شریان کاروتید

شریان های خونی نقش مهمی را در انتقال خون حاوی اکسیژن از قلب به نواحی دیگر از بدن ایفا می کنند. شریان های کاروتید به انتقال خون به مغز و دیگر نواحی سر کمک می کند تا بدین ترتیب مغز بتواند کارکرد مناسب و صحیح خود را داشته باشد.
دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی در ادامه، پیرامون عوامل تاثیرگذار در این بیماری شریانی اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می دهند.

آناتومی قلب در بدن

این شریان  به آئورت متصل است که خون را از درون قلب به بیرون منتقل می کند. آئورت بزرگترین شریان خونی در بدن انسان ها است.  شریان های کاروتید خون را به سمت گردن و ناحیه بالای آن منتقل می کنند. دو شریان کاروتید در بدن وجود دارد: یکی در سمت چپ و دیگری در سمت راست.

هر کدام از این دو در گردن به یک شریان داخلی و یک شریان خارجی کاروتید تقسیم می شوند. آن ناحیه از گردن که می توان نبض را حس کرد دقیقا جایی است که شریان کاروتید به دو شاخه داخلی و خارجی تقسیم می شود؛ دقیقا در زیر فک.

بیماری شریان کاروتید چیست؟

این بیماری شریانی زمانی به وجود می آید که این شریان های خونی در بدن فرد تنگ شوند. این محدود شدن مسیر منجر به کاهش جریان خون اکسیژن و خون از طریق رگ ها می شود.

بیماری شریان کاروتید

علت بروز بیماری

رایج ترین علت بروز این بیماری شریانی در افراد آترواسکلروز یا همان تصلب شریان نام دارد؛ زمانی که پلاک در دیواره شریان های خونی رسوب می کند. برای آن هایی که نمی دانند باید بگوییم که پلاک ترکیبی از رسوبات چرب، کلسترول و سایر مواد است. دکتر آرزو خسروی عضو انجمن آترواسکلروز ایران در مطلبی به صورت کامل از نشانه های تصلب شرایین و درمان آن توضیح داده اند. پیشنهاد میکنیم این مطلب را مطالعه کنید.

تصلب شرایین و درمان

چه عواملی باعث ایجاد این بیماری شریانی می شوند

فاکتور های زیادی وجود دارند که ریسک بروز بیماری در افراد را افزایش می دهند. از جمله این شرایط می توان موارد زیر را در نظر گرفت:

1. دیابت
  2. جنسیت مذکر
  3. سطح بالای چربی ها در خون
  4. چاقی
  5. رسیدن به سنین بالاتر
  6. رژیم غذایی با چربی های اشباع زیاد
  7. سابقه خانوادگی
  8. عوامل ژنتیکی
  9. داشتن سبک زندگی بی تحرک
  10. سیگار کشیدن
  11. فشار خون بالا

علت سکته کردن یا حمله ایسکمیک گذرا

یک فرد ممکن است هیچ علائم و نشانه خاصی را به خاطر این بیماری شریانی خود تجربه نکند. اما اگر شریان های خون به قدری تنگ شوند که مسیر انتقال خون محدود و مسدود شود، احتمال بروز حمله ایسکمیک گذرا (TIA) یا سکته وجود دارد.

بیماری قلبی حمله ایسکمیک گذرا چیست؟

حمله ایسکمیک گذرا (TIA) شبیه به سکته است و در نتیجه آن برای مدتی کوتاه خون کافی به برخی نقاط مغز نمی رسد. با این حال، برخلاف سکته، علائم حمله ایسکمیک گذرا (TIA) موقت هستند و معمولا به مرور زمان از بین می روند. سکته قلبی چندین علامت دارد که با آگاهی نسبت به آن میتوان از بروز سکته قلبی خفیف و عوارض آن پیشگیری کرد. برای آشنایی بیشتر با این علائم از لینک زیر استفاده کنید.

۱۲ علامت سکته قلبی خفیف

علائم سکته یا حمله ایسکمیک گذرا

اگر فردی سکته یا حمله ایسکمیک گذرا (TIA) را تجربه کند، ممکن است نشانه ها و علائم زیر در او به وجود بیایند:

• عدم هماهنگی یا عدم توانایی در حرکت
  • تاری دید
  • ضعف، بی حسی یا فلج ناگهانی در یک طرف بدن
  • از دست دادن بینایی موقت
  • سرگیجه یا غش
  • گیجی
  • عدم توانایی تمرکز
  • گفتار ضعیف یا نامفهوم
  • درد قفسه سینه

سکته یک مشکل پزشکی در افراد است و باید به شکل اورژانسی درمان شود. هر کس اگر ببنید فردی در حال تجربه سکته است باید خیلی زود با اورژانس تماس بگیرد.

روش های تشخصیص

یک پزشک ممکن است بخواهد برای تشخیص این بیماری شریانی از یک یا چندین تست استفاده کند. به کمک این تست ها می توان توجه شد مشکل فرد سکته یا حمله ایسکمیک گذرا است یا بیماری شریان های کاروتید. از جمله این تست ها می توان موارد زیر را در نظر گرفت:

• اسکن ام آر آی
  • اسکن هر دو شریان کاروتید
  • آزمایش شنوایی (گوش دادن به صداهای داخلی بدن با استفاده از استتوسکوپ)
  •  سی تی اسکن
  • آنژیوگرافی
  • آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی

درمان دارویی تنگی شریان کاروتید

پس از این که پزشک متخصص قلب و عروق این بیماری را تشخیص دهد، راهکار های درمانی مناسب را جهت پیشگیری از مشکلات در آینده ارائه خواهد کرد.

خوشبختانه راه های درمانی متعددی در دسترس هستند.

اگر میزان بسته شدن شریانها کمتر از ۵۰ درصد باشد، پزشکان معمولا این مشکل را با کمک داروهای خاص و ایجاد تغییرات در سبک زندگی بیمار مدیریت می کنند.

سایر داروهای موثر

آن ها ممکن است داروهای زیر را در چنین شرایطی تجویز کنند:

1. – داروهای ضد فشار خون ، که فشار خون را کاهش می دهد
  2. – آنتی هیپرلیپیدمی ها ، که سطح لیپید خون را کاهش می دهند
  3. داروهای ضد پلاکت
برخی از تغییرات پیشنهادی در سبک زندگی مانند ترک سیگار، ورزش و تمرین به شکل منظم، داشتن رژیم غذایی متعادل میتواند از بروز این بیماری یا به در مان آن کمک زیادی کند

درمان از طریق آنژیوپلاستی قلبی

اگر میزان انسداد جریان خون در فردی بیشتر باشد، پزشکان معمولا راهکار های درمانی بیشتری را در نظر می گیرند. از جمله این موارد می توان به آنژیوپلاستی قلبی با استنت (CAS) اشاره کرد. این پروسه درمانی میزان تهاجم محدودی دارد.

در حین یک پروسه آنژیوپلاستی قلب با استنت، پزشک معالج لوله تو خالی و باریکی را به نام کاتتر وارد شریان های کشاله ران فرد می کند.

ممکن است کاتتر در سر خود یک بالون داشته باشد که به کمک آن پزشک می تواند اندازه شریان خون فرد را بیشتر کند. بدین ترتیب فضا برای قرار گرفتن استنت باز خواهد شد. استنت می تواند شریان خونی فرد را باز نگه دارد و ریسک انسداد به ترتیب کاهش می یابد.

در برخی از موارد، پزشکان ممکن است آنداردرکتومی قلبی (CEA) را پیشنهاد دهد. در این پروسه درمانی پزشک معالج پلاک را از دیواره های شریان کاروتید بر می دارد.

پروسه درمانی افراد به سن، وضعیت سلامتی آن ها، تاریخچه خانوادگی و میزان پیشرفت بیماری شریانی در آن ها بستگی دارد.

خلاصه

این شریان مسئول انتقال خون به مغز و دیگر نواحی سر در بدن انسان هستند. به مرور زمان ممکن است بیماری مربوط به این شریان در افراد به وجود بیاید که در این صورت رگ های خونی تنگ می شوند.

افرادی که پیرامون بیماری شریان های قلبی خود نگران هستند و یا سکته کرده اند باید هرچه سریعتر با پزشک خود در مورد درمان های مورد نیاز و تغییرات در سبک زندگی مشورت داشته باشند.

دکتر آرزو خسرویمتخصص قلب و عروق و عضو انجمن قلب و عروق ایران، اروپا و آمریکا.

جهت ارتباط با نوبت دهی مطب کلیک کنید.

امتیاز به این مطلب :

جهت درج امتیاز بر روی ستاره کلیک کنید

امتیاز متوسط 0 / 5. امتیاز شما: 0

هیچ نظری تا کنون ثبت نشده ! اولین نفر باشید.

مطب دکتر آرزو خسرو متخصص قلب و عروق

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

دکتر آرزو خسروی از برجسته ترین متخصصین قلب و عروق در تهران و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران می باشند. دکتر خسروی، عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، اروپا و آمریکا در زمینه انجام انواع تست قلب، انواع اکوکاردیو گرافی برای خانم ها و آقایان محترم آماده ویزیت بیماران عزیز در مطب و بیمارستان های طرف قرارداد می باشد.

اشتراک گذاری :

مقالات اکو