علت تپش قلب در جوانان چیست؟

A-fibفیبریلاسیون دهلیزی در جوانان

در حالی که مشکلات قلبی مانند تپش قلب یا A-fib، اغلب با افزایش سن ایجاد می گردد، حقیقت این است که بیماری قلبی مانند تپش قلب می تواند در هر مرحله از زندگی رخ دهد. حتی اگر جوان باشید. برای درک علت وقوع آن و چالش های پیرامون A-fib یا ضربان قلب بالا در نوجوانان و جوانان، ادامه مطلب را مطالعه کنید. در این مطلب از سایت دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی، به بررسی علت تپش قلب در جوانان و چند راه کار درمانی پرداخته ایم. جهت مراجعه حضوری به مطب با شماره 02122894086 تماس بگیرید. برای مشاهده آدرس مطب روی نقشه کلیک کنید.

مشکلات ریتم قلب در جوانان

بروز مشکلات قلبی اغلب با افزایش سن ارتباط دارد. خطر ابتلا به انواع مختلف مشکلات قلبی عروقی، از جمله فیبریلاسیون دهلیزی ، با نزدیک شدن به میانسالی، بالاتر می رود. اما با اینکه فیبریلاسیون دهلیزی یا خطر A-fib با افزایش سن افزایش می یابد، یک بیماری قلبی است که می تواند در هر مرحله از زندگی و حتی در سنین جوانی رخ دهد.

📌مقاله پیشنهادی دکتر آرزو خسروی : علت ضربان قلب بالا در نوجوانان چیست؟ + درمان

اگرچه A-fib غالبا در افراد بالای ۶۰ سال اتفاق می افتد، تعداد جوانان، حتی نوجوانان و افراد ۲۰ و اندی ساله ای که از بیماری قلبی رنج می برند، رو به افزایش است. تشخیص این روند، به کمک ابزارهای تشخیصی بهتر و با آگاهی بیشتر، می تواند مفید باشد. اما فارغ از علت ایجاد ضربان قلب بالا در نوجوانان، شناخت واقعیت ها و چالش های مربوط به تشخیص A-Fib در بزرگسالان مهم است.

علت فیبریلاسیون دهلیزی یا ضربان قلب بالا در نوجوانان
علت ضربان قلب بالا در نوجوانان

۵ علت ضربان قلب بالا در نوجوانان

فرسودگی قلب در طول سالیان افزایش می یابد، که می تواند منجر به بروز بیماری عروق کرونر، فشار خون بالا و حملات قلبی، که برخی از شایع ترین عوامل بروز A-fib هستند، شود. با این حال، اغلب تشخیص های A-fib در جوانی، دلایل مختلفی، مانند نقص مادرزادی، عادات ناسالم و سایر بیماری های زمینه ای دارد.

کشف علت اصلی ضربان بالا در نو جوانان، دشوار است. اما برخی از علل متداول آن شامل موارد زیر می باشد:

1. استرس

استرس، علت اصلی بسیاری از بیماری هاست و کارشناسان معتقدند که می تواند تأثیر مستقیم و شدیدی روی ضربان بالا در نو جوانان بگذارد. البته، استرس در مراحل مختلف زندگی، به دلایل متفاوتی ایجاد می گردد و برای جوانان، مسائلی مثل  تحصیل، پویایی اجتماعی و برنامه ریزی های آینده می تواند سبب بروز حجم زیادی از استرس باشد.

چگونه استرس منجر به ایجاد A-fib یا تپش قلب در جوانان می شود؟

پاسخ اضطرابی می تواند قلب را فعال، سیگنال های الکتریکی را آغاز و علائم AFib را در افراد مستعد ایجاد نماید. استرس ذهنی و جسمی می تواند باعث بروز این پاسخ شود. در هر صورت، فرد ممکن است به درمان رفتاری و دارویی برای حل این مشکل، نیاز داشته باشید.
  1. عدم تعادل مواد معدنی

تعادل مناسب مواد معدنی، ویتامین ها، آب و کالری، به عملکرد مناسب بدن کمک می کند. متأسفانه، تغییر سطح منیزیم، کلسیم، پتاسیم و هیدراتاسیون بسیار ساده رخ می دهد. این امر می تواند زمینه بروز A-fib را فراهم کند.

خیلی درست به نظر نمی آید که به جوانان برچسب کم غذایی بزنند. چرا که بسیاری از آنها، یک رژیم غذایی سالم و متعادل دارند. که سلامت جسمی و روانیشان را تامین می کند. با این حال، بسیاری دیگر از جوانان، رژیم غذایی سرشار از مواد فرآوری شده و صنعتی نظیر فست فودها دارند. که معمولاً از نظر بسیاری از مواد مغذی مهم، کمبود دارند.
  1. عفونت

پریکاردیت، عفونتیست که می تواند در اطراف غشای قلب ایجاد شود، و منجر به بروز تپش قلب در جوانان گردد. اما سایر عفونت های باکتریایی که به طور مستقیم بر قلب تأثیر نمی گذارد، نیز ممکن است سبب بروز A-fib شوند. تحقیقات نشان داده است که سطح پروتئین واکنش پذیر C، نشانگر مهم التهابی، در افراد مبتلا به تنگی نفس در جوانان به میزان قابل توجهی بالاتر است.

عفونت یا بیماری دندان نیز می تواند باعث ایجاد مشکل شود. ممکن است شنیده باشید که بیماری لثه، خطر ابتلا به برخی بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. یک مطالعه اخیر نشان داد که بین سلامت پریودنتال و تپش قلب در جوانان نیز ارتباط وجود دارد. متخصصان مقیاس بندی منظمی را برای کاهش التهاب و خطر ابتلا به مشکلات ریتم قلبی پیشنهاد می کنند.
  1. سو مصرف مواد مخدر

مصرف داروهای غیرقانونی یا تجویز شده، در صورت داشتن یا نداشتن سابقه ابتلا به بیماری های قلبی، می توانند تپش قلب در جوانان را تحریک کنند. بیشتر موارد محرک مانند نیکوتین، الکل و کافئین نیز می تواند سبب بروز این عارضه شوند. پزشکان متوجه شده اند که استفاده از مواد مخدر می تواند منجر به بروز بی نظمی در ریتم قلب شود. با توجه به اینکه بیشتر نوجوانان و جوانان از داروهای حاوی مخدر تجویز شده سو استفاده می کنند. این مورد یک خطر جدی محسوب می شود.

2. عوارض بیماری

نقص های مادرزادی، مانند سایر اختلالات متابولیکی مثل دیابت، می تواند باعث بروز تپش قلب در دورانی جوانی و اوایل زندگی شود. فشار خون، پرکاری تیروئید و آمبولی ریوی نیز می تواند ریشه بروز این مشکل باشد. برای جوانانی که مشکوک به A-fib هستند و یا می دانند که به این بیماری ابتلا دارند. مهم است که با پزشک خود درمورد بررسی دقیق سابقه پزشکی و سلامت جسمی، و کشف هر بیماری دیگری که می تواند مسائل را پیچیده کند، صحبت نمایند.

📌مقاله پیشنهادی دکتر آرزو خسروی: علت تپش قلب هنگام برخواستن از خواب چیست؟

اگر سوالی در رابطه با تپش قلب خود یا فرزندتان دارید در بخش ثبت پرسش ارسال کنید و ظرف چند روز پاسختان را دریافت کنید.

توضیح A-fib منفرد

وقتی فیبریلاسیون دهلیزی، قبل از ۶۰ سالگی و بدون وجود هیچ گونه بیماری مرتبط ایجاد شود. به عنوان A-fib منفرد شناخته می شود. در برخی موارد، A-fib منفرد با اختلال تیروئیدی، عفونت های ویروسی، استفاده از محرک یا سابقه خانوادگی همراه است. با این حال، در بسیاری از موارد دیگر، به سادگی هیچ توضیح روشنی برای ایجاد A-fib منفرد زودرس وجود ندارد.

چرا جوانان دچار فیبریلاسیون دهلیزی یا ضربان قلب بالا می شوند؟

پزشک متخصص قلب و عروق ممکن است ابتدا بخواهد عواملی مانند ورزش سنگین و آپنه در هنگام خواب را رد کند. گاهی اوقات در معاینات اولیه، این موارد فراموش می شوند. اما حتی با پیشرفت تکنولوژی تشخیصی، دانسته های ما در مورد علت وقوع A-fib منفرد بسیار اندک است. خوشبختانه برای برخی افراد، یک دوره مصرف دارو می تواند علائم این بیماری را از بین ببرد. اما در برخی دیگر، علائم ممکن است گاهی اوقات به طور دائمی برگردند.

📌مقاله پیشنهای دکتر آرزو خسروی : برای درمان تپش قلب چه بخوریم؟

در صوررت ایجاد علائم A-fib مانند تپش قلب، تنگی نفس یا سرگیجه در افراد زیر۶۰ سال، باید به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه نمود. ممکن است افراد ناراحتی های ایجاد شده را، به خصوص اگر خفیف باشد و هیچ مشکل دیگری نداشته باشند، نادیده بگیرند. اگر هرچه زودتر درمان A-fib را شروع کنید. احتمال جلوگیری از بدتر شدن آن، بیشتر است.

درمان تپش قلب جوانی یا A-fib

• استفاده از داروهای کنترل کننده ضربان قلب: معمول ترین راه درمان A-fib  است. که با هدف کاهش ضربان قلب به ۶۰ تا ۸۰ ضربه در دقیقه در حالت استراحت و همچنین تنظیم جریان الکتریکی قلب در نظر گرفته می شود.
  •  کنترل ریتم قلب : این درمان که گاهی به عنوان کاردیوورسیون قلبی شناخته می‌شود. با هدف برگرداندن قلب به حالت ضربان طبیعی صورت می‌گیرد.
  • داروهای رقیق کننده خون یا ضد انعقادها‌ : پزشک این داروها را به منظور جلوگیری از لخته شدن خون تجویز می کند.که خود باعث کاهش احتمال سکته مغزی می‌شود.
  • کاردیوورژن الکتریکی: در این روش درمانی از یک جریان الکتریکی برای برگرداندن ضربان طبیعی قلب استفاده می‌کند. این درمان همان هدف داروهای کنترل ریتم قلبی را دنبال می‌کند. معمولاً برای افرادی استفاده می‌شود که A-fib  حمله‌ای را به مدت بیش از دو روز متوالی تجربه کرده‌اند.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

جهت مراجعه حضوری به مطب با شماره 02122894086 تماس بگیرید.

برای مشاهده آدرس مطب روی نقشه کلیک کنید.

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند.

برای پیگیری پاسخ سوال خود و نمایش آن، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد نمایید.