دریچه آئورت دو لتی

درمان دریچه آئورت دو لتی

دریچه آئورت یک دریچه یک طرفه است که بین قلب و شریان آئورت قرار دارد، شریان آئورت اصلی ترین شریان قلب است که خون سرشار از اکسیژن را در بدن توزیع می کند. دکتر آرزو خسروی فوق تخصص قلب و عروق و عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، اروپا و آمریکا در این باره بیشتر توضیح می دهند.

به صورت طبیعی، دریچه آئورت دارای سه لت یا قسمت است که به صورت گسترده باز و به صورت کامل بسته می شوند تا جریان خون را تنظیم کنند و به خون اجازه دهند که از قلب به آئورت جریان یابد و از برگشت خون به درون قلب جلوگیری کنند.

در بیماری دریچه آئورت دو لتی (BAVD)، این دریچه فقط دو لت خواهد داشت. به دلیل این اختلال، دریچه عملکرد مناسبی نخواهد داشت، اما ممکن است عملکرد آن به اندازه ای کافی باشد که تا چندین سال بدون ایجاد علائم یا نشانه های قابل مشاهده، عملکرد خودش را انجام دهد.

آخرین مطالعات نشان داده اند که بیماری دولتی بودن دریچه آئورت به دلیل اختلالات بافت پیوندی که همچنین باعث دیگر مشکلات در دستگاه گردش خون می شود، رخ می دهد.

همچنین افرادی که دچار بیماری دو لتی بودن دریچه آئورت هستند ممکن است دارای شریان های کرونری غیرطبیعی، آنوریسم آئورت یا شریان توراسیک (بخشی از آئورت که در بالای قفسه سینه وجود دارد) غیرطبیعی و فشار خون بالای بی ثبات باشند.

علائم دریچه آئورت دو لتی

گرچه بیماری دریچه آئورت دو لتی از تولد وجود دارد، اما معمولا تا زمان بزرگسالی تشخیص داده نمی شود، زیرا دریچه ی معیوب می تواند برای چندین سال بدون ایجاد علائم، عملکرد داشته باشد. ندرتا، بیماری در بدو تولد بسیار شدید است که کودک در ابتدای زندگی اش به بیماری نارسایی احتقانی قلب دچار می شود.

با افزایش سن، بیماران دارای یک پیشینه از داشتن سوفل ( به صداهای غیرمعمول قلب گفته می‌شود که در اثر گردش متلاطم خون در بدن ایجاد می‌ شود ) در کودکی و علائمی که در نیمه های زندگی رخ می دهند، هستند.

رسوب کلسیم بر روی لت ها و اطراف آن ها اغلب باعث می شود که دریچه سفت و تنگ شود، مشکلی که تنگی دریچه شناخته می شود. با ایجاد تنگی، قلب باید به طور بسیار زیادی با شدت بیشتر خون را پمپ کند تا خون را از درون دریچه عبور دهد. علائم تنگی دریچه شامل درد قفسه سینه، تنگی نفس و سرگیجه یا غش کردن به دلیل جریان خون ناکافی مغز می باشد.

اگر دریچه کاملا بسته نشود، خون می تواند به قلب پس زده شود. این نارسایی دریچه است. از این رو قلب مجبور است همان خون را دوباره پمپ کند که باعث ایجاد تنش روی حفره تحتانی سمت چپ قلب (بطن چپ) می شود. با گذر زمان، بطن گشاد خواهد شد، یا خیلی متسع می شود. علامت اصلی نارسایی دریچه آئورت تنگی نفس هنگام فعالیت مانند بالا رفتن از پله ها است.

با پیشرفت بیماری، علائم با تکرر بیشتری رخ می دهند، حتی با عدم فعالیت. وقتی پزشک به صدای قلب کسی گوش می کند، می تواند سوفل مشخصی را بشنود.

دریچه آئورت دو لتی

علت بیماری دولتی بودن دریچه آئورت

علت اصلی این بیماری هنوز کاملا مشخص نیست. ما می دانیم که دو لتی بودن دریچه در ابتدای بارداری رخ می دهد و این اختلال از بدو تولد وجود دارد. حدود 2 درصد مردم به این بیماری مبتلا هستند و شیوع آن در مردان دو برابر زنان است.

نحوه تشخیص بیماری دریچه آئورت دو لتی

تجربه کردن علائمی مثل تنگی نفس توسط خود فرد معمولا با پزشک خانوادگی مطرح می شود، پزشک یک معاینه جسمانی شامل گوش دادن به صدای قلب فرد انجام خواهد داد.

زمانی که معاینه جسمانی و صدای قلبی که توسط پزشک گوش داده می شود شک به دو لتی بودن دریچه آئورت را افزایش دهند، باید فرد به یک متخصص قلب و عروق رجوع داده شود.

در کیلینیک قلب، متخصص از اکوی، اکوی قلب از طریق مری (سونوگرافی خیلی نزدیک به قلب که از طریق مری انجام میشود)، سی تی اسکن و ام آر آی از قلب استفاده می کند تا قلب، دریچه ها و آئورت را بررسی کند.

برای آشنایی با نحوه انجام اکو مری  و مشاهده فیلم اکو مری روی لینک کلیک کنید.

دیگر آزمایش ها مانند نوار قلب یا آنژیوگرافی عروق کرونری می توانند به تشخیص دیگر مشکلات قلب و شریان ها که ممکن است با بیماری دولتی بودن دریچه آئورت مرتبط باشند، کمک کنند.

همچنین در کلینیک قلب بیماران مبتلا به این اختلال برای آنوریسم ها، بیماری شریان کرونری و اختلالات ریتم قلبی بررسی خواهند شد.

انجام اکو قلب در مطب دکتر آرزو خسروی فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

عوارض دریچه آئورت دو لتی

البته، نزدیک 30 درصد افراد دچار این بیماری به عوارض دچار می شوند. عوارض می توانند خیلی جدی و حتی تهدید کننده حیات باشند. این همان علتی است که باعث می شود افراد مبتلا به این بیماری باید حتما زیر نظر پزشک متخصص باشند.

پزشک متخصص تغییرات قلبی، دریچه ای و آئورت بیمار را در گذر زمان پایش می کند تا از بروز عوارض جلوگیری کند و بهترین درمان را برای بیمار در نظر بگیرد. عوارض اصلی شامل موارد زیر هستند:

❇ نارسایی قلب

با گذشت زمان، دریچه تنگ شده به دلیل نیروی اضافه ای که برای پمپ کردن خون خرج می کند باعث ضخیم شدن بطن چپ خواهد شد. این بطن بزرگ شده و پمپاژ نامناسب، می تواند منجر به نارسایی قلب شود. سیگار کشیدن یا کلسترول بالا می تواند این فرآیند را تسریع کنند.

علائم نارسایی قلبی

❇ آنورسیم و دایسشکشن آئورت

اختلال بافت پیوندی زمینه ای که باعث ایجاد این بیماری (BAVD) شده است، همچنین می تواند روی لایه بافتی که دیواره آئورت را تشکیل داده است نیز تاثیر بگذارد. با تخریب لایه بافتی، دیواره آئورت استحکام خود را از دست می دهد و با کشیده شدن زیاد، شکل خود را از دست می دهد. در نهایت، این موارد می توانند باعث ایجاد آنوریسم ( عبارت است از بزرگ شدن یا بیرون‌زدگی دیواره یک سرخرگ در اثر ضعف دیواره سرخرگ ) شوند.

آنوریسم می تواند پاره شود یا لایه داخلی و لایه خارجی آئورت می توانند از هم گسسته شوند (دایسکشن). پارگی و دایسکشن هر دو اورژانسی و تهدید کننده حیات هستند. در مطالعه روی 5000 بیمار، بیش از 20 درصد آن ها یک آنوریسم مرتبط داشتند.

درمان دریچه آئورت دولتی

کودکان و بزرگسالان مبتلا به بیماری دولتی بودن دریچه آئورت نیازمند پایش منظم برای هر گونه تغییر در مشکلشان، مانند مشکلات دریچه ای یا بزرگ شدن آئورت، توسط متخصص بیماری های مادرزادی قلب هستند.

شما ممکن است در نهایت نیاز به درمان مشکلات دریچه ای مانند تنگی دریچه آئورت، نارسایی دریچه آئورت یا بزرگ شدن آئورت داشته باشید. بسته به شرایط شما، درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

✅ تعویض دریچه آئورت

در تعویض دریچه آئورت، جراح شما دریچه آسیب دیده را بر می دارد و آن را با یک دریچه مصنوعی یا دریچه ای که از گاو یا خوک یا بافت قلب انسان (بافت بیولوژیکی دریچه) گرفته شده است جایگزین می کند. نوع دیگر جایگزینی بافت دریچه بیولوژیکی که از دریچه پولمونری (ریوی) خود شما استفاده می کند بعضی اوقات امکان پذیر است. بافت دریچه بیولوژیکی با گذر زمان تخریب می شود و ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.

افرادی که از دریچه های مصنوعی استفاده کرده اند نیاز دارند که از داروهای رقیق کننده خون برای پیشگیری از ایجاد لخته خونی استفاده کنند. پزشک شما در مورد خطرات و فواید هر کدام از انواع دریچه ها صحبت خواهد کرد و ممکن است در مورد این که کدام دریچه برای شما مناسب تر است با شما صحبت کند.

تعویض دریچه آئورت با دریچه مکانیکی و بافت حیوانی گاو

✅ بالون والووپلاستی

در روش بالون والووپلاستی، پزشک یک کاتتر به همراه بالونی که در نوک آن قرار دارد را درون شریانی در ناحیه کشاله ران شما وارد می کند و آن را به دریچه آئورت می رساند. بعد از آن پزشک شما بالون را باد می کند، چیزی که باعث می شود ورودی دریچه باز شود. بعد از آن بالون دوباره کوچک می شود، و کاتتر و بالون خارج می شوند. این روش می تواند تنگی دریچه آئورت در نوزادان و کودکان را درمان کند، اما دوباره دریچه در بزرگسالی افرادی که این روش را انجام داده اند تمایل به تنگ شدن دارد. همراه با بهبودی تنگی دریچه، بعضی افراد ممکن است مقدار نارسایی دریچه ایشان بعد از این روش افزایش یابد.

بالن زدن قلب

✅ ترمیم دریچه آئورت

در اکثر موارد، ترمیم دریچه آئورت برای درمان دو لتی بودن دریچه آئورت مورد استفاده قرار نمی گیرد. برای ترمیم دریچه آئورت، ممکن است جراح لت های دریچه که به هم متصل شده اند را از هم باز کند یا بافت دریچه ای اضافی را بردارد یا شکل دهد تا دریچه بتواند کاملا بسته شود.

✅ جراحی ریشه آئورت و آئورت صعودی

در این روش، جراح قسمت بزرگ شده آئورت که در نزدیک قلب است را برمی دارد. بعد از آن جراح آن را با یک لوله مصنوعی جایگزین می کند. همچنین دریچه آئورت می تواند طی این فرآیند تعویض یا ترمیم شود. در بعضی موارد، پزشکان ممکن است بخش بزرگ شده از آئورت را تعویض کنند و دریچه آئورت در جای خود بماند.

✅ مراقبت مادام العمر

بعد از این که بیماری دو لتی بودن دریچه آئورت تشخیص داده شد، شما در کودکی نیاز به مراقبت مادام العمر توسط پزشک متخصص قلب کودکان  و بعد از آن در بزرگسالی توسط متخصص بیماری های مادرزادی قلبی دارید، این مراقبت ها شامل قرارهای ملاقات منظم با پزشک برای پایش هر گونه تغییر در مشکل شما است.

ممکن است دو لتی بودن دریچه آئورت در یک خانواده ارثی باشد. به این دلیل، پزشکتان اغلب توصیه می کند که اقوام درجه یک شما –والدین، فرزندان و خواهران و برادران شما- برای این اختلال با اکو قلبی بررسی شوند.

اندازه دریچه آئورت

اندازه طبیعی و سالم دریچه ها                                       دریچه آئورت
          اندازه طبیعی دریچه آئورت        1.8-2.3 سانتی متر
اندازه طبیعی دریچه میترال       3.0-3.5 سانتی متر
Aortic VTI                            18-25 cm
Mitral VTI                            10-13 cm
             محدوده طبیعی                    2.5-4.5 سانتی متر مربع
تنگی دریچه خفیف                1.0-2.5 سانتی متر مربع
تنگی دریچه متوسط              0.75-1.0 سانتی متر مربع
تنگی درییچه حاد                  < 0.75 سانتی متر مربع

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی.‍‌‍‍‌‍‌‌‌‌‌
جهت مراجعه حضوری به مطب با شماره ۰۲۱۲۲۸۹۴۰۸۶ تماس بگیرید.

امتیاز به این مطلب :

جهت درج امتیاز بر روی ستاره کلیک کنید

امتیاز متوسط 1 / 5. امتیاز شما: 1

هیچ نظری تا کنون ثبت نشده ! اولین نفر باشید.

مطب دکتر آرزو خسرو متخصص قلب و عروق

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

دکتر آرزو خسروی از برجسته ترین متخصصین قلب و عروق در تهران و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران می باشند. دکتر خسروی، عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، اروپا و آمریکا در زمینه انجام انواع تست قلب، انواع اکوکاردیو گرافی برای خانم ها و آقایان محترم آماده ویزیت بیماران عزیز در مطب و بیمارستان های طرف قرارداد می باشد.

اشتراک گذاری :

مقالات اکو