آدرس مطب دکتر آرزو خسروی: تهران، خیابان ولیعصر، جنوب به شمال، نرسیده به توانیر، بن بست بخشندگان، ساختمان مدیکو + سنتر، طبقه ۷، واحد ۷۰۱.

درباره دکتر

دکتر آرزو خسروی – متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اکو کاردیوگرافی
عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه
رئیس بخش اکوکاردیوگرافی بیمارستان بقیه الله اعظم
عضو انجمن قلب و عروق ایران
عضو انجمن اکو کاردیوگرافی ایران
عضو انجمن قلب اروپا (ESC)
عضو انجمن اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری اروپا (EACVI)
عضو انجمن اکو کاردیوگرافی آمریکا (ASE)
عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات اترواسکلروز

علت و درمان درد قفسه سینه سمت چپ

علت درد طولانی قفسه‌سینه سمت چپ

درد قفسه سینه سمت چپ می تواند به دنبال هر یک از موارد زیر رخ دهد :

• اختلال در عملکرد و سلامتی دستگاه گوارش
  • آسیب های اسکلتی عضلانی
  • پریکاردیت
  • پلوریت
  • پنوموتوراکس
  • پارگی مری

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی در ادامه توضیحاتی پیرامون علل درد قفسه سمت چپ و راهکارهای درمانی این مشکل شایع ارائه می کنند. تشخیص و درمان درد قفسه سینه سمت چپ در مطب دکتر آرزو خسروی

هر گونه احساس درد یا ناراحتی قفسه سینه سمت چپ نباید مورد بی توجی قرار گیرد. اگر مدتیست که درد قفسه‌سینه را در سمت چپ خود احساس می کنید، این علامت می‌تواند نشانه حمله قلبی یا دیگر عوامل سلامتی مانند مشکل ریه یا التهاب غشا اطراف قلب شما باشد.

تشخیص این که آیا درد قفسه سینه نشانه حمله قلبی است یا خیر، دشوار است. با این حال، سه نشانه وجود دارد که نشان می دهد درد قفسه سینه ممکن است مربوط به حمله قلبی نباشد:

درد نقطه ای : اگر درد به صورت خاص در قسمتی مشخص احساس شود، احتمال حمله قلبی وجود ندارد.

درد کمر: درد قفسه‌سینه مرتبط با حمله قلبی هنگام تنفس بدتر نمی‌شود.

تغییر محل درد : درد قفسه‌سینه مرتبط با حمله قلبی ممکن است بین شانه و در بازوها و فک گسترش یابد، اما از یک طرف به طرف دیگر حرکت نمی‌کند.

علائم حمله قلبی که در افراد ایجاد می شود عبارتند از:

درد قفسه سینه و یا احساس تنگی قفسه ‌سینه که به طور معمول از وسط قفسه سینه شروع می‌شود و به اطراف منتشر می شود.

• احساس ضعف
  • تهوع
  • درد و ناراحتی که ممکن است از قفسه سینه به بازوها، گردن، فک یا شانه‌ها گسترش یابد.
  • تعریق

زنان بیشتر از مردان علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، خستگی و درد در پشت قفسه سینه یا فک را تجربه می کنند.

متخصص قلب و عروق برای بررسی نشانه های بیماری قلبی مثل درد قفسه سینه، از آزمایشی ساده و دقیق به نام اکو قلب استفاده می کند. برای آشنایی با انجام آن کلیک کنید.

تفاوت فاکتورهای ریسک سکته قلبی در مردان و زنان
تفاوت علائم حمله قلبی در زنان و مردان

علل درد قفسه سینه سمت چپ در مردان و زنان

عامل گوارشی

رفلاکس اسید و بیماری رفلاکس معده و مری (GERD) از علل شایع درد قفسه سینه چپ هستند. این شرایط زمانی رخ می دهد که اسید از معده به مری بالا می آید. نتیجه آن، احساس سوزش در سراسر قفسه سینه است که ممکن است سمت چپ یا سمت راست اتفاق بیافتد. علائم دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

• احساس سوزش در قفسه سینه
  • مشکل بلع
  • طعم ترش در دهان
📌آیا علائم درد قفسه سینه ناشی از معده را میدانید؟

پارگی مری

پارگی مری یک وضعیت خطرناک است که ممکن است باعث درد غیر قلبی قفسه سینه شود. مری لوله ای ایست که غذا و مایعات را از دهان به سمت معده هدایت می کند. پارگی مری موجب نشت غذا و مایعات به قفسه سینه و اطراف ریه ها می شود. علائم پارگی مری عبارتند از:

• تنفس سریع
  • درد قفسه سینه
  • تهوع
  • استفراغ، از جمله استفراغ خونی

گاهی اوقات فرد ممکن است این نوع آسیب را پس از استفراغ شدید یا ضربه فیزیکی در اطراف مری تجربه کند.

شکستگی دنده علت درد قفسه سینه سمت چپ

آسیب های اسکلتی عضلانی

انواع زیادی از آسیب به بافت ماهیچه یا استخوان ها در قفسه سینه وجود دارد که می تواند باعث درد قفسه سینه سمت چپ شود. به عنوان مثال : شکستگی استخوان دنده یا کاستوکوندریت؛ که به معنی التهاب غضروف اطراف یک دنده است.

اگر حادثه ای مانند سقوط یا تصادف رانندگی  را تجربه کرده باشید، این آسیب ها ممکن است منجر به درد قفسه سینه سمت چپ شود.

برخی از نشانه هایی که نشان می دهد درد قفسه سینه سمت چپ به دنبال آسیب اسکلتی عضلانی رخ داده است عبارتند از:

• دردی که معمولاً هنگام تنفس بدتر می شود
  • تورم در یک نقطه خاص در قفسه سینه
  • کبودی قابل مشاهده
📌مقاله پیشنهادی دکتر خسروی عضو کمیته تدوین استانداردهای اکوکاردیوگرافی در وزارت بهداشت :
 11 دلیل درد دنده ها

پریکاردیت

پریکاردیت بیماری قلبی است که نتیجه آن، التهاب در بافت پریکارد است . پریکارد بافتی است که اطراف قلب را پوشش می دهد و قلب را نگه می دارد. این بافت های اطراف قلب معمولا به راحتی با یکدیگر برخورد می‌کنند و به قلب اجازه پمپاژ می‌دهند . با این حال، اگر لایه‌ها ملتهب شوند، ممکن است درد و ناراحتی قفسه سینه سمت چپ را تجربه کنید. علائم پریکاردیت عبارتند از:

• سرفه
  • تپش قلب و یا گاهی اوقات ضربان قلب سریع
  • تورم پا
  • تب درجه پایین
  • درد قفسه سینه تیز که معمولا با نفس کشیدن بدتر می شود.

پریکاردیت میتواند به دنبال بیماری هایی مثل، عفونت تنفسی فوقانی در افراد رخ دهد.

📌مقاله پیشنهادی دکتر خسروی عضو مرکز تحقیقات اترواسکلروز ایران: پریکاردیت چیست و چه علائمی دارد؟

پلئوریسی

پلئوریسی به وضعیتی گفته می شود که بافت های اطراف ریه ها ملتهب می شوند. این امر می تواند باعث درد قفسه سینه سمت چپ شود، به ویژه در هنگام تنفس. علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

شرایط مختلفی ممکن است منجر به پلوریت شود، مانند آنفولانزا یا عفونت های باکتریایی.

📌تنگی نفس ممکن است به دلایل متفاوتی به وجود آید که دکتر خسروی در این مطلب به بیان آنها می پردازند و راه کارهای درمانی را معرفی می کنند.

پنوموتوراکسی

وجود هوا در فضای بین ریه و دیواره قفسه سینه که ممکن است به طور خود به خود، و یا در اثر ضربه ایجاد شود. پنوموتوراکس خود به خود، بدون وجود سابقه ضربه به قفسه سینه ایجاد می‌شود و ممکن است اولیه (بدون وجود بیماری زمینه‌ای ریه) و یا ثانویه (در اثر وجود بیماری زمینه‌ای ریه) باشد. این بیماری می‌تواند بخش کوچکی از ریه یا شش را تقریبا به طور کامل از بین ببرد. بیماری که مبتلا به پنوموتوراکس باشد علائم زیر را تجربه می کند:

• به راحتی خسته می شود
  • تنفس دردناک با نفس عمیق یا سرفه
  • ضربان قلب سریع
  • درد ناگهانی و تیز قفسه سینه
  • احساس فشار در قفسه سینه

اگر پانوموتراکس بسیار وسیع و حاد باشد، ممکن است نیاز به وارد کردن لوله ای در قفسه سینه برای بازکردن ریه‌ها و کمک به باز نگه داشتن آن در حالی که شش درمان می‌شود، داشته باشد.

تشخيص درد قفسه سینه سمت چپ در مطب دکتر آرزو خسروی

درد قفسه سینه چپ علل بالقوه زیادی دارد. پزشک متخصص قلب و عروق سابقه و علائم پزشکی فرد را در نظر می گیرد و معاینه فیزیکی بر روی قفسه سینه، قلب، ریه ها، گردن، و شکم انجام می دهد. پس از بررسی فیزیکی، پزشک ممکن است آزمایش هایی را از بیمار درخواست کند. از جمله:

• نوار قلب
  • اشعه ایکس
  • آزمایش خون
  • آنژیوگرافی ریوی (CTPA)
  • سونوگرافی
اکوکاردیوگرافی مطب دکتر آرزو خسروی
آزمایش اکوکاردیوگرافی و نوار قلب در مطب دکتر آرزو خسروی

درمان درد قفسه سینه سمت چپ در مطب دکتر خسروی

درمان‌ درد قفسه سینه سمت چپ به علت اصلی آن بستگی دارد.

• برای درد معده و روده، مانند رفلاکس و بازگشت اسید معده: تجویز داروهایی مانند: مهارکننده پمپ پروتون, مسدود کننده H2, و….
  • التهاب ناشی از پریکاردیت یا پلوریت ممکن است شامل تجویز آنتی بیوتیک و استراحت باشد تا زمانی که پوشش بافتی زمان لازم برای بهبودی پیدا کند.
  • درمان پنوموتوراکس و پارگی مری در برخی از موارد ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.
خلاصه

اگر فردی بتواند محل درد قفسه سینه را در سمت چپ خود مشخص کند، احتمال کمتری وجود دارد که حمله قلبی علت اصلی آن باشد.

با این حال، شرایط متعددی ممکن است اورژانس پزشکی باشد، مانند پارگی مری و پنوموتوراکس.

اگر علائم فردی شدید است یا مشکل تنفسی دارد، باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشد.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و عضو انجمن قلب و عروق ایران، اروپا و آمریکا.

جهت ارتباط با نوبت دهی مطب و مشاهده آدرس مطب روی نقشه، کلیک کنید.