مهمترین دلایل بزرگ شدن قلب + روش های درمان

قلب یک پمپ ماهیچه‌ای با اندازه‌ی تقریبی یک مشت گره شده است. بزرگ شدن قلب یا کاردیومگالی به خودی‌خود بیماری نیست، اما نشان‌دهنده‌ی یک مشکل دیگر است که باعث شده قلب بیش از حالت طبیعی و به سختی کار کند و در افراد مسن بیش‌تر دیده می‌شود.

دو گروه از مشکلات ممکن است باعث بزرگ شدن قلب شوند که عبارتند از:

مشکلات پاتولوژیک یا آسیب‌شناختی: مربوط به اختلال واقعی عضله‌ی قلب است.

مشکلات فیزیولوژیک: مربوط به مشکلات دیگری است که باعث بیش از حد کار کردن قلب می‌شوند، مانند فشار خون بالا یا اختلال تیرویید.

علائم بزرگ شدن قلب

در برخی موارد، بزرگ شدن قلب بدون نشانه است، اما زمانی که نشانه‌ای وجود داشته باشد، به این معنی است که قلب دیگر نمی‌تواند به طور موثری خون را به درون بدن پمپ کند و این منجر به سندرومی به نام نارسایی احتقانی قلب می‌شود که نشانه‌هایش عبارتند از:

• مشکلات تنفسی
  • تنفس کوتاه
  • ضربان قلب نامنظم (آریتمی)
  • تپش قلب
  • تجمع مایعات

علت بزرگ شدن قلب چیست

برخی دلایل بزرگ شدن قلب عبارتند از:

اختلال سرخرگ کرونری

وقتی پلاک یا چربی درون یک یا تعداد بیش‌تری از عروق کرونری قلب رسوب کند، عارضه‌ای به نام آترواسکلروزیس ایجاد می‌شود که باعث باریکی و تنگ‌ شدن سرخرگ‌ها می‌شود؛ در نتیجه تامین اکسیژن که منبع انرژی قلب است، با مشکل مواجه می‌گردد.

اختلال سرخرگ کرونری

فشار خون بالا

پمپاژ خون با فشاری بیش از حد معمول به درون سرخرگ در اثر چاقی و سبک زندگی بی‌تحرک، که به قلب فشار می‌آورد.

کاردیومیوپاتی ایدیوپاتیک دیلاته (اتساعی)

اختلال عضله‌ی قلب به دلیل ناشناخته. قلب دیلاته (گشاده شده) یا قلب بزرگ شده یکی از شایع‌ترین انواع کاردیومیوپاتی با علایم تنفس کوتاه، و تورم قوزک پا است. سرگیجه و تنگی و درد قفسه‌ی سینه به ندرت مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانید:      کاردیومیوپاتی در بارداری

میوکاردیتی

عفونت قلبی ناشی از ویروس. ممکن است فرد در ابتدا دچار یک بیماری ویروسی و به دنبال آن نشانه‌های نارسایی احتقانی قلب شود.

اختلال دریچه‌ی قلب

به عنوان مثال، مشکل دریچه‌ی میترال باعث می‌شود خون دوباره به عقب بازگردد و این باعث می‌شود قلب با نیرویی خیلی بیش‌تر از حالت معمول مجبور به کار شود.

درمان قطعی افتادگی دریچه میترال

ایسکمیک قلبی

کاهش جریان خون به سمت قلب که می‌تواند باعث درد قلب (آنژین) شود.

اطلاعاتی از بیماری ایسمیک قلبی ندارید؟

همه چیز درباره بیماری ایسمیک قلبی

سابقه‌ی حمله‌ی قلبی

یک قلب ضعیف بزرگ می‌شود چون باید برای خون‌رسانی به سراسر بدن تلاش بیش‌تری کند.

حمله قلبی

اختلال تیرویید

غده‌ی تیرویید تنظیم‌کننده‌ی بیش‌تر کارکردهای متابولیک بدن است و در صورتی که اختلال این غده درمان نشود، منجر به فشار خون بالا، کلسترول بالا، ضربان قلب نامنظم و بزرگ شدن قلب می‌شود.

چاقی

چربی بالای بدن یکی از عوامل خطرساز فشار خون بالاست و به نوبه‌ی خود منجر به بزرگ شدن قلب هم می‌شود.

تاثیر چاقی در بزرگ شدن قلب

عدم تحرک

سبک زندگی بی‌تحرک و بدون ورزش که یکی از عوامل خطرساز اختلال عروق کرونری قلب و فشار خون بالا است.

سن بالا

هرچه مسن‌تر می‌شویم انعطاف‌پذیری و الاستیسیته‌ی سرخرگ‌ها هم کمتر می‌شود؛ این میزان سفت‌شدگی رگ‌ها منجر به فشار خون بالا می‌شود که خود، عامل بزرگ شدن قلب است.

تشخیص بزرگ شدن قلب

تشخیص بزرگ شدن قلب به چند طریق صورت می‌گیرد:

-سابقه‌ی پزشکی: شامل معاینه‌ی فیزیکی

-عکسبرداری از قفسه‌ی سینه: به پزشک کمک می‌کند شکل و اندازه‌ی قلب و ریه‌ها را ببیند.

-اکوکاردیوگرام: صدای مربوط به ضربان قلب به دستگاه مخصوصی فرستاده می‌شود که می‌تواند موج صوتی را به تصویر تبدیل کند؛ بر این اساس، پزشک می‌تواند متوجه نحوه‌ی کارکرد قلب شود.

-آزمایش داپلر: جریان خون را در میان دریچه‌های قلب نشان می‌دهد و می‌تواند بسنجد که آیا دریچه‌ها درست کار می‌کنند یا نه.

-الکتروکاردیوگرام: فعالیت الکتریکی قلب را اندازه می‌گیرد و می‌تواند ریتم قلبی و شواهد مربوط به انفارکتوس و ایسکمی پیشین را تشخیص دهد.

درمان بزرگ شدن قلب

درمان این مسئله مبتنی بر علت آن است، اما به طور کلی گزینه‌ها درمانی عبارتند از:

• تجویز دارو برای جلوگیری از هرچه بزرگ‌تر شدن قلب
  • حل مشکل زمینه‌ای (برای مثال با رژیم، ترک سیگار، ورزش و مصرف قرص برای کنترل فشارخون بالا یا جراحی جایگزینی دریچه‌ی قلبی معیوب)
  • تمرینات قلبی – عروقی منظم
  • پیروی از رژیم کم‌چربی
  • تصحیح رژیم غذایی برای کاهش کلسترول خون
  • چکاپ پزشکی منظم برای اطمینان از تاثیر درمان

به چه کسی مراجعه کنیم؟

تنها افرادی که در زمینه برگ شدن قلب می توانند به بیمار کمک کنند، پزشک و متخصص قلب است.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

برای نوبت دهی باشماره ۰۲۱۲۲۸۹۴۰۸۶ در تماس باشید