تنگی دریچه پولمونری (ریوی)

تنگی دریچه پولمونری یک اختلال نادر است که بر قلب تاثیر می گذارد. پزشکان علت آن را نمی دانند، اما معمولا این بیماری از زمان تولد وجود دارد.

شدت بیماری دخالت مداخلات پزشکی را تعیین می کند. صرف نظر از این، حفظ سبک زندگی سالم قلب می تواند در دراز مدت کمک کند.

دریچه پولمونری بین بطن راست و شریان پولمونری قرار دارد. شریان پولمونری، خون با اکسیژن كم را به ریه ها منتقل می کند. دریچه به عنوان یک دروازه اجازه ورود خون به داخل قلب و خروج از قلب را می دهد.

در تنگی دریچه پولمونری، دریچه به اندازه کافی باز نمی شود و یا به اندازه کافی گسترده نیست. این اختلال بسیار نادر معمولا در هنگام تولد وجود دارد. تنگی دریچه پولمونری همیشه نیاز به درمان پزشکی ندارد، با اینحال برخی از بیماران ممکن است نیاز به دارو یا جراحی برای اصلاح وضعیت داشته باشند.

تنگی نفس

علائم تنگی دریچه پولمونری

تنگی دریچه پولمونری توانایی بدن بر دریافت خون اکسیژن دار را تحت تاثیر قرار می دهد. بسیاری از کودکان علائم را تا بزرگسالی نشان نمی دهند. علائم تنگی دریچه پولمونری عبارتند از:

• سوفل قلبی
  • ورید ژوگولار برجسته و بزرگ
  • پوست کبود
  • درد قفسه سینه
  • غش کردن
  • تپش قلب
  • خستگی غیر قابل توضیح
  • اختلال رشد
  • تنفس سخت

تنگی دریچه پولمونری در موارد شدید می تواند مرگ ناگهانی ایجاد کند، به همین دلیل تشخیص و درمان آن برای سلامت حیاتی است. در برخی موارد علایم تا زمانی که تنگی شدید نشود، ظاهر نمی شود.

علت تنگی دریچه پولمونری

پزشکان علت دقیق تنگی دریچه پولمونری را نمی دانند. در جنین ممکن است دریچه در دوران بارداری به درستی توسعه نیابد. این بیماری همچنین ممکن است یک عنصر ژنتیکی داشته باشد.

این بیماری ممکن است با سایر نقایص قلبی مادرزادی همراهی داشته باشد. اگر تنگی دریچه پولمونری تشخیص داده شود، پزشک اغلب توصیه به انجام آزمایش های بیشتری می دهد تا اطمینان حاصل شود که قلب سالم است.

بزرگسالان هم می توانند این شرایط را به عنوان عارضه یک بیماری که بر قلب تاثیر می گذارد، تجربه کنند. بیماری هایی که عارضه تنگی دریچه پولمونری را دارند، شامل تب روماتیسمی و تومورهای کارسینوئید سیستم گوارش است.

مطلب مرتبط: پیشگیری از تبدیل تب روماتیسمی به روماتیسم قلبی

عوارض تنگی دریچه پولمونری

درمان نکردن تنگی دریچه پولمونری می تواند منجر به تعدادی از عوارض مضر و کشنده شود. یک مثال، هیپرتروفی بطن راست یا بزرگ شدن قلب راست که می تواند باعث ضعف و آسیب دائمی قلب شود. همچنین تنگی این دریچه ممکن است موجب ضربان قلب نامنظم شود. کمبود خون در بافت ها منجر به سیانوز شده که سبب آبی شدن رنگ پوست می شود و تنفس را تحت تاثیر قرار می دهد. هر گونه نقص ساختاری در قلب می تواند خطر عفونت در داخل قلب را افزایش دهد.

اکوی قلب از راه مری

تشخیص تنگی دریچه پولمونری

تنگی دریچه پولمونری می تواند موجب سوفل قلبی شود که در سمع یک صدای خفیف قلبی مانند یک کلیک اضافی، دمیدن، صدای سوت یا صدای تند و تیز است. سوفل می تواند یک شاخص اولیه برای تنگی دریچه پولمونری باشد و علامتی بر نیاز به انجام تست های بیشتر است.

پزشک ممکن است تصویربرداری خاصی را برای دیدن آناتومی قلب انجام دهد. مثال ها عبارتند از:

-عکس قفسه سینه(chest X-ray)

-الکتروکاردیوگرام (ECG)

-اکوکاردیوگرام

-تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

این تصویربرداری ها می تواند به پزشک برای دیدن جایی که خون آزادانه جریان ندارد یا تنگی دریچه پولموناری وجود دارد، کمک کند.

درمان تنگی دریچه پولمونری

پزشک از اسکن عکس برداری و سایر آزمایشات برای تعیین بهترین درمان ممکن برای تنگی دریچه پولمونری استفاده می کند. اگر تنگی ملایم و بدون علائم باشد، درمان مداخله ای توصیه نمی شود.

در صورت درد قفسه سینه، تنگی نفس یا بیهوشی ناشی از تنگی دریچه پولمونری به دنبال درمان پزشکی باشید. این علائم نشان دهنده ی پیشرفت وضعیت است.

احتمال پیشرفت تنگی با گذشت زمان وجود دارد. گر چه بعضی بیماران بهبود می یابند، بعضی دیگر همچنان علائم مشابهی را تجربه می کنند و بعضی دیگر علائمشان بدتر می شود و احتمالا نیاز به مداخلات خواهند داشت. پزشک ممکن است داروهایی تجویز کند که باعث تسهیل عبور خون از حفره های قلب شود.

نمونه هایی از داروهای تجویز شده

• پروستاگلاندین ها برای بهبود جریان خون
  • رقیق کننده های خون برای کاهش تشکیل لخته
  • قرص های آب برای کاهش مایع اضافی در جریان خون
  • قرص هایی که از ریتم های نامنظم قلب جلوگیری می کنند.

جراحی

یک روش جراحی شناخته شده تحت عنوان والوالوپلاستی، دیواره های دریچه پولمونری را گسترش داده و بزرگ میکند تا عبور جریان خون بهبود یابد. این روش درمان شامل قرار دادن کاتتری است که یک بالون در انتها دارد و دیواره قلب را باد کرده و گسترش می دهد. ممکن است جراحی برای تعویض دریچه پولمونری در موارد شدید ضروری باشد.

بهبود چشم انداز در بلندمدت

سبک زندگی

سبک زندگی سالم برای قلب در تنگی دریچه پولمونری می تواند مفید باشد که به معنی سیگار نکشیدن، ورزش منظم و خوردن یک رژیم سالم پر از میوه ها، دانه ها و سبزیجات است.

به طور منظم به پزشک و متخصص قلب خود مراجعه کنید تا به حفظ سلامت قلب کمک کند و احتمال ابتلا به انواع دیگر بیماری های قلبی را کاهش دهید.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی
برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.