میوکاردیت چیست و با چه دارویی درمان می شود؟

علائم میوکاردیت چیست و با چه دارویی درمان می شود؟

هنگامی که عضله قلب ملتهب می شود عارضه ی میوکاردیت رخ می دهد. به دلیل آسیب دیدن سلول ها و تورم ایجاد شده، قلب نمی تواند به درستی پمپاژ کند. در این صورت فرد دچار بیماری میوکاردیت شده است.

میوکاردیت چیست؟

میوکاردیوم، دیواره عضلانی قلب یا همان عضله قلب است. با منقبض شدن این عضله، خون از قلب پمپاژ می شود و با برگشتن خون به قلب این عضله دوباره شل (ریلکس) می شود. غشای خارجی صاف میوکاردیوم را اپی کاردیوم می نامند.  پوشش داخلی آن آندوکاردیوم نامیده می شود.میوکاردیت، التهاب میوکاردیوم است.

هنگامی که قلب ملتهب می شود، به دلیل تورم و آسیب رسیدن به سلول هایش نمی تواند خون را پمپاژ کند. اگر سیستم ایمنی بدن شما برای مقابله با التهاب ایجاد شده شروع به تولید و ارسال آنتی بادی کند، ممکن است عضله قلب حتی آسیب بیشتری هم ببیند. گاهی اوقات، آنتی بادی های تولید شده برای مقابله با التهاب، به بافت های قلب حمله می کنند.اگر سلول های عضله قلب بیش از حد آسیب ببیند، عضله قلب ضعیف می شود.

در برخی موارد، این روند خیلی سریع اتفاق می افتد و منجر به نارسایی قلبی یا حتی مرگ ناگهانی می شود. در اکثر مواقع، قلب سعی می کند با تغییر دادن سلول های آسیب دیده یا مرده ی عضله قلب به بافت اسکار، خود را بهبود بخشد.

بافت اسکار مانند بافت عضله قلب نیست زیرا منقبض نمی شود و نمی تواند به پمپاژ قلب کمک کند. اگر میزان بافت اسکار تشکیل شده در قلب زیاد باشد، می تواند منجر به نارسایی احتقانی قلب یا کاردیومیوپاتی متسع (گسترده) شود.

پیشنهاد دکتر
چگونه تپش قلب را به طور قطعی درمان کنیم؟

علت بروز میوکاردیت

علائم میوکاردیت

میوکاردیت یک بیماری نادر است.

التهاب عضله قلب ممکن است در اثر موارد ذکر شده در زیر ایجاد شود:

• یک عفونت ویروسی، باکتریایی و یا قارچی
  • تب روماتیسمی، که در صورتی رخ می دهد که حمله آنتی بادی هایی که بدن شما برای مقابله با عفونت استرپتوکوکی تولید و ارسال کرده است، به جای حمله به عفونت به بافت های مفاصل یا قلب شما حمله کند
  • مسمومیت دارویی یا شیمیایی
  • بیماری های بافت همبند، مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی)

علائم بیماری میوکاردیت

1. ممکن است در موارد خفیف میوکاردیت، هیچ علائمی نداشته باشید.
  2. ممکن است تب کنید و یا در قفسه ی سینه ی خود احساس درد داشته باشید و یا حس خستگی مفرط داشته باشید، به صورتی که تصور کنید دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا شده اید.
  3. در برخی از افراد، ضربان قلب نامنظم (آریتمی) و یا مشکل در تنفس نیز مشاهده شده است.
  4. در اکثر مواقع، اگر میوکاردیت خفیف باشد بدون هیچگونه آسیب دائمی از بین می رود.
  5. در رابطه با میوکاردیت جدی، تا زمانی که علائم نارسایی قلبی نداشته باشید، تشخیص داده نمی شوند.
  6. گاها پیش می آید که میوکاردیت جدی نیز خود به خود از بین بروند، ولی در اکثر مواقع میوکاردیت قلبی باعث به وجود آمدن آسیب های مداوم و برگشت ناپذیر به عضله ی قلب می شود.

انواع درد قفسه سینه

روش های تشخیص میوکاردیت

تشخیص میوکاردیت بسیار سخت است، چرا که علائم این بیماری می تواند به بسیاری از بیماری های دیگر شباهت داشته باشد.

اگر علائم شما شش ماه پس از تشخیص عفونت در بدن شما بهبود پیدا نکرد، ممکن است پزشک به میوکاردیت مشکوک شود.

برای تائید تشخیص میوکاردیت ممکن است از چند آزمایش مختلف استفاده شود:

• با استفاده از استتوسکوپ

پزشکان می توانند ضربان قلب سریع (که تاکی کاردی نامیده می شود) را با استفاده از استتوسکوب بشنوند و مورد بررسی قرار دهند.

• آزمایش خون

با آزمایش خون می توان عفونت های موجود و یا علائم التهاب را در بدن مورد بررسی قرار داد.

• تصاویر اشعه ایکس

پزشک می تواند با استفاده از تصاویر اشعه ی ایکس از قفسه سینه، تجمع مایعات در ریه (ادم ریوی) را مورد بررسی قرار دهد. ادم ریوی یکی از نشانه های نارسایی قلبی است.

• الکتروکاردیوگرافی (نوار قلب یا EKG)

الکتروکاردیوگرافی (نوار قلب یا EKG) به پزشکان کمک می کند تا در مورد ریتم قلب و اندازه و عملکرد حجره های قلبی شما اطلاعات بیشتری کسب کنند.

• اکوکاردیوگرافی

با استفاده از اکوکاردیوگرافی، پزشک می تواند حرکت دیواره قلب و اندازه کلی قلب را مشاهده کند و آن را مورد بررسی قرار دهد.

• بیوپسی اندومیوکاردیال

در این آزمایش، ابتدا نمونه کوچکی از عضله قلب را با استفاده از دستگاه خاصی به نام بیوپتوم خارج می کنند. به این روش بیوپسی اندومیوکاردیال گفته می شود. سپس برای بررسی علائم عفونتی، نمونه ی تهیه شده مورد آزمایش قرار می گیرد.

درمان و داروی میوکاردیت

درمان و قرص های میوکاردیت

میوکاردیت با استفاده از داروهای مسکن و داروهای ضد التهاب درمان می شود.

اگر میوکاردیت بخشی از بیماری دیگری باشد (مانند آرتریت روماتوئید)، با درمان آن بیماری، این عارضه ی قلبی نیز درمان خواهد شد.

اگر میوکاردیت ناشی از عفونت باکتریایی باشد، پزشک داروهای آنتی بیوتیکی تجویز خواهد کرد.

در برخی موارد نیز از داروهایی مانند دیورتیک ها (ادرار آور)، دیژیتال، آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE)، مهار کننده ها، و آنژیوتانسین استفاده می شود.

استفاده از مسدود کننده های گیرنده II یا گشاد کننده های عروق ممکن است برای کمک به پمپاژ قلب در حین بهبودی تجویز شود.

برای بیمارانی که آریتمی دارند، ممکن است داروهای ضد آریتمی تجویز شود.

اگر میوکاردیت آسیب زیادی به قلب وارد نکرده باشد، برای درمان آن کافی است که داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص قلب و عروق را به صورت مرتب مصرف کنید و قرار ملاقات های بعدی با پزشک خود را به صورت مرتب پیگیری کنید.

سایر بیمارانی که قلب آنها آسیب بیشتری دیده است، ممکن است لازم باشد برخی از فعالیت های خود را محدود کرده و بسیاری از داروها را تا پایان عمر خود مصرف کنند.

برای بیمارانی که در اثر میوکاردیت آسیب بسیار شدیدی به قلب آنها وارد شده است، ممکن است پیوند قلب لازم باشد.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق

جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید