تپش قلب صبحگاهی

علت تپش قلب در خواب چیست؟ دکتر آرزو خسروی متخصص تپش قلب در تهران

بیدار شدن با تپش قلب ممکن است گیج کننده و ترسناک باشد، اما علت تپش قلب در خواب و تپش قلب صبحگاهی بندرت جای نگرانی دارد. بسیاری از عوامل می توانند باعث بیدار شدن فرد با تپش قلب شوند. از جمله رژیم غذایی، استرس، کمبود خواب و آریتمی ها. دکتر آرزو خسروی فوق تخصص قلب و عروق در ادامه این مطلب از دلایل و درمان تپش قلب می گویند.

چرا با تپش قلب صبحگاهی بیدار می شوم؟

گاهی اوقات هنگام بیدار شدن از خواب ممکن است احساس کنید قلبتان خیلی سریع می زند. همچنین ممکن است فرد در صورت بروز این حالت احساس لرزش یا اضطراب کند.

تپش قلب ممکن است شبیه آریتمی باشد. اگرچه این حالت ممکن است احساس نگرانی ایجاد کند اما معمولاً با عوامل روزمره مانند اضطراب و رژیم غذایی مرتبط بوده و معمولاً موقتی است. همچنین ممکن است فرد به دلیل وجود یک بیماری زمینه ای مانند دیابت، اختلال خواب یا کم خونی با تپش قلب از خواب بیدار شود.

📌مطلب مرتبط : بررسی آریتمی های خطرناک قلبی

افرادی تپش قلب در خواب را مرتباً تجربه می کنند بهتر است به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنند تا علت اصلی را تعیین و درمان کنند.

فقط ورزش نیست که می تواند ضربان قلب شما را افزایش دهد. عوامل حیاتی فیزیولوژیکی نیز می تواند باعث تند شدن ضربان قلب شما شوند و همه ی آن ها بی خطر نیستند. یافتن علت اولین قدم برای متوقف کردن آن است.

اضطراب

وقتی سرتان را روی بالشت می گذارید نگرانی ها در فکرتان مرور می شوند. اگر با تپش قلب از خواب بیدار می شوید و علامت دیگری ندارید، نشانه خوبی است. میتوان گفت علت تپش قلب در خواب فقط استرس و اضطراب است. نگرانی باعث می شود که هورمون ها در بدن شما زیاد شوند و شما را در یک حالت جنگ و گریز مداوم قرار دهد. بدن شما اهمیتی نمی دهد که “خطر” چیست و فقط به امنیت شما اهمیت می دهد. وقتی این هورمون ها زیاد شدند، آن اضطراب می تواند تا شب ادامه یابد بدون اینکه شما متوجه شوید چه اتفاقی افتاده است.

۵ علت تپش قلب در خواب صبحگاهی

کافئین زیاد، علت تپش قلب در خواب

آیا بیش از حد چای یا قهوه و مشتقات قهوه مصرف می کنید؟ باید بدانید که کافئین می تواند ضربان قلب ما را افزایش دهد. همان مواد شیمیایی که باعث می شوند صبح زود بیدار شوید، ممکن است در صورت وجود مقدار بسیار زیاد، علیه شما اثر کنند.

قند و شکر

مصرف مقادیر زیادی مواد قندی قبل از خواب می تواند میزان قند خون شما را افزایش داده و باعث تند شدن ضربان قلب شود. همانطور که بدن سعی میکند این قندها را هضم کند، احتمال تپش قلب وجود دارد. حتی چیزهایی مانند غلات برای یک میان وعده بی ضرر نیستند چراکه می توانند همان جهش های قند خون را ایجاد کنند و علت ایجاد تپش قلب در خواب شما باشند.

الکل

نوشیدنی های حاوی الکل نیز مشابه مواد قندی عمل میکنند و یکی از علت های ایجاد تپش قلب در خواب به شمار می رود. الکل باعث کمبود آب بدن و افزایش قند خون می شود که شما را از خواب آرام باز می دارد. هنگامی که زیاد الکل می نوشید چه قبل از خواب یا غیر از آن، باعث آسیب رساندن به خواب آرام شما می شود و ممکن است با تپش قلب از خواب بیدار شوید.

همانطور که بدن شما قندهای حاصل از الکل را تجزیه می کند باعث تپش قلب می شود. اگر برای آرام کردن استرس های خود الکل می نوشید، حتی ممکن است در طولانی مدت شرایط را برای خودتان بدتر کنید. هر چند در ابتدا خواب راحت تری را تجربه کنید، اما در طولانی مدت کیفیت خوابتان خیلی بد تر خواهد شد.

آپنه خواب، علت تپش قلب در خواب

حتی ممکن است متوجه نشوید که از آپنه خواب رنج می برید اما یکی از نشانه های این بیماری تپش قلب در خواب و احساس کوبش قلب در قفسه سینه هنگام خواب است. آپنه خواب بدن شما را تحت فشارهای مداومی قرار می دهد که باعث می شود شما به بیماری فیبریلاسیون دهلیزی یا تپش قلب مبتلا شوید. ممکن است در هر ساعت از روز اتفاق بیفتد، اما بیشتر صبح ها رخ می دهد.

ممکن است برای آپنه خواب بررسی نشوید اما اگر هر احتمال دیگری را رد کرده باشید، این حالت می تواند یک بخش مهم در تشخیص بیماری باشد.

چنانچه اطلاعاتی در این زمینه ندارید پیشنهاد میکنیم مطلب “آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب” را حتماً مطالعه کنید.

مشکلات تیروئیدی از عوامل تپش قلب صبحگاهی

اگر از پرکاری تیروئید رنج می برید بدن شما بیش از حد هورمونی به نام تیروکسین تولید می کند. این هورمون سرعت متابولیسم و سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد، که می تواند باعث ضربان قلب نامنظم یا سریع شود. ممکن است در طول روز متوجه این علائم نشوید اما در خواب بسیار بیشتر قابل درک است. علائم دیگر آن شامل کاهش وزن ناگهانی و اشتهای زیاد و غیرمعمول است. این موارد به ظاهر خوب و مفید هستند اما در واقع اثرات طولانی مدت کم کاری تیروئید خطرناک می باشد.

کم خونی، موثر در تپش قلب صبحگاهی

اگر خون شما اکسیژن کافی نداشته باشد، قلبتان مجبور است بیشتر کار کند تا خون بیشتری تأمین کند تا بدن دچار شوک نشود. خون بیشتر ممکن است به معنای اکسیژن بیشتر باشد اما همچنین باعث تپش قلب در خواب و بیداری می شود. کم خونی زمانی اتفاق می افتد که سلول های خون یا هموگلوبین کافی در خون نداشته باشید و علائم دیگر آن می تواند خستگی، سرگیجه و رنگ پریدگی پوست باشد. سردرد نیز از علائم شایع آن است.

هورمون های جنسی زنانه که عامل تپش قلب در خواب هستند

بیدار شدن از خواب با تپش قلب ممکن است به چرخه قاعدگی مرتبط باشد. به طور خاص، تپش قلب ممکن است به دلیل تغییر در سطح هورمون های بدن رخ دهد. تغییرات قابل توجه در میزان استروژن و پروژسترون در بدن ممکن است منجر به تپش قلب در برخی زنان شود. با نزدیک شدن به یائسگی سطح استروژن آن ها به طور طبیعی کاهش می یابد که ممکن است باعث افزایش ضربان قلب نیز شود. دوره های گرگرفتگی نیز ممکن است باعث تپش قلب در خواب شوند.

دکتر آرزو خسروی فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

تب

تغییر در درجه حرارت بدن، مانند تب ممکن است باعث تغییر در ضربان قلب شود.

دارو، علت تپش قلب صبحگاهی

داروها می توانند دلیل برخی از مسائل قلبی باشند. هنگامی که شروع به مصرف داروی جدیدی می کنید عوارض جانبی آن را بررسی کنید تا ببینید آیا مشکلات قلبی دارد یا خیر. تپش قلب یک عارضه جانبی رایجی است که پزشکان معمولاً از شما در مورد داروهایی که مصرف می کنید سوال می کنند. برخی از داروها، به ویژه داروهای محرک ممکن است باعث تپش قلب در خواب شوند.

تپش قلب ممکن است یکی از عوارض جانبی داروهای زیر که جزو قرص های خطرناک برای قلب هستند، باشد:

  • استروئیدهای استنشاقی، مانند داروهای درمان آسم
  • سودو افدرین، که یک ماده رایج در داروهای سرماخوردگی است
  • ریتالین و آدرال، که از آن ها برای درمان علائم اختلال بیش فعالی با کمبود توجه استفاده می کنند
  • برخی از داروهای تیروئید

هر فردی که دارو مصرف می کند باید برچسب آن را بررسی کند یا با داروخانه تماس بگیرد تا از عوارض جانبی احتمالی که ممکن است بر قلب بگذارد مطلع شود. برای اطلاعات بیشتر درباره قرص و دارو های مضر برای قلب کلیک کنید.

علت تپش قلب ناگهانی در خواب چیست؟

تپش قلب در شب هنگامی اتفاق می افتد که بعد از خوابیدن در خواب احساس یک کوبش و نبض شدید در قفسه سینه، گردن یا سر خود می کنید. توجه به این نکته مهم است که اگرچه این ها ممکن است ناراحت کننده باشند، اما معمولاً طبیعی هستند و به طور معمول نشانه چیز جدی تری نیستند.

اگر به پهلو بخوابید ممکن است به دلیل نحوه خم شدن بدن و تجمع داخلی فشار بر روی قلب در معرض تپش قلب در شب باشید.

رایج ترین حالت تپش قلب که به قلب شما ارتباط ندارد هنگام خم شدن اتفاق می افتد، زیرا فشار شکمی افزایش می یابد که سپس به مری منتقل شده که در پشت دهلیز سمت چپ قلب شما قرار دارد.

عامل دیگری که هنگام احساس تپش قلب در شب باید در نظر گرفت این است که ممکن است تپش قلب را در طول روز داشته اید اما فقط در شب به دلیل کاهش سطح صدا و کاهش حواس پرتی هنگام خوابیدن متوجه آن شده اید.

تپش قلب و لرزش بدن در خواب

لرزش شبانه بیماری نیست بلکه به عنوان علامت یک مسئله اساسی بروز می کند. شرایط مختلفی وجود دارد که می تواند منجر به لرزش شبانه شوند.مطالعات نشان می دهد که سندرم پای بی قرار و سندرم مشابهی به نام اختلال حرکتی دوره ای اندام دو دلیل اصلی لرزش شب در بزرگسالان می باشند.

تعداد ضربان قلب در خواب

در طول خواب ضربان قلب آهسته با سرعت حدود 40-50 ضربه در دقیقه معمول است و طبیعی تلقی می شود.

وقتی قلب به صورت منظم نمی تپد از آن به عنوان آریتمی یاد می شود. ناهنجاری های ضربان قلب گاهی بیماری را نشان می دهند.

درمان تپش قلب صبحگاهی

برای بسیاری از موضوعات بالا درمان فقط قطع محرک است. الکل، شکر و کافئین محرک هستند بنابراین می توانید با دقت مقدار مصرف و زمان مصرف خود را کنترل کنید.

برای شرایط روحی کمک به آرامش و کاهش سرعت ذهن می تواند به کاهش وقوع تپش قلب کمک کند. آموزش آگاهی ذهن، یا صرف یک روز تعطیلی کار می تواند به شما کمک کند. همچنین وسایل الکترونیکی را کنار بگذارید و درست قبل از خواب با آن ها کار نکنید. استفاده از رایحه های آرام برای کمک به آرامش و نوشیدن دمنوش های آرامبخش میتواند باعث آرامش ذهن گردد و متعاقباً خواب آرامتری ا تجربه کنید.

عوامل جسمی ممکن است دشوارتر باشند زیرا قبل از دانستن اینکه چه کاری باید انجام دهید، به تشخیص نیاز خواهید داشت. درمان علت اصلی جسمی ممکن است به کاهش ضربان قلب کمک کند، اما تا زمانی که وضعیت شما کنترل نشود آن را نمی دانید. اگر با رعایت این موارد هنوز دچار تپش قلب صبحگاهی هستید ممکن است مجبور شوید عوامل دیگر محرک آن را پیدا کنید.


دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی.‍‌‍‍‌‍‌‌‌‌‌

جهت مراجعه حضوری به مطب با شماره ۰۲۱۲۲۸۹۴۰۸۶ تماس بگیرید.

امتیاز به این مطلب :

جهت درج امتیاز بر روی ستاره کلیک کنید

امتیاز متوسط 0 / 5. امتیاز شما: 0

هیچ نظری تا کنون ثبت نشده ! اولین نفر باشید.

مطب دکتر آرزو خسرو متخصص قلب و عروق

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

دکتر آرزو خسروی از برجسته ترین متخصصین قلب و عروق در تهران و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران می باشند. دکتر خسروی، عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، اروپا و آمریکا در زمینه انجام انواع تست قلب، انواع اکوکاردیو گرافی برای خانم ها و آقایان محترم آماده ویزیت بیماران عزیز در مطب و بیمارستان های طرف قرارداد می باشد.

اشتراک گذاری :

مقالات اکو