آدرس مطب دکتر آرزو خسروی: تهران، خیابان ولیعصر، جنوب به شمال، نرسیده به توانیر، بن بست بخشندگان، ساختمان مدیکو + سنتر، طبقه ۷، واحد ۷۰۱.

درباره دکتر

دکتر آرزو خسروی – متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اکو کاردیوگرافی
عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه
رئیس بخش اکوکاردیوگرافی بیمارستان بقیه الله اعظم
عضو انجمن قلب و عروق ایران
عضو انجمن اکو کاردیوگرافی ایران
عضو انجمن قلب اروپا (ESC)
عضو انجمن اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری اروپا (EACVI)
عضو انجمن اکو کاردیوگرافی آمریکا (ASE)
عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات اترواسکلروز

نارسایی پولمونری

نارسایی پولمونری (ریوی) چیست؟

نارسایی پولمونری یک بیماری متداول است. اکثر افراد علائم نارسایی پولمونری را نشان نمی دهند و نیازی به درمان ندارند. دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی در این باره بیشتر توضیح می دهند. جهت مراجعه حضوری به مطب با شماره 02122894086 تماس بگیرید.

در موارد شدید نیازمند نظارت منظم، دارو برای از بین بردن علائم و جراحی برای قرار دادن دریچه یا مجرای مصنوعی هستند.

نارسایی دریچه پولمونری چیست؟

نارسایی زمانی ایجاد می شود که دریچه پولمونری به درستی عمل نمی کند. در طی ضربان قلب منظم، حفره تحتانی سمت راست قلب ،بطن راست، خون را از طریق شریان پولمونری به ریه ها هدایت می کند. اگر دریچه در شریان پولمونری به طور کامل بسته نشود، خون از ریه ها به قلب در بین ضربان قلب نشت می کند.

اکثر افراد علائم نارسایی دریچه ریوی را نشان نمی دهند و نوزادان یا کودکان متولد شده با این وضعیت معمولا نشانه هایی از آن را تا زمان بزرگ شدن را نشان نمی دهند. موارد شدیدتر این اختلال در افرادی که تحت جراحی قلب برای قرار دادن مجرای مصنوعی بین بطن راست و شریان ریوی می گیرند، دیده می شود. افرادی که علائم نشان می دهند اغلب فرم شدید این وضعیت را دارند.

علائم نارسایی پولمونری

بیماران با مورد شدید نارسایی دریچه ریوی ممکن است علائم زیر را داشته باشند:

– خستگی

– تنفس سخت به خصوص هنگام ورزش کردن یا فعالیت های شدید جسمی

– سرگیجه یا غش کردن

– سوفل قلبی

– آریتمی

– تپش قلب یا ضربان قلب سریع یا نامنظم

– درد قفسه سینه از جمله فشار و تنگی

– تورم در پاها یا ساق

– لب ها یا ناخن های کبود

چنانچه این علائم را  در خود یا هر یک از عزیزانتان مشاهده می کنید، ضروریست جهت تشخیص دقیق نوع بیماری به متخصص قلب و عروق مراجعه و برای درمان زودهنگام آن اقدام کنید.

تشخیص نارسایی دریچه ریوی

پزشکان در صورت مشاهده صداهای غیر طبیعی در قفسه سینه، کبد بزرگ، مایع انباشته شده در مچ پا و یا ورید ژوگولار متسع در گردن احتمال نارسایی را می دهند.

پزشکان تشخیص را با بررسی علائم بیمار، سابقه پزشکی و انجام معاینه فیزیکی آغاز می کنند ولی باید آزمایش های خاصی برای تایید نارسایی پولمونری انجام شود که از طریق رادیوگرافی قفسه سینه، MRI قلبی که یک تصویر سه بعدی از قلب ایجاد می کند، اکو قلب که از امواج صوتی برای نشان دادن قلب استفاده می کند یا نوار قلب که فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کند، انجام می شود.

سایر روش های تشخیصی عبارتند از:

پالس اکسیمتری، که بدون درد سطح اکسیژن خون را اندازه گیری می کند و کاتتریزاسیون قلبی، که در آن یک لوله نازک از پا به واسطه رگ خونی به قلب هدایت می شود.

درمان نارسايى دريچه پولمونرى

موارد خفیف نارسایی نیاز به درمان فوری ندارد و بعضی از پزشکان معتقدند این موارد حتی نیازی به چکاپ ندارند. موارد متوسط ​​یا شدید نیاز به نظارت دارد و اگر بدتر شود، ممکن است نیاز به جراحی باشد.

در حال حاضر هیچ دارویی وجود ندارد که از ریشه نارسایی را درمان کند، اما بعضی از داروها می توانند علائم آن را کاهش دهند و به تپش نرمال ضربان قلب کمک کنند. این داروها اغلب دیورتیک هایی هستند که آب اضافی بدن را دفع می کنند و یا داروهایی که موجب تپش منظم قلب در شرایطی مانند تپش قلب و آریتمی می شوند.

تعویض دریچه ریوی

در موارد شدید پزشک نیاز به تعویض یا ترمیم دریچه را تعیین میکند و عملکرد آن از طریق یک عمل جراحی به نام والووپلاستی بهبود می یابد. در این مرحله، گزینه های بیمار شامل برداشتن دریچه ریوی و جایگزینی با دریچه جدید یا گذاشتن یک مجرای مصنوعی بین شریان ریوی و بطن راست است.

یکی از جدیدترین انواع دریچه ها، دریچه ملودی، یک روش ترانس کاتتر است که هیچ آسیب به قفسه سینه یا دنده های بیمار وارد نمی کند. در عوض دریچه توسط کاتتر در رگ خونی ساق پا قرار داده می شود. برای کودکان، یکی از بهترین انتخاب ها یک هموگرافت پولمونری است. دریچه پولمونری اهدایی و شریان می تواند با کودک رشد می کند.

دریچه ملودی

در آینده، ممکن است پزشکان بتوانند سلول های بیمار را بردارند و از آنها برای رشد یک دریچه جدید در یک محيط زیست تجزیه پذیر استفاده کنند. این درمان هنوز در حال بررسی است و انجام نشده است.

دکتر آرزو خسرویمتخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

جهت مراجعه حضوری به مطب با شماره02122894086 تماس بگیرید.