آدرس مطب دکتر آرزو خسروی: تهران، خیابان ولیعصر، جنوب به شمال، نرسیده به توانیر، بن بست بخشندگان، ساختمان مدیکو + سنتر، طبقه ۷، واحد ۷۰۱.

درباره دکتر

دکتر آرزو خسروی – متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اکو کاردیوگرافی
عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه
رئیس بخش اکوکاردیوگرافی بیمارستان بقیه الله اعظم
عضو انجمن قلب و عروق ایران
عضو انجمن اکو کاردیوگرافی ایران
عضو انجمن قلب اروپا (ESC)
عضو انجمن اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری اروپا (EACVI)
عضو انجمن اکو کاردیوگرافی آمریکا (ASE)
عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات اترواسکلروز

ef قلب

فهرست مطالب

ef قلب چیست؟

ef قلب به چگونگی پمپ کردن خون توسط بطن چپ (یا بطن راست) با هر ضربان قلب اشاره دارد.  در اکثر اوقات، این عدد به میزان خونی که از بطن چپ كه با هر بار انقباض قلب خارج می شود، اشاره می کند.  بطن چپ اصلی ترين خانه پمپاژ قلب است. این پارامتر به صورت درصد بیان می شود. مقدار پایین تر از حد طبیعی می تواند نشانه نارسایی قلبی باشد. اگر نارسایی قلبی و یک مقدار پایین تر از حد طبیعی (کاهش یافته) داريد، EF شما به پزشک کمک می کند تا بداند وضعیت شما چقدر شدید است.

اندازه گیری ef قلب

به طور کلی، معيار اندازه گیری EF یا برون ده قلبی، بطن چپ است.  بطن چپ كار اصلی را در بدن شما انجام می دهد و تقریباً به تمام اعضای اصلی بدن خون می رساند.  با این حال، تحقیقات فعلی نشان می دهد که هنگام تعیین ef قلب نباید بطن راست نادیده گرفته شود. خواندن EF دقیق بطن چپ (LVEF) با روش های مختلف تصویربرداری قابل اندازه گیری است.

رایج ترین اقدامات اندازه گيری EF عبارتند از:

  • اکوکاردیوگرافی

اولین و ساده ترین روش برای اندازه گیری دقیق میزان برون ده قلبی آزمایش اکوکاردیوگرافی می باشد. اکوی قلب از امواج صوتی برای تصویربرداری از قلب استفاده می کند.  تحقیقات کنونی نشان می دهد که تصاویر سه بعدی بهترین و دقیق ترین مقدار این پارامتر را ارائه می دهند. برای آشنایی با نحوه انجام اکو قلب در مطب کلیک کنید.

اکو-مطب

  • تصويربرداری رزونانس مغناطیسی قلبی (C-MRI)

C-MRI یک آزمایش مبتنی بر تصویر است که از یک میدان مغناطیسی، امواج رادیویی و یک رایانه برای ایجاد تصاویر دقیق از قسمت داخلی قلب استفاده می کند.

  • کاتتریزاسیون قلبی

در این روش ، پزشک لوله ای توخالی را درون یک رگ خونی بزرگ قرار می دهد تا بر عملکرد قلب نظارت کند.  در طی کاتتریزاسیون ، آنژیوگرافی عروق کرونر نیز انجام شد. ماده حاجب به داخل كاتتر تزریق می شود.  سپس اشعه ایکس بز خونی که در قلب جریان دارد نظارت می کند.

  • اسکن پزشکی هسته ای قلب

در اين روش مقدار کمی ماده رادیواکتیو به جریان خون تزریق می شود. سپس توسط دوربین هایی قلب  و مکانیسم های آن را مشاهده می كنند. برای آشنایی با نحوه امجام اسکن هسته ای قلب کلیک کنید.

  • سی تی اسکن قلبی

این روش با اشعه ايكس بوده و سریع است و معمولاً در صورت عدم نتیجه گیری سایر آزمایشات استفاده می شود.

تفسیر عدد ef قلب

اگر بیماری قلبی داشته باشيد، دانستن مقدار برون ده قلبی برای شما و پزشک مهم است. این مورد می تواند به پزشک کمک کند تا بهترین روش درمانی را برای شما تعیین کند. از پزشک خود بپرسید که چند وقت يكبار باید EF قلب خود را بررسی کنید.  به طور کلی، در اولين باری كه بيماری قلبي تشخيص داده می شود، باید مقدار این پارامتر قلب چك شود.

ef نرمال قلب

این اعداد چه مفهومی دارند؟

 ef قلب = 55% – 70%

1- قابلیت پمپاژ قلب: طبیعی است.

2- سطح نارسایی قلب / تأثیر در پمپاژ: عملکرد قلب ممکن است طبیعی باشد یا ممکن است با EF حفظ شده نارسایی قلبی داشته باشید.

Ef نرمال قلب برای قلب سالم بین 55 درصد تا 70 درصد است. 

 ef قلب = 40% – 54%

1- قابلیت پمپاژ قلب: کمی پایین تر از حد نرمال

2- سطح نارسایی قلب / تأثیر در پمپاژ: خون کمتری در دسترس است بنابراین خون کمتری از بطن ها خارج می شود. مقدار خون غنی از اکسیژن کمتر از حد طبیعی در دسترس سایر بدن است.  ممکن است علامتی نداشته باشید.

 ef قلب = 35% – 39%

1- قابلیت پمپاژ قلب: نسبتاً پایین تر از حد طبیعی

2- سطح نارسایی قلب / تأثیر در پمپاژ: نارسایی خفیف قلب با کاهش EF

Ef قلب 35 خطرناک است و باید برای درمان آن اقدام نمود.

 ef قلب کمتر از 35٪

1- قابلیت پمپاژ قلب: به شدت پایین تر از حد طبیعی

2- سطح نارسایی قلب / تأثیر در پمپاژ: نارسايی متوسط ​​تا شدید. نارسايی شدید خطر ابتلا به ضربان قلب خطرناك و ضعف قلبی را زياد می كند.

اثرات ef پایین قلب

راه های افزایش ef قلب

1-در مورد بهبود میزان بازدهی قلب با متخصص قلب و عروق مشورت کنید.

2-علل شناخته شده نارسایی قلبی را درمان کنید.

چند عامل خطر با نارسایی قلبی همراه است مانند فشار خون بالا، فشار خون پايين، دیابت و سندرم متابولیک. با مدیریت این شرایط، ممکن است بتوانید به بهبود نارسایی قلبی و برون ده قلب خود کمک کنید.

3-به ميزان مناسب فعالیت بدنی داشته باشيد.

ورزش به بیشتر مبتلایان به نارسايی قلبی کمک می کند و برخی از بیمارانی که از یک برنامه ورزشی پیروی می کنند ممکن است پیشرفت هایی در مقدار بازدهی قلب خود مشاهده کنند.  تحقیقات نشان می دهد که فعال بودن می تواند با کاهش علائم، بهبود خلقی و حتی افزایش توانایی قلب در پمپاژ خون در افراد مبتلا به نارسایی قلبی کمک کند.

نکات ورزشی

– يك برنامه توانبخشی قلب داشته باشيد. این برنامه مزایای منحصر به فردی دارد ، و حتی ممکن است بتوانید به یک برنامه تمرینی تحت نظارت پزشك در منزل برسيد. با پزشک معالج خود در اين مورد مشورت كنيد .

– در روز 20 تا 30 دقیقه هوازی کار کنید. بیشتر برنامه های ورزشي نارسايی قلبی بر بهبود توانایی شما در حفظ فعالیت های هوازی تمرکز دارند.

– مداوم ورزش كنيد. مطالعات نشان می دهد که برخی از افراد مبتلا به نارسايی قلبی با ورزش یا تمرین وزنه برداری مداوم ممکن است در بهبود ef قلب نقش داشته باشند.  قبل از شروع حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

– با پیاده روی شروع کنید. اگر تازه برنامه ورزشی را شروع کرده اید ، راه رفتن یک راه خوب و مطمئن برای شروع است.  انجام این کار آسان است . پزشك ممکن است یک تست پیاده روی 6 دقیقه ای را انجام دهد تا به شما در اندازه گیری پیشرفت شما در طول زمان کمک کند.  شما می توانید ببینید که در یک جلسه شش دقیقه ای تا چه اندازه می توانید راه بروید.

– ورزش را با گرم کردن شروع كرده و با سرد كردن به کار خود پایان دهید. گرم كردن و سرد كردن کوتاه می تواند به بدن شما کمک کند تا به طور یکنواخت قبل و بعد از ورزش متعادل باشيد و علائم سرگیجه و سياهی رفتن چشم را کاهش دهد.

4-به وزن خود توجه کنید.

وزن شما عامل مهمي است. توجه به وزن می تواند سرنخ های مهمی را در مورد چگونگی عملکرد قلبتان به شما نشان دهد.

وزن سالم بدن خود را حفظ کنید. توده وزنی سالم، گردش خون در قلب و رگ ها را آسان تر کرده و سطح مایعات را کنترل می کند.

دکتر آرزو خسروی فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

5-ميزان نمک مصرفی خود را بشناسید و مصرف مایعات را تنظیم کنید.

میزان نمک خود را بررسی کنید. يك فرد عادي به طور متوسط ​​روزانه حدود 3400 میلی گرم سدیم مصرف می کند ، که می تواند منجر به این شود که بدن مایعات اضافی را نگه دارد و باعث ايجاد فشار اضافی بر روی قلب شود.

برای بیشتر افراد مبتلا به نارسایی قلبی مصرف كم تر از 1500 میلی گرم سدیم در روز مناسب است، اما برنامه درمانی شما ممکن است یک توصیه متناوب داشته باشد. برنامه درمانی خود را با دقت دنبال کنید و مصرف نمک را در تغذیه خود به حداقل برسانید.

6-مصرف مواد مضر را كنار بگذاريد.

از مصرف الکل خودداری کنید. الکل می تواند خطر نارسایی قلبی را افزایش داده و علائم را بدتر کند. با كنار گذاشتن الکل، اغلب علائم و نشانه های نارسایی قلبی بهبود می یابد.

سیگار وا ترك كنيد. استعمال سیگار مخصوصاً برای مبتلایان به نارسایی قلبی خطرناک است.

مصرف کوکائین یا آمفتامین را کنار بگذارید. این مواد به شدت با نارسايی قلبی همراه هستند.

7-استرس خود را کاهش دهید.

مراقب سلامت عاطفی خود باشید. اگرچه ارتباط بین نارسایی قلبی و استرس نامشخص است، اما استرس باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون شده كه  می تواند علائم نارسایی قلبی را بدتر کند.

مهارت های  کاهش استرس را تمرین کنید. اگرچه همیشه نمی توانیم اتفاقاتی كه برايمان می افتد را کنترل کنیم، اما می توانیم مهارت هایی را برای کاهش استرس تمرین کنیم.


دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

جهت ارتباط با نوبت دهی مطب کلیک کنید.