متخصص قلب و عروق

عوارض نارسایی دریچه میترال قلب

نارسایی دریچه میترال بدین معنی است که دریچه میترال اجازه می دهد خون به سمت قلب بازگردد. در ادامه با علت، علائم و روش های درمان این بیماری بیشتر آشنا می شویم.

هنگامی که دریچه میترال آسیب ببیند مثلا توسط یک عفونت دیگر نمی تواند مثل سابق کاملا بسته شود و باعث می شود که خون به عقب و به داخل حفره ی فوقانی قلب جریان یابد، بنابراین قلب شما باید برای پمپ کردن این خون اضافی بیشتر کار کند.

دریچه های قلب مانند دروازه های یک طرفه کار می کنند و به جریان خون در یک جهت بین حفره های قلب و داخل یا خارج از قلب اجازه ى عبور می دهند. دریچه میترال در سمت چپ قلب شما قرار دارد و اجازه می دهد خون از حفره ی بالا ( دهلیز) به حفره ی پایین قلب ( بطن) جریان یابد.

نشت های کوچک معمولا مشکل ساز نیستند. اما موارد شدیدتر، قلب را در طول زمان تضعیف می کند و می تواند منجر به نارسایی دریچه میترال قلبی شود.

علت نارسایی دریچه میترال

دو نوع نارسایی دریچه میترال وجود دارد: مزمن و حاد.

۱-نارسایی مزمن

نارسایی مزمن دریچه میترال، شایع ترین نوع است، و به آرامی پیشرفت می کند.

#نارسایی اولیه

به معنی اشکال آناتومیکی دریچه است. دریچه خوب کار نمیکند و محکم بسته نمی شود. این ممکن است به علت مشکلاتی مثل رسوب کلسیم روی دریچه یا همچنین می تواند در افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال رخ دهد.

#نارسایی ثانویه

یکی دیگر از مشکلات قلب می تواند سبب شود که دریچه محکم بسته نشود در حالیکه آناتومی دریچه معمولا طبیعی است. مشکل قلبی، مانند نارسایی قلبی، عضله قلب را تحت تاثیر قرار می دهد، و باعث نارسایی دریچه می شود.

۲-نارسایی حاد

نارسایی حاد دریچه ی میترال به سرعت پیشرفت می کند و می تواند تهدید کننده ى حیات باشد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که دریچه یا بافت اطراف آن ناگهان پاره شود. به جای یک نشت آهسته، خون به سرعت در سمت چپ قلب جمع می شود و قلب شما برخلاف حالت مزمن زمان لازم برای تنظیم افزایش ناگهانی خون را ندارد. علل شایع نارسایی حاد، حمله ى قلبی و عفونت قلب به نام اندوکاردیت است.

تنگی دریچه میترال

علائم نارسایی دریچه میترال

علائم نارسایی دریچه میترال ، خستگی یا کم آوردن نفس حین فعالیت است.
اگر قلب شما به خاطر دریچه ی میترال ضعیف شود، ممکن است علائم نارسایی قلبی ظاهر شود. اگر علائم ظاهر شدند یا تغییر کردند، با پزشک خود تماس بگیرید. علائم عبارتند از:

❇ کم آوردن نفس حین فعالیت، که بعدها در حالت استراحت و در شب نیز اتفاق می افتد.

❇ خستگی و ضعف شدید

❇ تجمع مایع در پاها و مچ پاها، که ادم نامیده می شود.

نارسایی حاد دریچه میترال مورد اورژانسی است. علائم سریع پیش می آیند. علائم شامل ضعف شدید تنفس، افزایش ضربان قلب، سرگیجه، ضعف، سردرگمی و درد قفسه سینه می باشد.

عوارض نارسایی دریچه میترال

اگر نارسایی قلبی دارید، آنچه که در آینده در انتظار شماست بستگی به علت و شدت بیماری شما، سلامت کلی شما و دیگر عوامل از جمله سن شما دارد.عوارض می توانند شامل موارد زیر باشند:

#آسیب یا نارسایی کلیوی

نارسایی قلبی می تواند منجر به کاهش جریان خون به سمت کلیه ها شود، که اگر درمان نشود می تواند در نهایت منجر به نارسایی کلیوی شود. آسیب کلیوی ناشی از مشکلات قلبی می تواند برای درمان به دیالیز نیاز داشته باشد.

#مشکلات دریچه ی قلب

دریچه های قلب شما که جریان خون را در مسیر مناسب نگه می دارند، ممکن است اگر قلب شما بزرگ شده باشد یا فشار قلب شما به علت نارسایی قلب زیاد شده باشد، درست کار نکند.

#مشکلات ریتم قلب

آریتمی می تواند یک مشکل بالقوه نارسایی قلب باشد.

#آسیب های ریوی

نارسایی قلبی می تواند منجر به ایجاد مایع شود که می تواند فشار زیادی به ریه وارد کند. این مایع می تواند باعث ایجاد زخم شود و باعث شود که کبد شما به درستی کار نکند.

نشانه ها و عملکرد قلب برخی از افراد با درمان مناسب بهبود می یابد با این حال نارسایی قلبی می تواند تهدید کننده زندگی فرد باشد. افراد مبتلا به نارسایی قلبی ممکن است نشانه های شدید داشته باشند، و برخی ممکن است نیاز به پیوند قلب یا پشتیبانی از دستگاه کمک بطنی داشته باشند.

تشخیص نارسایی دریچه میترال

از آنجا که ممکن است علائم نداشته باشید، نوع خاصی از سوفل ( یک صدای اضافی در قلب) ممکن است نخستین نشانه ای باشد که پزشکان متوجه آن می شوند. برای بررسی قلب، آزمایش های بیشتری لازم است. تست ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

✅ اکوکاردیوگرام، نوعی سونوگرافی است تا بفهمیم مشکل دریچه چه قدر جدی است.

✅ الکتروکاردیوگرام (EKG، ECG) برای ریتم های غیر طبیعی قلب است.

✅ عکس قفسه سینه با اشعه ایکس برای اندازه گیری قلب

✅ کاتتریزاسیون قلب تا بفهمیم مشکل چه قدر جدی است.

اکوکاردیوگرام

پیدا کردن یافته ی غیر عادی در قلب نگران کننده است و ممکن است احساس افسردگی و نگرانی داشته باشید که این یک واکنش طبیعی است.

درمان نارسایی دریچه میترال

درمان موارد مزمن شامل انجام منظم تست ها برای بررسی چگونگی عملکرد دریچه و قلب است. شما برای درمان عوارض یا یک مشکل قلبی که باعث اختلال شده، دارو مصرف کنید.

شما ممکن است به جراحی برای ترمیم یا جایگزینی دریچه ی میترال احتیاج داشته باشید. پزشک شما فاکتورهای زیادی را برای آگاهی از اینکه آیا جراحی برای شما مناسب است یا نه، بررسی می کند. این موارد عبارتند از:

• علت نارسایی دریچه
  • آناتومی دریچه
  • علائم
  •  چگونگی پمپاژ خون توسط قلب

اگر دچار نارسایی مزمن دریچه میترال هستید، ممکن است پزشک شما پیشنهاد تغییر در شیوه زندگی را برای کمک به حفظ سلامت قلبیتان به شما پیشنهاد دهد، و شما را راهنمایی کند:

✔ ترک سیگار و دور شدن از دود دست دوم (در نزدیکی کسی که سیگار می کشد باشید).

✔ رژیم غذایی سالم برای قلب را دنبال کنید و مصرف سدیم را محدود کنید.

✔ فعال باشید. از پزشک خود بپرسید که چه سطح و چه نوع ورزشی برای شما امن است. ممکن است لازم باشد از فعالیت شدید اجتناب کنید.

✔ وزن مناسب خود را حفظ کنید یا اگر نیاز بود وزن کم کنید.

درمان برای نارسایی حاد دریچه میترال در بیمارستان یا اتاق اورژانس رخ می دهد و برای ترمیم یا تعویض دریچه به جراحی نیاز است.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی
برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.