علائم درد قفسه سینه ناشی از معده و درمان آن

درد قفسه سینه ناشی از معده چگونه است و چه نشانه ای دارد؟ چه تفاوت آن با درد قبل از وقوع حمله قلبی دارد؟ درمان درد قفسه سینه ناشی از معده چگونه است؟

تشخیص سوزش سر دل و حمله قلبی امری دشوار است. دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی از تفاوت سوزش سر دل یا همان درد قفسه سینه ناشی از معده و حمله قلبی برای شما توضیح می دهند. برای دیدن آدرس مطب روی نقشه کلیک کنید.

ممکن است اخیراً یک وعده غذایی با حجم زیاد میل کرده باشید و پس از آن احساس سوزش و درد در قفسه سینه خود کرده اید. سوزش سر دل، درست است؟ احتمالاً.

اما این احتمال وجود دارد که درد قفسه سینه ناشی از کاهش جریان خون به قلبتان (آنژین صدری) یا یک حمله قلبی واقعی باشد!

شباهت علائم مشکلات معده و حمله قلبی

سوزش سر دل، آنژین صدری (درد در قفسه سینه) و حمله قلبی ممکن است بسیار شبیه هم باشند. حتی پزشکان همیشه نمی توانند تفاوت را با سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی شما تشخیص دهند. به همین دلیل است که اگر به دلیل درد قفسه سینه به اورژانس مراجعه کنید، بلافاصله شما را برای آزمایش های ساده و سرپایی که احتمال حمله قلبی را رد کند، آماده می کنند.

📌مطلب مرتبط: علت درد قفسه سینه سمت چپ و درمان آن

آیا درد قفسه سینه شما ناشی از معده است؟

چنانچه مدتی ست درد قفسه سینه غیرقابل توضیح دارید که در عرض چند ساعت از بین می رود، لازم است به پزشک متخصص مراجعه کنید. هم سوزش سر دل و هم حمله قلبی حاد می توانند علائمی را ایجاد کنند که پس از مدتی فروکش کنند. درد لازم نیست مدت زیادی طول بکشد تا یک علامت هشدار باشد!

اگر درد مداوم قفسه سینه دارید و مطمئن نیستید که سوزش سر دل باشد، به مطب دکتر خسروی فوق تخصص قلب و عروق مراجعه کنید. برای مراجعه حضوری به مطب با شماره 02122894086 تماس بگیرید و جهت تشخیص زود هنگام و درمان به موقع اقدام کنید. برای دیدن آدرس مطب روی نقشه کلیک کنید.

علائم اسید معده و درد قفسه سینه

شایع ترین علامت ریفلاکس اسید یا سوزش سر دل احساس گرمی، یا سوختن در قفسه سینه و گلو است. این احساس داغ شدن به دلیل بازگشت اسید معده به مری است. از دیگر علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد : ویژگی های معمول سوزش سر دل عبارتند از:

• احساس سوزش در قسمت فوقانی شکم و حرکت درد به سمت قفسه سینه
  • معمولاً بعد از غذا خوردن یا هنگام دراز کشیدن یا خم شدن رخ می دهد.
  • ممکن است شما را از خواب بیدار کند، به خصوص اگر ظرف دو ساعت قبل از رفتن به رختخواب غذا خورده باشید.
  • معمولا با داروهای آنتی اسید تسکین می یابد.
  • ممکن است با طعم ترش در دهان همراه باشد. به خصوص زمانی که دراز کشیده اید.
  • ممکن است همراه با بازگشت غذا به گلو یا رفالکس باشد.

چنانچه در رابطه با درد قفسه سینه نناشی از معده سوالی دارید در بخش ثبت پرسش ارسال کنید و ظرف چند روز پاسخ خود را دریافت کنید.

چه نشانه هایی در حمله قلبی بیشتر از سوزش سر دل رخ می دهد؟

حمله قلبی شامل درد ناگهانی و کوبنده قفسه سینه و مشکل در تنفس است که اغلب در اثر فعالیت سنگین ایجاد می شود. با این حال، بسیاری از حملات قلبی به این صورت اتفاق نمی‌افتند. علائم و نشانه های حمله قلبی از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. سوزش سر دل خود می تواند با سایر علائم حمله قلبی همراه باشد.

برخی از علائم سوزش سر دل و حمله قلبی می تواند مشابه باشد، مانند درد قفسه سینه. در نتیجه برخی از افرادی که دچار حمله قلبی می شوند، فکر می کنند سوزش سر دل دارند و در نتیجه اقدامی انجام نمی دهند.

اگر درد سوزش سر دل را در کنار تنگی نفس یا عرق کردن تجربه می کنید، می تواند نشانه ای از مشکل قلبی باشد.

📌مطلب مرتبط : علت درد قفسه سینه وسط و درمان دارویی آن

نشانه های معمول در حمله قلبی عبارتند از:

فشار، درد، یا احساس فشردن در قفسه سینه یا بازوها که ممکن است به گردن، فک یا کمر شما سرایت کند.

حالت تهوع، سوء هاضمه، سوزش سر دل یا دل درد

تنگی نفس

عرق سرد

خستگی

سبکی سر یا سرگیجه ناگهانی

شایع ترین علامت حمله قلبی برای مردان و زنان درد یا ناراحتی قفسه سینه است. اما زنان بیشتر از مردان برخی از علائم دیگر مانند درد فک یا کمر، تنگی نفس و حالت تهوع یا استفراغ را تجربه می کنند. مشکلات قلبی در میان افرادی که فشار خون بالا، دیابت یا کلسترول بالا دارند، شایع تر است. سیگار کشیدن و اضافه وزن از دیگر عوامل خطر هستند.

تفاوت فاکتورهای ریسک سکته قلبی در مردان و زنان
تفاوت علائم حمله قلبی در زنان و مردان

آیا سایر علائم گوارشی می توانند علت درد قفسه سینه باشند؟

اسپاسم عضلانی در مری ممکن است باعث درد قفسه سینه شبیه به حمله قلبی شود. درد مری می تواند محرک های زیادی داشته باشد. علل شایع التهابی عبارتند از:

• غذایی که در مری گیر می کند
  • استفاده از دارو
  • گیر کردن اجسام خارجی در مری
  • عفونت مری

درد کیسه صفرا نیز می تواند به قفسه سینه شما سرایت کند. با بیماری کیسه صفرا، ممکن است متوجه حالت تهوع و درد شدید و ثابت در قسمت میانی یا بالای راست شکم شوید – به خصوص بعد از یک وعده غذایی چرب. درد ممکن است به شانه، گردن یا بازو منتقل شود. مجدداً، اگر مطمئن نیستید که درد قفسه سینه شما ناشی از مری است ،فوراً به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید تا با بررسی علائم بیماری از خطرات احتمالی پیشگیری کنید.

درمان درد قفسه سینه ناشی از معده

آنتی آسیدها داروهایی هستند که به تسکین سوزش خفیف سر دل کمک می کنند.مانند فاموتیدین.

مهارکننده های پمپ پروتون (PPIs) که میزان اسید معده را کاهش می دهند.

مسدود کننده های H2 نوعی دارو هستند که سطح اسید معده را کاهش می دهد و ممکن است به بهبود پوشش مری کمک کند.مانند: لانزوپرازول و امپرازول .

بابونه گیاهی است که میتواند علائم رفلاکس معده و درد قفسه سینه ناشی از معده را کاهش دهد. شیرین بیان و گل ختمی هم از گیاهان دارویی هستند که درمان موثری برای درد قفسه سینه ناشی از معده هستند.

استرس و تنش می تواند طیف گسترده ای از عوارض جانبی ناخواسته از جمله سوزش سر دل یا درد قفسه سینه ناشی از معده را در شما ایجاد کند. بنابراین آرامش خود را حفظ کنید. ورزش هایی مانند مدیتیشن یا یوگا میتوانند به حفظ آرامش شما کمک کنند.

در بعضی از مواد غذایی، محرک های خاصی وجود دارد که می تواند بر وقوع و شدت سوزش سر دل تأثیر بگذارد. افراد مبتلا به سوزش سر دل باید از مصرف غذاهای زیر اجتناب کنند:

غذاهای تند یا چرب، شکلات، نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه. گوجه فرنگی، سیر، نعناع تند، الکل و نوشابه های گازدار. باید 3 ساعت یا بیشتر بعد از غذا بنشینید تا علائم سوزش سر دل کاهش یابد. همچنین با مصرف وعده های غذایی کمتر و غذا ننخوردن، 2 تا 3 ساعت قبل از خواب میتواند درمان درد قفسه سینه ناشی از معده باشد.

اگر سیگار می کشید و احساس درد قفسه سینه و سوزش سر دل دارید، سیگار را ترک کنید. چراکه سیگار کشیدن خود محرکی برای بازگشت اسید معده به دهان و درد قفسه سینه است.

اضافه وزن و چاقی را با رعایت یک رژیم غذایی مناسب و ورزش های منظم درمان کنید و تاثیرات سریع آن را در درمان درد قفسه سینه ناشی از معده مشاهده کنید.

دکتر آرزو خسروی فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

به عنوان یک قاعده کلی، درد قفسه سینه که شدید و مداوم باشد، باید توسط پزشک متخصص قلب و عروق یا متخصص گوارش مورد بررسی قرار گیرد. یک علت قلبی، مانند حمله قلبی، باید سریعا بررسی شود. پس از آن، می توان به دنبال عللی که خطر کمتری دارند بود .اگر درد قفسه سینه خفیف است، مربوط به غذا است و به راحتی با مصرف آنتی اسیدها (دارویی که اسیدیته معده را خنثی می کند) تسکین می یابد. شاید این درد قفیسه سینه ناشی از معده و اسید معده بوده و اضطراری نداشته باشد.

با این حال، برای درد قفسه سینه ناشی از معده، اگر اقدامات ساده ای مانند استفاده از داروهای آنتی اسید درد شما را تسکین نمی دهند، درد شدیدتر می شود یا مداوم است، باید فوراً به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. به عنوان یک قاعده کلی، هر چه درد شدیدتر باشد، مراجعه به پزشک یا حتی مراجعه به اورژانس ضروری تر است.

دکتر آرزو خسروی فوق تخصص قلب و عضو انجمن قلب و عروق ایران، اروپا و آمریکا.
برای دریافت نوبت ویزیت حضوری در مطب دکتر خسروی با شماره 02122894086 تماس بگیرید.
جهت مشاهده آدرس مطب روی نقشه کلیک کنید.

برای پیگیری پاسخ سوال خود و نمایش آن، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد نمایید.