چرا جوانان دچار فیبریلاسیون دهلیزی می شوند؟

در حالی که مشکلات قلبی مانند فیبریلاسیون دهلیزی (AFib)، اغلب با افزایش سن ایجاد می گردد، حقیقت این است که AFib می تواند در هر مرحله از زندگی رخ دهد، حتی اگر جوان باشید. برای درک علت فیبریلاسیون دهلیزی در جوانان و بزرگسالان، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

مشکلات ریتم قلب در جوانان

بروز مشکلات قلبی اغلب با افزایش سن مرتبط است. خطر ابتلا به انواع مختلف حوادث قلبی عروقی، از جمله فیبریلاسیون دهلیزی، با نزدیک شدن به میانسالی، بالاتر می رود. اما با اینکه فیبریلاسیون دهلیزی یا خطر AFib با افزایش سن افزایش می یابد، این یک بیماری قلبی است که می تواند در هر مرحله از زندگی رخ دهد.

اگرچه AFib غالبا در افراد بالای 60 سال اتفاق می افتد، تعداد جوانان، حتی نوجوانان و افراد 20 و اندی ساله ای  که از بیماری قلبی رنج می برند، رو به افزایش است. تشخیص این روند، به کمک ابزارهای تشخیصی بهتر و با آگاهی بیشتر، می تواند خوب باشد، اما فارغ از علت ایجاد آن، شناخت واقعیت ها و چالش های مربوط به تشخیصفیبریلاسیون دهلیزی در جوانان و بزرگسالان مهم است.

5 علت ایجاد فیبریلاسیون دهلیزی در جوانان

فرسودگی قلب در طول سالیان افزایش می یابد، که می تواند منجر به بروز بیماری عروق کرونر، فشار خون بالا و حملات قلبی، که برخی از شایع ترین عوامل بروز فیبریلاسیون دهلیزی هستند، شود. با این حال، معمولا فیبریلاسیون دهلیزی در جوانی، دلایل مختلفی، مانند نقص مادرزادی، عادات ناسالم و سایر بیماری های زمینه ای دارد.

علت فیبریلاسیون دهلیزی

کشف علت اصلی AFib، به ویژه در جوانان، دشوار است. اما برخی از علل متداول آن شامل موارد زیر می باشد:

1- استرس

استرس، عامل اصلی بسیاری از بیماری هاست و کارشناسان معتقدند که می تواند تأثیر مستقیم و شدیدی روی فیبریلاسیون دهلیزی بگذارد. البته، استرس در مراحل مختلف زندگی، به دلایل متفاوتی ایجاد می گردد و برای جوانان، ترکیبی از مدرسه، پویایی اجتماعی و برنامه ریزی های آینده می تواند سبب بروز حجم زیادی از استرس باشد.

چگونه استرس منجر به ایجاد فیبریلاسیون دهلیزی می شود؟ اضطراب می تواند قلب را فعال، سیگنال های الکتریکی را آغاز و علائم AFib را در افراد مستعد ایجاد نماید. استرس ذهنی و جسمی می تواند باعث بروز این پاسخ شود و در هر صورت، فرد ممکن است به درمان رفتاری و دارویی برای حل این مشکل، نیاز داشته باشید.

مقاله پیشنهادی دکتر آرزو خسروی: قلب درد چه زمانی خطرناک است؟

2- عدم تعادل مواد معدنی و فیبریلاسیون دهلیزی

تعادل مناسب مواد معدنی، ویتامین ها، آب و کالری، به عملکرد مناسب بدن کمک می کند. متأسفانه، تغییر سطح منیزیم، کلسیم، پتاسیم و هیدراتاسیون بسیار ساده رخ می دهد  و این امر می تواند زمینه بروزفیبریلاسیون دهلیزی در جوانان را فراهم کند.

بی انصافی است که به جوانان برچسب کم غذایی بزنند چرا که بسیاری از آنها، یک رژیم غذایی سالم و متعادل دارند که سلامت جسمی و روانیشان را تامین می کند. با این حال، بسیاری دیگر از جوانان، رژیم غذایی سرشار از مواد فرآوری شده دارند، که معمولاً از نظر بسیاری از مواد مغذی مهم، کمبود دارند.

3- عفونت و ایجاد AFib

پریکاردیت، عفونتیست که می تواند در اطراف غشای قلب ایجاد شود، و منجر به بروز AFib گردد، اما سایر عفونت های باکتریایی که به طور مستقیم بر قلب تأثیر نمی گذارد، نیز ممکن است سبب بروز Afib شوند.

عفونت یا بیماری دندان نیز می تواند باعث ایجاد مشکل شود. ممکن است شنیده باشید که بیماری لثه، خطر ابتلا به برخی بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. یک مطالعه اخیر نشان داد که بین سلامت پریودنتال و AFib نیز ارتباط وجود دارد. متخصصان مقیاس بندی منظمی را برای کاهش التهاب و خطر ابتلا به مشکلات ریتم قلبی پیشنهاد می کنند.

4- مصرف مواد مخدر

مصرف داروهای غیرقانونی یا تجویز شده، در صورت داشتن یا نداشتن سابقه ابتلا به بیماری های قلبی، می توانندفیبریلاسیون دهلیزی در جوانان و بزرگسالان را تحریک کنند. بیشتر موارد محرک مانند نیکوتین، الکل و کافئین نیز می تواند سبب بروز این عارضه شوند. پزشکان متوجه شده اند که استفاده از مواد مخدر می تواند منجر به بروز بی نظمی در ریتم قلب شود و با توجه به اینکه بیشتر نوجوانان و جوانان از داروهای حاوی مخدر تجویز شده سو استفاده می کنند، این مورد یک خطر جدی محسوب می شود.

5- نقص های مادرزادی و ایجاد فیبریلاسیون دهلیزی در جوانان

نقص های مادرزادی، مانند سایر اختلالات متابولیکی مثل دیابت، می تواند باعث بروز فیبریلاسیون دهلیزی در جوانان زندگی شود. فشار خون، پرکاری تیروئید و آمبولی ریوی نیز می تواند ریشه بروز این مشکل باشد. برای جوانانی که مشکوک به Afib هستند و یا می دانند که به این بیماری ابتلا دارند، مهم است که با پزشک خود درمورد بررسی دقیق سابقه پزشکی، سلامت جسمی و کشف هر بیماری دیگری که می تواند مسائل را پیچیده کند، صحبت نمایند.

AFib

فیبریلاسیون دهلیزی منفرد چیست؟

وقتی فیبریلاسیون دهلیزی، قبل از 60 سالگی و بدون وجود هیچ گونه بیماری مرتبط ایجاد شود، به عنوان فیبریلاسیون دهلیزی منفرد شناخته می شود. در برخی موارد، AFib منفرد با اختلال تیروئیدی، عفونت های ویروسی، استفاده از محرک یا سابقه خانوادگی همراه است. با این حال، در بسیاری از موارد دیگر، به سادگی هیچ توضیح روشنی برای ایجاد AFib منفرد زودرس وجود ندارد.

پزشک ممکن است ابتدا بخواهد عواملی مانند ورزش شدید و آپنه در هنگام خواب را رد کند . گاهی اوقات در معاینات اولیه، این موارد فراموش می شوند. اما حتی با پیشرفت تکنولوژی تشخیصی، دانسته های ما در مورد علت وقوع AFib منفرد بسیار اندک است. خوشبختانه برای برخی از افراد، یک دوره مصرف دارو می تواند علائم فیبریلاسیون دهلیزی را از بین ببرد. اما در برخی دیگر، علائم ممکن است گاهی اوقات به طور دائمی برگردند.

در صوررت ایجاد علائم فیبریلاسیون دهلیزی در جوانان مانند تپش قلب، تنگی نفس یا سرگیجه در افراد زیر 60 سال، باید به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه نمود. ممکن است افراد ناراحتی های ایجاد شده را، به خصوص اگر خفیف باشد و هیچ مشکل دیگری نداشته باشند، نادیده بگیرند؛ اما هرچه زودتر درمان AFib را شروع کنید، زیرا احتمال جلوگیری از بدتر شدن آن، بیشتر است.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق