کووید ۱۹ COVID-19 چگونه بر قلب شما تاثیر می گذارد؟

در حالی که بیشتر مباحث پیرامون کووید ۱۹ در مورد اثرات مخربی است که ویروس کووید۱۹ می تواند بر روی ریه های شما داشته باشد، تحقیقات نشان داده اند که این ویروس همچنین می تواند باعث تورم بالقوه خطرناک و ضعف عضلانی قلب نیز شود.

تاثیرات ویروس کرونا بر روی قلب

در حالی که تاثیر ویروس کرونا بر سلامت قلب هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما برخی از موارد در رابطه با کرونا و قلب تائید شده اند که عبارتند از:

1. گر چه ویروس کرونا بیشتر روی ریه ها تاثیر می گذارد، اما این ویروس می تواند مستقیما به اندام های دیگر نیز حمله کند.

کرونا در درجه اول یک عفونت تنفسی است، اما ممکن است هنگام گردش در خون به اندام های دیگر نیز حمله کند. اگر ویروس مستقیما روی قلب تاثیر بگذارد (میوکاردیت)، می تواند باعث بروز درد در قفسه سینه، ریتم غیر طبیعی قلب و نارسایی قلب شود.  عفونت پوشش قلب (پریکاردیت)، نیز می تواند باعث بروز درد قفسه سینه و ریتم غیر طبیعی قلب شود.

1. پاسخ ایمنی به یک عفونت شدید ایجاد شده به وسیله ی کووید ۱۹، ممکن است باعث آسیب به قلب شود.

در برخی از موارد، بیمارانی که از ویروس کرونا رنج می برند، سیستم ایمنی بدن آن ها بیش از حد واکنش  از خود نشان می دهند و این باعث ایجاد سطح خطرناکی از التهاب می شود. این ممکن است منجر به آسیب برخی از اندام ها، به ویژه قلب و کبد شود.

1. افرادی که سابقه مشکلات قلبی دارند، بیشتر در معرض خطر عوارض قلبی ناشی از کووید ۱۹هستند.

همانطور که این مساله در مورد ویروس آنفلوانزا نیز صدق می کند، کووید ۱۹ نیز می تواند باعث بروز آسیب های شدید قلبی عروقی در میان بیمارانی که از قبل مشکل قلبی داشته اند شود، به خصوص افرادی که مبتلا به عارضه های ذکر شده در زیر هستند:

• بیماری قلبی
  • فشار خون بالا (هایپرتنشن)
  • سکته
  • انواع دیابت ها
  • چاقی

کووید ۱۹ همچنین ممکن است باعث بروز مشکلاتی در بیمارانی شود که بیماری قلبی تشخیص داده نشده دارند. تب و التهاب می تواند انسداد قلب یا انسداد جریان خونی که قبلا هیچ علائمی نداشته اند را تشدید کند. همین عوامل نیز ممکن است باعث تشکیل لخته های خطرناک در جریان خون شوند. این موارد می توانند منجر به بروز لخته های عمیق در وریدها، ایجاد لخته در ریه ها و فشار در سمت راست قلب شوند.

درمان سریع تپش قلب

1. آیا کووید می تواند ضربان قلب شما را افزایش دهد و یا به اصطلاح رابطه ی کرونا و تپش قلب چیست؟

طبق گفته دکتر آمون بنیامینو ویتز از مرکز کاردیولوژی منهتن، بیماران مبتلا به کووید، سندرم تاکی کاردی مداوم را تجربه می کنند. (ضربان قلب بالا با فشار خون پایین همراه با خستگی مفرط و دردهای عضلانی). همچنین شایان ذکر است که علائمی مانند تب و التهاب می تواند باعثتپش قلب و تقاضای متابولیک در قلب و همچنین سایر اندام ها شود.

اگر ریه ها به دلیل آلوده شدن به ویروس مجبور باشند بیشتر کار کنند تا میزان انتقال اکسیژن را به حالت نرمال برسانند، در این صورت فشار وارده به بدن بیشتر خواهد بود.

با این حال، طی مطالعه ای که در ووهان بر روی ۱۳۸ بیمار در فوریه ۲۰۲۰ انجام شد، نشان داده شد که علائم حیاتی مانند ضربان قلب، میزان تنفس و فشار متوسط ​​شریانی بین بیمارانی که تحت مراقبت های ویژه ICU قرار گرفتند و بیمارانی که مراقبت های ICU دریافت نکردند تفاوتی نداشت.
  1. عفونت ریوی حتی در بیمارانی که سابقه مشکلات قلبی ندارند، می تواند به طور غیر مستقیم باعث آسیب قلبی شود.

حتی اگر قلب به طور مستقیم آلوده نشده باشد، تب و التهاب می توانند باعث تپش قلب شوند و نیاز خون به اکسیژن را افزایش دهند. در عین حال، عفونت ریه ها می تواند توانایی سیستم تنفسی در پردازش اکسیژن را مختل کند.

این افزایش تقاضا و کاهش عرضه می تواند قلب را دچار کمبود اکسیژن کند و به طور بالقوه منجر به بروز آسیب هایی از جمله حمله قلبی شود (سکته قلبی نوع ۲).

مقاله پیشنهادی دکتر: علت سرگیجه

جلوگیری از عوارض قلبی ناشی از کووید ۱۹

همه افراد باید اقدامات احتیاطی کلی مانند رعایت فاصله ی اجتماعی، شستن دست ها، پوشیدن ماسک و ادامه مصرف داروهای لازم را انجام دهند.

با این حال، اگر تشخیص داده شود که به ویروس کرونا آلوده شده اید و یک یا چند بیماری دیگر نیز داشته باشید که قلب شما را آسیب پذیرتر کند، اقدامات پیشگیرانه ای وجود دارد که می توانید با انجام دادن آنها خطر بروز عوارض مخرب را کاهش دهید.

#فشار خون پایین و کووید ۱۹

برای بیمارانی که فشار خون پایینی دارند، مهم است که با روند درمان بیماری خود به طور دقیق همراه باشند.  تب کردن در اغلب موارد به دلیل تعریق و کاهش اشتها، باعث کم آبی بدن می شود. اگر فشار خون شما پایین است، باید مطمئن شوید که به اندازه کافی غذا می خورید و مایعات می نوشید تا بتوانید اثرات تب و عفونت را جبران کنید. اگر نمی توانید در خانه از خود مراقبت کنید، باید برای ادامه درمان حتما به بیمارستان بروید.

#فشار خون بالا (هایپرتنشن) و کووید ۱۹

بسته به جدی بودن عفونت کووید ۱۹، ممکن است از بیمار خواسته شود مصرف برخی داروهای فشار خون را به طور موقت قطع کند تا زمانی که عفونت از بین برود. اگر فشار خون دارید و آزمایش ویروس کرونا برای شما مثبت شده است، بهترین کار این است که سریعا متخصص قلب یا پزشک مراقبت های اولیه خود را ملاقات کنید و یک برنامه درمانی شخصی را از او مطالبه کنید.

درمان فشار خون بالا

#بیماری عروق محیطی (PAD) و کووید ۱۹

افراد مبتلا به بیماری عروق محیطی باید همان اقدامات احتیاطی مربوط به بیماران قلبی عروقی را انجام دهند. در صورت ابتلا به ویروس کووید ۱۹، افراد مبتلا به بیماری عروق محیطی باید به مصرف داروهای خود به ویژه استاتین ادامه دهند. آنها باید برای بررسی داروهای خود و ایجاد هر گونه تغییر در درمان که ممکن است در طول دوره ی ابتلا به عفونت لازم باشد، با کاردیولوژیست خود ملاقات کنند.

#فیبریلاسیون دهلیزی و کووید ۱۹

همه ی عفونت ها میزان بروز و وقوع فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش می دهند. ابتلا به ویروسی مانند کووید ۱۹ نیز می تواند بروز التهاب را افزایش می دهد و همین امر باعث تنظیم مجدد برخی از پروتئین ها و هورمون های ایمنی خاص که می توانند باعث تپش قلب شوند، می شود. این واکنش به طور معمول مفید است، چرا که ضربان قلب سریع تر، خون بیشتری را برای کمک به مبارزه با عفونت به گردش در می آورد.

اگر سابقه فیبریلاسیون دهلیزی دارید و آزمایش ویروس کووید ۱۹ شما نیز مثبت شده است، مهم است که شما این موضوع را به متخصص قلب خود اطلاع دهید و برای یک ویزیت جدید برنامه ریزی کنید.

#پریکاردیت و کووید ۱۹

عارضه ی پریکاردیت عبارت است از التهاب پریکاردیوم. پریکاردیوم، غشای رشته ای است که قلب را احاطه کرده است. پریکاردیت می تواند به دلیل بیماری های ویروسی مانند کوکساکی B، تبخال، اوریون و HIV ایجاد شود.

رابطه کووید و پریکاردیت این است که این عارضه در آخرین مرحله از بهبودی کووید و پس از بهبود یافتن ریه ها، بهبود می یابد.

التهاب میوکارد در بیماران مبتلا به کووید نگران کننده است، چرا که در این بیماران که قلب آنها به دلیل ویروس تضعیف شده، زمان بهبودی کندتر و همراه با افزایش خطر مرگ ناگهانی و آریتمی های بطنی است.

یافته های پس از مرگ همچنین حاکی از آن است که همانند سازی ویروسی در سلول های بینابینی و بدون شواهدی از میوکاردیت رخ می دهد.

تاثیر کرونا بر قلب

روش های پیشگیری از کرونا

رعایت دستورالعمل هایی مانند رعایت فاصله اجتماعی و قرنطینه می تواند به طور چشمگیری احتمال ابتلا به ویروس کرونا را کاهش دهد. با این حال، حتی هنگام ماندن در خانه، اقدامات احتیاطی دیگری نیز وجود دارد که می توانید با انجام دادن آنها مطمئن شوید که هر گونه آلودگی مربوط به کووید ۱۹ را در اسرع وقت شناسایی کرده و درمان کنید.

• درجه حرارت بدن خود را به طور مرتب و روزانه بررسی کنید و یک دستگاه پالس اکسی متر تهیه کنید تا بتوانید سطح اکسیژن بدن خود را نیز به صورت روزانه بررسی کند.
  • اگر به نظر تخصصی نیاز دارید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید و یک قرار ملاقات تنظیم کنید.
  • از آنجا که افراد مبتلا به بیماری های قلبی بیشتر در معرض بالاترین خطر آسیب قلبی از ویروس کرونا هستند، از این رو این افراد در صورت وجود هر گونه عفونتی باید آن را جدی بگیرند.
  • اگر فکر می کنید که خود شما یا شخصی که می شناسید ممکن است به کووید ۱۹ مبتلا شده باشد، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.
  • آزمایش کرونا در برخی از بیمارستان ها ارائه می شود و به وسیله ی یک سواب بینی انجام می شود که دقیق ترین نتایج آزمایش ممکن را ارائه می دهد.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید