وجود صدای اضافی در قلب نوزاد نشانه چیست؟

والدینی را می بینیم که به علت وجود صدای اضافی در قلب نوزاد خود بسیار نگرانند. این صدا ها می توانند در معاینه های اولیه نوزاد یا بعدتر توسط پزشک تشخیص داده شوند. همچنین ممکن است کودک دارای علائمی باشد و سپس پزشک در هنگام معاینه صدای غیر طبیعی قلب را بشنود.

صدای اضافه قلب چیست؟

ضربان قلب انسان معمولا پایدار است. در برخی از افراد، خون باعث ایجاد یک صداى اضافى در حین جریان خون می شود. پزشکان صدای اضافی قلب را به عنوان صدایی که در میان ضربان قلب ایجاد مى شود، می شنوند.

بسته به سن فرد، قلب 60 تا 120 بار در هر دقیقه مى تپد. هر ضربان قلب دو صدای جداگانه دارد. صداى اول از بسته شدن دریچه هایى که جریان خون را از حفره هاى بالایى قلب به حفره های پایین تر کنترل می کنند، ایجاد می شود. سپس، دریچه هایى که خروج خون از قلب را کنترل مى کنند بسته مى شوند که صداى دوم ایجاد مى شود.

صدای اضافی که صدای مور مور یا صدای سوفل هم گفته می شود یک صدایى علاوه بر این دو صداى اصلى قلب است. گاهی اوقات این صدای اضافی ، صدای طبیعى جریان خون نرمال است. ممکن است صدای اضافی نشانه ای از یک اشکال در قلب باشد.

چقدر باید نگران صدای اضافی در قلب نوزاد باشیم؟

اگر به والدین گفته شود که قلب نوزاد یا کودک تان صدای غیر ظبیعی دارد نگران مى شوند . اما این مشکل بسیار رایج است و بسیاری از بچه ها در بعضی مواقع دچار آن مى شوند . اغلب این صدا ها بر سلامت کودک اثر نمی گذارند و نیازى به نگرانى نیست.

صدای غیر طبیعی قلب چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشکان با قرار دادن گوشى پزشکى بر روى قفسه و سینه در مناطق مختلف به قلب گوش می دهند. اگر بچه ها آرام باشند به پزشک کمک فراوانى خواهد کرد ، چرا که برخی از صداهاى قلب بسیار آرام هستند. اصلا تعجبى ندارد که صدای اضافی در طى معاینه ى روتین تشخیص داده شود ، حتی اگر هیچ وقت پیش از آن شنیده نشده باشد.

صدای اضافی قلب بر اساس میزان بلندى صدا  از 1 تا 6 درجه بندى مى شوند . درجه ى 1 بسیار آرام است، در حالی که درجه 6 بسیار بلند است. اگر پزشک در کودک این صداها را بشنود ، ممکن است کودک را برای ارزیابی بیشتر به یک متخصص قلب و عروق ارجاع دهد.

علت وجود صدای اضافی در قلب چه چیز هایى هستند؟

– صدای بى ضرر

شایع ترین نوع آن، نوع عملکردی یا بی ضرر آن است. مور مور قلب بى ضرر صدای خون است که از طریق یک قلب سالم به طور عادی جریان می یابد. درست همانطور که شما ممکن است حرکت هوا در یک مجراى هوایى  و یا جریان آب از یک لوله را بشنوید، پزشکان نیز ممکن است صداى حرکت خون از طریق قلب را،  حتی زمانی که هیچ مشکلى در قلب وجود ندارد ، بشنوند.

این صدا می تواند در دوران کودکی اتفاق بیفتد. کودکان مبتلا به این صدا ها نیازی به رژیم خاص، محدودیت فعالیت ها یا هر گونه درمان ویژه ای ندارند.

اغلب صداهای اضافی بى ضرر با افزایش سن برطرف مى شوند.

– نقص هاى مادرزادی قلب

برخی از مور مور ها می توانند نشان دهنده ى یک مشکل در قلب باشند. در این موارد، پزشکان توصیه مى کنند کودک را یک متخصص قلب ببینند. متخصص قلب، آزمایشاتی را درخواست مى کند نظیر:

عکس قفسه سینه با اشعه ایکس : تصویری از قلب و ارگان های اطراف آن است.

نوار قلب : ثبت فعالیت الکتریکی قلب است.

اکوکاردیوگرافی یا اکوی قلب: تصویر از قلب با استفاده از امواج صوتی و بی خطر است.

ممکن پزشک بعد از شنیدن صدای اضافی در قلب نوزاد یا کودک اکوکاردیوگرافی را تجویز کند.

از هر 100 کودک تقریباً یک نفر آن ها مبتلا به مشکلات ساختارى قلبی یا نقص مادرزادی قلب است. این نوزادان ممکن است علائم نقص را در روز هاى اولیه زندگى خود نشان دهند و یا تا چند سال نمایان نشوند. اگر علامت داشته باشند شامل موارد زیر است:

✅ تنفس سریع و پی در پی

✅ مشکل تغذیه

✅ کبودى لب ( سیانوز)

✅ کاهش رشد

اگر کودک پس از چند سال دچار علامت شود شامل موارد زیر است:

✅ ضعف و خستگى شدید

✅ مشکل در ورزش و فعالیت فیزیکی

✅ درد قفسه سینه

اگر فرزند شما هر کدام از این علائم را داشته باشد، با پزشک متخصص قلب مشورت کنید.

زنان باردار در صورت ابتلا به سرخجه (سرخک آلمانی)، داشتن دیابت با کنترل ضعیف یا داشتن PKU (فنیل کتونوری، خطای ژنتیکی متابولیسم بدن) بیشتر در معرض خطر داشتن یک کودک با نقص قلبى را دارند.

– نقص هاى قلبى مشترک

چندین نوع از مشکلات قلبى می توانند موجب ایجاد مور مور قلب شوند، از جمله:

• سوراخ در قلب نوزاد

نقص های سپتوم، که شامل دیواره (یا سپتوم) بین حفره های بالا یا پایین قلب می شود. یک سوراخ در سپتوم می تواند جریان خون را از طریق آن به داخل حفره های دیگر قلب برساند. این جریان خون اضافی ممکن است یک صدا ى اضافى ایجاد کند. همچنین می تواند باعث شود قلب بیشتر کار کند و یا بزرگ شود. سوراخ های بزرگتر می توانند علاوه بر مور مور علائم دیگرى نیز ایجاد کنند . ممکن است  سوراخ هاى کوچکتر خود به خود بسته شوند.

مطلب مرتبط: سوراخ در قلب نوزادان و کودکان (علائم، تشخیص،درمان)

VSD و ASD شایعترین نوع نقایص مادرزادی قلب هستند

• ناهنجاری های دریچه ای

ناهنجاری های دریچه ای ناشی از دریچه هاى باریک، کوچک، ضخیم و غیر طبیعی هستند. این دریچه ها اجازه ى جریان خون عادى در آن ها را نمی دهد. گاهی اوقات، می توانند اجازه دهند خون به قلب بازگردد . هر یک از این مشکلات موجب ایجاد مور مور می شود. انسداد راه خروج ممکن است توسط بافت اضافی یا عضله ى قلب ایجاد شود که جریان خون عادی را از طریق قلب متوقف می کند.

• کاردیومیوپاتى

علائم کاردیومیوپاتیاختلالات عضلانی قلب (کاردیومیوپاتى)، که می توانند عضله قلب را غیرطبیعی ضخیم یا ضعیف کنند، که توانایی آن برای پمپ کردن خون به بدن به طور طبیعی را کاهش می دهد.

پزشک شما و یک متخصص قلب و عروق اطفال می توانند تعیین کنند که آیا صدای اضافی، بى ضرر است (به این معنی که کودک شما کاملا سالم است) یا در قلب مشکل خاصی وجود دارد. اگر مشکلى وجود دارد، متخصص قلب می داند که چگونه بهتر از آن مراقبت کند و آن را درمان کند.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

جهت مراجعه حضوری به مزب با نوبت دهی به شماره ۰۲۱۲۲۸۹۴۰۸۶ تماس بگیرید.

امتیاز به این مطلب :

جهت درج امتیاز بر روی ستاره کلیک کنید

امتیاز متوسط 3 / 5. امتیاز شما: 1

هیچ نظری تا کنون ثبت نشده ! اولین نفر باشید.

مطب دکتر آرزو خسرو متخصص قلب و عروق

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

دکتر آرزو خسروی از برجسته ترین متخصصین قلب و عروق در تهران و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران می باشند. دکتر خسروی، عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، اروپا و آمریکا در زمینه انجام انواع تست قلب، انواع اکوکاردیو گرافی برای خانم ها و آقایان محترم آماده ویزیت بیماران عزیز در مطب و بیمارستان های طرف قرارداد می باشد.

اشتراک گذاری :

مقالات اکو