تشخیص و درمان بیماری ایسکمیک قلبی

ایسکمیک قلبی نوعی نارسایی قلبی است که در آن، خون رسانی به بخش هایی از عضلات قلب به دلیل تنگ شدن عروق کرونر کاهش می یابد. از جمله عوارض ایسکمیک قلبی می توان به آنژین های پایدار و ناپایدار و سکته قلبی اشاره کرد.

از آنجایی که تنگی عروق کرونر به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد نمی تواند عوارض خود را به صورت بیماری ایسکمیک نشان دهد، بنابراین تشخیص علائم به منظور درمان بیماری ایسمیک قلبی بسیار مهم است.

تشخیص علائم ایسکمیک قلبی

پزشک طبق علائم، سابقه پزشکی و خانوادگی، عوامل خطر و نتایج حاصل از آزمایش ها و فرایند ها بیماری ایسکمیک قلبی را تشخیص می دهد.

از آنجایی که امکان دارد زنان و پزشکان آن ها علائم بیماری ایسکمیک قلبی متفاوت با آقایان را تشخیص ندهند، احتمال دارد زنان به سرعت مردان تشخیص و درمان نشوند. در صورت ابتلا به علائم بیماری ایسکمیک قلبی پیگیری فوری درمان ضروری است.

تشخیص ایسکمیک قلبی

سابقه پزشکی

پزشک در ارتباط با عادات غذایی، فعالیت فیزیکی، سابقه خانوادگی و عوامل خطر بیماری ایسکمیک قلبی از بیمار سوال خواهد کرد. پزشک فرد می تواند از ابتلا یا عدم ابتلا به علائم و نشانه های دیگر نیز سوال پرسد. این اطلاعات در تعیین ابتلا به عوارض یا دیگر بیماری هایی ایجاد کننده بیماری ایسکمیک قلبی به پزشک کمک می کنند. بسته به عوامل خطر فرد، پزشک او حتی در صورت عدم وجود علائم می تواند انجام آزمایش های تشخیصی را پیشنهاد دهد.

فرایند ها و آزمایش های تشخیصی

پزشک می تواند جهت تشخیص بیماری ایسکمیک قلبی انجام برخی از آزمایش های زیر را درخواست دهد:

• آزمایش های خون: جهت بررسی سطوح کلسترول، تری گلیسرید، قند، لیپوپروتئین ها یا پروتئین هایی که علامت التهاب هستند. سطوح غیر عادی این موارد عوامل خطر ابتلا به بیماری ایسکمیک قلبی می باشند.
  • اکوکاردیوگرافی (اکو): تا ظرفیت پمپاژ قلب بررسی شده و عملکرد دریچه ها و حفرات آن مشاهده گردد. این آزمایش تصویر برداری همچنین می تواند نواحی دارای جریان ضعیف خون را نشان دهد. این ضعف در جریان خون می تواند در اثر تنگی یا انسداد شریان های کرونری به وجود آمده باشد.
نوعی از اکو به نام (سونوگرافی داپر از طریق قفسه سینه) می تواند چگونگی پاسخ دهی شریان های کوچک قلب به داروی داده شده جهت افزایش جریان خون را نشان دهد. این آزمایش می تواند به تشخیص بیماری میکرو واسکولار کرونری کمک کند.
  • الکتروکاردیوگرام (EKG یا ECG): این آزمایش جهت تعیین پایدار یا غیر طبیعی بودن ریتم قلب انجام می شود. آزمایش الکتروکاردیوگرام همچنین قدرت و زمان بندی سیگنال های الکتریکی را در هنگام عبورشان از قلب اندازه گیری می کند.
  • تست استرس: این موارد جهت بررسی نحوه عملکرد قلب در حین فشار جسمانی انجام می شوند. در حین آزمایش استرس، فرد بر روی یک تردمیل راه رفته و یا بر روی یک دوچرخه ثابت رکاب می زند تا قلب او شدید تر کار کرده و به سرعت پمپاژ کند.

نحوه انجام تست اکو

تست استرس اکو در حین تمرین کردن، بر روی قلب انجام می شوند. در صورتی که فرد به مشکلی ابتلا دارد که مانع ورزش کردن او می شود، پزشک به او دارو می دهد تا قلب او به گونه ای بتپد که در حین ورزش می تپد.
  • CT اسکن قلبی: این آزمایش جهت تشخیص یا ارزیابی حضور و وسعت بیماری شریان های کرونری انجام می شود. این آزمایش همچنین می تواند جهت پیگیری یافته های بدست آمده از تصویر برداری اشعه ایکس از قفسه سینه یا دیگر آزمایش ها انجام شود.
  • MRI قلبی (تصویر برداری از قلب به روش تشدید مغناطیسی): این آزمایش جهت تشخیص آسیب بافتی یا مشکلات مرتبط با جریان خون در قلب یا شریان های کرونری انجام می شود. این مورد می تواند در تشخیص بیماری میکرو واسکولار کرونری و یا بیماری انسدادی یا غیر انسدادی شریان های کرونری به پزشک کمک کند. MRI قلبی می تواند نتایج حاصل از دیگر آزمایش های تصویر برداری مانند اشعه ایکس از سینه یا  CTاسکن را توضیح دهد.
  • اسکن توموگرافی قلبی با گسیل پوزیترون (PET): نوعی از تصویر برداری هسته ای قلب است که به وسیله ردیاب های پرتوزا انجام می شود. این آزمایش جهت تشخیص بیماری میکرو واسکولار کرونری از طریق ارزیابی جریان خون موجود در شریان های کوچک و درون بافت های قلبی انجام می شود.
  • تصویر برداری کلسیم کرونری: این تصویر برداری جهت تشخیص و سنجش میزان کلسیم موجود در دیواره های شریان های کرونری انجام می شود. تجمعات کلسیم می توانند نشانه ای از تصلب شرایین (آترواسکلروزیس)، بیماری شریان های کرونری یا بیماری میکرو واسکولار کرونری باشند.

اسکن های کرونری کلسیم می توانند به ارزیابی خطر ابتلا به بیماری ایسکمیک قلبی در افراد سیگاری یا فاقد علائم قلبی نیز کمک کنند.

• آنژیوگرافی کرونری: این آزمایش جهت مشاهده درون شریان های کرونری انجام می شود. پزشک جهت وارد کردن رنگ مخصوص به شریان های کرونری از یک فرایند به نام کاتتریزاسیون قلبی استفاده می کند. این فرایند اغلب در صورتی استفاده می شود که دیگر آزمایش ها بیانگر ابتلای احتمالی فرد به بیماری شریان های کرونری باشند.

برای اطلاع از هزینه آنژیو گرافی قلب با شماره زیر تماس بگیرید.

۰۲۱۲۲۸۹۴۰۸۶

آنژیوگرافی استاندارد نمی تواند در تشخیص بیماری میکرو واسکولار کرونری به کار گرفته شود زیرا عروق خونی زیر بسیار کوچک تر از آن هستند که بتوانند دیده شوند. با این حال، ارزیابی غیر مستقیم عملکرد شریان های کوچک از طریق سنجش زمان رسیدن رنگ از شریان های بزرگ به شریان های کوچک امکان پذیر است.

• تکنولوژی حسگر سیم هدایتی کرونری: این سیستم جهت ارزیابی عملکرد ریز عروقی قلب انجام می شود. یک سیم هدایت شونده که توسط چند حسگر مجهز شده است به وسیله کاتتریزاسیون قلبی به درون شریان های قلب وارد می شود. حسگر ها می توانند دما و فشار خون کرونری را جهت ارزیابی روانی جریان خون در شریان های کوچک تشخیص دهند.

این اقدامات معمولا قبل و بعد از دارو دادن به بیمار جهت افزایش جریان خون رونده موجود در قلب انجام می شوند. در صورتی که شریان های کوچک با عدم افزایش جریان خون به دارو پاسخ ندهند، امکان دارد پزشک ابتلا به بیماری میکرو واسکولار کرونری را تشخیص دهد. در صورتی که شریان ها در هنگام قرار گیری در معرض دارویی به نام استیل کولین تنگ یا منقبض شوند، این نوع از تکنولوژی می تواند بیماری غیر انسدادی را نیز در شریان های کرونری بزرگ تر نشان دهد.

تشخیص بیماری غیر انسدادی شریان های کرونری

از آنجایی که بیماران و پزشکان علائم بیماری غیر انسدادی شریان های کرونری و بیماری میکرو واسکولار کرونری را به عنوان نشانه هایی هشدار دهنده تشخیص نمی دهند، این موارد می توانند مخفی باقی بمانند. این پدیده می تواند مخصوصا در خانم ها به عدم تشخیص یا تشخیص دیر هنگام منتهی شود.

زنان به احتمال کمتری به درد رایج قفسه سینه مبتلا شده و بیشتر علائم دیگری از جمله حالت تهوع، درد شکمی، استفراغ، خستگی و گیجی را گزارش می کنند. پزشک می تواند جهت تشخیص بیماری انسدادی شریان های کرونری انجام آزمایش های تشخیصی از جمله آزمایش های استرس، فرایند های تصویر برداری و آزمایش های سنجش خطر ابتلا را توصیه کند.

تشخیص بیماری غیر انسدادی شریان های کرونری و بیماری میکرو واسکولار کرونری اغلب نیازمند انجام آزمایش های تهاجمی تر یا فرایند های آزمایشی تخصصی مانند تصویر برداری PET قلبی می باشد که به صورت گسترده در دسترس نیستند.

درمان بیماری ایسکمیک قلبی

درمان به نوع و شدت بیماری فرد و دیگر عوارض و بیماری هایی بستگی دارد که فرد به آن ها مبتلا می باشد. درمان های ممکن برای بیماری ایسکمیک قلبی شامل ایجاد تغییرات مناسب با سلامت قلب در سبک زندگی، مصرف دارو ها یا انجام فرایند ها می باشد. از جمله این فرایند ها می توان به پیوند بای پس شریان کرونری یا مداخله کرونری از طریق پوست اشاره کرد.

پزشک در هنگام تصمیم گیری در ارتباط با بهترین درمان بیماری ایسکمیک قلبی فرد یک محاسبه خطر ۱۰ ساله را در نظر می گیرد.

• تغییرات مناسب با سلامت قلب در سبک زندگی

پزشک می تواند به فرد توصیه کند تا تغییراتی مناسب با سلامت قلب در سبک زندگی خود ایجاد کند. از جمله این تغییرات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• هدف گذاری جهت دستیابی به وزنی سالم: از دست دادن تنها ۳ تا ۵ درصد از وزن فعلی خود می تواند در مدیریت برخی عوامل خطر بیماری ایسکمیک قلبی از جمله دیابت و کلسترول خون بالا کمک کند. مقادیر بیشتر کاهش وزن نیز می توانند اعداد فشار خون فرد را بهبود بخشند.

بیماری ایسکمیک قلبی

• داشتن فعالیت فیزیکی: انجام فعالیت فیزیکی متداول می تواند در مدیریت برخی عوامل خطر بیماری ایسکمیک قلبی از جمله کلسترول خون بالا، فشار خون بالا یا اضافه وزن و چاقی کمک کند.
  • مصرف مواد غذایی مناسب با سلامت قلب مانند DASH (راهبرد های غذایی جهت جلوگیری از فشار خون بالا): یک رژیم غذایی مناسب با سلامت قلب شامل میوه ها، سبزیجات، و دانه های کامل بوده و حاوی مقادیر محدودی از چربی های اشباع شده، چربی های ترانس، سدیم، شیرین کننده های اضافه و الکل می باشد.
  • مدیریت استرس: یادگیری چگونگی مدیریت استرس، آرام سازی و مقابله با مشکلات می تواند سلامت جسمانی و عاطفی فرد را بهبود دهد.
  • ترک سیگار

بهترین داروها برای درمان ایسکمیک قلبی

پزشک می تواند دارو هایی را جهت مدیریت عوامل خطر یا درمان عوامل زمینه ای بیماری ایسکمیک قلبی برای بیمار تجویز کند. برخی دارو ها می توانند درد قفسه سینه را کاهش داده و یا از آن جلوگیری کرده و همچنین دیگر بیماری هایی را کنترل کنند که می توانند با بیماری ایسکمیک قلبی در ارتباط باشند.

دارو های مهار کننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) و بتا بلاکر ها می توانند به کاهش فشار خون و حجم کاری قلب کمک کنند.

دارو های مسدود کننده کانال های کلسیمی می توانند با فراهم کردن امکان انبساط عروق فشار خون را کاهش دهند.

در صورت ابتلا به هر دوی بیماری های دیابت و بیماری ایسکمیک قلبی، دارو های کنترل کننده قند خون مانند امپاگلیلوزین، کاناگلیفلوزین و لیراگلوتید می توانند به کاهش خطر ابتلا به عوارض این دو بیماری کمک کنند.

در صورت ابتلا به دیابت، متفورمین می تواند تصلب شرایین را کنترل کند.

نیترات ها مانند نیتروگلیسرین می توانند درد قفسه سینه را تسکین داده و یا از تبدیل شدن آن به آنژین جلوگیری کنند. نیتروگلیسرین در زیر زبان یا بین لثه و گونه حل می شود.

رانولازین می تواند بیماری میکرو واسکولار کرونری و درد قفسه سینه ناشی از آن را درمان کند.

درمان بیماری ایسکمیک قلبی

درمان های استاتینی و غیر استاتینی می توانند جهت کنترل کلسترول بالای خون به کار گرفته شوند. در صورت داشتن خطر بالای ابتلا به عوارض بیماری ایسکمیک قلبی، سکته مغزی یا در صورت ابتلا به دیابت در سنین ۴۰ تا ۷۵ سالگی، پزشک می تواند درمان با استاتین ها را تجویز کند.

درمان های غیر استاتینی هنگامی می توانند جهت کاهش کلسترول خون استفاده شوند که استاتین ها قادر به کاهش کلسترول به میزان کافی نبوده و یا عوارض جانبی ایجاد می کنند. پزشک می تواند دارو های غیر استاتینی را برای بیمار تجویز کند. از جمله این دارو ها می توان به جم فیبروزیل، ازتیمیب، سکوستران های بیل اسید، فنوفیبرات، آلیروکوماب، اوولوکوماب یا اسید های چرب امگا ۳ اشاره کرد.

درمان جراحی

امکان دارد به منظور درمان نوع پیشرفته تر بیماری ایسکمیک قلبی به یک فرایند یا جراحی قلبی نیاز باشد.

پیوند بای پس شریان کرونری می تواند جهت بهبود جریان خون رونده به قلب با استفاده از شریان های عادی دیواره قفسه سینه و ورید های پا صورت گیرد تا شریان های مسدود شده دور زده شوند. جراحان به طور معمول از این جراحی جهت درمان افرادی استفاده می کنند که به نوع شدید بیماری شریان های کرونری در چندین شریان کرونری ابتلا یافته اند.

بای پس شریان کرونری

مداخله کرونری از طریق پوست جهت باز کردن شریان های کرونری تنگ شده یا مسدود شده به وسیله تجمع پلاک مرتبط با تصلب شرایین انجام می شود. در این روش پس از انجام مداخله جهت پیشگیری از تنگ شدن مجدد شریان یک لوله فلزی تور مانند به نام استنت در شریان قرار داده می شود.

احیا دوباره عروق از طریق عضله قلب به وسیله لیزر: در هنگامی که دیگر درمان ها بسیار پر خطر بوده و یا جوابگو نمی باشند، این مداخله جهت درمان آنژین شدید مرتبط با بیماری ایسکمیک قلبی انجام می شود.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید