آدرس مطب دکتر آرزو خسروی: تهران، خیابان ولیعصر، جنوب به شمال، نرسیده به توانیر، بن بست بخشندگان، ساختمان مدیکو + سنتر، طبقه ۷، واحد ۷۰۱.

درباره دکتر

دکتر آرزو خسروی – متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اکو کاردیوگرافی
عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه
رئیس بخش اکوکاردیوگرافی بیمارستان بقیه الله اعظم
عضو انجمن قلب و عروق ایران
عضو انجمن اکو کاردیوگرافی ایران
عضو انجمن قلب اروپا (ESC)
عضو انجمن اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری اروپا (EACVI)
عضو انجمن اکو کاردیوگرافی آمریکا (ASE)
عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات اترواسکلروز

علائم سندرم تاکی کاردی خطرناک چیست؟

سندرم تاکی کاردی ارتواستاتیک وضعیتی (PTOS) نوعی اختلال می باشد که به هنگام ایستادن، بیشتر خون شما در قسمت پایین تنه باقی می ماند و در واکنش به آن، ضربان قلب شما افزایش پیدا می کند. دکتر آرزو خسروی فوق تخصص قلب و عروق در رابطه با این اختلال در ریتم قلبی و علت و علائم و شیوه درمان آن برای شما میگویند.

خون شما، چه در حالت نشسته، ایستاده، درازکشیده  معمولاً با سرعتی ثابت در جریان است. اما اگر وضعیت بدن خود را تغییر دهید، ضربان قلب شما تغییر کند، این شرایطی است که عدم تحمل ارتواستاتیک (OI) نامیده می شود.

این شایع ترین علامت  PTOS نامیده می شود. این حالت می تواند باعث احساس سرگیجه، سبکی سر و یا ضعف در شما گردد.

PTOS، ضربان قلب شما را تندتر می کند تا بتواند خون را به مغز برساند. پس از اینکه سر پا ایستادید، ضربان قلب شما می تواند به میزان 30 ضربان در دقیقه، یا بیشتر افزایش یابد. وقتی که این اتفاق افتاد، فشار خون شما ممکن است افت پیدا کند.

علائم سندرم تاکی کاردی وضعیتی چیست؟

PTOS ها می توانند کل بدن شما را از حالت تعادل خارج کنند، شما ممکن است دچار این علائم شوید:

• سرگیجه یا غش کردن
  • تاری دید
  • شکم درد
  • نفخ شکم
  • اسهال یا یبوست
  • تعریق شدید
  • مِه مغزی
  • خستگی شدید
  • فشارخون بالاتر یا پایین تر
  • درد قفسه سینه
  • احساس سرما یا گرما
  • احساس مضطرب یا عصبی بودن
  • لرزش
  • سردرد، بدن درد یا گردن درد
  • بی خوابی
  • رنگ غیر معمول در دست و پا

شما ممکن است هنگام دوش گرفتن و ایستادن  متوجه این موارد شوید. همچنین، ممکن است بعد از غذاخوردن متوجه این علائم شوید، چرا که روده ها برای هضم کردن غذا، نیاز به خون بیشتری دارند.

انواع

PTOS ها به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. بیش از یک مورد می تواند برای شما اتفاق بیافتد. برخی از شایع ترین انواع تاکی کاردی قلبی از قرار زیر می باشند:

سندروم تاکی کاردی

نوروپاتیک:

شما دچار آسیب به عصب های فیبری کوچک شده اید که مدیریت جریان خون در اندام ها و شکم شما بر عهده دارند.

هایپرآدرنرژیک :

شما دارای سطوح بالاتری از هورمون استرس نورپی نفرین هستید.

هیپو وولومیک:

سطح خون شما به طور غیر معمولی کم می باشد.

علت بروز سندرم

زنان بین سن 15 تا 50 سال بیشتر در معرض ابتلا به  PTOS هستند. این حالت می تواند در اعضای یک خانواده اتفاق بیافتد، اما محققان یک ژن واحد را که بتواند مرتبط با این شرایط باشد ، شناسایی نکرده اند.

چندین بیماری و شرایط باعث وقوع بیماری  PTOS می شوند، اینها شامل موارد زیر می شوند:

• کم خونی (وقتی که شما سلول های خونی قرمز کافی ندارید)
  • بیماری های خود ایمنی مانند سندرم اسجوگرن Sjogren یا لوپوس
  • سندرم خستگی مزمن
  • دیابت و پیش دیابت
  • یک بیماری عضلانی و مفصلی مانند مونوکلئوز، بیماری لایم یا هپاتیت  C
  • اسکلروز چند گانه
  • سندرم Click-murmur کلیک مرمر یا همان افتادگی دریچه میترال

همچنین می تواند پس از یک عفونت جدی، بارداری یا آسیب به سر رخ دهد.

تشخیص سندروم تاکی کاردی در مطب دکتر آرزو خسروی

با وجود چنین علائم مختلفی، تشخیص  PTOS میتواند سخت باشد. آزمایش سطح – شیب دار می تواند بهترین روش برای تست کردن آن باشد.

دکتر آرزو خسروی از شما می خواهد روی تخت معاینه، صاف دراز بکشید و بدنتان را ببندید، طوری که وقتی که تخت معاینه کج شد، نیفتید.

تخت به آرامی بدن شما را به حالت ایستاده حرکت می دهد تا حالت ایستادن را شبیه سازی کند. پزشک تغییرات ضربان قلب شما را مشاهده خواهد کرد.

برخی از بیماران مبتلا به سندروم تاکی کاردی، ممکن است در طول این آزمایش غش کنند. بسیار مهم است که با پزشکی کار کنید که بسیار آشنا به این شرایط باشد. او ممکن است یک پزشک قلب یا پزشکی باشد که در مشکلات عصب و عضلات تخصص داشته باشد (متخصص عصب عضلانی).

پزشک شما ممکن است از شما بخواهد که آزمایشات دیگری را نیز انجام دهید:

• آزمایشات ادرار

برای اندازه گیری سطوح سدیم و رد کردن دیگر علائم نشانه های شما

• آزمایش خون

برای بررسی کلیه، کبد، غده تیروئید و رد کردن دیگر علائم

• نوار قلب و اکوکاردیوگرافی

برای دیدن عملکرد قلب شما. آزمایش نوار قلب و اکوکاردیوگرافی در مطب دکتر آرزو خسروی انجام می شود. برای آشنایی با نحوه انجام اکو قلب در مطب کلیک کنید.

همچنین بخوانید: نوار قلب چه چیزی را نشان می دهد؟

• تست رفلاکس آکسون سودوموتور کمّی

(QSART) برای آزمایش کردن عصب هایی که تعریق را کنترل می کنند.

• مانور والسالوا

برای بررسی عصب هایی که قلب شما را کنترل می کنند. شما در حالیکه بینی خود را بسته اید به شدت از طریق دهان نفس می کشید.

مانور والسالوا می تواند باعث کاهش تپش قلب شود

• تست تنفس خودکار

برای اندازه گیری جریان و فشار خون در حین ورزش

• بیوپسی عصب های پوستی شما

پزشک شما نمونه ای کوچک برای تجزیه و تحلیل زیر میکروسکوپ بر می دارد.

هیچ درمانی برای  POTS وجود ندارد، اما درمان می تواند به علائم شما کمک کند.

#جوراب های طبی و فشاری

این جوراب ها کمک می کنند که خون را از پاها به سمت قلب هدایت کنند. شما ممکن است جوراب هایی را بخواهید که حداقل 30 تا 40 دقیقه فشار ایجاد می کنند و تا کمر یا حداقل ران شما برسند. پزشک می تواند یک جفت برای شما تجویز کند.

#رژیم

نمک و آب کلید حل مشکل شما هستند . آنها مایعات را در بدن شما حفظ می کنند و مقدار خون را در بدن شما افزایش می دهند. خیارشور، زیتون، آجیل و آبگوشت های شور را در نظر داشته باشید. وعده های غذایی کوچکتر، با میزان سالم پروتئین، سبزیجات و لبنیات مصرف کنید

#ورزش

PTOS فعالیت را سخت می کند، اما ورزش های مناسب برای قلب مثل پیاده روی یا یوگای ساده می تواند به فشار خون و سالم نگه داشتن قلب کمک کند.

تمرینات ورزشی برای تقویت قلب

#سبک زندگی

اگر شما به آسانی خسته می شوید، ممکن است همیشه دارای انرژی کافی برای مراقبت از خود نباشید. یاد بگیرید چگونه نبض و فشار خون خود را بگیرید. از پزشک بپرسید که شماره شما چه عددی باید باشد و آنها را به طور منظم بررسی کنید.

#خواب

برنامه ی خواب منظمی داشته باشید. همچنین ممکن است برای راحت تر ایستادن پس از دراز کشیدن، سر تخت خود را بالا بیاورید.

#ارتباطات

PTOS می تواند فعالیت های ساده را اندکی سخت تر کند و این می تواند خسته کننده و استرس آور باشد. یک گروه پشتیبانی یا درمانی می تواند به مدیریت مسائل احساسی که ممکن است این شرایط ایجاد کند، کمک کند.

#درمان دارویی سندرم تاکی کاردی چیست؟

پزشک ممکن است برای سندروم تاکی کاردی وضعیتی، داروهایی مانند فلودروکورتیزون (همراه با نمک و آب بیشتر)، میدودرین، فنیل افرین، یا نوعی دارو که مسدود کننده ی بتا نامیده می شود برای کمک به جریان خون تجویز کند.

دکتر آرزو خسروی فوق تخصص قلب و عروق و عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، اروپا و آمریکا.

برای ارتباط با نوبت دهی مطب کلیک کنید.