کرونا پس از بهبودی ،چه تاثیراتی روی قلب دارد؟

تحقیقات نشان می دهد بسیاری از بهبود یافتگان از کووید-۱۹ یا کرونا نوعی آسیب قلبی را تجربه می کنند.حتی اگر بیماری زمینه ای قلبی نداشته باشند و به اندازه کافی بیمار نباشند تا در بیمارستان بستری شوند. این مسئله متخصصین قلب را را در مورد افزایش نارسایی قلبی نگران کرده است.

عوارضی که کووید-۱۹ بر روی قلب ایجاد می کند

در اوایل همه گیری کرونا ، مشخص شد که بسیاری از بیمارانی که در بیمارستان بستری بودند ، شواهد آسیب قلبی را نشان می دادند. اخیراً ، تشخیص داده شده است که حتی برخی از بیماران کووید-۱۹ که در بیمارستان بستری نیستند ، از آسیب قلبی رنج می برند. ممکن است افرادی وجود داشته باشند که از عفونت اولیه رنج می برند ، اما آسیب قلبی عروقی و عوارض آنها باقی مانده است.

این عوارض مانند میوکاردیت ، التهاب عضله قلب ، می تواند منجر به افزایش نارسایی قلبی شود.در این بین افرادی هستند که از قبل بیماری قلبی دارند و کووید-۱۹ ندارند. اما از ترس قرار گرفتن در معرض ویروس ، از مراجعه به بیمارستان خودداری می کنند.

میوکاردیت التهاب عضله قلب

شاید بخواهید بدانید میوکاردیت چیست و چگونه درمان می شود؟

عواقب دیررس بیماری کرونا می تواند افزایش نارسایی قلبی باشد. با مشاهده علائم حمله قلبی یا سکته ،به جای ترس از ابتلا به بیماری کرونا و در خانه ماندن ، به اورژانس مراجعه کنید.

شیوع آسیب های قلبی در مبتلایان به کووید-۱۹

تقریباً یک چهارم کسانی که به علت ابتلا به کووید-۱۹ در مراکز درمانی بستری شده اند ، از طریق نشانه های قلبی عروقی ، از ورود ویروس کرونا به بدنشان مطلع شده اند.

آسیب های قلبی در میان کسانی که مبتلا به بیماری کرونا هستند ممکن است شیوع بیشتری داشته باشد. تحقیقاتی روی ۳۹ تن از افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند، انجام شد. تتایج نشان داد که عفونت در قلب بیمارانی که با مسائل قلبی عروقی تشخیص داده نشده بودند، وجود دارد.
همچنین مطالعه دیگری در زمینه قلب و عروق با استفاده از MRI قلب بر روی ۱۰۰ نفری که در عرض دو تا سه ماه گذشته از کووید-۱۹ بهبود یافته بودند، صورت گرفت. محققان در قلب ۷۸٪ بیماران بهبود یافته ناهنجاری و در ۶۰٪ آنها “التهاب مداوم قلب” یافتند. در همین مطالعه نشان داده شد : در ۷۶٪ درصد از بیماران آزمایش شده، سطح بالایی از آنزیم خونی تروپونین ( که یک شاخص آسیب قلبی است ) وجود دارد. اگر چه عملکرد قلب به طور کلی حفظ می شود. خوشبختانه بیشتر بیمارانی که در این تحقیقات حضور داشتند، نیازی به بستری شدن در بیمارستان نداشتند.

تاثیر کرونا بر قلب

چه کسانی بیشتر در معرض عوارض قلبی کووید-۱۹ هستند؟

گروهی از افراد هستند که از نظر قلبی بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند. تشخیص اینکه چه کسی در معرض خطر است یا اینکه افرادی که از این ویروس بهبود می یابند بدانند که آیا مشکلات قلبی دارند یا نه کمی دشوار است.

چه زمانی پس از بهبودی از کرونا ،به متخصص قلب مراجعه کنیم؟

بسیاری از بیماران پس از بهبود از کووید-۱۹، برای مدتی احساس خستگی می کنند. نمی توانند تحرک زیادی داشته باشند. فهمیدن این مسئله که آیا ریه ها برای بهبودی به زمان بیشتری نیاز دارند یا نه کمی مشکل است.اگر با گذشت زمان اوضاع بهتر شود. نشانه خوبی است. این افراد باید بدانند ، اگر پس از یک دوره بیماری و استراحت و عدم تحرک، به خود فشار بیاورند. ممکن است دچار تنگی نفس شوند.

دکتر آرزو خسروی فوق تخصص قلب و عروق به کسانی که از کووید -۱۹ بهبود یافته اند توصیه می کند، علائم زیر را در نظر داشته باشند. و در صورت بروز آنها با متخصص قلب مشورت کنند.

• ضربان قلب نامنظم
  • تنگی نفس هنگام دراز کشیدن
  • بیدار شدن از خواب به دلیل تنگی نفس
  • سرگیجه یا گیجی

چه چیزی باعث تنگی نفس هنگام دراز کشیدن می شود؟

سخن آخر

فردی که کووید-۱۹ داشته و بهبود یافته است و علائمی از ناراحتی قلبی ندارد. معلوم نیست که آیا نیازی به انجام آزمایش های تشخیصی مشکلات قلبی و عروقی دارند یا خیر.

خوشبختانه برخی از آسیب های قلبی عروقی، که با ابتلا به کرونا به وجود آمده اند، خود به خود بهبود می یابند.

ما در مواجهه با سایر ویروس ها دیده ایم که باعث بروز التهاب در قلب بیماران می شوند. که این التهاب قلبی، پس از بهبودی از بیماری ویروسی، خود به خود التیام می یابد. و در بعضی از افراد ، ما می توانیم این مسئله را به طور موثر با دارو درمان کنیم.

دکتر آرزو خسروی فوق تخصص اکوکاردیوگرافی قلب.