتور ایونت

اگر اغلب علائم شما وجود ندارند، پزشک شما ممکن است توصیه کند که یک مانیتور ایونت بپوشید، معمولا برای زمانی تا یک ماه. این یک وسیله است که زمانی که دکمه ی آن را فشار میدهید، برای چند دقیقه فعالیت الکتریکی قلب شما را ثبت و ضبظ خواهد کرد. هر زمانی که متوجه علائمتان شدید، باید برای خواندن جواب توسط پزشک به او مراجعه کنید.

• تست ورزش

جند نوع تست ورزش مختلف وحود دارد. هدف این که ببینند با وارد کردن فشار به قلب تا چه زمانی قلب دچار اختلال ریتم یا کاهش خونرسانی به بدن میشود.  در تست های متداول تر، شما روی یک تردمیل راه میروید یا روی یک دوچرخه ی ایستا پدال میزنید که سختی آن با گذشت زمان افزوده میشود، در این هنگام نوار قلب شما گرفته میشود و ضربان قلب و فشار خون شما محاسبه میشود.

این یک آزمایش سونوگرافی است که عضلات قلب و دریچه ها را ارزیابی میکند.

اکوکاردیوگرافی قلب

• کاتتر گذاری قلب

ممکن است پزشک شما یک تیوب نازک و بلند را به یکی از عروق خونی بازو یا پای شما وارد کند. او توسط یک دستگاه اشعه ی ایکس مخصوص آن را به قلب وارد میکند. بعد از آن یک ماده ی حاجب را به قلب شما وارد میکند تا به وسیله ی فیلمبرداری اشعه ی ایکس از دریچه های قلب، عروق کروناری و حفرات قلبی شما فیلم تهیه کند.

• مطالعه ی الکتروفیزیولوژی

این آزمایش فعالیت الکتریکی و راه های قلبی شما را ثبت میکند. این کار کمک میکند تا دریابند چه چیزی باعث مشکلات ریتم قلبی شده است و بهترین درمان برای آن را پیدا کنند. در طی آزمایش، پزشک شما به صورت ایمن دوباره ریتم قلبی شما را مختل میکند و بعد از آن ممکن است داروهایی برای کنترل آن بدهد و مشاهده کند که کدام یک از آن ها مناسب تر هستند.

آزمایش جدول با شیب بالا.

درمان آریتمی

کاردیوورژن الکتریکی جیست؟

اگر داروها نتوانند وجود بی نظمی ضربان قلب را کنترل کنند، شما ممکن است به کاردیوورژن نیازمند شوید. برای این، پزشکان به شما یک بیهوشی کوتاه میدهند، و بعد از آن یک شوک الکتریکی به قفسه ی سینه شما میدهند تا به قلب شما اجازه دهند دوباره با ریتم طبیعی شروع به کار کند.

ضربان ساز چیست؟

این دستگاه پالس های الکتریکی ای به عضلات قلب شما میفرستد تا ضربان آن را در محدوده ی طبیعی حفظ کند. این وسیله یک ژنراتور ضربان ساز است که به وسیله ی سیم این ضربان ها را به عضلات قلب شما ارسال میکند.

ضربان ساز

Implantable Cardioverter Defibrillator چیست؟

پزشکان معمولا از این وسیله برای درمان تاکیکاردی بطنی و فیبریلاسیون بطنی استفاده میکنند، دو ریتم تهدید کننده ی حیات. این وسیله شامل موارد زیر است:

• ضربان ساز ضد تاکیکاردی: زمانی که قلب خیلی سریع میتپد، یک پالس هایی به قلب شما ارسال میشود تا ضربان آن دوباره به حالت عادی برگردد.
  • کاردیوورژن
  • از بین برنده ی فیبریلاسیون: زمانی که قلب شما خیلی تند یا نامنظم میتپد، به عضلات قلبی یک شوک با انرژی بیشتر داده میشود تا به ریتم طبیعی بازگردند.
  • ضربان ساز ضد برادیکاردی: زمانی که قلب شما آهسته میتپد، ضربان آن را به حالت طبیعی برمیگرداند.

کاتتر تخریب کننده چیست؟

این فرآیند باعث درست شدن مشکلات الکتریکی قلب میشود.

پزشکان یک کاتتر را به درون پا وارد میکنند. این کاتتر انرژی های الکتریکی با فرکانس بالا را به بک ناحیه ی کوچک قلب ارسال میکند که باعث میشود ریتم های غیرطبعی قلبی از بین بروند. این انرژی ارتباط بین راه های ریتم غیر طبیعی قلب را قطع میکند.

جراحی قلب به خاطر آریتمی

فرآیند میز ” Maze” نوعی جراحی است که برای تصحیح فیبریلاسیون دهلیزی صورت میگیرد. در طی این فرآیند، جراح تعدادی برش روی حفرات فوقانی قلب ایجاد میکند. هدف این است که پالس های الکتریکی قلب فقط از طریق یک راه خاص منتقل شوند. بعضی از موارد بعد از انجام جراحی باید از ضربان ساز استفاده شود.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.