قلبم درد میکنه: از تیر کشیدن قلب تا قلب درد عصبی

“آخ قلبم گرفت!!! قلبم درد میکنه “بارها پیش آمده که چنین حسی داشته ایم و دلیلش را نمی دانیم. حسی که به یکباره این اتفاق می افتد. این روزها تیر کشیدن قلب بین جوان ها و حتی کودکان هم رایج است. این عارضه، سندرم PCS یا همان سندرم گرفتن قلب نام دارد. در ادامه، علائم، دلایل و روش درمان این سندرم بیان می شوند.

سندروم تیر کشیدن قلب

سندرم گرفتن قلب (PCS) چیست؟ سندرم گرفتن قلب یک علت رایج درد سینه در کودکان و افراد بالغ جوان می باشد. در حالی که این سندرم با درد همراه است اما معمولا به صورت خود به خود از بین رفته و اثر ماندگاری بر جای نمی گذارد.

حقایقی کوتاه درباره سندرم PCS

– این سندرم در سال 1955 کشف شد. درد تیر کشیدن قلب یک درد ناگهانی است. آن را می توان به تیزی فرو رفتن یک چاقو در سینه تشبیه نمود.

– این سندرم نیازمند درمان نبوده اما مصرف دارو های ضد التهاب می تواند به کاهش درد کمک کند.

– معمولا این سندروم بین افراد سالم اتفاق می افتد و دردی شایع و رایج است.

تیر کشیدن قلب در کودکان

تیر کشیدن قلب در کودکان و نوجوانان

با اینکه سندرم گرفتن قلب بیشترین شیوع را بین نوجوانان و جوانان کم سن دارد اما ممکن است کودکانی به کم سنی 6 سال را نیز به خود مبتلا کند.

دلایل احساس سوزش قلب

بیماری های قلبی، مانند آنژین، پریکاردیت یا حمله قلبی، از دلایل عمده احساس سوزش در قفسه سینه است. از دلایل دیگر می توان به آمبولی ریوی (انسداد رگ خونی در ریه ها) اشاره کرد که جریان خون در ریه ها را کاهش می دهد و منجر به سوزش و درد قفسه سینه می شود.

عوامل دیگری که می توانند باعث سوزش قلب شوند عبارتند از:

• ازوفاژیت
  • زخم معده
  • ذات الریه
  • فتق هیاتال
  • زونا
  • اضطراب
  • آسم
  • و …

علائم تیر کشیدن قلب

سندرم گرفتن قلب سبب ایجاد درد در قفسه سینه شده و معمولا در هنگام استراحت بروز می دهد. احتمال بروز این سندرم در هنگام قوز کردن یا خم شدن افزایش می یابد. افراد بیان می دارند که حین بروز سندرم، درد قلب و دردی ناگهانی و تیز را در قفسه سینه خود احساس می کنند. این درد که اغلب در پایین نوک سینه چپ احساس شده، ارتباطی با غذا خوردن نداشته و تنها برای مدت کوتاهی دوام دارد.

قلب درد عصبی

افراد مبتلا به سندرم تیرکشیدن قلب به جز درد علائم یا تغییرات فیزیکی دیگری را تجربه نمی کنند. با این که علائمی چون رنگ پریدگی، گر گرفتگی یا صدای ویزینگ ریه در این افراد دیده نمی شود اما امکان دارد در اثر تنفس سطحی مداوم احساس سبکی سر تجربه شود. با این وجود، ریتم و تعداد نبض این افراد در محدوده طبیعی باقی می ماند.

اگر فرد به طور مداوم دردهای غیر عادی در قفسه سینه خود احساس کند، می بایست توسط پزشک متخصص معاینه شود. برای تشخیص گرفتگی عروق کرونری، پزشک معمولا از روش آنژیوگرافی استفاده میکند.

قلب درد عصبی

قلب درد عصبی اغلب به عنوان یک احساس تیز و خفه کننده حس می شود که به طور ناگهانی شروع می شود، حتی اگر فرد ثابت باشد و هیچ فعالیتی نداشته باشد. اما ممکن است فرد قبل از شروع درد قفسه سینه احساس استرس یا اضطراب و یا احساس ضعف تنگی نفس کند.

علائم قلب درد عصبی

• سرگیجه هنگام برخاستن یا ایستادن.
  • غش کردن .
  • مشکل تنفس در حین ورزش.
  • ضربان قلب سریع در حالت استراحت.
  • حمله قلبی بدون هیچ علائم هشدار دهنده.

توضیحات دکتر خسروی درباره آنژیوگرافی

چه کسانی نیاز دارند آنژیوگرافی شوند؟ برای اطلاعات بیشتر روی دکمه زیر کلیک کنید.

آنژیوگرافی

مدت زمان سوزش و تیر کشیدن قلب

مدت درد می تواند از چند ثانیه تا 3 دقیقه باشد. امکان دارد فرد یک یا چند بار در روز به این درد دچار شود. با اینکه سندرم گرفتن قلب با تنفس عمیق تشدید می شود اما در ناحیه درد حساسیت به لمس وجود ندارد. درد این سندرم برخلاف درد ناشی از حمله قلبی به دیگر نواحی قفسه سینه انتشار نیافته و شدت آن در افراد متفاوت است.

عوارض تیر کشیدن قلب

از آنجایی که در هنگام بروز درد تنفس عمیق می تواند دردناک باشد، افراد به صورت سطحی تنفس کرده و امکان دارد احساس سبکی سر را تجربه کنند.
از آنجایی که افراد معمولا این درد را علامت یک مشکل قلبی جدی تر همچون حمله قلبی تصور می کنند، ممکن است این درد گاهی اوقات به بروز اضطراب نیز منجر شود.

در حالی که درد در برخی افراد مبهم و آزار دهنده می باشد در برخی دیگر چندان شدید است که سبب تاری دید یا از دست رفتن لحظه ای بینایی می شود. درد معمولا ناحیه ای کوچک تر از دو سر انگشت را درگیر کرده و به طور ناگهانی رفع می شود.

علت تیر کشیدن قلب

دلایلر تیر کشیدن قلب

تا کنون هیچ محرک قطعی و مشخصی برای این سندرم بیان نشده است.

وضعیت بدنی نامناسب

امکان دارد، وضعیت بدنی نامناسب همچون قوز کردن بتواند سبب بروز سندرم گرفتن قلب شود. با اینکه بروز ناگهانی درد می تواند ترسناک باشد اما عامل آن حمله قلبی یا بیماری ریوی نیست.

التهاب قفسه سینه

متخصصان بر این باورند که درد ناشی از سندرم گرفتن قلب ناشی از فشردگی اعصاب یا التهاب لایه داخلی دیواره قفسه سینه است. علائم این سندرم به صورت ناگهانی ظاهر و رفع شده و می توانند در دیواره قفسه سینه، دنده ها یا بافت همبند آغاز شوند.

ضربه به قفسه سینه

سندرم گرفتن قلب می تواند در اثر رشد بدن، وضعیت نامناسب، یا آسیبی همچون ضربه به قفسه سینه ایجاد شود.

جلوگیری از سندروم تیر کشیدن قلب

گاهی اوقات علت بروز این سندرم رشد بدنی فرد است که پیشگیری از آن ممکن نیست. با این حال، می توان از عوامل دیگر همچون ضربه به قفسه سینه پیشگیری کرد. وضعیت بدنی نامناسب همچون قوز کردن یک عامل تاثیر گذار است به همین دلیل صاف بودن بدن در هنگام ایستاده یا نشسته می تواند به پیشگیری از بروز درد در آینده پیشگیری کند.

پزشک متخصص قلب

تشخیص سندروم گرفتن قلب

پزشک با دریافت سابقه پزشکی کامل، ارزیابی علائم و پرسیدن سوالاتی درباره دیگر مشکلات سلامتی فرد احتمال وجود دیگر عوامل جدی را بررسی می کند. پزشک معمولا قفسه سینه را معاینه، وجود حساسیت به لمس را بررسی و به صدای قلب و ریه ها گوش می کند.

سندرم گرفتن قلب خطری نداشته و بسیار رایج است. در اغلب موارد، پزشک جهت تشخیص آن نیازی به انجام هیچ آزمایشی ندارد.

درمان خانگی تیر کشیدن قلب

سبک زندگی شما بر سلامت قلب شما تأثیر بسیار تاثیر گذار است. مراحل زیر می تواند به شما کمک کند تا نه تنها از حمله قلبی پیشگیری کنید بلکه بهبودی را نیز در پی داشته باشید:

#از دود دوری کنید:

مهمترین کاری که می توانید برای بهبود سلامت قلب خود انجام دهید سیگار نکشیدن است. همچنین از قرار گرفتن در اطراف دود سیگار خودداری کنید.

#استرس خود را کنترل کنید

استرس را در فعالیت های روزمره خود کاهش دهید.

#داشتن رژیم غذایی مناسب

یک رژیم غذایی مناسب برای قلب داشته باشید که  ماهی، لوبیا، میوه، سبزیجات فراوان و غلات کامل باشد. از خودن غذاهای چرب و فست فود ها پرهیز نمایید.

#ورزش کنید

ورزش منظم به شما در کنترل وزن، دیابت، کلسترول و فشار خون کمک می کند تا عملکرد ماهیچه های قلب بهبود یابد و از حمله قلبی جلوگیری می کند. در هفته پنج روز به مدت 30 دقیقه پیاده روی کنید.

#کاهش وزن

اضافه وزن به شدت قلب شما را تحت فشار قرار می دهد و موجب درد و سوزش قلب می شود.

#دیابت خود را کنترل کنید

قند خون بالا برای قلب شما مضر است. ورزش منظم ، خوب غذا خوردن و کاهش وزن همه به حفظ سطح قند خون در سطح مطلوب تر کمک می کنند.

درمان خانگی درد قفسه سینه و قلب درد

راه درمان تیر کشیدن قلب

درد مرتبط با این سندرم به صورت خود به خودی رفع می شود به همین دلیل معمولا به درمان قلب درد به صورت خاص نیاز نیست اما در کل می توانید از موارد زیر نیز استفاده نمایید:

داروی ضد التهاب استفاده کنید!

پزشکان اغلب جهت کمک به رهایش درد مصرف دارو های ضد التهاب بدون نسخه را پیشنهاد می دهند.

استراحت کنید!

استراحت، تنفس آرام و تغییر وضعیت از حالت خم یا قوز به صاف می توانند موثر باشند.

نفس عمیق بکشید!

موقع تیر کشیدن قلب چه کنیم؟ برخی افراد دریافته اند که یک نفس عمیق می تواند سندرم گرفتن قلب را رفع کند. هر چند که این نفس عمیق به قیمت دردی تیز و چاقو مانند خواهد بود. اغلب افرادی که این سندرم را تجربه می کنند تنفس آرام تا هنگام رفع درد را توصیه می کنند. علاوه بر این موارد، اطمینان از بی خطر بودن این وضعیت می تواند برای افراد مفید باشد.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید

برای نوبت دهی باشماره ۰۲۱۲۲۸۹۴۰۸۶ در تماس باشید.

جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید