شریان کاروتید

شریان های خونی نقش مهمی را در انتقال خون حاوی اکسیژن از قلب به نواحی دیگر از بدن ایفا می کنند. شریان های کاروتید به انتقال خون به مغز و دیگر نواحی سر کمک می کند تا بدین ترتیب مغز بتواند کارکرد مناسب و صحیح خود را داشته باشد.

به خواندن این مقاله ادامه دهید تا در مورد شریان های کاروتید اطلاعات بیشتری به دست آورید. در اینجا علاوه بر آناتومی این شریان ها، پیرامون کارکردشان اطلاعاتی را با هم مرور خواهیم کرد. علاوه بر این، پیرامون عوامل تاثیرگذار در بیماری شریان کاروتید اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می دهیم.

آناتومی قلب در بدن

شریان کاروتید به آئورت متصل است که خون را از درون قلب به بیرون منتقل می کند. آئورت بزرگترین شریان خونی در بدن انسان ها است.  شریان های کاروتید خون را به سمت گردن و ناحیه بالای آن منتقل می کنند. دو شریان کاروتید در بدن وجود دارد: یکی در سمت چپ و دیگری در سمت راست.

هر کدام از این دو در گردن به یک شریان داخلی و یک شریان خارجی کاروتید تقسیم می شوند. آن ناحیه از گردن که می توان نبض را حس کرد دقیقا جایی است که شریان کاروتید به دو شاخه داخلی و خارجی تقسیم می شود؛ دقیقا در زیر فک.

اگر بخواهیم به شکل تخصصی صحبت کنیم، شریان های کاروتید به هشت بخش تقسیم می شوند. هر کدام از این بخش ها به انتقال خون به نواحی خاصی از مغز کمک می کند.

شریان کاروتید به چه بخش هایی خون رسانی می کند؟

شریان های کاروتید مسئول انتقال خون حاوی اکسیژن از قلب به سمت مغز و سر هستند. از جمله برخی بخش هایی که شریان های کاروتید به آن ها خون رسانی می کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• مغز
  • صورت
  • پوست سر
  • سقف دهان
  • زبان
  • عصب جمجمه هفتم
  • حفره دهان
  • دندان
  • گوش ها
  • عضلات پشتیبان در صورت و گردن

در صورتی که گردش خون و اکسیژن کافی در سر وجود نداشته باشد، سلول های مغز می میرند و در نتیجه فرد با آسیب مغزی مواجه می شود.

بیماری شریان کاروتید چیست؟

بیماری شریان کاروتید زمانی به وجود می آید که این شریان های خونی در بدن فرد تنگ شوند. این محدود شدن مسیر منجر به کاهش جریان خون اکسیژن و خون از طریق رگ ها می شود.

بیماری شریان کاروتید
عوامل موثر در بیماری شریان کاروتید

علت بروز بیماری شریان کاروتید:

رایج ترین علت بروز بیماری شریان کاروتید در افراد آترواسکلروز یا همان تصلب شریان نام دارد؛ زمانی که پلاک در دیواره شریان های خونی رسوب می کند. برای آن هایی که نمی دانند باید بگوییم که پلاک ترکیبی از رسوبات چرب ، کلسترول و سایر مواد است.

چه عواملی باعث ایجاد بیماری شریان کاروتید می شوند

فاکتور های زیادی وجود دارند که ریسک بروز بیماری شریان کاروتید در افراد را افزایش می دهند. از جمله این شرایط می توان موارد زیر را در نظر گرفت:

1. دیابت
  2. جنسیت مذکر
  3. سطح بالای چربی ها در خون
  4. چاقی
  5. رسیدن به سنین بالاتر
  6. رژیم غذایی با چربی های اشباع زیاد
  7. سابقه خانوادگی
  8. عوامل ژنتیکی
  9. داشتن سبک زندگی بی تحرک
  10. سیگار کشیدن
  11. فشار خون بالا

علت سکته کردن یا حمله ایسکمیک گذرا

یک فرد ممکن است هیچ علائم و نشانه خاصی را به خاطر بیماری شریان کاروتید خود تجربه نکند. اما اگر شریان های خون به قدری تنگ شوند که مسیر انتقال خون محدود و مسدود شود، احتمال بروز حمله ایسکمیک گذرا (TIA) یا سکته وجود دارد.

سکته قلبی

بیماری قلبی حمله ایسکمیک گذرا چیست؟

حمله ایسکمیک گذرا (TIA) شبیه به سکته است و در نتیجه آن برای مدتی کوتاه خون کافی به برخی نقاط مغز نمی رسد. با این حال، برخلاف سکته، علائم حمله ایسکمیک گذرا (TIA) موقت هستند و معمولا به مرور زمان از بین می روند.

سکته قلبی در زنان

علائم سکته یا حمله ایسکمیک گذرا

اگر فردی سکته یا حمله ایسکمیک گذرا (TIA) را تجربه کند، ممکن است نشانه ها و علائم زیر در او به وجود بیایند:

• عدم هماهنگی یا عدم توانایی در حرکت
  • تاری دید
  • ضعف ، بی حسی یا فلج ناگهانی در یک طرف بدن
  • از دست دادن بینایی موقت
  • سرگیجه یا غش
  • گیجی
  • عدم توانایی تمرکز
  • گفتار ضعیف یا نامفهوم
  • درد قفسه سینه

سه نوع درد قفسه سینه که شما را نمی کشد!

سکته یک مشکل پزشکی در افراد است و باید به شکل اورژانسی درمان شود. هر کس اگر ببنید فردی در حال تجربه سکته است باید خیلی زود با اورژانس تماس بگیرد.

روش های تشخصیص تنگی شریان کاروتید

یک پزشک ممکن است بخواهد برای تشخیص بیماری شریان کاروتید از یک یا چندین تست استفاده کند. به کمک این تست ها می توان توجه شد مشکل فرد سکته یا حمله ایسکمیک گذرا است یا بیماری شریان های کاروتید. از جمله این تست ها می توان موارد زیر را در نظر گرفت:

• اسکن ام آر آی
  • اسکن هر دو شریان کاروتید
  • آزمایش شنوایی (گوش دادن به صداهای داخلی بدن با استفاده از استتوسکوپ) برای شریان های کاروتید
  •  سی تی اسکن
  • آنژیوگرافی
  • آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی

درمان دارویی تنگی شریان کاروتید

پس از این که پزشک متخصص قلب و عروق بیماری شریان کاروتید را تشخیص دهد، راهکار های درمانی مناسب را جهت پیشگیری از مشکلات در آینده ارائه خواهد کرد.

برای بیماری شریان های کاروتید راه های درمانی متعددی در دسترس هستند.

اگر میزان بسته شدن شریان کاروتید کمتر از ۵۰ درصد باشد، پزشکان معمولا این مشکل را با کمک داروهای خاص و ایجاد تغییرات در سبک زندگی بیمار مدیریت می کنند.

درمان با دارو

داروهای شریان کاروتید

آن ها ممکن است داروهای زیر را در چنین شرایطی تجویز کنند:

1. – داروهای ضد فشار خون ، که فشار خون را کاهش می دهد
  2. – آنتی هیپرلیپیدمی ها ، که سطح لیپید خون را کاهش می دهند
  3. داروهای ضد پلاکت
برخی از تغییرات پیشنهادی در سبک زندگی مانند ترک سیگار، ورزش و تمرین به شکل منظم، داشتن رژیم غذایی متعادل میتواند از بروز این بیماری یا به در مان آن کمک زیادی کند

درمان از طریق آنژیوپلاستی قلبی

اگر میزان انسداد جریان خون در فردی بیشتر باشد، پزشکان معمولا راهکار های درمانی بیشتری را در نظر می گیرند. از جمله این موارد می توان به آنژیوپلاستی قلبی با استنت (CAS) اشاره کرد. این پروسه درمانی میزان تهاجم محدودی دارد.

در حین یک پروسه آنژیوپلاستی قلب با استنت، پزشک معالج لوله تو خالی و باریکی را به نام کاتتر وارد شریان های کشاله ران فرد می کند.

ممکن است کاتتر در سر خود یک بالون داشته باشد که به کمک آن پزشک می تواند اندازه شریان خون فرد را بیشتر کند. بدین ترتیب فضا برای قرار گرفتن استنت باز خواهد شد. استنت می تواند شریان خونی فرد را باز نگه دارد و ریسک انسداد به ترتیب کاهش می یابد.

در برخی از موارد، پزشکان ممکن است آنداردرکتومی قلبی (CEA) را پیشنهاد دهد. در این پروسه درمانی پزشک معالج پلاک را از دیواره های شریان کاروتید بر می دارد.

پروسه درمانی افراد به سن، وضعیت سلامتی آن ها، تاریخچه خانوادگی و میزان پیشرفت بیماری شریان کاروتید در آن ها بستگی دارد.

خلاصه مقاله:

شریان های کاروتید مسئول انتقال خون به مغز و دیگر نواحی سر در بدن انسان هستند. به مرور زمان ممکن است بیماری شریان کاروتید در افراد به وجود بیاید که در این صورت رگ های خونی تنگ می شوند.

افرادی که پیرامون بیماری شریان های قلبی خود نگران هستند و یا سکته کرده اند باید هرچه سریعتر با پزشک خود در مورد درمان های مورد نیاز و تغییرات در سبک زندگی مشورت داشته باشند.

دکتر آرزو خسروی
متخصص قلب و عروق

جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید