آدرس مطب دکتر آرزو خسروی: تهران، خیابان ولیعصر، جنوب به شمال، نرسیده به توانیر، بن بست بخشندگان، ساختمان مدیکو + سنتر، طبقه ۷، واحد ۷۰۱.

درباره دکتر

دکتر آرزو خسروی – متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اکو کاردیوگرافی
عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه
رئیس بخش اکوکاردیوگرافی بیمارستان بقیه الله اعظم
عضو انجمن قلب و عروق ایران
عضو انجمن اکو کاردیوگرافی ایران
عضو انجمن قلب اروپا (ESC)
عضو انجمن اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری اروپا (EACVI)
عضو انجمن اکو کاردیوگرافی آمریکا (ASE)
عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات اترواسکلروز

بیماری های حاد دریچه ای

بیماری های دریچه آئورت

دکتر آرزو خسروی فوق تخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی در ادامه از علائم بیماری های دریچه آئورت بیشتر توضیح می دهند.

انواع بیماری دریچه آئورت عبارتند از:

• تنگی دریچه آئورت

در این شرایط ممکن است لنگه های دریچه ضخیم شده و سفت شود و یا ممکن است به یکدیگر جوش بخورند. این امر باعث باریک شدن دهانه دریچه می شود. دریچه باریک شده قادر به باز شدن کامل نیست. که باعث کاهش یا انسداد جریان خون از قلب شما به آئورت و بقیه بدن می شود.

مقاله پیشنهادی دکتر آرزو خسروی عضو انجمن قلب و عروق ایران، اروپا و آمریکا

درمان تنگی دریچه آئورت بدون جراجی

• نارسایی دریچه آئورت

در نارسایی، دریچه به درستی بسته نمی شود و باعث بازگشت جریان خون به سمت عقب در بطن چپ می شود.

درمان شما به نوع و شدت بیماری دریچه بستگی دارد. در برخی موارد ممکن است برای ترمیم یا تعویض دریچه به جراحی نیاز داشته باشید.

• گشادی دریچه آئورت

زمانی دریچه قلب گشاد می شود که خون به جای حرکت رو به جلو، به عقب حرکت کند و به سمت قلب برگردد. این بیماری ممکن است ارثی باشد. میتوان از این اختلال به عنوان نارسایی قلبی و بیماری قلبی مادرزادی یاد کرد. این موضوع ممکن است سبب اختلالات ضربان قلب و ریتم نامنظم فیبریلاسیون دهلیزی گردد. علائم گشادی دریچه آئورت را میتوان به اشکال مختلفی مشاهده کرد:

❌تنگی نفس

❌ تپش قلب

❌ خستگی

❌ درد قفسه سینه

❌ سرگیجه

❌ غش کردن

❌ سردرد

❌ سرفه

❌ احتباس آب، که می تواند باعث تورم در اندام تحتانی و شکم شود.

❌ ادم ریوی، که ناشی از احتباس مایعات اضافی در ریه ها است.

اندازه طبیعی دریچه آئورت

در بزرگسالان با دریچه های آئورت نرمال، مساحت دریچه تقریبا ۳ تا ۴ سانتی متر مربع است که در هر بار انقباض قلب این دریچه معمولا بین 3 تا 5 سانتی متر باز می شود.

دریچه آئورت دو لتی

چه موقع به متخصص قلب و عروق مراجعه کنیم؟

اگر سوفل قلب یا صدای اضافه در قلب خود دارید ،به شما توصیه می کنیم به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. آزمایشی به نام اکوکاردیوگرافی را انجام دهید. و در نهایت با مشاهده علائمی که ممکن است تنگی دریچه آئورت را نشان دهد تحت درمان قرار گیرید.

برای انجام تست اکوکاردیوگرافی در مطب دکتر آرزو خسروی فلوشیپ اکوکاردیوگرافی و اطلاع از هزینه آن با مطب تماس بگیرید.

دکتر آرزو خسروی بهترین متخصص فلب و عروق در تهران
دکتر آرزو خسروی بهترین متخصص قلب و عروق در تهران

خطرات بیماری های دریچه آئورت

عوامل خطر تنگی دریچه آئورت عبارتند از:

• سن بالا
  • برخی از بیماری های قلبی موجود در بدو تولد (بیماری مادرزادی قلب)
  • سابقه عفونت هایی که می توانند قلب را تحت تأثیر قرار دهند
  • بیماری مزمن کلیوی
  • سابقه پرتودرمانی به قفسه سینه

تنگی دریچه آئورت می تواند عوارضی ایجاد کند. از جمله:

• نارسایی قلبی
  • سکته
  • لخته شدن خون
  • ناهنجاری های ریتم قلب
  • مرگ

و در خصوص عوارض گشادی دریچه آئورت میتوان به پارگی آئورت و نارسایی دریچه اشاره کرد.

تشخیص بیماری دریچه آئورت در مطب دکتر آرزو خسروی

برای تشخیص بیماری های نارسایی و تنگی این دریچه، پزشک متخصص قلب و عروق علائم و نشانه های شما را بررسی کند. در مورد سابقه بیماری از شما می پرسد و معاینه بدنی انجام می دهد.با استفاده از استتوسکوپ (گوشی مخصوص پزشکی) به صدای قلب شما گوش می کند تا تشخیص دهد سوفل یا صدای اضافه قلبی دارید که نشان دهنده وضعیت این دریچه است. همچنین جهت اطمینان و بررسی دقیق تر چندین آزمایش برای تشخیص وضعیت به شما توصیه خواهد کرد.از جمله:

• اکوکاردیوگرافی:

از این آزمایش برای ارزیابی بطن قلب، دریچه آئورت و جریان خون از طریق قلب استفاده می شود. ساده و بی خطر و بدون درد و عوارض است مانند سونوگرافی. پزشک در اکوکاردیوگرافی از نزدیک وضعیت این دریچه و علت و شدت وضعیت بیماری شما را بررسی می کنند.

انجام اکو قلب در مطب دکتر آرزو خسروی فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

• نوار قلب:

نوار قلب می تواند محفظه های بزرگ قلب، بیماری های قلبی و ریتم های غیر طبیعی قلب را تشخیص دهد. تست نوار قلب ساده و بدون درد و عوارض است و در مطب دکتر آرزو خسروی انجام می شود.

• اشعه ایکس قفسه سینه:

اشعه ایکس قفسه سینه می تواند به پزشک شما کمک کند تا تشخیص دهد که قلب بزرگ شده است یا خیر. که می تواند انواع خاصی از بیماری دریچه را نشان دهد. همچنین می تواند نشان دهد که آیا شما یک رگ خونی بزرگ (آئورت) منتهی به قلب دارید یا تجمع کلسیم روی دریچه دارید.

• اسکن توموگرافی کامپیوتری قلب (CT):

پزشکان از این روش تصویربرداری برای اندازه گیری اندازه آئورت شما و مشاهده دقیق تر دریچه آئورت استفاده کنند.

• MRI قلب:

در MRI قلب از میدان های مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از قلب شما استفاده می شود. این آزمایش برای تعیین شدت وضعیت شما و ارزیابی اندازه آئورت استفاده شود.

• تست ورزش یا تست استرس اکو :

تست ورزش و استرس اکو به متخصص قلب و عروق کمک می کند تا تشخیص دهد که در هنگام فعالیت بدنی علائم و نشانه های بیماری دریچه آئورت را دراید یا خیر. و این آزمایشات می تواند به تعیین شدت وضعیت شما کمک کند.

برای مشاهده فیلم استرس اکو کلیک کنید.

استرس اکو جهت تشخیص نارسایی دریچه آئورت در مطب دکتر آرزو خسروی
جهت دریافت نوبت و اطلاع از هزینه تست ورزش و استرس اکو با مطب دکتر خسروی تماس بگیرید.
  • کاتتریزاسیون قلب:

این آزمایش غالباً برای تشخیص بیماری دریچه آئورت مورد استفاده قرار نمی گیرد. اما اگر آزمایش های دیگر قادر به تشخیص بیماری یا تعیین شدت آن نباشند ، ممکن است از این تست استفاده شود.در این روش ، متخصص قلب و عروق یک لوله نازک (کاتتر) را از طریق رگ خونی در بازو یا کشاله ران شما به یک شریان در قلب شما وارد می کند و از طریق کاتتر رنگ را تزریق می کند تا شریان در اشعه ایکس قابل مشاهده باشد. این یک تصویر دقیق از عروق قلب و نحوه عملکرد قلب شما را به پزشک ارائه می دهد. همچنین می تواند فشار داخل بطن های قلب را برای کمک به ارزیابی بیماری دریچه آئورت اندازه گیری کند.

درمان در مطب دکتر آرزو خسروی

اگر بیماری دریچه آئورت شما خفیف یا متوسط ​​باشد یا علائمی را تجربه نکنید، متخصص قلب با ویزیت های دوره ای و منظم، وضعیت شما را کنترل خواهد کرد. همچنین تغییر سبک زندگی و استفاده از داروهایی برای درمان علائم یا کاهش خطر عوارض بیماری رابه شما توصیه می کند.

در نهایت ممکن است برای ترمیم یا تعویض دریچه، به جراحی یا روش دیگری نیاز داشته باشید. در برخی موارد پزشک حتی اگر علائمی را تجربه نکرده اید ممکن است جراحی را به شما توصیه کند. اگر مجدداً جراحی قلب انجام می دهید ممکن است همزمان عمل جراحی دریچه آئورت لازم باشد.

اگر به بیماری دریچه ای مبتلا هستید، با مراجعه به متخصص قلب و عروق باتجربه جهت ارزیابی و درمان بیماری دریچه قلب، اقدام کنید.

جراحی برای ترمیم یا تعویض این دریچه معمولاً از طریق برش ( جراحی قلب باز) در قفسه سینه انجام می شود. در برخی موارد پزشکان ممکن است جراحی کم تهاجمی قلب را انجام دهند. که شامل استفاده از برش های کوچکتر از آنهایی است که در جراحی قلب باز استفاده می شود.

گزینه های جراحی عبارتند از:
  • ترمیم دریچه آئورت

برای ترمیم این دریچه، جراحان ممکن است انواع مختلفی از ترمیم را انجام دهند. از جمله جدا کردن فلپ دریچه ها که با هم جوش خورده اند. از بین بردن بافت دریچه اضافی به طوری که کاسپ ها بتوانند محکم بسته شوند.

• تعویض دریچه آئورت

تعویض دریچه اغلب برای درمان بیماری این بیماری مورد نیاز است. در تعویض دریچه، جراح شما دریچه آسیب دیده را برمی دارد و یک دریچه مکانیکی یا دریچه ساخته شده از بافت قلب گاو  یا انسان (دریچه بافت بیولوژیکی) را جایگزین می کند.

• تعویض دریچه مکانیکی

دریچه های بافت بیولوژیکی با گذشت زمان تحلیل می روند و در نهایت ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. افرادی که دریچه های مکانیکی دارند برای جلوگیری از لخته شدن خون باید مادام العمر از داروهای رقیق کننده خون استفاده کنند. پزشک در مورد مزایا و خطرات هر نوع دریچه با شما صحبت خواهد کرد و در مورد اینکه کدام دریچه برای شما مناسب است به شما کمک خواهد کرد.

• تعویض دریچه آئورت ترانس کاتر

پزشکان ممکن است یک روش کم تهاجمی به نام تعویض این دریچه با استفاده از ترانس کاتر (TAVR) را برای جایگزینی دریچه آسیب دیده و باریک انجام دهند. TAVR یک گزینه برای افرادی است که در معرض افزایش خطر عوارض ناشی از جراحی قرار دارند. در TAVR، پزشکان کاتتر را در رگ پا یا سینه شما قرار می دهند و آن را به قلب شما هدایت می کنند. سپس یک دریچه تعویض از طریق کاتتر وارد شده و به قلب شما هدایت می شود. یک بالون ممکن است دریچه را منبسط کند، یا برخی از دریچه ها می توانند خود را منبسط کنند. هنگامی که دریچه کاشته می شود، پزشکان کاتتر را از رگ خونی شما خارج می کنند.

دکتر آرزو خسروی فوق تخصص قلب و عروق و عضو انجمن قلب و عروق ایران اروپا و آمریکا.

جهت ارتباط با نوبت دهی مطب با شماره 02122894086 در تماس باشید.