قرص سوستاک

قرص سوستاک چیست؟ موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص سوستاک متعلق به گروهی از داروها می باشد که نیترات نامیده می شوند. سوستاک، رگ های خونی را گشاد می کند و جریان پیدا کردن خون از طریق آن ها و نیز پمپاژ قلب را آسان تر می کند. سوستاک برای درمان یا جلوگیری از حمله های درد قفسه سینه (آنژین) استفاده می شود. همچنین ممکن است از این دارو برای مواردی استفاده شود که در لیست راهنمای دارو نیامده است.

موارد مصرف قرص سوستاک

این قرص برای درمان، کنترل، پیشگیری و بهبود بیماری ها، شرایط و علائم زیر استفاده می شود:

• درد قفسه سینه مربوط به خونرسانی محدود
  • انواع نارسایی قلبی عروقی بطن چپ قلب همراه با حمله قلبی
  • انقباض عروقی شدید و ناگهانی شریان ها
  • فشار خون بالا در طول جراحی قلب

موارد احتیاط

پیش از مصرف قرص، پزشک خود را در جریان داروهای مصرفی، ویتامین ها، مکمل های گیاهی، بیماری های پیشین و شرایط سلامتی فعلی (برای مثال، بارداری، جراحی پیش رو و غیره) قرار دهید.

برخی از بیماری ها ممکن است شما را در معرض عوارض جانبی دارو قرار دهند. طبق دستور پزشک، دارو را مصرف کنید و راهنمای چاپ شده بر روی بسته بندی دارو را دنبال کنید. مقدار مصرف دارو بر اساس شرایط شما می باشد. اگر عوارض ادامه داشت یا بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید.

نکات مشاوره مهم شامل موارد زیر می باشند:

• اگر شما باردار هستید، قصد بارداری دارید یا در حال شیردهی هستید.
  • رانندگی نکنید و از کار با ماشین آلات خودداری کنید.
  • اگر اخیراً دچار حمله قلبی شده اید.
  • اگر شما مشکلات کلیوی یا ریوی شدید دارید.

قرص سوستاک

موارد تداخل مصرف با قرص سوستاک

اگر همزمان از داروهای دیگر یا داروهای بدون نسخه استفاده می کنید، اثرات قرص سوستاک ممکن است تغییر کنند. این امر ممکن است خطرات عوارض جانبی را افزایش دهد یا موجب شود که دارو تأثیر مورد نظر را نداشته باشد. به پزشک خود درباره تمام داروها، ویتامین ها و مکمل های گیاهی که مصرف می کنید، اطلاع دهید، بنابراین پزشک شما می تواند به شما در پیشگیری یا مدیریت تداخل دارویی کمک کند. قرص سوستاک ممکن است با داروها و محصولات زیر تداخل داشته باشد.

• قرص های ضد روان پریشی
  • آسپیرین
  • NSAID ها
  • داروهای نیتریک اکسید
  • سیلدنافیل
  • تادالافیل
  • داروهای ضد افسردگی تری سیکلیک
  • واردنافیل

چه زمانی نباید قرص سوستاک را مصرف کنید؟

حساسیت شدید به قرص سوستاک موجب منع مصرف آن می شود. علاوه بر این، در صورتی که دارای شرایط زیر باشید، قرص سوستاک نباید مصرف شود:

• الکلی بودن
  • کم خونی
  • حساسیت بیش از حد
  • افزایش فشار در چشم

داروی مخصوص سکته قلبی

سؤالات متداول درباره قرص سوستاک

1- آیا مصرف قرص سوستاک در زمان بارداری منعی ندارد؟

لطفا برای توصیه هایی در موارد خاص با پزشک خود مشورت کنید.

2- آیا مصرف قرص سوستاک در حین شیردهی منعی ندارد؟

لطفا در مورد خطرات و مزایای این دارو با پزشک خود صحبت کنید.

3- آیا قرص سوستاک می تواند برای درد قفسه سینه مرتبط با خونرسانی محدود و نارسایی بطن چپ قلب همراه با حمله قلبی استفاده شود؟

بله، درد قفسه سینه مرتبط با خونرسانی محدود و نارسایی بطن چپ قلب همراه با حمله قلبی از رایج ترین موارد مصرف گزارش شده برای قرص سوستاک می باشند. لطفاً قبل از مصرف در این موارد، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

4- آیا رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین به هنگام مصرف این دارو مجاز است؟

اگر شما تجربه سرگیجه های خطرناک، خواب آلودگی، افت فشار خون یا سردرد را به هنگام مصرف این دارو داشته باشید، ممکن است رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین ایمن نباشد. داروسازان همچنین توصیه می کنند که به هنگام مصرف این دارو، الکل مصرف نکنید، چرا که الکل عوارض جانبی خواب آلودگی را تشدید می کند. لطفاً در حین مصرف قرص سوستاک، برای احتمال بروز این عوارض بر روی بدن خود با پزشک مشورت کنید.

آیا من می توانم استفاده از این دارو را فوراً قطع کنم یا باید کم کم استفاده از آن را قطع کنم؟

بدلیل برخی از عوارض جانبی، برخی از داروها را نمی توان فوراً متوقف کرد. لطفاً برای توصیه های خاص در مورد سلامتی و یا دیگر داروهایی که مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید.

از دست دادن یک دوز دارو

در مورد فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو، به محض یادآوری آن را مصرف کنید اگر نزدیک به زمان بعدی مصرف دارو فرا رسیده باشد، دوز فراموش شده را کنار بگذارید و برنامه مصرف داروی خود را از سر بگیرید. از مصرف داروی اضافی برای جبران داروی فراموش شده خودداری کنید. اگر شما معمولاً مصرف داروی خود را فراموش می کنید، هشدار ساعت خود را تنظیم کنید یا از یکی از اعضای خانواده بخواهید تا به شما یادآوری کند.

اگر اخیراً مقادیر زیادی از دارو را فراموش کرده اید، لطفاً در مورد تغییر در برنامه مصرف دارو یا یک برنامه جدید برای جبران دوزهای داروی فراموش شده، مشورت کنید.

مصرف بیش از حد قرص سوستاک

بیشتر از مقدار تجویز شده دارو، مصرف نکنید. مصرف داروی بیشتر علائم شما را بهبود نمی بخشد، بلکه باعث مسمومیت دارویی یا عوارض جانبی جدی می شود. اگر شما مشکوک هستید که شما یا شخص دیگری ممکن است بیش از حد از قرص سوستاک مصرف کرده باشید، لطفا به اورژانس نزدیک ترین بیمارستان مراجعه کنید. بسته، محفظه یا برچسب داروی خود را برای ارائه اطلاعات ضروری به پزشکان، به همراه داشته باشید.

داروی خود را به افراد دیگر  ندهید، حتی اگر بدانید که آنها همان مشکل شما را دارند یا به نظر می رسد که شرایط مشابهی دارند. این کار می تواند منجر به مصرف بیش از حد دارو شود. لطفاً با پزشک یا داروساز برای ارائه اطلاعات بیشتر مشورت کنید.

نگهداری از قرص سوستاک

داروها را در دمای اتاق، دور از گرما و نور مستقیم نگهداری کنید. تا زمانی که روی بسته بندی دارو اشاره نشده، از قرار دادن دارو در فریزر خودداری کنید. داروها را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.

عوارض سوستاک

عوارض جانبی سوستاک

در صورتی که هر یک از این عوارض واکنش آلرژی، تبخال، تنگی نفس، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو برای شما پیش آمد، باید فوراً تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرید. همچنین اگر علائم زیر که در رابطه با حمله قلبی هستند مواجه شدید، با اوژانس تماس بگیرید.

• درد یا فشار قفسه سینه
  • درد گسترش یافته به فک یا شانه
  • حالت تهوع، تعریق، احساس ناخوشی عمومی
سوستاک می تواند موجب سر درد شدید، به خصوص در شروع مصرف آن شود. این سردردها ممکن است به تدریج با ادامه مصرف سوستاک کمتر شوند. مصرف این دارو را قطع نکنید. پیش از استفاده از هر گونه داروی سر درد از پزشک خود سؤال کنید. اگر دارای علائم زیر هستید، فوراً با پزشکی خود تماس بگیرید:
  • سردرد های شدید یا سردردهای تپنده که با ادامه مصرف سوستاک، کمتر نمی شوند.
  • ضربان قلب کوبنده یا تپش قلب در قفسه سینه
  • ضربان قلب آهسته
  • تاری دید یا دهان خشک
  • احساس سبکی سر یا خالی بودن

عوارض جانبی شایع ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• احساس سوزش خفیف یا سوزن سوزن شدن در دهان
  • سر درد
  • سرگیجه، احساس چرخش
  • حالت تهوع، استفراغ
  • گرگرفتگی (گرما، قرمزی یا احساس گزگز)
  • رنگ پریدگی، افزایش تعریق
  • احساس ضعف یا گیجی

دکتر آرزو خسروی فوق تخصص قلب و عروق و عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، اروپا و آمریکا.

برای ارتباط با نوبت دهی مطب کلیک کنید.

امتیاز به این مطلب :

جهت درج امتیاز بر روی ستاره کلیک کنید

امتیاز متوسط 2.2 / 5. امتیاز شما: 9

هیچ نظری تا کنون ثبت نشده ! اولین نفر باشید.

مطب دکتر آرزو خسرو متخصص قلب و عروق

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

دکتر آرزو خسروی از برجسته ترین متخصصین قلب و عروق در تهران و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران می باشند. دکتر خسروی، عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، اروپا و آمریکا در زمینه انجام انواع تست قلب، انواع اکوکاردیو گرافی برای خانم ها و آقایان محترم آماده ویزیت بیماران عزیز در مطب و بیمارستان های طرف قرارداد می باشد.

اشتراک گذاری :