لخته خون نشانه کدام بیماری است؟

لخته های خون، توده های نیمه جامد خون هستند که در وریدها یا شریان ها تشکیل می شوند. لخته خون ممکن است ثابت باشد (به عنوان ترومبوز شناخته می شود) و جریان خون را مسدود کند و یا ممکن است آزاد (به عنوان آمبولی شناخته مى شود) و در بدن جابه جا شود.

علائم لخته خون چیست؟

برخی افراد در معرض خطر بیشتری برای ایجاد لخته خون هستند.  مطابق با انجمن هماتولوژی آمریکا (ASH) ، عواملی که خطر ابتلا به لخته شدن خون را افزایش می دهند عبارتند از:

• مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی
  • بی تحرکی ، به عنوان مثال ، بسترى طولانی مدت در بیمارستان
  • سن بالای 60 سال
  • سابقه خانوادگی لخته خون
  • باردارى
  • سرطان های خاص
  • تروما
  • بیماری های التهابی مزمن
  • دیابت

افراد در معرض خطر لخته خون باید از علائم و نشانه هاى مربوط به آن آگاه باشند.  طبق اعلام انجمن لخته خون آمریکا، علائم بسته به نوع لخته خون متفاوت است.

⛔ علائم ترومبوز ورید عمقى

ترومبوز ورید عمقی (DVT) لخته ای است که به طور معمول در ورید اصلی پا ایجاد مى شود اما می تواند در لگن یا بازو نیز به وجود آید.  ترومبوز ورید عمقی ممکن است علامتى ایجاد نکند، اما در صورت بروز علائم ، موارد زیر را شامل می شود:

• گرمى در محل لخته
  • حساسیت یا درد در پا یا بازوی آسیب دیده
  • تورم در ناحیه مچ پا و پا یا بازو و دست
  • رنگ پوست قرمز یا بنفش روشن می شود

⛔ آمبولی ریوی

آمبولی ریوی هنگامی اتفاق می افتد که یک لخته یا بخشی از لخته از طریق وریدها عبور کرده و به ریه برسد. این شرایط می تواند کشنده باشد. برخی از علائم شایع آمبولی ریوی شامل موارد زیر است:

• درد شدید قفسه سینه ، به ویژه هنگام تنفس عمیق
  • سرفه ای که باعث تولید خون می شود
  •   سرگیجه
  • ضربان قلب بالا
  • تنگی نفس ناگهانی
  • تعریق غیر قابل توضیح

در صورت بروز هرگونه علائم مربوط به آمبولی ریوی، باید فوراً به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

⛔لخته های شریانی

لخته های شریانی به طور معمول علائم سریعى ایجاد می کنند؛ زیرا سریع تر از سایر لخته های خونی شروع به قطع اکسیژن به اندام ها می کنند. آن ها می توانند علائم و عوارض مختلفی از جمله حمله قلبی، سکته مغزی، درد شدید و فلج را ایجاد کنند.

اگرچه ترومبوز ورید عمقى و آمبولی ریوی شایع مى باشند، لخته های خون ممکن است در مناطق دیگر بدن نیز ایجاد شود از جمله:

1-شکم: درد شکم، استفراغ یا اسهال

2-مغز: اشکال در صحبت کردن، ضعف در صورت یا بازوها، مشکلات بینایی، سرگیجه یا سردرد شدید

3-قلب: سنگینی قفسه سینه، درد قفسه سینه، تنگی نفس، حالت تهوع، احساس سبکی سر یا ناراحتی در قسمت فوقانی بدن

تشخیص

روند تشخیصی بسته به محل لخته مشکوک، می تواند متفاوت باشد. دکتر قلب ممکن است در مورد علائم فرد سؤال کند و معاینه فیزیکى انجام دهد. برخی آزمایشات معمول شامل موارد زیر است:

مراحل آنژیوگرافی

-سونوگرافی که پزشکان به طور معمول از آن برای تشخیص ترومبوز ورید عمقى استفاده می کنند.

-ونوگرافی که از یک رنگ حاجب برای نشان دادن جریان خون در ورید ها استفاده می کند.

-اسکن ام آر آى

-آنژیوگرافى

برای آشنایی با روش آنژیوگرافی و باید و نبایدهای آن روی آنژیوگرافی قلب کلیک کنید.

-پزشکان ممکن است از سى تى آنژیوگرافی برای بررسی لخته های سر، گردن، قفسه سینه یا شکم استفاده کنند. این تست شامل تزریق ماده حاجب در خون و تصویربرداری برای نشان دادن جریان خون و آشکار ساختن لخته ها است.

– پزشک ممکن است عکس قفسه سینه را درخواست کند تا دیگر علل احتمالی علائم مشابه آمبولی ریوی مانند ذات الریه را رد کند.

درمان لخته خون

درمان لخته هاى خون شامل کاهش اندازه لخته و جلوگیری از تشکیل لخته های جدید است. روش های درمانی معمول برای لخته خون عبارتند از:

✅ داروهای ضد انعقاد به نام رقیق کننده خون که به جلوگیری از ایجاد لخته جدید کمک می کند و توقف رشد لخته های موجود کمک می کند.

✅ درمان با ترومبولیتیک برای حل لخته ها

✅ جوراب های واریس

✅ فیلترهای ورید اجوف که دستگاه های کوچکی هستند که جراح می تواند در ورید ها قرار دهد تا از حرکت لخته ها به ریه جلوگیری کند.

✅ انجام آنژیوپلاستی برای درمان گرفتگی محل لخته

فرد باید در مورد گزینه های درمانی با پزشک خود مشورت کند.  در هنگام مصرف دارو ، باید دوزهایی را که پزشک معالج تجویز کرده را رعایت کنید.

پیشگیری

برخی داروهای خاص مانند رقیق کننده هاى خون می توانند به درمان لخته خون کمک و از ایجاد لخته های جدید پیشگیری کنند. استفاده از جوراب های واریس نیز یک اقدام پیشگیرانه ی مفید است.

اگر چه همه لخته های خون قابل اجتناب نیستند، اما فرد می تواند برای پیشگیری از آن ها قدم هایی بردارد. این اقدامات شامل موارد زیر است:

• فعال ماندن و پیروی از یک برنامه ورزشى
  • پوشیدن جوراب های واریس به طور منظم
  • محدود کردن مصرف نمک در رژیم غذایی تا حد امکان
  • عوض کردن موقعیت به طور مرتب در هنگام ثابت ماندن برای مدت طولانی
  • از نشستن یا ایستادن بیش از 1 ساعت در یک وضعیت خودداری کنید.
  • مصرف تمام داروها مطابق دستور پزشک معالج
  • از قرار دادن بالشت در زیر زانو خودداری کنید.
  • از گذاشتن پاها روى هم خودداری کنید.
  • جلوگیری از ضربه به و آسیب دیدگی پاها
  • در هنگام استراحت، پاها را 6 اینچ بالاتر از قلب بگذارید.

عوارض لخته خون

لخته شدن خون می تواند باعث مشکلات جدی پزشکی شود. اگر لخته خون کنده شود، می تواند به سمت ریه ها، قلب یا مغز حرکت کند و جریان خون به این اندام های حیاتی را مسدود کند.  ممکن است فرد دچار سکته مغزی یا حمله قلبی شود. سایر عوارض:

• ترومبوز یا انسداد مانند ترومبوز ورید عمقى یا ترومبوز ورید مغزی (CVT) ، که هنگام تشکیل لخته در مغز رخ می دهد
  • آمبولی ریوی
  • ترومبوآمبولی وریدی

ایجاد لخته های خون در بارداری به دلیل تحرک کم، معمول است. اگر لخته خون در دوران بارداری ایجاد شود، می تواند منجر به عوارضی مانند موارد زیر شود:

-نارسایی جفت به این معنی که جفت مواد مغذی و اکسیژن کافی به جنین نمی رساند.

-لخته خون در جفت که می تواند به جنین آسیب برساند.

-محدودیت رشد داخل رحمی که مانع رشد مناسب جنین می شود.

لخته های خون تقریباً در هر نقطه از ورید ها یا شریان ها ایجاد می شوند. در صورت ایجاد می توانند منجر به عوارضی مانند حمله قلبی و سکته مغزی شوند.  افراد باید از عوامل خطر خود برای ایجاد لخته خونی آگاهی داشته باشند که می تواند شامل چاقی، بى تحرکى طولانی مدت و بارداری باشد.

افراد اگر علائمی را تجربه کنند که ممکن است ناشی از لخته خون باشد حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق

0
جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.