عوارض قلبی کرونا

برای افرادی که به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده اند، عوارض قلبی طولانی مدت این بیماری می تواند بهبودی آنها را پیچیده کند. برخی از عوارض قلبی کرونا، مانند حملات طولانی مدت ، تپش قلب ، سرگیجه ، درد قفسه سینه و تنگی نفس ، ممکن است به دلیل مشکلات قلبی – یا فقط به دلیل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ باشد.

چگونه تشخیص می دهیم که علائم شما به قلب مربوط می شود؟

دکتر آرزو خسروی فوق تخصص قلب و عروق در این مطلب به شما می گویند که کدام علائم پس از بهبودی کووید-۱۹ می تواند به یک مسئله قلبی اشاره داشته باشد؟ تنگی نفس یا درد قفسه سینه بعد از کرونا ، آیا این علائم خطرناک هستند؟ چه زمانی باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. همچنین سایر نکاتی را که همه بهبود یافتگان از کووید-۱۹ طولانی مدت باید بدانند .

عوارض قلبی کرونا پس از بهبودی

عوارض قلبی پس از بهبودی از کرونا

کووید-۱۹ ، بیماری ناشی از ویروس کرونا ، می تواند به عضله قلب آسیب برساند و بر عملکرد قلب تأثیر بگذارد.

دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد. سلولهای قلب گیرنده های تبدیل کننده آنژیوتانسین -2 (ACE-2) در محل اتصال ویروس کرونا به سلول ها دارند. آسیب قلبی همچنین می تواند به دلیل التهاب زیاد در بدن باشد. همانطور که سیستم ایمنی بدن با ویروس مبارزه می کند ، روند التهابی می تواند به برخی از بافتهای سالم از جمله قلب آسیب برساند.

ویروس کرونا همچنین روی سطوح داخلی رگها تأثیر می گذارد ، که می تواند باعث التهاب رگهای خونی ، آسیب به رگهای بسیار کوچک و لخته شدن خون شود. همه اینها می تواند جریان خون در قلب یا سایر قسمت های بدن را به خطر بیندازد. کووید-۱۹ شدید، بیماری است که سلول های اندوتلیال را تحت تأثیر قرار می دهد ، که پوشش داخلی رگ های خونی را تشکیل می دهند.

چه زمانی باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید؟

• ضربان قلب و بیماری کرونا

پس از ابتلا به کرونا ، در صورت داشتن تپش قلب باید به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. افزایش موقتی ضربان قلب می تواند در اثر موارد مختلفی از جمله کمبود آب ایجاد شود. حتماً مایعات کافی بنوشید ، مخصوصاً اگر تب دارید. علائم ریتم سریع یا نامنظم قلب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• احساس ضربان قلب سریع یا نامنظم در قفسه سینه (تپش قلب)
  • احساس سرگیجه به خصوص هنگام ایستادن
  • احساس درد و ناراحتی در قفسه سینه
  • تنگی نفس و بیماری کرونا

تنگی نفس به خودی خود همیشه نشانه یک مشکل جدی نیست . اما اگر این علامت را همراه با سطح اکسیژن پایین (زیر ۹۲٪) داشته باشید ، باید نگران باشید. بعضی اوقات افراد پس از کووید-۱۹ دچار فشار تنفسی می شوند زیرا مدت طولانی استراحت داشته اند و فعالیت کمتری انجام داده اند و باید به تدریج سطح تناسب اندام خود را بالا ببرند. در صورتی که تنگی نفس همراه با علائم زیر همراه باشد ، باید به اورژانس مراجعه کنید :

• میزان اکسیژن زیر ۹۲٪
  • لبها یا صورت مایل به آبی
  • شروع ناگهانی

در صورتی که تنگی نفس با علائم زیر همراه باشد ، باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید :

• با دراز کشیدن بدتر شود
  • با انجام فعالیت بدتر شود
  • همراه با خستگی یا تورم مچ پا باشد
تنگی نفس میتواند از عوارض قلبی کرونا باشد
از علت ها و علائم و درمان تنگی نفس بیشتر بدانید.
  • در قفسه سینه و کرونا

درد طولانی مدت قفسه سینه ، یکی دیگر از شکایات رایج و عوارض قلبی بعد از کرونا است‌. درد قفسه سینه ممکن است مشکل جدی نباشد. اما اگر درد شدید قفسه سینه دارید ، به خصوص اگر مداوم باشد یا همراه با حالت تهوع ، تنگی نفس یا سبکی سر باشد ،باید به اورژانس مراجعه کنید. زیرا این علائم می تواند نشانه حمله قلبی باشد.

اگر در هنگام استنشاق ، درد قفسه سینه داشته باشید ، ممکن است دچار التهاب ریه شوید. درد ناگهانی و شدید قفسه سینه می تواند به دلیل لخته شدن خون در ریه (آمبولی ریوی) رخ دهد.

در بیمارانی که از کووید-۱۹ بهبود یافته اند چنانچه درد قفسه سینه همراه با هر یک از حالات زیر روی دهد. لازم است فرد با مراجعه به اورژانس از سلامت سیستم قلبی و عروقی اطمینان حاصل کند:

•  درد شدید قفسه سینه
  • دردی که همراه با حالت تهوع ، تنگی نفس ، سبکی سر یا تعریق باشد
  • درد ناگهانی قفسه سینه ، به ویژه با تنگی نفسی که بیش از پنج دقیقه به طول می انجامد.

و در صورتی که درد قفسه سینه را با حالات زیر تجربه کردید. با مراجعه به متخصص قلب میتوانید سلامت قلب و عروق خود را بررسی کنید:

•  درد مداوم و غیر شدید
  • درد جدید قفسه سینه که در عرض 15 دقیقه برطرف می شود
  • درد جدید قفسه سینه که با استراحت تسکین می یابد

درد قفسه سینه از عوارض قلبی کرونا

چه علائمی وجود دارد که نشان دهد بعد از بیماری کرونا دچار عوارض قلبی شده ایم؟

علائم زیادی در دوره بعد از کووید-۱۹ گزارش شده است و دلایل متعددی برای این علائم وجود دارد. خستگی شدید بعد از آلودگی به ویروس کرونا مانند سایر بیماری های جدی معمول است. بسیاری از افراد دچار تنگی نفس ،درد قفسه سینه یا تپش قلب می شوند. هر یک از این مشکلات می تواند مربوط به قلب باشد. اما همچنین می تواند به دلیل عوامل دیگری از جمله عواقب بیماری طولانی مدت ، بی تحرکی طولانی مدت و هفته ها استراحت در رخت خواب برای بهبودی باشد. افرادی که از ویروس کرونا بهبود می یابند، بعضی اوقات علائم بیماری معروف به سندرم تاکی کاردی ارتوستاتیک ایستاده را نشان می دهند. محققان در حال کشف یا عدم وجود ارتباط این بیماری با ویروس کرونا هستند.

سندرم تاکی کاردی ارتوستاتیک ایستاده به خودی خود یک مشکل قلبی نیست. بلکه یک مشکل عصبی است که بخشی از سیستم عصبی را تنظیم می کند که ضربان قلب و جریان خون را تنظیم می کند. این سندرم هنگام ایستادن می تواند باعث ضربان قلب سریع شود ، که می تواند منجر به  خستگی ، تپش قلب ، سبکی سر و سایر علائم شود.

آیا تا به حال هنگام تغییر وضعیت از حالت خوابیده به حالت ایستاده ،افزایش غیر طبیعی ضربان قلب را تجربه کرده اید؟ خب ، این یکی از علائم کلیدی بیماری است که به عنوان سندرم تاکی کاردی ارتوستاتیک ایستایی یاPOST شناخته می شود. مبتلایان به این سندرم معمولاً وقتی می خواهند از حالت خوابیده به حالت ایستاده دربیایند ، ضربان قلب بالاتری دارند. همچنین ممکن است علائم دیگری از جمله سرگیجه ، غش کردن ، ضعف بینایی ، مشکلات خواب ، سردرد و درد قفسه سینه را تجربه کنند.
سندرم تاکی کاردی ارتوستاتیک
آیا بعد از کرونا احتمال حمله قلبی بیشتر است؟

حمله قلبی اشکال مختلفی دارد. حمله قلبی نوع یک ، ناشی از انسداد لخته خون در یکی از عروق قلب ، در طی عفونت کرونا یا بعد از آن نادر است.

حملات قلبی نوع دو بیشتر در کووید-۱۹ دیده می شود.این حمله قلبی می تواند ناشی از افزایش استرس در قلب باشد. مانند ضربان قلب سریع ، سطح اکسیژن خون پایین یا کم خونی. زیرا عضله قلب برای انجام این کار اضافی اکسیژن کافی از خون دریافت نمی کند.این مورد در افراد مبتلا به بیماری حاد ویروس کرونا مشاهده شده است. اما در کسانی که از این بیماری بهبود یافته اند کمتر دیده می شود.

آزمایش خون نشان داده است که در طی کووید-۱۹ ، برخی از افراد دارای مقادیری ماده به نام تروپونین در خون خود هستند. همراه با تغییرات نوار قلب و درد قفسه سینه. افزایش سطح تروپونین نشانه آسیب دیدن بافت قلب است. گاهی اوقات این مسئله ناشی از سکته قلبی است. این مورد بعد از بهبودی از کووید-۱۹ کمتر دیده می شود.
در طی کووید-۱۹ حاد ، افزایش سطح تروپونین با نوار قلب غیرطبیعی با مرگ و میر بالاتر در ارتباط است. اما در بیماران با نوار قلب طبیعی اینگونه نیست.

از تفاوت درد قفسه سینه و حمله قلبی کرونا بیشتر بدانید.
نارسایی قلبی و کووید-۱۹

تشخیص نارسایی قلبی پس از کویید-۱۹ نادر است. اما اگر بعد از کرونا دچار تنگی نفس یا تورم پا شده اید ، باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

نشانه نارسایی قلبی،  تنگی نفس است؛ اما ممکن است تنگی نفس، دلایل متعددی داشته باشد. از جمله ذات الریه مرتبط با کرونا و سایر دلایل غیر قلبی. علائم نارسایی قلبی ممکن است شامل موارد زیر باشد :

• تنگی نفس ، به خصوص با انجام ورزش
  • تنگی نفس هنگام خوابیدن
  • تورم پا
  • تکرر ادرار در شب (توجه: تکرر ادرار در شب در مردان علامت شایع بزرگ شدن پروستات است.)
آیا نارسایی قلبی درمان می شود؟

آیا آسیب قلبی ناشی از کووید-۱۹ دائمی است؟

اگر علائم با منشاء قلبی باشد ، بهبودی به شدتِ آسیب بستگی دارد. تعداد کمی از افراد به دلیل ابتلا به بیماری کرونا دچار حمله قلبی شدید مانند انفارکتوس حاد میوکارد یا MI می شوند. تصویربرداری از قلب می تواند تغییرات جزئی در عضله قلب برخی از بهبود یافتگان از کرونا را نشان دهد.
کووید-۱۹ می تواند قدرت پمپاژ قلب را تحت تأثیر قرار دهد. اما ناهنجاری های ظریف در پمپاژ قلب به احتمال زیاد باعث مشکلات بیماران نمی شود.

فردی که از کووید-۱۹ بهبود می یابد ممکن است برای بازگشت به حالت قبل از بیماری به فیزیوتراپی ، ورزش های تنفسی و زمان نیاز داشته باشد.هر فردی که از بیماری کووید-۱۹ بهبود می یابد باید انتظار بهبودی تدریجی داشته باشد و انتظار بازگشت سریع به سطح فعالیت طبیعی خود را نداشته باشد.

آیا ابتلا به کرونا می تواند وضعیت قلبی موجود را بدتر کند؟

یک بیماری قلبی ممکن است توسط کووید-۱۹ تشدید شود. اما بعد از موارد خفیف یا بدون علامت احتمال آن وجود ندارد. هر چند هنوز اثرات ویروس کرونا بر بیماری قلبی مشخص نیست.

آیا مشکلات قلبی می تواند مدتها پس از بهبود از کرونا ظاهر شود؟

اگر به کرونا مبتلا شده اید ، بهبود یافته اید و اکنون احساس خوبی دارید ، آیا باید نگران باشید؟ آیا مشکلات قلبی بعداً بروز می کنند؟

بسیاری از این سوالات هنوز پاسخ روشنی ندارند. دانستن اینکه بیماری چگونه در دراز مدت بر قلب افراد تأثیر می گذارد و مبتلایان به کرونا چه عوارض قلبی را تجربه میکنند، دشوار است واین مسئله، موضوعی است که محققان در حال بررسی آن هستند.
موسسات ملی بهداشت در حال کار با ده ها موسسه پزشکی دانشگاهی برای ردیابی سلامت بهبودیافتگان از این بیماری ویروسی است.

در مورد مشکلات قلبی در کودکان بعد از کووید-۱۹ چطور؟

به طور کلی ، کودکانی که به ویروس کرونا مبتلا می شوند ، به اندازه بزرگسالان ، مشکلات جدی ندارند. اما یک عارضه بسیار نادر کرونا به نام سندرم التهابی چند سیستمه در کودکان می تواند باعث آسیب جدی قلب ، شوک قلبی یا مرگ شود.

کودکانی که از این سندرم بهبود می یابند می توانند ریتم غیر طبیعی قلب و عضله قلب سفت داشته باشند که مانع از آرامش طبیعی قلب می شود. این سندرم دارای برخی خصوصیات مشابه بیماری کاوازاکی است.

تحقیقات بیماری کووید-۱۹
تحقیقات پیرامون عوارض قلبی کرونا
تحقیق درباره عوارض قلبی بعد از کرونا

تحقیقات نشان می دهد که هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد اثرات ماندگار قلب در افرادی که کرونا داشته اند ، وجود دارد. در بعضی موارد ، علائم عوارض و آسیب قلبی در بیماران مبتلا به کرونا مشاهده می شود که ممکن است خواستار ادامه نظارت باشد.

در ارزیابی ورزشکارانی که دارای بیماری کرونا، چه با علائم شدید و چه با علائم خفیف بودند، MRI قلب نشان داد که این ورزشکاران دارای نوار قلب نرمال و سطح طبیعی ماده ای به نام تروپونین هستند. که در صورت بالا رفتن می تواند مشکلات قلبی را نشان دهد. چهار نفر از آنها التهاب عضله قلب (میوکاردیت) داشتند و دو نفر از آنها التهاب پریکارد (پریکاردیت) داشتند.
نتایج این ارزیابی باید با دقت مورد بررسی قرار بگیرند. زیرا اندازه نمونه ها کم است و سلامت قلب شرکت کنندگان قبل از ابتلا به کرونا مشخص نبوده است.
این نتایج آزمون منجر به بحث و گفتگو در مورد آزمایشات مناسب و دستورالعمل های بازگشت به ورزش برای ورزشکاران بزرگسال در ورزش های رقابتی شده است.ما باید در مورد خطرات احتمالی مرتبط با سندرم پس از کووید-۱۹ بیشتر بدانیم ، که در بیشتر این موارد بدون علامت است.