انجام اکو قلب در مطب دکتر آرزو خسروی فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

آیا مشکل قلبی با اکو مشخص می شود؟ دکتر آرزو خسروی

در پاسخ به این سوال که اکوکاردیوگرافی یا اکو قلب چیست؟ باید بدانید، این آزمایشی است که برای بررسی مشکلات قلبی و نواقص عروق اطراف قلب، مورد استفاده پزشکان متخصص قلب و عروق قرار می گیرد. این آزمایش تشخیصی، توسط فلوشیپ اکوکاردیوگرافی در مطب قابل انجام بوده و خطرات و عوارضی جانبی برای بیمار به همراه ندارد. 

آیا مشکل قلبی با اکو مشخص می شود؟

این آزمایش همانند سونوگرافی است که در تشخیص بیماری‌ها و مشکل قلبی و عروقی مورد استفاده پزشک قرار می گیرد. بیماری هایی چون:

  • کاردیومیوپاتی انقباضی
  • کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (بیماری ماهیچه ای قلب)
  • افتادگی دریچه های قلبی
  • نارسایی دریچه های قلبی
  • نارسایی قلبی
  • فیبریلاسیون دهلیزی
  • پریکاردیت
  • اندوکاردیت
  • میوکاردیت

و بیماری‌های دیگر … .

چنانچه شما هم مدتیست علائمی همچون : تنگی نفس، درد قفسه سینه، تپش قلب و یا علائم بیماری قلبی را در خود یا هر یک از عزیزانتان مشاهده می کنید میتوانید برای تشخیص علت از آزمایش اکوکاردیوگرافی کمک بگیرید.

آزمایش اکوی قلب چه چیزی را نشان می دهد؟

  • وجود لخته خون یا آمبولی ریوی پس از سکته
  • دریچه‌ های مصنوعی قلب، فیبریلاسیون دهلیزی، افزایش فشار ریوی.
  • صداهای غیرطبیعی قلب، بیماری‌های قلبی مادرزادی.
  • آسیب عضلات قلب در بیمارانی که سابقه حمله قلبی داشته‌اند.
  • عملکرد پمپاژ خون توسط قلب در افراد دچار نارسایی قلبی.
  • عفونت پرده اطراف قلب (پریکاردیت)، عفونت دریچه‌های قلب

چه زمانی آزمایش اکو انجام می شود؟

  • هنگامی که حمله قلبی اتفاق افتاده باشد.
  • زمانی که پزشک صداهای اضافی از قلب می شنود.
  • وقتیکه که دچار تب روماتیسمی شده اید.
  • زمانی که فرد درد قفسه سینه ای را تجربه می کند که غیرقابل توجیه است.
  • زمانی که نقص مادرزادی قلبی وجود داشته باشد.

هزینه اکواردیوگرافی قلب در مطب دکتر خسروی

هزینه اکو بر اساس تکنولوژی دستگاه ممکن است متفاوت باشد. هزینه اکوکاردیوگرافی قلب در مطب دکتر آرزو خسروی ۱ ملیون تومان است که به دلیل نوسانات ارز، بهتر است پیش از مراجعه به مطب دکتر، هزینه آن را به صورت تلفنی جویا شوید.

اگر سوال شما هم این است که برای انجام آزمایش اکو قلب، به کدام متخصص مراجعه کنیم؟ باید بدانید که تنها فلوشیپ اکوکاردیوگرافی قلب صلاحیت انجام این آزمایش کاملاً تخصصی را داراست چرا که تمامی آموزش های لازم در این زمینه را فراگرفته است. 

دکتر آرزو خسروی فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

در اکو قلب چه چیزی مشخص می شود؟

اکو قلب در 5 نوع دسته بندی می شود. فلوشیپ اکو قلب با توجه به نوع بیماری میتواند از انواع اکو استفاده کند.

  • اکوی ترانس توراسیک (TTE) قلب برای چیست؟

در اکو TTE یا ترانس توراسیک، تصویر دقیقی از آناتومی قلب ارائه می شود. این نوع از آزمایش اکو بیشتر برای اندازه‌گیری اندازه قلب و اجزا و میزان کارایی آنها کاربرد دارد. همچنین قدرت عضلانی قلب و به ویژه توانایی بطن چپ در بیرون راندن خون از قلب توسط این نوع از اکوی قلبی، قابل ارزیابی است.

  • در اکوی داپلر قلب چه چیزی مشخص میشود؟

برای تشخیص جهت و اندازه‌گیری سرعت جریان خون در داخل قلب و رگ های قلبی از این نوع اکو استفاده می شود. در اکو داپلر رنگی، تصاویری ایجاد می‌شود که نشان دهنده ناهنجاری های مادرزادی قلبی و اختلالات دریچه‌ای از جمله افتادگی دریچه میترال (پرولاپس) یا تنگی و گشادی آن می باشد.

اکو داپلر در مطب دکتر آرزو خسروی ،عضو انجمن اکوکاردیوگرافی قلب ایران، اروپا و آمریکا.

  • در اکو مری (TEE) قلب چه چیزی مشخص می شود؟

معمولا هنگامی که تصویر خوبی از روش ترانس توراسیک به دست نیاید از اکو مری استفاده می شود. تصویر با وضوح پایین ممکن است به دلیل زخم، بافت بیش از حد بدن یا ریه ی روی هم خوابیده (کلاپس) باشد. با توجه به مجاورت لوله مری و قلب، در این روش تصاویر شفافی از قلب بدست می‌آید. اکو از طریق مری برای تشخیص دقیق مشکلات قلبی از جمله اختلالات آئورت، توده‌های دهلیز چپ، اختلال عملکرد دریچه‌ها و … کاربرد دارد.

آمادگی قبل از انجام اکو مری

  • استرس اکو قلب برای چیست؟

این آزمایش نشان می دهد قلب شما در مواقع فعالیت بدنی چقدر خوب کار می کند. این آزمایش برای اثبات یا رد وجود بیماری های شریان کرونری قلب است. بعضی از ناهنجاری‌های قلبی مثل بیماری عروقی قلب در صورت افزایش ضربان قلب آسان تر تشخیص داده می شوند. از این رو به کمک افزایش مقطعی ضربان قلب بیمار از طریق فعالیت بدنی یا تزریق دارو، زیر نظر پزشک از این نوع اکو قلب استفاده می شود.

آزمایش استرس اکو در مطب دکتر آرزو خسروی با تزریق دارو دوبوتامین انجام می شود. می توانید برای آشنایی با چگونگی انجام استرس اکو و شرایط و قیمت استرس اکو در مطب، مطلب زیر را مطالعه کنید.

فیلم استرس اکو قلب

  • آزمایش اکو قلب جنین برای چیست؟

نوعی آزمایش فراصوت است که در هنگام بارداری برای ارزیابی قلب نوزاد به دنیا نیامده استفاده می شود. این آزمایش ساختمان و عملکرد قلب را ارزیابی می کند. پروب کوچکی به اسم ترنسدیوسر ( شبیه به میکروفن) روی شکم مادر قرار داده می شود و امواج فراصوت را با فرکانس بالا و قابل شنیدن ارسال می کند.

وقتی ترنسدیوسر در محل خاصی قرار گرفت، امواج فراصوت از طریق پوست مادر، جنین و دیگر بافت های جنین به بافت قلب او منتقل می شوند، جایی که امواج منحرف می شوند، ساختمان قلب جنین است. ترنسدیوسر امواج برگشتی را گرفته و به کامپیوتر منتقل می کند. کامپیوتر امواج دریافتی را به تصاویر دیواره و حفرات قلبی تفسیر می کند.

این آزمایش می تواند ناهنجاری های قلبی را قبل از تولد تشخیص دهد و اجازه ی اقدامات سریع تر و انجام درمان های لازم بعد از تولد نوزاد را می دهد. این کار باعث افزایش احتمال زنده ماندن نوزادانی با مشکلات شدید قلبی خواهش شد. خطرات اکوی قلب تقریبا قابل چشم پوشی است. در چنین نوزادانی، اکوی قلب پس از تولد نیز لازم است.

اکو قلب زنان برای چیست؟

بسیاری از بانوان به دلیل مسائل فرهنگی، تمایل دارند برای انجام آزمایش اکو به متخصص قلب خانم مراجعه کنند. اما می دانیم مهمترین امر در مراجعه به یک پزشک، مهارت و تجربه پزشک است. خوشبختانه هم اکنون، پزشکان خانم در ایران فعالیت می کنند که از مهارت بالایی برخوردار هستند. دکتر آرزو خسروی، بهترین متخصص قلب خانم در تهران و یکی از بهترین پزشکان قلب و عروق در هستند که به صورت تخصصی اکوی قلب خانم ها را نیز انجام می دهند.

اکو قلب زنان در مطب دکتر آرزو خسروی فلوشیپ اکوکاردیوگرافی 02122894086

نتیجه و جواب یک اکو قلب سالم و طبیعی:

یک گزارش طبیعی و سالم آزمایش نشان دهنده این موضوع است که حفره های قلب و دریچه ها طبیعی به نظر رسیده و درستی عمل می کنند. به طور خاص، این بدان معنی است که:

✅پوشش قلب دارای ضخامت طبیعی بوده و حاوی مایعات اضافی نمی باشد.

✅دریچه های قلبی فرد به درستی باز و بسته می شوند. نشتی خون، در آن ها رخ نمی دهد و یا نشانه هایی از عفونت دیده نمی شود. اندازه گیری مقدار پمپاژی قلبی میتواند نشان دهد که آیا قلب می تواند خون کافی را برای سایر اندام ها تامین نماید یا خیر؟ چرا که در غیر این صورت احتمال نارسایی قلبی وجود دارد.

✅هیچ لخته خون قابل مشاهده و یا تومور در قلب فرد وجود ندارد.

✅دیواره قلب و حفره ها در اندازه طبیعی می باشند و عضلات دیواره قلب به درستی حرکت می کنند.

✅برون ده قلبی حجمی از خون است که قلب در هر دقیقه پمپاژ می کند. در حالت استراحت قلب بزرگسالان به طور متوسط  (۴٫ ۸ – ۶٫ ۴ ) لیتر خون در دقیقه پمپ می کند.

✅ کسر تخلیه بطن چپ _ 60 درصد به بالا باشد. این شاخص مبین مقدار خونی است که در طول یک ضربان قلب، پمپاژ می شود. مقدار طبیعی برای کسر تخلیه ای بطن چپ، 60 درصد است.

✅شرایط دیگری که میتوانند علائم مشابه ایجاد نموده و نیاز به یک اکوکاردیوگرافی ، در وهله اول تقویت نمایند. به عنوان مثال، کم خونی میتواند باعث شنیدن صدا های قلبی گردد، و حملات پانیک میتواند باعث درد قفسه سینه شود.

گزارش و نتیجه یک اکو قلب غیر طبیعی و ناسالم:

نتیجه غیر طبیعی در اندازه یا ساختار قلب میتواند به صورت زیر گزارش شود:

  1. دیواره قلب بیش از حد ضخیم و یا نازک و یا حفره های قلب بیش از حد بزرگ باشند: این نتیجه در آزمایش نشان دهنده کاهش جریان خون به عضله قلب، و یا یک برآمدگی در دیواره قلب
  2. تجمع مایع در کیسه اطراف قلب: این حالت که با عنوان پریکاردیت شناخته می شود میتواند با وارد کردن فشار اضافی روی قلب مانع از پمپاژ طبیعی خون شود
  3. . است لخته شدن خون در یکی از حفره های قلب: این مشکل اغلب به دلیل فیبریلاسیون دهلیزی رخ می دهد.
  4. . عملکرد ناقص دریچه های قلب در باز و بسته شدن به موقع: این نتیجه در آزمایش اکو میتواند علائمی از بیماری های دریچه قلب باشد. در صورت بروز اختلال در عملکرد صحیح دریچه قلب، عضله قلب آسیب می بیند.

تفسیر جواب اکو قلب و خواندن گزارش اکوکاردیوگرافی

هر چند برای تفسیر دقیق اکو قلب باید حتما به فلوشیپ اکوکاردیوگرافی مراجعه کنید، اما میتوانید معنای اصطلاحات این آزمیش تخصصی را در مقاله “تفسیر اصطلاحات اکوکاردیوگرافی ببینید.

چند نمونه جواب اکو قلب نرمال را در ادامه مشاهده کنید. 

جواب اکو قلب نرمال

در گزارش فوق، مقدار EF در محدوده 55% درصد دیده می شود که به بازدهی طبیعی قلب اشاره دارد. وضعیت هر 4 دریچه نیز نرمال گزارش شده است.

✅در اکو قلبی که در ادامه مشاهده می کنید نارسایی دریچه تری کوسپید (Mild TR) به صورت خفیف گزارش شده است که جای نگرانی نیست و نیاز به درمان دارویی ندارد. همچنین بازده قلبی با مقدار 60% و نرمال ذکر شده است.

پیشنهاد میکنیم مقاله علائم و عوارض نارسایی دریچه سه لتی را از دکتر خسروی مطالعه کنید.

✅در آزمایش بعد عبارت : (Mitral Reguraitation Mild)  پس زدن خون از دریچه میترال را با شدت ضعیف گزارش می دهد که قابل توجه نبوده و نیاز به درمان ندارد.

چطور می توانیم سلامت قلب را حفظ کنیم؟

• غذاهای دوست دار سلامت قلب را مصرف کنید.

روزانه از سبزیجات، میوه ها و غلات استفاده کنید. مصرف نمک و غذاهای پر چرب را محدود کنید. برای کسب اطلاعات بیش تر و چنانچه نیاز به کاهش وزن دارید با پزشک خود مشورت کنید تا به شما یک برنامه ی مناسب برای کاهش وزن بدهد.

 • ورزش

پزشک می تواند یک برنامه ی ورزشی مناسب برای کمک به بهبود سلامت قلب به شما پیشنهاد دهد. سعی کنید که برنامه ی خود را تدریجاً آغاز کرده و به آن پایبند باشید. هرگز قبل از مشورت با پزشک و سرخود ورزش نکنید.

• وزن متعادل

وزن سالم خود را حفظ کرده، تا قلب شما مجبور نباشد که به سختی کار کند. در صورت داشتن اضافه وزن، با پزشک یا کارشناس تغذیه ی خود برای دریافت یک برنامه ی مناسب کاهش وزن مشورت کنید.

• شرایط سلامتی خود را مدیریت کنید.

فشار خون بالا، کلسترول خون بالا و دیابت می توانند منجر به مشکلات قلبی شوند. برای مدیریت وضعیت پزشکی خود و کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی با پزشک خود مشورت کنید.

• سیگار نکشید.

اگر سیگار می کشید، برای ترک آن هرگز دیر نیست. سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی، بیماری های ریوی، سرطان و دیگر مشکلات را افزایش می دهد. برای ترک سیگار با پزشک یا مشاوران متخصص در این امور مشورت کنید.

چه زمانی باید به فلوشیپ اکوکاردیوگرافی مراجعه کنیم؟

• چنانچه درد قفسه سینه یا مشکل تنفسی دارید که در طول زمان بدتر شده است.

چه موقع باید تحت مراقبت فوری باشیم؟

 اگر شما هر کدام از علائم زیر از یک حمله ی قلبی را دارید:

۱- احساس سنگینی، فشار یا درد در قفسه سینه که بیش از 5 دقیقه طول می کشد یا تکرار می شود.

۲- ناراحتی یا درد در ناحیه ی پشت، گردن، فک، معده یا بازو

۳- تنفس طاقت فرسا

۴- حالت تهوع یا استفراغ

۵- دیدن جرقه های نورانی یا عرق ناگهانی سرد، به ویژه همراه با درد قفسه سینه یا مشکل تنفسی


دکتر آرزو خسروی فلوشیپ اکو و عضو انجمن اکوکاردیوگرافی قلب ایران، آمریکا و اروپا.

جهت انجام این آزمایش در مطب با نوبت دهی در ارتباط باشید.

امتیاز به این مطلب :

جهت درج امتیاز بر روی ستاره کلیک کنید

امتیاز متوسط 0 / 5. امتیاز شما: 0

هیچ نظری تا کنون ثبت نشده ! اولین نفر باشید.

مطب دکتر آرزو خسرو متخصص قلب و عروق

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

دکتر آرزو خسروی از برجسته ترین متخصصین قلب و عروق در تهران و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران می باشند. دکتر خسروی، عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، اروپا و آمریکا در زمینه انجام انواع تست قلب، انواع اکوکاردیو گرافی برای خانم ها و آقایان محترم آماده ویزیت بیماران عزیز در مطب و بیمارستان های طرف قرارداد می باشد.

اشتراک گذاری :

مقالات اکو