آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب

آپنه انسدادی خواب یک اختلال جدی در خواب است که در آن تنفس مکررا متوقف می شود و دوباره بر مى گردد و فرد دچار تنگی نفس در خواب می شود . اگر دچار خروپف با صداى بلند هستید و یا حتی بعد از خواب کامل احساس خستگی می کنید، ممکن است آپنه انسدادی خواب داشته باشید.

انواع اصلی آپنه خواب

آپنه انسدادی

آپنه خواب انسدادی نوع شایع تر است که وقتی عضلات گلو و حلق شل مى شوند، رخ می دهد.

آپنه مرکزی

زمانی اتفاق می افتد که مغز سیگنال های مناسب برایکنترل عضلات تنفسى را ارسال نمی کند.

سندرم آپنه پیچیده

زمانی رخ می دهد که کسی هر دو آپنه انسدادی و مرکزی را داشته باشد.

علائم آپنه خواب

علائم و نشانه های آپنه انسدادی و مرکزی همپوشانی دارند،که گاهی تشخیص را سخت مىکند . شایع ترین علائم و نشانه های آپنه انسدادی و مرکزی عبارتند از:

• خروپف با صدای بلند، که معمولا در آپنه انسدادی بیشتر است
  • قطع موقت تنفس در خواب که توسط فرد دیگرى دیده شده باشد
  • بیداری ناگهانی همراه با تنگى نفس، که احتمالا نشان دهنده ى آپنه مرکزی است
  • بیدار شدن با دهان خشک یا گلودرد
  • سردرد صبحگاهی
  • بی خوابی
  • خواب بیش از حد در طول روز
  • مشکلات توجه
  • زود رنجی

آپنه انسدادی خواب

• علل آپنه انسدادی

آپنه انسدادی زمانى رخ می دهد که عضلات پشت گلو ى شما شل شوند. این ماهیچه ها از کام نرم، مثلث آویزان شده از کام نرم، لوزه ها، دیواره های جانبی گلو و زبان پشتیبانی می کنند.

هنگامی که ماهیچه ها شل می شوند، راه های هوایی در حین نفس کشیدن تنگ یا بسته می شوند و شما نمی توانید نفس کافی دریافت کنید. این امر ممکن است سطح اکسیژن را در خون شما کاهش دهد.

مغز این ناتوانی در تنفس را متوجه شده و شما را از خواب می کند تا راه هاى هوایی باز شوند . این بیداری معمولا خیلی کوتاه است که شما آن را به یاد نمی آورید.

ممکن است در این حین خروپف کنید یا صداى دیگرى ایجادکنید . تمام شب این الگو می تواند در هر ساعت پنج تا سى بار تکرار شود. این اختلالات باعث کاهش توانایی شما در رسیدن به فازهای عمیق و آرام بخش خواب می شود و احتمالا در طول ساعات خواب بیدار خواهید شد.

افراد مبتلا به آپنه انسدادی ممکن است متوجه بیدارى شب نشوند و  در واقع، برخى فکر می کنند که تمام شب را به خوبی مى خوابند.

• علل آپنه مرکزی

آپنه مرکزى کمتر رایج است و زمانی رخ می دهد که مغز شما قادر به انتقال سیگنال به عضلات تنفسی شما نیست. به این معنی است که شما برای مدت کوتاهی نفس نمی کشید. ممکن است با تنگی نفس بیدار شوید یا زمان زیادی خوابتان نبرد .

عوامل خطر

آپنه خواب می تواند بر روى هر کسی، حتی کودکان تاثیر بگذارد. اما عوامل خاصی باعث افزایش خطر آپنه خواب می شوند:

• آپنه انسدادی

اضافه وزن: افرادی که چاق هستند، چهار برابر افراد طبیعى در معرض خطر ابتلا به آپنه هستند . رسوبات چربی در اطراف راه هاى هوایی فوقانی ممکن است تنفس شما را مختل کند. اما همه کسانی که آپنه خواب دارند، دارای اضافه وزن نیستند.

اضافه وزن

دور گردن: افرادىکه گردن ضخیم ترى دارند ممکن است راه های هوایی باریکى داشته باشند. در مردان اگر دور گردن ۱۷ اینچ (۴۳ سانتیمتر) و بزرگتر باشد ، خطر بیشتر مى شود. در زنان، اگر گردن حدود ۱۵ اینچ (۳۸ سانتیمتر) یا بیشتر باشد، خطر افزایش می یابد.

راه هوایی باریک: ممکن است یک گلوى شما به طور طبیعی باریک باشد. یا ممکن است لوزه ها یا آدنوئید ها بزرگ شوند و راه هوایی را مسدود کنند، مخصوصا در کودکان مبتلا به آپنه خواب.

مرد بودن: مردان دو برابر بیشتر از زنان احتمال ابتلا بع آپنه خواب را دارند. با این حال، در زنان در صورت داشتن اضافه وزن، خطر ابتلا به این بیماری افزایش می یابد .هم چنین خطر آن ها پس از یائسگی تیز افزایش می یابد.

سن بالا: آپنه خواب عمدتا در افراد مسن رخ می دهد.

سابقه ى خانوادگی: اگر اعضاى خانواده ى شما آپنه خواب دارند، ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار بگیرید.

مصرف الکل یا آرام بخش ها: این مواد باعث شل شدن عضلات گلو مى شوند .

سیگار کشیدن: سیگاری ها سه برابر بیشتر از افرادى که هرگز سیگار نکشیدند در معرض ابتلا به آپنه انسدادی هستند. سیگار کشیدن ممکن است میزان التهاب و احتباس مایعات در راه هوایی فوقانى را افزایش دهد. این خطر احتمالا بعد از ترک سیگارکم می شود.

گرفتگی بینی: اگر دچار مشکل تنفسى در بینی خود هستید ( چه از نظر آناتومى و چه آلرژی ) احتمال بیشتری برای ابتلا به آپنه انسدادی دارید.

• آپنه مرکزی

سن بالا: مردان مسن و سالخوردگان بیشتر در معرض آپنه مرکزی قرار دارند.

اختلالات قلبى: افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب در معرض خطر آپنه مرکزی هستند.

استفاده از داروهای ضد درد:  داروهای مخدر، به ویژه داروهای طولانی مدت مانند متادون، خطر آپنه مرکزی را افزایش می دهند.

سکته ى مغزی: افرادی که دچار سکته ى مغزی شده اند در معرض خطر آپنه مرکزی یا آپنه  پیچیده قرار دارند.

عوارض جانبی آپنه خواب

• خستگی در طول روز
  • مشکل در خوابیدن
  • مشکل در تمرکز
  • فشار خون بالا یا مشکلات قلبى
  • افزایش خطر حمله ى قلبى با آپنه انسدادى
  • دیابت نوع ۲
  • سندرم متابولیک
  • عوارض دارو و جراحی
  • مشکلات کبدی
  • محروم ماندن همسر از خواب به علت خروپف

تشخیص

پزشک ممکن است بر اساس علائم و نشانه هایتان شما را ارزیابی کند یا شما را به مرکز اختلال خواب ارجاع دهد. در آنجا، یک متخصص خواب می تواند به شما در تصمیم گیری در مورد نیاز شما برای ارزیابی بیشتر کمک کند.

چنین ارزشیابی اغلب شامل نظارت یک روزه تنفس و دیگر فعالیت های بدن در طول خواب است. تست خواب در خانه نیز ممکن است یک گزینه باشد. تست های تشخیص آپنه خواب ممکن است شامل موارد زیر باشند:

پولیسومنوگرافی شبانه

در طول این آزمایش به شما تجهیزاتی وصل مى شود که فعالیت قلب، ریه ، مغز، الگوهای تنفس، حرکات دست و پا و میزان اکسیژن خون را در حالی که در خواب هستید، کنترل شود.

تست خواب در خانه

در برخی موارد، پزشک ممکن است تست های ساده ای که برای تشخیص آپنه خواب در خانه استفاده می شود، به شما ارائه دهد. این آزمایش ها معمولا شامل اندازه گیری ضربان قلب، سطح اکسیژن خون، جریان هوا و الگوهای تنفسی می باشند. اگر آپنه خواب داشته باشید، نتایج آزمایش هاکاهش سطح اکسیژن خون در طی خواب را نشان می دهدکه با بیداری افزایش می یابد.

اگر نتایج غیر طبیعی باشد، ممکن است پزشک بتواند بدون تست های دیگر درمان را شروع کند. دستگاه های نظارت قابل حمل همه ى موارد آپنه خواب را تشخیص نمی دهند، بنابراین ممکن است با نتایج طبیعى آن پزشک توصیه به پولیسومنوگرافی کند .

علائم رایج آپنه انسدادی خواب

اگر آپنه انسدادی داشته باشید، شما را به یک متخصص گوش، حلق و بینى ارجاع مى دهد تا مانع بروز هرگونه گرفتگی بینی یا گلو شود. براى ارزیابی آپنه ى مرکزى باید به یک متخصص قلب یا متخصص سیستم عصبی (متخصص مغز و اعصاب) مراجعه کنید .

درمان آپنه خواب

برای موارد ملایم آپنه خواب، پزشک ممکن است فقط تغییرات شیوه زندگی، مانند از دست دادن وزن یا ترک سیگار را توصیه کند. و اگر آلرژی بینی دارید، پزشک توصیه به درمان آلرژی می کند. اگر این بازاقدامات علائم و نشانه های شما را بهبود نیابند و یا آپنه ى شما متوسط ​​تا شدید باشد ، درمان های دیگرى نیز موجود است.

بعضی از دستگاه ها می توانند راه هوایی مسدود شده را باز کنند. در موارد دیگر، جراحی ممکن است ضروری باشد.

درمان آپنه انسدادی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• فشار مثبت پیوسته مسیر جریان هوا
  • سایر دستگاه های فشار هوایی
  • فشار مثبت هوایی بازدمى
  • دستگاه هاى دهانى

• برداشت بافت
  • تغییر موقعیت فک
  • ایمپلنت ها
  • ایجاد یک گذرگاه هوایی جدید (تراکئوستومی)
  • جراحی بینی برای از بین بردن پولیپ یا راست کردن غضروف کشیده شده بین بینی ها
  • جراحی برای حذف لوزه ها یا آدنوئید های بزرگ شده
  • جراحیکاهش وزن

درمان آپنه مرکزی و پیچیده

ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درمان مشکلات ایجادکننده ى آپنه
  • اکسیژن اضافی
  • دستگاه تهویه سازگار
  • فشار مثبت پیوسته مسیر جریان هوا
  • فشار

تغییر شیوه ى زندگی و درمان های خانگی

• از دست دادن وزن اضافی
  • ورزش
  • اجتناب از الکل و داروهای خاص مانند آرام بخش و قرص های خواب آور.
  • خوابیدن به پهلو و یا شکم به جای پشت
  • باز نگه داشتن ورودى بینی در شب
  • متوقف کردن سیگار

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.