چه زمانی اکو قلب لازم است؟

چه زمانی اکو قلب لازم است؟

اکوکاردیوگرافی قلب یا همان اکو قلب یکی از روش های تخصصی شناسایی و تشخیص بیماری قلبی می باشد. در این مقاله در ارتباط با این موضوع صحبت شده است.

اکوکاردیوگرافی نمای گرافیکی از حرکت قلب شما است. در طی یک آزمایش اکو قلب ، پزشک شما از امواج صوتی با فرکانس بالا (اولتراسونیک) که از یک دستگاه دستی روی سینه شما قرار می گیرد برای تصویربرداری از دریچه ها و حفره های قلب شما استفاده می کند. این کار به متخصص قلب و عروق در ارزیابی عملکرد پمپاژ قلب شما کمک می کند.

پزشکان اغلب اکو قلب را با تکنیک های داپلر اولتراسونیک و داپلر رنگی برای ارزیابی جریان خون در سراسر دریچه های قلب شما ترکیب می کنند. اکوکاردیوگرافی از اشعه استفاده نمی کند. این امر اکوی قلب را از سایر آزمایشات مانند اشعه ایکس و سی تی اسکن که از مقادیر کمی اشعه استفاده می کنند، متمایز می کند.

متخصصان قلب از اکوکاردیوگرافی برای به دست آوردن تصویری واضح از سلامت قلب فرد استفاده می کنند. آنها ممکن است در طول یک چکاپ معمولی یا در طول بررسی و کشف علت اصلی علائم مرتبط با قلب، اکوکاردیوگرافی قلب را تجویز کنند. این مقاله به بررسی اهداف مختلف اکو قلب در بین متخصصان قلب می پردازد.

اکوکاردیوگرافی قلب (اکو) چیست؟

اکو قلب چه کاربردی دارد؟

همانطور که گفته شد، اکوکاردیوگرافی، که اکو یا تست اکو نیز نامیده می شود، یک روش تشخیصی رایج و غیرتهاجمی است که با استفاده از امواج صوتی، از قلب تصویربرداری می کند. این روش با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا، تصویری از دریچه ها و حفره های قلب ایجاد می کند و به متخصصان قلب امکان تشخیص ناهنجاری های عملکرد قلب را می دهد.

در ادامه برخی از مزایای اکو قلب آورده شده است که نیاز افراد به استفاده از آن را مبرم می کند.

1- تضمین سلامت و عملکرد بهینه قلب

متخصصان قلب همیشه دلیل خاصی برای درخواست اکو قلب ندارند. در برخی موارد، ممکن است برای اطمینان از اینکه بیمار حتی بدون علائم خاصی، مشکلی در قلب ندارد، انجام شود. این امر به ویژه برای افرادی که در معرض خطر بیشتری برای بیماری قلبی هستند، صادق است.

2- تعیین علت علائم مرتبط با قلب

اگر بیمار علائم بیماری قلبی داشته باشد، احتمالاً متخصص قلب بخواهد تصاویر حاصل از اکوکاردیوگرافی را ببیند تا مشخص کند آیا بیمار در معرض خطر حمله قلبی یا سایر بیماری های قلبی قرار دارد یا خیر. قابل توجه ترین علائم اولیه بیماری قلبی که ممکن است نیاز به اکوکاردیوگرافی را نشان دهد عبارتند از درد قفسه سینه، تنگی نفس، درد یا بی حسی در اندام ها و درد گردن.

3- بررسی وضعیت سوفل قلب

سوفل قلب همیشه چیز بدی نیست، اما می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی تر باشد که نیاز به درمان دارد. سوفل قلب صدای نامنظم جریان خون بین ضربان های قلب است. این صدا ممکن است در طی معاینه منظم با استفاده از گوشی پزشکی تشخیص داده شود. اگر متخصص قلب تشخیص دهد که سوفل قلب نیاز به ارزیابی بیشتر برای تعیین علت و وجود هر گونه مشکل دیگری دارد، ممکن است اکوکاردیوگرافی تجویز شود.

بررسی وضعیت قلب یکی از مزایای اکو قلب

4- ارزیابی اثربخشی درمان های دارویی یا جراحی

متخصص قلب همچنین ممکن است پس از برخی درمان ها یا جراحی های قلبی، اکو قلب را تجویز کند. به عنوان مثال، آنها ممکن است پس از قرار دادن استنت عروق کرونر، برای اطمینان از عملکرد بهینه قلب، اکوکاردیوگرافی را تجویز کنند.

5- تست فعالیت قلب در طول ورزش

برخی از افراد فقط در حین ورزش شدید دچار مشکلات قلبی می شوند. اگر تصور می شود که این مورد ممکن است وجود داشته باشد، متخصص قلب ممکن است تست ورزش را برای ارزیابی قلب در حین ورزش تجویز کند. این کار شامل انجام دادن فعالیت شدید توسط بیمار، مانند دوچرخه سواری در حین اکوکاردیوگرافی است.

متخصص قلب ممکن است برای بررسی هر گونه مشکل قلبی که نیاز به رسیدگی دارد، اکوکاردیوگرافی تجویز کند. این کار در صورت لزوم به ما کمک می کند تا برای کاهش خطر بیماری قلبی اقدام کنیم. کلینیک تخصصی اکو قلب دکتر آرزو خسروی در این امر به شما کمک خواهد کرد.

اکو قلب چه کاربردی دارد؟

چرا اکو قلب انجام می شود؟

شایع ترین دلیل برای انجام اکوکاردیوگرافی یا اکو قلب ، بررسی عملکرد طبیعی قلب است. علائمی که نشان می دهد قلب شما ممکن است به خوبی کار نکند عبارتند از:

نشانه هایی که پزشک شما ممکن است متوجه شود:

این امکان وجود دارد که قلبی داشته باشید که به طور عادی کار نمی کند و همچنان کاملاً احساس خوبی داشته باشید. جستجوی بیماری قلبی قبل از بروز علائم، نوعی غربالگری سلامت است. اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده شما بیماری قلبی دارد که ممکن است ارثی باشد، ممکن است به شما توصیه شود که قلب خود را با اکوکاردیوگرافی آزمایش کنید.

چرا اکو قلب تجویز می شود؟

چرا پزشک اکو قلب را تجویز می کند؟

قلب شما یک پمپ عضلانی با چهار حفره اصلی و چهار دریچه است. لوله هایی که قلب را از خون پر می کنند رگ ها هستند و لوله هایی که خون را از قلب خارج می کنند، شریان ها هستند. اکو قلب به اندازه، شکل و عملکرد تمام لوله ها، حفره ها و دریچه های قلب شما نگاه می کند.

امواج فراصوت از قفسه سینه شما عبور کرده و از ماهیچه، خون و چربی داخل آن منعکس می شوند. انعکاس ها توسط پروب اکو برداشته شده و به تصاویر تبدیل می شوند. در اکثر مواقع، تصویر ایجاد شده یک تصویر سیاه و سفید و بادبزنی شکل دو بعدی است.

آخرین و جدیدترین دستگاه ها همچنین می توانند یک تصویر سه بعدی بگیرند که برای مشاهده دریچه های آسیب دیده قلب بسیار مفید است و در مطب دکتر آرزو خسروی موجود می باشد.

فوق تخصص اکو قلب همچنین می تواند کمی رنگ یا همان ماده حاجب به آزمایش شما اضافه کند. رنگ نشان می دهد که خون در کدام جهت جریان دارد. دریچه قلبی که به طور معمول کار می کند، فقط باید اجازه دهد خون در یک جهت جریان یابد. اگر نشتی داشته باشد، تصویر رنگی نشان می دهد که خون به عقب برمی گردد.

منابع کمکی:

floridapremiercardio

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوی تخصصی قلب

امتیاز به این مطلب :

جهت درج امتیاز بر روی ستاره کلیک کنید

امتیاز متوسط 0 / 5. امتیاز شما: 0

هیچ نظری تا کنون ثبت نشده ! اولین نفر باشید.

مطب دکتر آرزو خسرو متخصص قلب و عروق

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

دکتر آرزو خسروی از برجسته ترین متخصصین قلب و عروق در تهران و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران می باشند. دکتر خسروی، عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، اروپا و آمریکا در زمینه انجام انواع تست قلب، انواع اکوکاردیو گرافی برای خانم ها و آقایان محترم آماده ویزیت بیماران عزیز در مطب و بیمارستان های طرف قرارداد می باشد.

اشتراک گذاری :

مقالات اکو