گلودرد چرکی و احتمال روماتیسم قلبی

هر ساله تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان آفریقای جنوبی به دلیل بیماری روماتیسمی قلبی ناتوان شده یا می میرند، و تمام این مشکلات از یک گلودرد درمان نشده آغاز میشود.

بیماری دریچه ای قلب اصلی ترین علت نارسایی قلبی بین کودکان و نوجوانانی که به بیمارستان مراجعه میکنند است. این مشکل سالانه باعث ۴۰۰۰۰۰ مرگ در سراسر دنیا میشود، به خصوص شامل کودکان و نوجوانانی که در کشور های در حال توسعه زندگی میکنند. این بیماری یک واکنش به گلودرد چرکی درمان نشده است.

بیماری روماتیسم قلبی

ممکن است کودکان دارای یک یا چند مورد از درد مفصل، تب، درد قفسه سینه یا تپش قلب، حرکات غیرارادی، راش پوستی و برآمدگی کوچک در زیر پوست باشند که به تب های روماتیسمی مبتلا شوند.

تشخیص بر پایه علائم میباشد.

درمان گلودرد چرکی

درمان آنتی بیوتیکی سریع و کامل هر گونه عفونت گلو استرپتوکوکی بهترین راه برای پیشگیری از تب روماتیسمی است.

برای تسکین درد آسپرین داده میشود و آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت استرپتوکوکی تجویز میشود.

گرچه تب روماتیسمی بعد از عفونت استرپتوکوکی (گلودرد استرپتوکوکی) رخ می دهد، اما یک عفونت نیست. بدین صورت که یک واکنش التهابی به عفونت استرپتوکوکی است. بیشترین اندام های بدن که تحت تاثیر قرار می گیرند شامل موارد زیر هستند:

• مفصل ها
  • قلب
  • پوست
  • سیستم عصبی

بیشتر افرادی که دچار تب روماتیسمی میشوند بهبود می یابند، اما قلب به صورت دائمی در درصد کمی از افراد آسیب می بیند.

تفسیر نتیجه اکوی قلب بیمار روماتیسم قلبی

علل بروز تب روماتیسمی

تب روماتیسمی توسط گروهی از باکتری ها که استرپتوکوک نام دارند ایجاد میشود. این باکتری ها باعث ایجاد گلودرد استرپتوکوکی، یا در درصد کمی از افراد تب اسکارلت میشود.

تب روماتیسمی باعث میشود بدن به بافت های خودش حمله کند. این واکنش باعث التهاب گسترده در تمام بدن میشود، چیزی که پایه ی تمام علائم تب روماتیسمی است.

علائم تب روماتیسمی

تب روماتیسمی به دلیل واکنش به باکتری که ایجاد کننده گلودرد استرپتوکوکی است ایجاد میشود. تشخیص گلودرد ویروسی از باکتریایی بر عهده یک دکتر روماتولوژی یا پزشک قلب و عروق خوب است که با توجه به آزمایش های لازم انجام می شود.

تشخیص گلودرد ویروسی از باکتریایی

گرچه تمام موارد گلودرد استرپتوکوک باعث ایجاد تب روماتیسمی نمی شوند، این عارضه جدی ممکن است با تشخیص پزشک و درمان گلودرد استرپتوکوک ایجاد نشود.

اگر شما یا کودکتان به گلو درد به همراه هر کدام از علائم زیر دچار شدید، برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنید:

• حساسیت به لمس (تندرنس) یا تورم گره های لفناوی
  • راش های قرمز
  • مشکل در بلع
  • ترشح چرکی یا خونی از بینی
  • تب بالای ۳۸٫۰ درجه
  • قرمزی و تورم لوزه ها
  • وجود لکه های سفید یا چرک روی لوزه ها
  • نقاط قرمز و کوچک روی سقف دهان
  • تهوع
  • استفراغ

علائم گسترده ی مختلفی با تب روماتیسمی در ارتباط هستند. فرد بیمار میتواند کمی، چند تا یا اکثر این علائم را تجربه کند. علائم معمولا دو تا چهار هفته بعد از ابتلای کودکتان به عفونت استرپتوکوک ایجاد می گردند.

علائم تب روماتیسمی

علائم شایع تب روماتیسمی

• برآمدگی های کوچک و بدون درد در زیر پوست
  • درد قفسه سینه
  • لرزش قلب یا تپش قلب
  • بیحالی یا خستگی
  • خونریزی از بینی
  • معده درد
  • درد مفاصل مچ، آرنج، زانو و مچ پا
  • قرمزی، گرمی و تورم مفاصل
  • تعریق
  • استفراغ
  • راش های صاف، کمی برآمده، ناصاف
  • حرکات نامنظم دست ها، پاها و صورت
  • کاهش تمرکز
  • ایجاد گریه یا خنده نامتناسب

اگر کودک شما دچار تب شده باشد، ممکن است نیاز به مراقبت های فوری داشته باشد.

تب روماتیسمی

علائم تب روماتیسمی در کودکان

• برای نوزادان تا شش هفته: تب بالای ۳۷٫۸
  • برای نوزادان شش هفته تا شش ماه: تب ۳۸٫۳ یا بالاتر
  • برای کودکان در هر سن: تبی که بیش از سه روز طول کشیده باشد

احتمال ابتلای بیمار گلودرد به تب روماتیسمی

تب روماتیسمی میتواند در هر سنی رخ دهد اما بیشتر در کودکان ۵ تا ۱۵ ساله ایجاد میشود.

در ایالات متحده، تب روماتیسمی به طور نادر در سن کمتر از ۳ سال یا بعد از ۲۱ سال رخ می دهد و همچنین به نسبت کشورهای در حال توسعه بروز کمتری دارد، شاید به این دلیل است که به صورت گسترده برای درمان عفونت های استرپتوکوکی در سنین پایین از آنتی بیوتیک ها استفاده میشود.

در هر حال، بروز تب روماتیسمی بعضی اوقات به دلایل نامعلوم در بعضی نواحی افزایش یا کاهش می یابد. به نظر می رسد خطر ایجاد تب روماتیمسی در کشورهای پرجمعیت، سوتغدیه و وضعیت اقتصادی اجتماعی پایین افزایش می یابد. به نظر می رسد وراثت در تب روماتیسمی نقش داشته باشد.

در ایالات متحده، کودکی که به گلودرد چرکی استرپتوکوکی مبتلا گشته و درمان نشده، کمتر از ۱ تا ۳ درصد شانس دچار شدن به تب روماتیسمی دارد.

در هر حال تقریبا نصف کودکانی که در گذشته به تب روماتیسمی دچار شده اند بعد از گلودرد چرکی استرپتوکوکی درمان نشده دوباره به تب روماتیسمی دچار میشود.

تب روماتیسمی بعد از گلودرد چرکی استرپتوکوکی رخ می دهد و نه بعد از عفونت استرپتوکوکی پوست یا دیگر نواحی بدن. علت این موضوع مشخص نیست.

تشخیص و درمان بیماری روماتیسم قلبی

تشخیص قطعی بیماری روماتیسم می تواند با ارزیابی سابقه ى پزشکی، انجام یک معاینه فیزیکی یا انجام آزمایشات خاص و تصویربرداری انجام شود.

هیچ دارو یا درمان خاصی وجود ندارد که برای همه مناسب باشد. گزینه های درمانى وجود دارند که به کاهش درد و کنترل علائم آرتریت کمک می کند.

درمان بسیاری از بیماری های روماتیسمی التهابی با داروهای اصلاح کننده ى بیماری ، که اثرات عمیقی نسبت به داروهای کاهنده ى علائم دارند ، انجام مى شود. درمان های جدید بیولوژیک در گروه درمان هاى موثرتر قرار دارند.

داروها درمان سنتی برای آرتریت هستند. اما روش هاى دیگرى نیز وجود دارند: تزریق در مفصل یا بافت نرم ، درمان طبیعی (طب سوزنی، … ) داروهای جایگزین و گزینه های جراحی. پاسخ دهى بیماران آرتریتى به درمان متفاوت است.

رای تشخیص بیماری روماتیسم قلبی از آزمایش‌های فیزیکی و پزشکی متعددی استفاده می‌شود که به برخی از آن‌ها در ادامه اشاره‌شده است.

آیا گلودرد چرکی باعث روماتیسم قلبی می شود

✳ اکوکاردیوگرافی (اکو قلب)

از پرکاربردترین آزمایش‌ها برای تشخیص آسیب دریچه‌های قلب است که با استفاده از امواج صوتی برای بررسی دریچه‌ها و حفره‌های قلب به کار می‌رود. اکوکاردیوگرافی از طریق امواج فراصوت، تصاویری از دریچه‌های آسیب‌دیده، برگشت جریان خون به قلب از این دریچه‌ها و افزایش سایز قلب را ارائه می‌دهد.

✳ نوار قلب

این آزمایش برای ثبت قدرت و زمان فعالیت‌های الکتریکی قلب به کار می‌رود. این آزمایش ضربان غیرطبیعی قلب و در برخی موارد آسیب به ماهیچه‌های قلب را نیز تشخیص می‌دهد. برای این منظور حسگرهای کوچکی را روی سطح پوست می‌چسبانند.

بیشتر بخوانید:

👈👈👈 چگونه نوار قلب بگیریم؟👉👉👉

✳ عکس‌برداری به‌وسیله اشعه ایکس از قفسه سینه

این آزمایش برای بررسی ریه و افزایش سایز قلب به کار می‌رود.

✳ اِم آر آی قلب

این آزمایش به دلیل ارائه تصاویر دقیق، اطلاعات موجزی در مورد دریچه‌ها و ماهی

چه‌های قلب می‌دهد.

✳ آزمایش خون

برای بررسی سرایت و ابتلا به بیماری به کار می‌رود.

هزینه آزمایشات روماتیسم قلبی

قیمت آزمایش های تشخیص رماتیسم قلبی در اروپا در سالانه بیش از ۲۰۰ میلیارد یورو تخمین زده می شود. براساس مطالعات اخیر، از همه ى بیماری ها برای سیستم های مراقبت بهداشتی اروپا گران تر هستند.

برای اطلاع از هزینه آزمایش های روماتیسم قلبی می توانید از طریق شماره ۰۲۱۲۲۸۹۴۰۸۶ با مطب دکتر خسروی تماس بگیرید.

عوارض روماتیسم قلبی

روماتیسم قلبی شامل عوارضی است که در پایین برخی از نمونه‌های آن ذکرشده است:

❇ اندوکاردیت باکتریایی

آسیب تب روماتیسم به دریچه‌های قلب، موجب سرایت عفونت به قسمت‌های داخلی قلب می‌شود.

❇ عوارض بارداری و زایمان

زنان مبتلابه روماتیسم قلبی قبل از بارداری باید با پزشک خود مشورت کنند.

❇ پارگی دریچه قلب

این شرایط اورژانسی است باید به‌وسیله عمل جراحی دریچه قلب تعویض گردد.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

یا با شماره ۰۲۱۲۲۸۹۴۰۸۶ تماس بگیرید