آیا پایین بودن پلاکت خون نشانه سرطان است ؟!

خونریزی های غیر طبیعی بدون حتی اندکی لخته شدن، نشان دهنده نوعی اختلال در بدن فرد می باشد. پایین بودن پلاکت خون یا ترومبوسیتوپنی! بله این عارضه سبب عدم انعقاد خون پس از خونریزی می شود. با این مقاله همراه باشید تا بیشتر در این مورد بدانیم.

پلاکت خون چیست؟

پلاکت ها بخش مهمی از ترکیب خون را تشکیل می دهند. آنها وظیفه ترمیم آسیب های بافتی را بر عهده دارند و نقش مهمی در سیستم لخته شدن خون دارند و این به جلوگیری از خونریزی و بهبودی زخم ها کمک می کند. لخته شدن خون به عنوان هموستاز نیز شناخته می شود.

پلاکت ها با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیستند. مغز استخوان آنها را تولید می کند و به طور متوسط 10 روز قبل از از بین رفتن در خون حرکت می کنند.

کاهش تعداد پلاکت های خون

کاهش تعداد پلاکت های خون به کمتر از حد طبیعی ترومبوسیتوپنی نام دارد. پلاکت ها بخشی از خون هستند که به لخته شدن خون و توقف خونریزی کمک می کنند. پلاکت ها تحت عنوان ترومبوسیت ها نیز شناخته می شوند.

آیا پلاکت خون پایین خطرناک است

آیا پلاکت پایین خطرناک است؟

کاهش مقدار پلاکت در خون همیشه یک مشکل جدی نیست. با این حال ، این بیماری بر توانایی لخته شدن خون تأثیر می گذارد و با این شرایط، زخم ها به شدت خون ریزی خواهند کرد. این مساله ممکن است در برخی موارد عوارض جدی داشته باشد.

آیا پایین بودن پلاکت خون نشانه سرطان است ؟!

خیر ! الزاما پایین بودن پلاکت خون نشانه سرطان نیست! اساسا پزشک متخصص قلب و عروق سعی میکند علت اصلی پایین بودن پلاکت خون را کشف کرده و به درمان آن علت بپردازد. هرگز خودتان پیش داوری نکنید! تشخیص، یکی از مهمترین گام های درمان است. به یاد داشته باشیم این تشخیص به عهده خود فرد نمی باشد!

خطرات پایین بودن پلاکت خون

پلاکت خون موجب می شود خون لخته نشود و خونریزی به صورت غیر طبیعی ادامه داشته باشد. در بسیاری از موارد، پزشک سعی میکند عامل ایجاد افت پلاکت خون را شناسایی و به درمان آن بپردازد.

متأسفانه هیچ آزمایش تشخیصی برای تعیین چه عواملی در پلاکت پایین وجود ندارد ، بنابراین ممکن است شما به مرور زمان تحت نظر باشید تا پزشک شما بتواند تشخیص دهد که آیا ترومبوسیتوپنی خوش خیم است یا نشانه ای از مشکلات اساسی است.

علت کاهش پلاکت خون

تعداد طبیعی پلاکت ها از 150 تا 400 هزار در هر میکرولیتر خون متغییر است. تعداد پلاکت کمتر از 150 هزار ترومبوسیتوپنی نامیده شده و می تواند علاوه بر دیگر موارد توانایی اهدای پلاکت را نیز تحت تاثیر قرار دهد. تعداد پلاکت زیر 10 هزار ترومبوسیتوپنی شدید به شمار می رود.

مصرف الکل عامل پایین بودن پلاکت خون

هنگامی که تعداد پلاکت ها بسیار کاهش می یابد، امکان بروز خونریزی های خطرناک داخلی فراهم می شود. ترومبوسیتوپنی می تواند وراثتی بوده یا در اثر مصرف دارو و ابتلا به بیماری های دیگر به وجود آید.

از آنجایی که تولید پلاکت ها در مغز استخوان رخ می دهد، کاهش تولید پلاکت اغلب به مشکلات مغز استخوان ارتباط داده می شود. تعداد پلاکت های جریان خون در اثر یک یا چند مورد از عوامل زیر کاهش می یابد:

• کاهش تولید پلاکت ها
  • افزایش تخریب پلاکت ها
  • افزایش به دام افتادن پلاکت ها در طحال
  • لوکمی یا لنفوم
  • برخی انواع آنمی (کم خونی)
  • دارو های شیمی درمانی
  • مصرف بیش از حد الکل
  • عفونت های ویروسی (آبله مرغان، هپاتیت C، ویروس ایدز و غیره)

علائم و نشانه های کاهش پلاکت خون

افراد که پلاکت خون آن ها پایین است ممکن است برخی از نشانه های زیر را دارا باشند:

1. استفراغ خونین
  2. سرگیجه
  3. کبودی های بی دلیل
  4. ادرار قرمز رنگ
  5. خونریزی از بینی یا لثه
  6. افزایش ضعف بدن
  7. سر درد های شدید
  8. و …

تخریب پلاکت خون

برخی بیماری ها و دارو ها می توانند سرعت تخریب یا مصرف پلاکت ها را نسبت به سرعت تولید آن ها بیشتر کرده و کمبود پلاکت را در جریان خون رقم زنند.

انتقال پلاکت خون

گروه خون برای انتقال پلاکت

این گروه های خونی می توانند پلاکت اهدا کنند:

AB+ AB- O+ A+ B+

تعداد طبیعی پلاکت خون

تعداد طبیعی پلاکت های خون 150 تا 400 هزار عدد در هر میلی متر مکعب خون می باشد.

پلاکت خون پایین در بارداری

کاهش تعداد پلاکت خون در دوران بارداری اغلب خفیف بوده و ظرف مدت اندکی پس از زایمان بهبود می یابد. پزشک احتمالاً سطح پلاکت شما را تحت نظر دارد تا ببیند که آیا همچنان افت می کنند یا ثابت مانده اند.

توضیحات دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق درباره تشکیل لخته خون در بارداری:
بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

تشکیل لخته خون در بارداری

بیماری های خود ایمنی

بیماری های خود ایمنی همچون لوپوس یا آرتریت روماتوئید می توانند بدن را وادار به تخریب پلاکت های خود کنند.

پورپورای ترومبوتیک ترومبوسیتوپنیک

این اختلال خونی نادر سبب ایحاد لخته های خونی کوچک در سرتاسر بدن می شود. تشکیل این لخته ها به مصرف پلاکت ها می انجامد.

سندرم همولیتیک اورمیک

این بیماری خون و عروق خونی را تحت تاثیر قرار داده، پلاکت ها و گلبول های قرمز را تخریب کرده و سبب بروز نارسایی کلیوی می شود.

عفونت خون و پلاکت پایین

عفونت های شدید خون می توانند به تخریب پلاکت ها منجر شوند.

پایین بودن پلاکت خون و برداشتن طحال

طحال اندامی به بزرگی یک مچ و به رنگ بنفش است که در سمت چپ شکم و زیر قفسه سینه جای گرفته است. طحال از نظر اندازه و شکل متغییر بوده اما معمولا 10 سانتی متر طول دارد. طحال به عنوان فیلتری برای خون عمل کرده و در مقابله با باکتری ها مفید است.

این اندام علاوه بر بازیافت گلبول های قرمز پیر پلاکت ها و گلبول های سفید را نیز ذخیره می کند. هنگامی که طحال در اثر بیماری پیشرفته کبدی یا سرطان های خون بزرگ می شود می تواند تعداد زیادی از پلاکت ها را در خود نگه داشته و سبب پایین بودن پلاکت خون شود.

تشخیص پلاکت خون پایین

پزشک از بیمار سوالاتی پرسیده و معاینه فیزیکی انجام می دهد. این سوالات می توانند علائم، سابقه خانوادگی و دارو های مصرفی فرد را شامل شوند. در معاینه نیز وجود راش های پوستی و کبودی بررسی می شود.

آزمایش تعداد پلاکت های خون تشخیص پزشک را تایید کرده و غلظت دقیق پلاکت ها را در خون فرد نشان می دهد. امکان دارد، پزشک آزمایش های دیگری را نیز به طور همزمان درخواست کند که موارد زیر از جمله آن ها به شمار می روند:

• آزمایش مغز استخوان
  • آزمایش کامل خون
  • تست اسمیر خون که طی آن پلاکت ها در زیر میکروسکوپ مشاهده می شوند.
  • دیگر آزمایش ها جهت ارزیابی لخته شدن خون

پایین بودن پلاکت خون و کبودی بدن

امکان دارد، برخی افراد نیاز به نمونه برداری از مغز استخوان خود داشته باشند. در این فرایند مقداری مایع از طریق یک سوزن از مغز استخوان کشیده می شود. این فرایند تحت عنوان ((بیوپسی مغز استخوان)) شناخته می شود. در صورت اطمینان از عدم وجود دیگر عوامل کاهش پلاکت خون، تشخیص ابتلا به بیماری ITP برای بیمار در نظر گرفته می شود.

درمان پلاکت خون پایین

کاهش اندک و بدون علامت تعداد پلاکت ها ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. در مواردی که به ایجاد اثرات فیزیکی منجر می شوند، پزشک به صورت مستقیم به درمان علت می پردازد. درکل، طیف وسیعی از عوامل احتمالی کاهش پلاکت ها وجود دارد.

چه مواد غذایی پلاکت ساز هستند

چه غذاهایی پلاکت خون را بالا می برد؟

گوشتهای بدون چربی مانند ماهی ، مرغ و بوقلمون سرشار از پروتئین ، روی و ویتامین B12 هستند که همگی به افزایش تعداد پلاکت خون کمک می کنند. لوبیا حاوی ویتامین B9 یا فولات است که به تقویت تعداد پلاکت خون کمک می کند. برخی غذاهای دیگر سرشار از B9 اسفناج ، مارچوبه و پرتقال هستند.

داروهای پلاکت خون پایین

دارو هایی همچون هپارین، کوئینین و دارو های ضد صرع می توانند تعداد پلاکت های خون را کاهش دهند. گاهی اوقات دارو ها سیستم ایمنی بدن را به اشتباه انداخته و تخریب پلاکت را رقم می زنند.

قرص افزایش پلاکت خون

درمان می تواند از تغییر دارو های مصرفی تا رفع یک بیماری زمینه ای را شامل شود. درمان ITP می توند شامل مصرف دارو های سرکوب کننده سیستم ایمنی شود. از جمله آن ها می توان به داروی کورتیکوستروئیدی به نام پردنیزولون اشاره کرد.

در موارد شدید ممکن است به انتقال خون نیاز باشد. در صورتی که پس از گذشت یک سال تعداد پلاکت ها افزایش نیابد، جراح نسبت به برداشتن طحال اقدام می کند. فرایند برداشت طحال را اسپلنکتومی می گویند. افراد مبتلا به علائم شدید یا اورژانسی کمبود پلاکت می توانند به وسیله دریافت پلاکت درمان شوند.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید

برای نوبت دهی باشماره ۰۲۱۲۲۸۹۴۰۸۶ در تماس باشید.

20+
جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.