چگونه بیماری قلبی ناشی از سوزش معده تشخیص دهیم؟

هر دردی که در قلب، احساس می کنیم، بیماری قلبی نیست! این مطلب بیان می کند که گاهی اوقات برخی بیماری ها مربوط به اعضای دیگری از بدن می باشد مانند بیماری قلبی ناشی از سوزش معده. باید در تشخیص این علائم دقت کافی به خرج دهیم تا بتوانیم به درستی به درمان آن بپردازیم.

تفاوت مشکل گوارشی و مشکل قلبی

پاسخ: بله ، می تواند. گاهي اوقات تشخيص تفاوت بین مشکل گوارشی و مشکل قلبی برای پزشک دشوار است.

به همین دلیل در صورتی که درد مداوم معده دارید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. علائم خود را خیلی دقیق و واضح توصیف کنید.  هرچه دقيق تر در مورد علائم خود به پزشک خود بگویید ، كمك بيشتري برای تشخیص مشکل مي كنيد.

بعضی اوقات افراد، درد خود را مانند مشت زدن و محكم فشار آوردن به چيزي توصیف می کنند. وقتی بیماري دردش را اينگونه توصيف مى كند : “هر وقت ورزش می کنم این درد ايجاد مي شود “، اغلب مربوط به بیماری قلبی است. سرنخ مهم دیگر این است که درد به بازو يا فك منتشر مي شود.

درد کتف ناشی از قلب

علائم درد قلبی

علائم را يك پزشك متخصص بايد تفسير كند. حتما به يك پزشك حرفه اى مراجعه كنيد.

به عنوان یک قاعده کلی، درد قفسه سینه اي که شدید، مداوم یا هر دو باشد، باید مورد توجه پزشکی قرار گیرد. یک علت قلبی مانند حمله قلبی باید به سرعت بررسي شود. پس از آن می توان علل دیگری که کمتر خطرناک هستند، بررسي شود .

بیماری قلبی ناشی از سوزش معده

اگر درد قفسه سینه خفیف، مربوط به مواد غذایی باشد و با مصرف آنتی اسیدها به راحتی از بین برود(داروئی که اسیدیته معده را خنثی می کند)، پس شاید این بیماری قلبی ناشی از سوزش معده باشد و فوریتی وجود نداشته باشد.

با این حال ، اگر درد با اقدامات ساده ای مانند آنتی اسیدها تسکین نمى يابد، شدیدتر یا مداوم مى شود، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.  به عنوان یک قاعده، هر چه درد شدیدتر باشد، مراجعه به پزشک بايد سريع تر باشد.

مراجعه به پزشک هنگام درد قلبی

تشخیص درد قلب

برای تشخيص اين که آیا اختلال گوارشی باعث ایجاد درد در قفسه سینه شما شده است يا خير یا بیماری قلبی ناشی از سوزش معده باشد، متخصص گوارش ممکن است برای معاینه مری، معده یا روده کوچک، آندوسکوپی را انجام دهد.  این پروسه یک پروسه غیر جراحی است که در آن آندوسکوپ، یک لوله انعطاف پذیر با نور و دوربین متصل به آن، از طریق دهان و گلو به داخل مری منتقل می شود.

بیماری قلبی ناشی از معده

امروزه با پیشرفت آندوسکوپی امکان تشخیص علل علائم دستگاه گوارش فوقانی مانند درد قفسه سینه وجود دارد. اگر اقدام درمانی لازم باشد، بسیاری از تکنیک ها نیز به راحتی در دسترس هستند.

به عنوان مثال، می توان قسمت باریک شده ي مری را گشاد کرد، از لیزر یا پرتو پلاسما آرگون استفاده کرد. با این کار میتوان انسداد موضعی ناشی از سرطان مري را از بین برد و از ابزارهایی برای برداشت مواد غذایی یا شئ خارجی که در مری گير كرده، استفاده کرد.

رفلاکس معده و درد قلب

از نظر تشخیص اختلالات حرکتی، اگر یافته های بصری توسط آندوسکوپی اطلاعات کافی در اختيار پزشك قرار ندهد، دستگاه های پیچیده ای برای اندازه گیری فشار در قسمت های مختلف مری، ریفلاکس اسید به مری و جریان مایعات در مری وجود دارد. تجزیه و تحلیل این اندازه گیری ها می تواند به پزشکان در تشخيص نوع اختلال حرکتی که باعث ایجاد علائم شما می شود، كمك كند.

محل درد قلبی

علائم حمله قلبی چیست؟

علائم حمله قلبی شامل احساس فشار شدید بر روی قفسه سینه و درد قفسه سینه از جمله فشار یا احساس کامل است. این ناراحتى می تواند با درد در یک یا هر دو بازو، فک، پشت، معده یا گردن همراه باشد. از دیگر علائم حمله قلبی می توان به تنگی نفس، حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه و احساس سبكي سر و عرق سرد اشاره کرد.

اگر در مرکز قفسه سینه یا در بازوها، پشت، فک، گردن یا معده، درد، فشار یا ناراحتی جدید یا غیر قابل توضیح تجربه کرده اید- به همراه تنگی نفس، عرق سرد، حالت تهوع، خستگی یا سبکی سر- براى حداقل  پنج دقیقه- سريعا با اورژانس تماس بگیرید.

این علائم ممکن است نشانه حمله قلبی یا انفارکتوس میوکارد باشد.  درمان فوری برای نجات عضلات قلب ضروری است.

اما هنگامی که درد قفسه سینه زودگذر است، غالباً متفاوت است.

کدام درد قلبی مهم نیست؟

علائمی که مشکل دیگری را مطرح می کنند:

علائم زیر بعید است که علامت حمله قلبی را اعلام کنند:

• ناراحتی قفسه سینه گذرا
  • ناراحتی يا درد قلبی که معمولاً برای چند دقیقه بى امان است.

ناراحتی قفسه سینه گذرا به احتمال زیاد ناشی از آسیب دیدگی عضلانی اسکلتی یا التهاب یا درد عصبی است(به عنوان مثال، یک دنده ترک خورده، یک عضله کشیده در دیواره قفسه سینه یا زونايي که شامل قفسه سینه باشد).

درد قفسه سینه ناشی از بیماری قلبی

ناراحتی قفسه سینه نقطه ای که با تنفس، بدتر می شود.

درد قلب معمولاً پراکنده یا منتشر شونده است است. ناراحتی قفسه سينه نقطه اي که با انبساط قفسه سینه بدتر می شود (مثلاً تنفس) احتمالاً مربوط به درگیري ریه ها می شود.

ناراحتی قفسه سینه که با ورزش بهتر می شود.

درد ناشی از گرفتاری قلبی به طور معمول با ورزش بدتر می شود. درد ناگهانی قفسه سینه که با حرکت بهبود می یابد، احتمالاً دلایل دیگری دارد (مثلاً ریفلاکس اسید).

علائم حمله قلبی بسیار متفاوت است!

علائم حمله قلبی یا آنژین صدري می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. برخی از افراد به هیچ وجه علائمی را تجربه نمی کنند. برخي دیگر درد قفسه سینه شديدي را تجربه می کنند.  و برخي دیگر ممکن است فقط احساس ناراحتی در بازو ، گلو یا فک داشته باشند.

اما اين ناراحتی بي امان است، به طور معمول پنج دقیقه یا بیشتر طول می کشد (حتی تا نیم ساعت یا به ندرت ، دو ساعت).

صرف نظر از این که درد در کجا قرار دارد، افراد معمولاً نمی توانند موقعیتی را برای تسکین درد پیدا کنند. آنها با نوشیدن آب، مصرف آنتی اسیدها یا نفس عمیق ، احساس آرامش نمی کنند.

این زمانی است که برای معالجه اضطراری بايد به اورژانس مراجعه كنيد.

علائم بیماری قلبی

اگرچه درد قفسه سینه و فشار بر روی قفسه سينه از علائم بارز است، اما احتمال حمله قلبي يا علائم غير معمول در زنان تا حدودی از مردان بيشتر است. درعوض، ممکن است برخی از زنان علائم ديگري از سکته قلبی را مانند موارد زير تجربه کنند:

• سبكي سر
  • حالت تهوع
  • خستگی شدید
  • غش
  •  سرگیجه
  • فشار در قسمت فوقانی پشت.
  • علائم و نشانه هاي هشدار دهنده حمله قلبی: مشکلات گوارشی
  • حالت تهوع

حالت تهوع یا احساس ناراحتى در معده یک علامت کمتر شایع حمله قلبی است. برخی از بیماران احساسی مانند سوء هاضمه مرتبط با حمله قلبی را توصیف مي كنند.  زنان احتمالاً بیش تر نسبت به مردان این علائم کمتر شايع قلبی را گزارش مي کنند، و برخی از بیماران این احساس را به عنوان پيشرفت آنفولانزا توصیف مي كنند.

• حالت تهوعي که همراه با گرما است می تواند آنقدر شدید شود که استفراغ رخ دهد.
  • ناراحتی اپیگاستریک  (قسمت بالايي و مياني شکم )

گاهی اوقات درد حمله قلبی به عنوان درد معده یا درد در وسط بالای شکم توصیف می شود. این درد معمولاً بیشتر به صورت ناراحتی شدید و ضربان دار احساس مي شود و درد بیشتر از چند دقیقه ادامه مي یابد.  این حالت می تواند با یا بدون درد در  قفسه سینه رخ دهد.

2+
جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید:

ویزیت تلفنی

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.